Gå til innhold

Spørsmål om særeie når man er gift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift, og slik ting er akkurat nå ser det ut som om vi kommer til å holde sammen resten av livet.

Men, når det kommer til pensjonisttilværelsen må jeg ta høyde for det verste, at vi på ett eller annet tidspunkt kanskje kan finne på å gå fra hverandre.

Mannen min kommer til å arve ganske mye, og har sikret sin pensjonisttilværelse på den måten, jeg er ikke like heldig.
Jeg sparer derfor i fond til pensjonisttilværelsen, og det begynner å bli litt penger der.

Arv er særeie så dersom vi finner på å gå fra hverandre etter han har arvet vil jeg ikke ha rett på noe av hans arv (selvfølgelig), men han vil ha rett på halvparten av det jeg har spart opp i fondet siden vi er gift.

Jeg ønsker derfor å lage en avtale med han om at dette fondet er min særeie, men vet ikke hvordan det gjøres.

Kan vi bare lage en avtale oss i mellom som vi begge signerer, må man ha advokat, må avtalen tinglyses?

Anonymkode: 5879b...faf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan lage en avtale hos advokat, ja. Den skal ikke tinglyses og han kan i grunn bestride den i retten etter skilsmisse. 

Jeg har motsatt erfaring - min ex mann har fått meg til å skrive under noe liknende for veldig lenge siden. Etter 18 års ekteskap sa jeg at den avtalen vil jeg ikke ha lenger, etter at jeg har født hans to barn og har bidratt mer i ekteskapet daglig med høyere inntekt enn han. Han nektet og ville beholde den. Vi er nå skilt, han fikk noe utfra den avtalen, men ikke alt. Vi har så vidt unngått en rettssak pga den avtalen, men brukte rundt 100 000 i advokatutgifter hver 🙄

Anonymkode: 5417b...677

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Dere kan lage en avtale hos advokat, ja. Den skal ikke tinglyses og han kan i grunn bestride den i retten etter skilsmisse. 

Jeg har motsatt erfaring - min ex mann har fått meg til å skrive under noe liknende for veldig lenge siden. Etter 18 års ekteskap sa jeg at den avtalen vil jeg ikke ha lenger, etter at jeg har født hans to barn og har bidratt mer i ekteskapet daglig med høyere inntekt enn han. Han nektet og ville beholde den. Vi er nå skilt, han fikk noe utfra den avtalen, men ikke alt. Vi har så vidt unngått en rettssak pga den avtalen, men brukte rundt 100 000 i advokatutgifter hver 🙄

Vi har semifelles økonomi.
Det vil si, vi har hver våre lønnskontoer og sparekontoer.
Har en felleskonto vi begge overfører penger til hver måned, og vi begge har tilgang til.
Alle utgifter til barna, alle regninger, fellesutgifter, husholdning (mat +++) og så videre går også fra felleskontoen.
På hus, biler, hytte, båt og lignende har vi 50/50 eie. 

Jeg ønsker en avtale som sier at det hver av oss har på våre egne sparekontoer, fond og lignende anses som særeie ved en eventuell skilsmisse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har semifelles økonomi.
Det vil si, vi har hver våre lønnskontoer og sparekontoer.
Har en felleskonto vi begge overfører penger til hver måned, og vi begge har tilgang til.
Alle utgifter til barna, alle regninger, fellesutgifter, husholdning (mat +++) og så videre går også fra felleskontoen.
På hus, biler, hytte, båt og lignende har vi 50/50 eie. 

Jeg ønsker en avtale som sier at det hver av oss har på våre egne sparekontoer, fond og lignende anses som særeie ved en eventuell skilsmisse.

Det er ingenting som heter semifelles når dere er gift, alt er felleseie. Det er mulig å lage en avtale om særeie som du ønsker, men juridisk vil ekteskapsloven slå gjennom enhver avtale hvis den bestrides i retten…

Særeie avtale er fint å ha hvis dere er enige ved eventuell skilsmisse… erfaringsmessig møter man en helt annen person i skilsmisse enn den man har levd sammen med 🤷‍♀️

de færreste går rettens vei pga rettskostnader, så fullt mulig at en sånn avtale kan være ok å ha 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er ingenting som heter semifelles når dere er gift, alt er felleseie. Det er mulig å lage en avtale om særeie som du ønsker, men juridisk vil ekteskapsloven slå gjennom enhver avtale hvis den bestrides i retten…

Særeie avtale er fint å ha hvis dere er enige ved eventuell skilsmisse… erfaringsmessig møter man en helt annen person i skilsmisse enn den man har levd sammen med 🤷‍♀️

de færreste går rettens vei pga rettskostnader, så fullt mulig at en sånn avtale kan være ok å ha 

Dersom du mener det syns jeg du skal sjekke lovdata.no.
Det står veldig mye om særeie i Ekteskapsloven
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Dersom du mener det syns jeg du skal sjekke lovdata.no.
Det står veldig mye om særeie i Ekteskapsloven
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/

HI

Takk )) den har jeg lest og drøftet med min advokat i mange timer. Det er mange muligheter for avtaler om særeie, og ektepakt er selvfølgelig i særstilling. Men de færreste går for å skrive under ektepakt og ender opp med andre typer avtaler. Fordelingen påvirkes da ulikt pga pgf 65 

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Takk )) den har jeg lest og drøftet med min advokat i mange timer. Det er mange muligheter for avtaler om særeie, og ektepakt er selvfølgelig i særstilling. Men de færreste går for å skrive under ektepakt og ender opp med andre typer avtaler. Fordelingen påvirkes da ulikt pga pgf 65 

Det §65 blant annet sier er at "I stedet for å sette avtalen ut av kraft, kan retten bestemme at ektefellen som blir urimelig dårlig stilt, blir tilkjent et beløp fra den andre ektefellen."
Det vil ikke helt være tilfellet her, dersom vi i det hele tatt går fra hverandre.
Han vil i løpet av de neste 5-10 årene (begge hans foreldre er veldig skrøpelige) arve 15-20 mill.
Når jeg arver vil jeg arve maks 200.000.
La oss si at jeg klarer å få opp fondssparingen med avkastning opp på 2 mill som skal sikre min pensjon, da blir det helt feil at han skal ha rett på halvparten.
Vi ser ikke hverandres kontoer, det vi har til overs etter å ha overført til felleskontoen ser vi på som egne penger.
Han sløser bort sitt på sine ting, og sparer veldig lite. Jeg sparer siden jeg faktisk må for å sikre meg selv.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Vi ser ikke hverandres kontoer, det vi har til overs etter å ha overført til felleskontoen ser vi på som egne penger.
Han sløser bort sitt på sine ting, og sparer veldig lite. Jeg sparer siden jeg faktisk må for å sikre meg selv.

HI

Du har krav på innsyn i ektemanns økonomi. Ser du ikke kontoene hans, kan du alltid få skatteoppgjøret hans i Skatteetaten.
50% av det du sparer på din konto blir hans ved skilsmisse, uansett hvor mye han sløser eller sparer.
Hvis han kommer til å arve såpass mye og du er ikke sikker at dere begge som familie får gleden av pengene, kan det være en ide å bli skilt. Det er ingenting i veien å være samboere igjen etter at skilsmisseoppgjøret er gjennomført - det kan hende det er sunt for forholdet å ha helt atskilt økonomi. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du har krav på innsyn i ektemanns økonomi. Ser du ikke kontoene hans, kan du alltid få skatteoppgjøret hans i Skatteetaten.
50% av det du sparer på din konto blir hans ved skilsmisse, uansett hvor mye han sløser eller sparer.
Hvis han kommer til å arve såpass mye og du er ikke sikker at dere begge som familie får gleden av pengene, kan det være en ide å bli skilt. Det er ingenting i veien å være samboere igjen etter at skilsmisseoppgjøret er gjennomført - det kan hende det er sunt for forholdet å ha helt atskilt økonomi. 

Jeg har ingen interesse av innsyn i hans penger så lange han ikke tar opp kredittkort gjeld, som jeg vet han ikke gjør og betaler sin del av fellesutgifter.

Jeg kommer til å nyte godt av arven, og mest sannsynlig kommer vi ikke til å gå fra hverandre, jeg ønsker bare å sikre meg mes særeie på det jeg sparer. Bare sånn i tilfelle.

Så igjen til spørsmålet mitt, kan vi bare lage en avtale oss i mellom som vi begge signerer, må man ha advokat, må avtalen tinglyses?

HI

Skrevet

Du nevner at du må ha særeie på dine penger. Mens han ikke trenger det fordi det er arv. Men han har vel ikke automatisk særeie han heller? Så vidt jeg vet har man bare automatisk særeie på det man tar med seg inn i ekteskapet og ikke det han arver etter at dere er gift…?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ingen interesse av innsyn i hans penger så lange han ikke tar opp kredittkort gjeld, som jeg vet han ikke gjør og betaler sin del av fellesutgifter.

Jeg kommer til å nyte godt av arven, og mest sannsynlig kommer vi ikke til å gå fra hverandre, jeg ønsker bare å sikre meg mes særeie på det jeg sparer. Bare sånn i tilfelle.

Så igjen til spørsmålet mitt, kan vi bare lage en avtale oss i mellom som vi begge signerer, må man ha advokat, må avtalen tinglyses?

HI

Dere kan selvfølgelig ha en muntlig avtale, en skriftlig avtale, eller lage ektepakt. 
Ønsker du å sikre din sparing kun mtp pensjon, kan ikke du bare spare i IPS eller hva den nå heter? Individuell pensjonssparing holdes utenfor deling ved skilsmisse 

Skrevet
Ella-2 skrev (1 minutt siden):

Du nevner at du må ha særeie på dine penger. Mens han ikke trenger det fordi det er arv. Men han har vel ikke automatisk særeie han heller? Så vidt jeg vet har man bare automatisk særeie på det man tar med seg inn i ekteskapet og ikke det han arver etter at dere er gift…?

Jo, det er særeie på arv uansett når den arves

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det er særeie på arv uansett når den arves

Ikke når det gjelder hytter og andre eiendommer i vertfall. Der er det ikke automatikk. Den går inn i felleseiet hvis man ikke tar særeie på den. Hvordan det er med penger vet jeg ikke, men er jo rart om det skulle være forskjell på det.

Skrevet
Ella-2 skrev (22 timer siden):

Ikke når det gjelder hytter og andre eiendommer i vertfall. Der er det ikke automatikk. Den går inn i felleseiet hvis man ikke tar særeie på den. Hvordan det er med penger vet jeg ikke, men er jo rart om det skulle være forskjell på det.

Du får mange svar fra folk som synser og ikke vet. Arv man får i ekteskapet holdes utenfor deling. Det er ikke helt det samme som særeie, men skal altså ikke deles. Uansett om det er hytter eller penger.

Hvis du vil sikre særeie på fondet ditt må du opprette ektepakt. Da gjelder visse formkrav, f.eks. må du ha to vitner. Man må ikke bruke advokat, men det kan være lurt for å være sikker på at alt blir riktig og juridisk bindende. Hilsen advokat

Anonymkode: 255f3...f63

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du får mange svar fra folk som synser og ikke vet. Arv man får i ekteskapet holdes utenfor deling. Det er ikke helt det samme som særeie, men skal altså ikke deles. Uansett om det er hytter eller penger.

Hvis du vil sikre særeie på fondet ditt må du opprette ektepakt. Da gjelder visse formkrav, f.eks. må du ha to vitner. Man må ikke bruke advokat, men det kan være lurt for å være sikker på at alt blir riktig og juridisk bindende. Hilsen advokat

Anonymkode: 255f3...f63

Tusen takk.
Vet at arv vil bli holdt utenfor, er derfor jeg trenger å sikre meg

Skrevet

Tusen takk du som sier du er advokat.

Har snakket med mannen, han syns det var litt rart, skjønte ikke helt hvorfor han skulle ha rett på fondet mitt om vi går fra hverandre en gang i fremtiden. 

Har funnet en mal på ektepakt, og vi er enig om hvem vi skal spørre om å være vitne

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...