Gå til innhold

Vaping og ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ikke rart mange ungdom er som de er og hvordan de oppfører seg når de får en klapp på skulderen hvis de gjør noe som ikke er greit. Men heldigvis er det mitt barn og jeg kan bestemme selv hva man gjør når de gjør noe som er dumt. 

Men kan det ikke bli et problem da? Syns du det er greit at 15 åringer vaper? Eller er det greit at de røyker hasj, drikker seg drita? Ja, jeg vet det skjer, men jeg syns fortsatt det ikke er greit og jeg støtter ikke ting som er ulovlig mtp aldersgrenser. 

Håper dere bare er ute etter å "ta meg" og for å provosere, for jeg blir faktisk skremt over at så mange foreldre skal være bestevenn med barnet sitt og ikke sette grenser.

Hi 

Anonymkode: 6d7b1...f96

Klart det kan bli et problem. Vi er ikke i mot deg, kun uenig i fremgangsmåten. Men du er ikke mottakelig for andre synspunkt uansett, så hvorfor spør du egentlig? 

Anonymkode: 1748d...be6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er ikke snakk om å være bestevenn, men synes reaksjonen din er for streng og ikke står til det hun har gjort. Å utforske røyking gjør vel alle i den alderen. Og ja det er ikke bra men det er bedre å snakke sammen om det og hva konsekvensene blir hvis hun velger å fortsette å røyke. Her har vi vært tydlige på at velger man å røyke så er det slutt på alt av lommepenger hjemmefra, alt av klær og sengetøy må man selv vaske da vi ikke vil ha røyklukt sammen med de andre sine klær.

Kjefting og helt nazi før sjedlent med seg noe bra, fører bare til at man gjør alt for å skjule og ikke at de stopper. Forbidden fruit og alt det der.

Vi er  tydelig på at de kan komme til oss og fortelle alt og ikke havne i farlige situasjoner fordi de skal skjule saker for oss.

Anonymkode: 7ff17...fd9

Tror du ikke vil har snakket om dette temaet flere ganger? Du skriver jo og at du ikke hadde gitt lommepenger, det er jo det vi og stopper for en periode nå, pluss at hun mister mobilen 1 uke. Så du sier at det er greit at de fortsetter å vape så lenge de vet om hva konsekvensene blir?

Ser ikke helt forskjellen på konsekvensen du gir og vi gir?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Klart det kan bli et problem. Vi er ikke i mot deg, kun uenig i fremgangsmåten. Men du er ikke mottakelig for andre synspunkt uansett, så hvorfor spør du egentlig? 

Hun har gjort alt helt riktig. At du og andre er evneveike er ikke Hi's problem eller feil. 

Anonymkode: 82b69...952

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg spør fordi jeg syns det er interessant å lese om hva andre mener og tenker om dette med grenser og konsekvenser. 

Vi har som skrevet snakket om temaet mange ganger, men det har ikke nådd inn. Hun mister mobilen 1 uke, det er ikke skadelig, pluss at vi skal ha kontroll over pengene hennes en periode fremover.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg spør fordi jeg syns det er interessant å lese om hva andre mener og tenker om dette med grenser og konsekvenser. 

Vi har som skrevet snakket om temaet mange ganger, men det har ikke nådd inn. Hun mister mobilen 1 uke, det er ikke skadelig, pluss at vi skal ha kontroll over pengene hennes en periode fremover.

Hi

Når dere ikke når inn så tenker du problemet ligger hos henne eller? Virker som dere ikke har en spesielt god kommunikasjon dere imellom. Kanskje fordi dere møter ting med straff istedenfor konsekvens og rolig prat?

Anonymkode: 0aac7...f07

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hun har gjort alt helt riktig. At du og andre er evneveike er ikke Hi's problem eller feil. 

Nå er det vel strengt tatt ikke jeg som har et problem her. Hvorfor er du så sint? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Når dere ikke når inn så tenker du problemet ligger hos henne eller? Virker som dere ikke har en spesielt god kommunikasjon dere imellom. Kanskje fordi dere møter ting med straff istedenfor konsekvens og rolig prat?

Men kjære vene, du vrir og vender på alt jo. Vi har snakket om ting som er farlig osv, allikevel velger hun å gjøre det, som ungdom flest prøver ut ting. Vi har og snakket roooolig med henne etter Vi fant det ut, men hvor roooolig og hvor mange ganger skal man gjøre det? Er ikke alltid prat er det rette i alle situasjoner mener jeg. Og hvorfor er denne konsekvensen/straffen Vi har gitt så ille mener du? Hvordan skader det henne? For en periode så får hun ikke bruke sine penger som hun vil,vi skal ha mer kontroll og hun er uten den mobilen en liten uke av livet sitt, som garantert bare er sunt. Vil hun være sosial så kan hun gå å ringe på døra til ei venninne og høre om hun er hjemme, vanskeligere er det ikke.

Kom gjerne med fasiten på hvordan man snakker med ungdommen. Syns vi har snakket om alt mulig med de under en middag f.eks. 

Men man skal jo dulle med disse ungene, alt skal prates om, ikke rart det blir mange barn/ungdom som gjør akkurat som de vil når de aldri får konsekvenser på ulovlige ting de gjør. De får bare høre at det var dumt du gjorde, vil gjerne ikke at du gjør det igjen...

Vel, kommer ingen vei her, vi står på vårt og det valget vi har tatt.

Hi

Skrevet
mamman til 2 godjenter:) skrev (18 minutter siden):

Men kjære vene, du vrir og vender på alt jo. Vi har snakket om ting som er farlig osv, allikevel velger hun å gjøre det, som ungdom flest prøver ut ting. Vi har og snakket roooolig med henne etter Vi fant det ut, men hvor roooolig og hvor mange ganger skal man gjøre det? Er ikke alltid prat er det rette i alle situasjoner mener jeg. Og hvorfor er denne konsekvensen/straffen Vi har gitt så ille mener du? Hvordan skader det henne? For en periode så får hun ikke bruke sine penger som hun vil,vi skal ha mer kontroll og hun er uten den mobilen en liten uke av livet sitt, som garantert bare er sunt. Vil hun være sosial så kan hun gå å ringe på døra til ei venninne og høre om hun er hjemme, vanskeligere er det ikke.

Kom gjerne med fasiten på hvordan man snakker med ungdommen. Syns vi har snakket om alt mulig med de under en middag f.eks. 

Men man skal jo dulle med disse ungene, alt skal prates om, ikke rart det blir mange barn/ungdom som gjør akkurat som de vil når de aldri får konsekvenser på ulovlige ting de gjør. De får bare høre at det var dumt du gjorde, vil gjerne ikke at du gjør det igjen...

Vel, kommer ingen vei her, vi står på vårt og det valget vi har tatt.

Hi

Ikke bry deg om alle idiotene her inne, Hi. De er mødre som ikke kan oppdra barn. Slutt å svar dem og vit at du har gjort alt helt riktig. 

Skrevet

Heier på deg, hi!! 

Jeg hadde gjort akkurat det samme, bare fjernet pc i tillegg til mobil. Min sønn vet han kan komme til meg med alt, han har aldri fått kjeft for å tråkke feil, men fortsetter han skadelig atferd selv etter god kommunikasjon, kommer det harde konsekvenser og det vet han. 

Jeg jobber med barn og ungdom som har havnet på skråplanet og en felles faktor er foreldre som duller og daller for mye og er redd for å gi straff, i tilfelle barnet/ungdommen blir lei seg.

Anonymkode: 7d3ba...043

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hahahah, dette var morsomt! Når tenåringsforeldre ikke «når inn» til tenåringene sine så er det fordi foreldrene «har et problem»? Når ungdommer gjør noe de vet de ikke har lov til så er det fordi de ikke har «spesielt god kommunikasjon» med foreldrene sine?

Denne ble litt desperat, altså.

Anonymkode: dffa0...fea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...