Anonym bruker Skrevet 1. oktober #1 Skrevet 1. oktober Vi fant 5 vape i dag, hun dreiv å flytta på madrassen sin og vi spurte hva hun drev med. Så da så vi de. Hun blir 15 om noen uker. Jeg er så skuffa, vi har snakket så mye rundt dette og alle andre tema mtp ungdom. Hun har hele tiden sagt at hun syns de folka som driver med det er idioter, vel, idiot er hun selv da. Syns det er så vanskelig å være tenåringsmor, har ei på 17 år og, hadde litt småting med hun og, men det er mye bedre. Konsekvensen er å ikke ha mobilen på 1 uke og at vi har sperra vippsen hennes. Trenger hun noe får vi være med å handle det. Vi skal ikke være med å finansiere vaping. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, er bare så sliten og lei av sur ungdom, utaknemelighet, osv. Også blir jeg så skuffa. Vet heller ikke hva som er riktig å gjøre. Hva gjorde dere som tok ungdommen i vaping? Anonymkode: 6d7b1...f96
Anonym bruker Skrevet 1. oktober #2 Skrevet 1. oktober Snakket med han om hvor avhengighetsskapende nikotin faktisk er og at helserisikoene ved vaping. Mange ungdommer tenker at vape ikke er farlig fordi det ikker vanlig røyk. Spurte han også om hvorfor han vapet, om det var gruppepress eller et valg han tok selv uten å føle press fra andre. Sa at jeg ikke aksepterer at han vaper, fordi jeg bryr meg om helsen hans. Ville unngått å gå rett på kjeft og straff, da blir det vanskeligere å ha en dialog med ungdommen om dette. Anonymkode: 4a702...2bd
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #3 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vi fant 5 vape i dag, hun dreiv å flytta på madrassen sin og vi spurte hva hun drev med. Så da så vi de. Hun blir 15 om noen uker. Jeg er så skuffa, vi har snakket så mye rundt dette og alle andre tema mtp ungdom. Hun har hele tiden sagt at hun syns de folka som driver med det er idioter, vel, idiot er hun selv da. Syns det er så vanskelig å være tenåringsmor, har ei på 17 år og, hadde litt småting med hun og, men det er mye bedre. Konsekvensen er å ikke ha mobilen på 1 uke og at vi har sperra vippsen hennes. Trenger hun noe får vi være med å handle det. Vi skal ikke være med å finansiere vaping. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, er bare så sliten og lei av sur ungdom, utaknemelighet, osv. Også blir jeg så skuffa. Vet heller ikke hva som er riktig å gjøre. Hva gjorde dere som tok ungdommen i vaping? Anonymkode: 6d7b1...f96 Helt idiotisk av deg å inndra goder. Det hjelper ihvertfall ikke. Snakk med ungdommen. Rolig. Og du... Dette er helt normalt. De utforsker litt. Tar dumme valg. Anonymkode: ec02a...619
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #4 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (3 timer siden): Helt idiotisk av deg å inndra goder. Det hjelper ihvertfall ikke. Snakk med ungdommen. Rolig. Og du... Dette er helt normalt. De utforsker litt. Tar dumme valg. Anonymkode: ec02a...619 Takk for svar dere. Det hjelper jo tydligvis ikke å snakke med de heller da, noe vi har gjort masse. Har snakket med henne rolig i går kveld og, men sikkert til døve ører. Nei, kanskje det er feil å inndra mobilen 1 uke, men jeg syns det burde være en eller annen konsekvens, så kanskje hun tenker over det. Eller så kan de jo bare ture å gå uansett hva de gjør da. Hun har uansett godt av litt fri på den. Og ,ja, jeg vet de kan gjøre dumme valg, og nå fant vi ut et dumt valg hun har tatt, og da må vi som foreldre stå i det på et vis. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #5 Skrevet 2. oktober Jeg tror ar ved å inndra mobilen blir fokuset hennes bare på straffen, så det blir umulig å snakke med henne? Jeg ville som du stoppet pengestrømmen, slutt på kort, vips og månedslønn, jeg hadde nektet å finansiere det. Anonymkode: 01baa...578
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #6 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (5 timer siden): Helt idiotisk av deg å inndra goder. Det hjelper ihvertfall ikke. Snakk med ungdommen. Rolig. Og du... Dette er helt normalt. De utforsker litt. Tar dumme valg. Anonymkode: ec02a...619 Nei, det er det riktige. Veldig bra, Hi. Ikke hør på disse dumme naive foreldrene som skal snakke alt ihjel. Hun trenger straff og oppfølging. Du må bare stå i det. Anonymkode: 82b69...952
amandine Skrevet 2. oktober #7 Skrevet 2. oktober Jeg tror ikke jeg hadde tatt fra henne mobilen på dag/kveld, men om hun allerede er for mye på den i følge deg hadde jeg benyttet sjansen til å innføre nye regler. At den må ligge i bokhyllen i stuen etter kl 21, for eksempel. Jeg hadde nok sagt at jeg beklager, men jeg ble så sint og skuffet at jeg overreagerte og tok telefonen, men at jeg ser det var en feil reaksjon. Pengekrana, derimot, hadde vært godt gjenskrudd, vippsen borte. Hva vape angår hadde jeg vært akkurat som deg, sint, oppgitt, fortvilet. Jeg synes det er skummelt hvor mange som vaper.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #8 Skrevet 2. oktober Jeg må bare spørre dere som sier at man ikke skal ta fra de mobiler osv, hvorfor? Det er jo det eneste de bryr seg om for tiden. Hun har uansett ikke mobilen på rommet om natten, det får de ikke lov til. Hvorfor skal de hele tiden forståes ihjel? De må kunne kjenne på konsekvenser av dumme ting de gjør, ikke bare prates om og så er alt greit igjen. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #9 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg må bare spørre dere som sier at man ikke skal ta fra de mobiler osv, hvorfor? Det er jo det eneste de bryr seg om for tiden. Hun har uansett ikke mobilen på rommet om natten, det får de ikke lov til. Hvorfor skal de hele tiden forståes ihjel? De må kunne kjenne på konsekvenser av dumme ting de gjør, ikke bare prates om og så er alt greit igjen. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96 Ikke bry deg. Du har gjort alt helt korrekt. Men lurer på hvor hun får penger fra? Du gir vel henne ikke penger uten at hun har oppgaver i hjemmet?? Uansett korrekt av deg å stenge. Anonymkode: 82b69...952
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #10 Skrevet 2. oktober Her inndro vi alt av penger og Vipps andre gang vi fant vape. Første gang slapp hun unna med en lang prat og advarsel om at hvis det skjer igjen mister hun tilgang til egne penger. Anonymkode: 0534a...46b
amandine Skrevet 2. oktober #11 Skrevet 2. oktober (endret) Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jeg må bare spørre dere som sier at man ikke skal ta fra de mobiler osv, hvorfor? Det er jo det eneste de bryr seg om for tiden. Hun har uansett ikke mobilen på rommet om natten, det får de ikke lov til. Hvorfor skal de hele tiden forståes ihjel? De må kunne kjenne på konsekvenser av dumme ting de gjør, ikke bare prates om og så er alt greit igjen. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96 Jeg ville ikke tatt mobilen av flere årsaker. Den er viktig for å holde kontakten med venner, det er én ting. Det andre er st den jo er mer enn snapchat, den er busskort, kamera, nettbank, timeplan og lekseplan etc. Og jeg tenker at en straff med å fjerne mobilen helt bare vil gi henne ytterligere grunn til opposisjon. Men vipps og penger? Krana hadde vært stengt. Hun visste jo godt at hun gjorde noe dere som foreldre ikke hadde grønt lys for. Og hun kommer til å få tak i vape videre hvis hun er oppsatt nok på det. Jeg tror begrensning og dialog er bedre enn straff som vil kutte dialog. Men det er min mening, ingen fasit. Det finnes vel ingen fasit for tenåringer i opposisjon. Endret 2. oktober av amandine
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #12 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Ikke bry deg. Du har gjort alt helt korrekt. Men lurer på hvor hun får penger fra? Du gir vel henne ikke penger uten at hun har oppgaver i hjemmet?? Uansett korrekt av deg å stenge. Anonymkode: 82b69...952 Nei, det er penger hun får pga ting hun gjør hjemme. Men nå er den stengt inntil videre, som jeg skrev, er det noe hun trenger så skal vi være med å handle. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #13 Skrevet 2. oktober amandine skrev (6 minutter siden): Jeg ville ikke tatt mobilen av flere årsaker. Den er viktig for å holde kontakten med venner, det er én ting. Det andre er st den jo er mer enn snapchat, den er busskort, kamera, nettbank, timeplan og lekseplan etc. Og jeg tenker at en straff med å fjerne mobilen helt bare vil gi henne ytterligere grunn til opposisjon. Men vipps og penger? Krana hadde vært stengt. Hun visste jo godt at hun gjorde noe dere som foreldre ikke hadde grønt lys for. Og hun kommer til å få tak i vape videre hvis hun er oppsatt nok på det. Jeg tror begrensning og dialog er bedre enn straff som vil kutte dialog. Men det er min mening, ingen fasit. Det finnes vel ingen fasit for tenåringer i opposisjon. De har ikke busskort på telefon, ukeplan og alt har de på pc, samt vi får det og, så ikke noe å bekymre seg over der. Da må hun fysisk møte folk da. De overlever uten den mobilen 1 uke. Da får hun bare opponere litt, tåler det. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #14 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, det er penger hun får pga ting hun gjør hjemme. Men nå er den stengt inntil videre, som jeg skrev, er det noe hun trenger så skal vi være med å handle. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96 Veldig bra, Hi. Du virker for meg som en god mor. Anonymkode: 82b69...952
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #15 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (2 timer siden): Veldig bra, Hi. Du virker for meg som en god mor. Anonymkode: 82b69...952 Takk, ikke alltid man får høre det her inne. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #16 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (4 timer siden): Takk, ikke alltid man får høre det her inne. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96 Det er det en veldig god grunn til... Anonymkode: 82b69...952
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #17 Skrevet 2. oktober amandine skrev (8 timer siden): Jeg ville ikke tatt mobilen av flere årsaker. Den er viktig for å holde kontakten med venner, det er én ting. Det andre er st den jo er mer enn snapchat, den er busskort, kamera, nettbank, timeplan og lekseplan etc. Og jeg tenker at en straff med å fjerne mobilen helt bare vil gi henne ytterligere grunn til opposisjon. Men vipps og penger? Krana hadde vært stengt. Hun visste jo godt at hun gjorde noe dere som foreldre ikke hadde grønt lys for. Og hun kommer til å få tak i vape videre hvis hun er oppsatt nok på det. Jeg tror begrensning og dialog er bedre enn straff som vil kutte dialog. Men det er min mening, ingen fasit. Det finnes vel ingen fasit for tenåringer i opposisjon. Enig med deg, det er en logisk reaksjon og konsekvens å stoppe finansieringen. Men mobilen har for mange andre funksjoner. Eldste her hadde en kort karriere med vape, men kuttet det ganske raskt igjen. Dum ide han brukte konfirmasjonspengene til. Jeg viste han hvor mye penger dette ble hvis han sparte de i fond i stedet. La inn sparebeløp pr mnd ut fra hva det koster, sett de årene han skal gå skole fremover. Tror han fikk sjokk da han så at de kronene hver dag over de årene var nok til egenkapital til første leilighet. Anonymkode: 1748d...be6
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #18 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (16 timer siden): Helt idiotisk av deg å inndra goder. Det hjelper ihvertfall ikke. Snakk med ungdommen. Rolig. Og du... Dette er helt normalt. De utforsker litt. Tar dumme valg. Anonymkode: ec02a...619 Å dille dalle hjelper ikke det minste. Anonymkode: f8034...a8f
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #19 Skrevet 2. oktober Syntes du gjør det rette, hi. Stå på 😊 Anonymkode: ab853...f42
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #20 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er det en veldig god grunn til... Anonymkode: 82b69...952 Hva mener du? Hi Anonymkode: 6d7b1...f96
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #21 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (2 timer siden): Enig med deg, det er en logisk reaksjon og konsekvens å stoppe finansieringen. Men mobilen har for mange andre funksjoner. Eldste her hadde en kort karriere med vape, men kuttet det ganske raskt igjen. Dum ide han brukte konfirmasjonspengene til. Jeg viste han hvor mye penger dette ble hvis han sparte de i fond i stedet. La inn sparebeløp pr mnd ut fra hva det koster, sett de årene han skal gå skole fremover. Tror han fikk sjokk da han så at de kronene hver dag over de årene var nok til egenkapital til første leilighet. Anonymkode: 1748d...be6 Som jeg skrev over har ikke den mobilen noen annen form for bruk enn snap, kamera, tiktok. Jeg skjønner ikke hvorfor mange syns det er helt grusomt å ta fra ungdommen mobilen for en liten periode? Hvis de vil være sosiale er det bare å gå å ringe på døra for å høre om de er hjemme. Tiktok er ikke livsnødvendig, er der det går mest tid hos min jente. Hvor mye hjelper prating egentlig? Vi hatt prata så mye om diverse ting, men det går jo tydligvis ikke inn. Og ja, ungdom skal prøve, finne seg selv og dumme seg ut, men vi som foreldre kan ikke alltid skylde på at de er ungdom og godta at de prøver å røyke, drikke, ruse seg osv. Det er ikke lov med røyking, drikking osv, vet det skjer, men vi sier ikke at "ok, det er greit, du dummet deg ut, men versegod , her har du penger og mobil så du kan fortsette som du gjør". Hi Anonymkode: 6d7b1...f96
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #22 Skrevet 2. oktober Anonym bruker skrev (2 timer siden): Som jeg skrev over har ikke den mobilen noen annen form for bruk enn snap, kamera, tiktok. Jeg skjønner ikke hvorfor mange syns det er helt grusomt å ta fra ungdommen mobilen for en liten periode? Hvis de vil være sosiale er det bare å gå å ringe på døra for å høre om de er hjemme. Tiktok er ikke livsnødvendig, er der det går mest tid hos min jente. Hvor mye hjelper prating egentlig? Vi hatt prata så mye om diverse ting, men det går jo tydligvis ikke inn. Og ja, ungdom skal prøve, finne seg selv og dumme seg ut, men vi som foreldre kan ikke alltid skylde på at de er ungdom og godta at de prøver å røyke, drikke, ruse seg osv. Det er ikke lov med røyking, drikking osv, vet det skjer, men vi sier ikke at "ok, det er greit, du dummet deg ut, men versegod , her har du penger og mobil så du kan fortsette som du gjør". Hi Anonymkode: 6d7b1...f96 Ok. Anonymkode: 1748d...be6
Anonym bruker Skrevet 2. oktober #23 Skrevet 2. oktober Synes du har en veldig sterk reaksjon på noe som egentlig er et "ikke problem" HI Anonymkode: 7ff17...fd9
Anonym bruker Skrevet 3. oktober #24 Skrevet 3. oktober Anonym bruker skrev (6 timer siden): Synes du har en veldig sterk reaksjon på noe som egentlig er et "ikke problem" HI Anonymkode: 7ff17...fd9 Ikke rart mange ungdom er som de er og hvordan de oppfører seg når de får en klapp på skulderen hvis de gjør noe som ikke er greit. Men heldigvis er det mitt barn og jeg kan bestemme selv hva man gjør når de gjør noe som er dumt. Men kan det ikke bli et problem da? Syns du det er greit at 15 åringer vaper? Eller er det greit at de røyker hasj, drikker seg drita? Ja, jeg vet det skjer, men jeg syns fortsatt det ikke er greit og jeg støtter ikke ting som er ulovlig mtp aldersgrenser. Håper dere bare er ute etter å "ta meg" og for å provosere, for jeg blir faktisk skremt over at så mange foreldre skal være bestevenn med barnet sitt og ikke sette grenser. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96
Anonym bruker Skrevet 3. oktober #25 Skrevet 3. oktober 10 hours ago, Anonym bruker said: Ikke rart mange ungdom er som de er og hvordan de oppfører seg når de får en klapp på skulderen hvis de gjør noe som ikke er greit. Men heldigvis er det mitt barn og jeg kan bestemme selv hva man gjør når de gjør noe som er dumt. Men kan det ikke bli et problem da? Syns du det er greit at 15 åringer vaper? Eller er det greit at de røyker hasj, drikker seg drita? Ja, jeg vet det skjer, men jeg syns fortsatt det ikke er greit og jeg støtter ikke ting som er ulovlig mtp aldersgrenser. Håper dere bare er ute etter å "ta meg" og for å provosere, for jeg blir faktisk skremt over at så mange foreldre skal være bestevenn med barnet sitt og ikke sette grenser. Hi Anonymkode: 6d7b1...f96 Er ikke snakk om å være bestevenn, men synes reaksjonen din er for streng og ikke står til det hun har gjort. Å utforske røyking gjør vel alle i den alderen. Og ja det er ikke bra men det er bedre å snakke sammen om det og hva konsekvensene blir hvis hun velger å fortsette å røyke. Her har vi vært tydlige på at velger man å røyke så er det slutt på alt av lommepenger hjemmefra, alt av klær og sengetøy må man selv vaske da vi ikke vil ha røyklukt sammen med de andre sine klær. Kjefting og helt nazi før sjedlent med seg noe bra, fører bare til at man gjør alt for å skjule og ikke at de stopper. Forbidden fruit og alt det der. Vi er tydelig på at de kan komme til oss og fortelle alt og ikke havne i farlige situasjoner fordi de skal skjule saker for oss. Anonymkode: 7ff17...fd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå