Anonym bruker Skrevet 2. oktober #1 Skrevet 2. oktober 15-åringen min skal til fastlege i dag pga øreverk. Jeg skal kjøre han bort og tenkte å sitte på venterommet. Jeg kjenner legen veldig godt da hun følger meg tett pga en sykdom jeg har som ble oppdaget i våres. 15 åringen min er aldri syk, bortsett fra nå med øreverk. Ikke vært hos lege på lenge. Er det forventet at jeg er med inn siden han er under 16 eller bør han gå alene inn? Han bare trekker på skuldrene selv, sier han ikke vet. Veldig sjenert. Men han hadde hatt godt av denne treningen. Hva gjør dere med såpass store barn? Hadde han vært alvorlig syk, selvsagt vært med inn altså Anonymkode: f6287...ec4
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #2 Skrevet 2. oktober Hvis han vil ha deg med inn blir du med, hvis ikke sitter du på venterommet. Om han opplever i løpet av timen at du trengs så henter de deg. La ham øve seg. Anonymkode: 9eb0d...16a
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #3 Skrevet 2. oktober Tenåringen min har dratt alene til legen siden hun var tretten. Jeg hadde blitt med hvis jeg mistenkte alvorlig sykdom. Anonymkode: 52355...714
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #4 Skrevet 2. oktober Min 15-åring har vært hos fastlege i sommer og ville ikke ha meg der, så jeg satt på venterommet. Han kom ut med papirer han ikke skjønte hva var 😂 (blodprøver). Når jeg spurte hva sa legen, svarte han at han ikke skjønte så mye 🤨 dette er en oppegående 15-åring, med over 5 i snitt, driver med idrett og er juniortrener… jeg måtte be om 10 min til av legens tid for å få samme informasjon en gang til (det var både henvisning til mr, rekvirering av nye blodprøver om 4 uker og henvisning til fysio) Anonymkode: 2c81d...9c2
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #5 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (14 minutter siden): 15-åringen min skal til fastlege i dag pga øreverk. Jeg skal kjøre han bort og tenkte å sitte på venterommet. Jeg kjenner legen veldig godt da hun følger meg tett pga en sykdom jeg har som ble oppdaget i våres. 15 åringen min er aldri syk, bortsett fra nå med øreverk. Ikke vært hos lege på lenge. Er det forventet at jeg er med inn siden han er under 16 eller bør han gå alene inn? Han bare trekker på skuldrene selv, sier han ikke vet. Veldig sjenert. Men han hadde hatt godt av denne treningen. Hva gjør dere med såpass store barn? Hadde han vært alvorlig syk, selvsagt vært med inn altså Anonymkode: f6287...ec4 Ettersom han er veldig sjenert hadde nok jeg vært med inn. Det er greit om de føler seg trygg på legen og våger å svare på spørsmål. Det er ikke alltid så lett å huske heller (f.eks. når det startet og hvor vondt det var i starten og utviklingen) eller forstå veien videre og hva de selv skal gjøre. Jeg pleier å være med mine (her er det litt mer alvorlige problemstillinger). Jeg setter meg i bakkant og supplere bare om det trengs (med informasjon, spørsmål og opplysninger). Da har man et sikkerhetsnett på at info blir gitt til legen og at pasienten som er til legen forstår informasjon gitt tilbake. Jeg er med foreldrene mine til lege av samme årsak. Det er godt å være flere der, spesielt når viktige beslutninger skal tas og det er mange oppfølgingsspørsmål som ellers ville dukket opp etterpå (og som da er vanskelig å få svar på). Anonymkode: 30497...edd
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #6 Skrevet 2. oktober Jeg har vært med, for jeg har hatt unger som er lite syke og overhodet ikke forstår "legespråk". Har fire barn og yngste er nå 16, og legebesøk har stort sett vært ting som halsbetennelse, kyssesyken o.l. Vi har gått ut fra legen uten at de har skjønt bæret og ikke engang fått med seg at resept er sendt digitalt til apoteket 🙈 Anonymkode: 51f53...759
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #7 Skrevet 2. oktober Nå er begge mine voksne, men jeg tilbød meg alltid å kjøre dem til legen. Jeg hadde noen overgangsår der jeg tilbød meg å bli med inn, men forklarte at hvis de ikke ville ha meg der så var det helt greit. Barna mine har aldri bare hatt vanlige sykdommer av type halsbetennelse, ingenting alvorlig eller kronisk. Jeg prøvde å holde meg i bakgrunnen, la barna stå for dialogen med legen, og spurte heller oppfølgingsspørsmål eller la til informasjon de ikke husket (type målt temperatur eller når symptomene oppsto). Anonymkode: 71a4a...a6f
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #8 Skrevet 2. oktober Jeg er med min 52 år gamle mann fordi han ikke får med seg informasjon. Av samme grunn får ikke han ta med barna alene til legen. Ingen av mine barn har gått til legen alene noengang (med unntak av eldste som nå er 21. Hun hadde meg med til hun var 19) Anonymkode: 268a5...27c
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #9 Skrevet 2. oktober Hvis han vil ha deg med inn så blir du med inn Anonymkode: ff5da...78a
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #10 Skrevet 2. oktober Jeg er med alle mine inn. Både hun som er 25 (de gangene jeg er med- hun har ADHD og trenger det om det kan bli mye infor), hun som er 17, fordi hun ber meg om det og han som er 15 (med autisme og ikke sier et eneste ord) Anonymkode: e0440...104
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #11 Skrevet 2. oktober Er og med barna til lege, og til tannlege ( ikke lenger med de 2 eldste på 18 og 20 til tannlege nå) Mellomste hadde regulering, og er viktig at barna får med seg det de sier. Til lege vil de ha meg med, pga info og kunne gi god nok info til legen mtp prøver osv. Og vi er nokså åpne om alt, er det noe de ikke vil dele, respekterer jeg det. Anonymkode: d8893...383
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #12 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (10 timer siden): 15-åringen min skal til fastlege i dag pga øreverk. Jeg skal kjøre han bort og tenkte å sitte på venterommet. Jeg kjenner legen veldig godt da hun følger meg tett pga en sykdom jeg har som ble oppdaget i våres. 15 åringen min er aldri syk, bortsett fra nå med øreverk. Ikke vært hos lege på lenge. Er det forventet at jeg er med inn siden han er under 16 eller bør han gå alene inn? Han bare trekker på skuldrene selv, sier han ikke vet. Veldig sjenert. Men han hadde hatt godt av denne treningen. Hva gjør dere med såpass store barn? Hadde han vært alvorlig syk, selvsagt vært med inn altså Anonymkode: f6287...ec4 Jeg har blitt med min eldste inn til legen så lenge hun ønsket det selv. Frem til hun var 16 ønsket hun alltid at jeg var med inn. Det siste året har hun gått selv noen ganger, andre ganger har hun ønsket at jeg blir med inn. Det kommer litt an på hva det gjelder, om hun er engstelig osv.helt opp til ungdommen selv å bestemme når de føler seg ok med å gå inn alene. De er litt forskjellige og har forskjellig behov. Det er helt i orden at han møter alene hvis han ønsker det. Og det er helt ok for en sjenert, usikker ungdom å ha foreldre med selvom de er store. Anonymkode: 3563e...ded
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #13 Skrevet 2. oktober Jeg blir med hvis de ønsker. I høst var jeg faktisk med min 19-åring til spesialist. Hun hadde først hvert hos en lege alene. Inne i to minutter topp og kom ut igjen uten noen verden ting, bortsett fra «hvile». Etter en sint telefon fra meg fikk hun oppfølgingstime etter tre dager. Da fikk hun antibiotika, sykmelding og henvisning til CT. Anonymkode: 3e6d1...0ce
Mostly Harmless Skrevet 3. oktober #14 Skrevet 3. oktober Jeg kunne vært med om jeg visste barnet likevel hadde snakket for seg selv, men om jeg trodde barnet bare ville trekke på skuldrene og se til meg for svar når legen spør, kunne jeg latt han gå alene i denne situasjonen.Tenker ørebetennelse er en nokså ukomplisert tilstand å øve seg på. I så fall ville jeg preppet ham litt. Gått gjennom sykdomsforløpet så han har et overblikk over hva han kan bli spurt om. Forberedt ham på at legen kan skrive ut medisiner digitalt, så han må huske om hun gjør det, og slike ting.
prekæs Skrevet 3. oktober #15 Skrevet 3. oktober (endret) Jeg ville oppfordret en 15 åring til å klare det selv. Små helseutfordringer som øreverk er en fin måte å trene på voksenlivet på. Samme med sjekk hos tannlege, vaksiner etc. Og selvsagt. Alvorlige lidelser ville jeg oppfordret barnet til å ha med pårørende. Endret 3. oktober av prekæs
Anonym bruker Skrevet 3. oktober #16 Skrevet 3. oktober Blir ikke med inn. Tenker det er best at ungdommene forteller med egne ord hva som plager og at ungdommene "eier" dette selv. Da vi bodde i Italia var jeg noen ganger med, men det var pga. språket. Anonymkode: 9c029...1a7
Anonym bruker Skrevet 3. oktober #17 Skrevet 3. oktober HI her. Jeg ble med inn og glad for det. Satt i bakgrunnen og tilføyde bare det jeg måtte. Anonymkode: f6287...ec4
Anonym bruker Skrevet 3. oktober #18 Skrevet 3. oktober Anonym bruker skrev (50 minutter siden): HI her. Jeg ble med inn og glad for det. Satt i bakgrunnen og tilføyde bare det jeg måtte. Anonymkode: f6287...ec4 Tror det er sånn de fleste av oss gjør det. Jeg lar ihvertfall mine gå selv i luken og melde at de har kommet, selv ta ordet og snakke med legen osv. Holder meg mest mulig stille selv, bare føyer til om det trengs, og ikke minst får med meg opplysningene de kanskje ikke selv får med seg. Sist var da 16 åringen var hos legen, det ble tatt masse blodprøver og legen sa han skrev ut en medisin som hun skulle begynne på om de var fine. Vi ventet på svarene og da de kom sa jeg at hun kunne hente medisinene på apoteket, det skjønte hun ingenting av, for hun trodde hun måtte til legen en gang til for å få resept. At den allerede var skrevet ut, så medisinene kunne hentes når resultatene av prøvene kom hadde ikke hun fått med seg. Anonymkode: 51f53...759
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå