Gå til innhold

Hva har du i ditt beredskapslager? Og hva tenker du å skaffe deg etterhvert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mye snakk om beredskap for tiden, så er nysgjerrig på hva andre har.

Anonymkode: fcb04...569

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørrvarer, hermetikk, kokeapparat og brensel, vann, nødvendige medisiner.

Anonymkode: 21f56...29c

Skrevet

Ingen ting spesielt. 

Anonymkode: ed8a5...69b

Skrevet

Bortsett fra at jeg ikke har alternativ oppvarming, så har jeg det meste av hva som er anbefalt å ha, tror jeg.

Det viktigste er vel nok vann og mat. Jeg skulle fint ha greid meg flere uker hvis jeg kunne ha strøm, om all strøm forsvinner tenker jeg det er smart å samarbeide med andre familien i huset her jeg bor for å f.eks. lage mat sammen, slik at vi sparer noe på gass/rødsprit/ved. 

Forsøker å alltid ha dopapir for noen uker i hus, og også noe tørkepapir. 

Har hundeposer og nok poser ellers i tilfelle toaletter ikke kan brukes, og vi ikke kan tappe ned.

Har en del tilskudd jeg må ta, så sørger for å ha litt ekstra av det, for andre vil vel medisiner være i samme kategori.

Ellers, stearinlys, fyrstikker. Må skaffe meg en ordentlig god lommelykt, og helst en hodelykt også, da det siste er bedre om man trenger lys og samtidig må jobbe med noe. 

Har ekstra tepper, dyner, sovepose, varme klær.

Førstehjelpssaker, vurderer å utvide det jeg har der.

Dab-radio (må vurdere en ny, da den jeg har er gammel), batterier.

Ellers har jeg telt, fiskestang og sluker/kroker/søkker/dupp, gode kniver, og også et frølager i tilfelle mer langvarig krise (har også noen led-lister som jeg kan dyrke litt inne under).

Jeg bor alene og lite, men jeg stikker ting vekk der jeg kan. Ved en ev. større krise vet jeg at et familiemedlem trolig kommer til meg, og denne er ikke god på å ha mer enn absolutt minste minimum av ting, så jeg forsøker å ha nok til at to skal greie seg i to uker. 

Forsøker å tenke sunn og næringstett mat av det jeg har i lageret. Noe hermetikk som jeg ellers aldri bruker, men det har holdbarhet flere år etter utgangsdato, resten forsøker jeg å sirkulere og fornye. 

Uavhengig av dette har jeg siste årene jobbet bevisst for å utvide nettverket mitt, og jeg har innsett at det er viktig også med tanke på beredskap. Jeg har tenkt aktivt gjennom hva jeg trenger, og ikke minst ha jeg har å gi, jeg er oppmerksom på personer i nærmiljøet som kanskje vil trenge litt ekstra hjelp i en krise, og jeg har snakket med både gamle og nye venner og bekjente om hvordan de forbereder seg, og med et par venner så er det blitt slik at vi egentlig uten å si så mye om det nok regner med hverandre i hvordan vi ev. vil forholde oss til en krise. 

Tross alt dette er jeg ikke spesielt opptatt av dette i hverdagen, men jeg vokste opp med besteforeldre som var unge voksne under andre verdenskrig, så tanken om å kunne dyrke noe (om ikke annet, poteter), kunne skaffe seg noe annen mat selv (f.eks. fiske, bær, sopp, ev. frukt- og bærbusker om man har hage selv) er noe som ble tatt for gitt, i tillegg til kunnskapen om å lage og konservere mat. Jeg tenker at det å skaffe seg kunnskap gjør at man føler mer kontroll, hvis det skulle oppstå en krise, fordi man har vært gjennom noen tankescenarier på forhånd - egentlig litt på samme måte som helsevesenet, politi, forsvar, brann, røde kors, kommuner o.a. har kriseplaner utarbeidet i fred og ro, og øvelser slik at man skal være mest mulig forberedt hvis noe skulle skje. Jo mer man benekter, jo mer uforberedt vil man være og dermed dårligere vil man takle en ev. krise. 

Om jeg må være inne i flere dager har jeg også tenkt at da er det greit å gjøre en del lett trening inne, yoga for å slappe av, og jeg har bøker og håndarbeid og en del andre ting jeg kan få tiden til å gå med, også ekstra papir og penner/blyanter. Bare noe så enkelt som en kortstokk kan få tiden til å gå. Det å opprettholde ro og fokus og ikke bli overmannet av frykt og uro eller depresjon er ekstra viktig i en ev. krise. 

Husk også at kriser ikke må bety krig! Det kan like gjerne være en solstorm som slår ut internett og telefon (som igjen får følger for alt fra telefon til strømforsyning , til kassaapparat på butikkene, betalingsordninger med kort/mobil/nett osv.), eller det kan være vær, sykdom, ras eller andre hendelser. Det kan også være hendelser andre steder i verden som kan gjøre slik at vi ikke får importvarer vi trenger til Norge.

Bevissthet, planlegging, ro, og det å være beredt på å samhandle med andre til det beste for alle, det er nok stikkordet. 

Anonymkode: 63bec...7c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Bortsett fra at jeg ikke har alternativ oppvarming, så har jeg det meste av hva som er anbefalt å ha, tror jeg.

Det viktigste er vel nok vann og mat. Jeg skulle fint ha greid meg flere uker hvis jeg kunne ha strøm, om all strøm forsvinner tenker jeg det er smart å samarbeide med andre familien i huset her jeg bor for å f.eks. lage mat sammen, slik at vi sparer noe på gass/rødsprit/ved. 

Har hundeposer og nok poser ellers i tilfelle toaletter ikke kan brukes, og vi ikke kan tappe ned.

Har en del tilskudd jeg må ta, så sørger for å ha litt ekstra av det, for andre vil vel medisiner være i samme kategori.

Ellers, stearinlys, fyrstikker. Må skaffe meg en ordentlig god lommelykt, og helst en hodelykt også, da det siste er bedre om man trenger lys og samtidig må jobbe med noe. 

Ellers har jeg telt, fiskestang og sluker/kroker/søkker/dupp, gode kniver, og også et frølager i tilfelle mer langvarig krise (har også noen led-lister som jeg kan dyrke litt inne under).

Jeg bor alene og lite, men jeg stikker ting vekk der jeg kan. Ved en ev. større krise vet jeg at et familiemedlem trolig kommer til meg, og denne er ikke god på å ha mer enn absolutt minste minimum av ting, så jeg forsøker å ha nok til at to skal greie seg i to uker. 

Forsøker å tenke sunn og næringstett mat av det jeg har i lageret. Noe hermetikk som jeg ellers aldri bruker, men det har holdbarhet flere år etter utgangsdato, resten forsøker jeg å sirkulere og fornye. 

Uavhengig av dette har jeg siste årene jobbet bevisst for å utvide nettverket mitt, og jeg har innsett at det er viktig også med tanke på beredskap. Jeg har tenkt aktivt gjennom hva jeg trenger, og ikke minst ha jeg har å gi, jeg er oppmerksom på personer i nærmiljøet som kanskje vil trenge litt ekstra hjelp i en krise, og jeg har snakket med både gamle og nye venner og bekjente om hvordan de forbereder seg, og med et par venner så er det blitt slik at vi egentlig uten å si så mye om det nok regner med hverandre i hvordan vi ev. vil forholde oss til en krise. 

Tross alt dette er jeg ikke spesielt opptatt av dette i hverdagen, men jeg vokste opp med besteforeldre som var unge voksne under andre verdenskrig, så tanken om å kunne dyrke noe (om ikke annet, poteter), kunne skaffe seg noe annen mat selv (f.eks. fiske, bær, sopp, ev. frukt- og bærbusker om man har hage selv) er noe som ble tatt for gitt, i tillegg til kunnskapen om å lage og konservere mat. Jeg tenker at det å skaffe seg kunnskap gjør at man føler mer kontroll, hvis det skulle oppstå en krise, fordi man har vært gjennom noen tankescenarier på forhånd - egentlig litt på samme måte som helsevesenet, politi, forsvar, brann, røde kors, kommuner o.a. har kriseplaner utarbeidet i fred og ro, og øvelser slik at man skal være mest mulig forberedt hvis noe skulle skje. Jo mer man benekter, jo mer uforberedt vil man være og dermed dårligere vil man takle en ev. krise. 

Om jeg må være inne i flere dager har jeg også tenkt at da er det greit å gjøre en del lett trening inne, yoga for å slappe av, og jeg har bøker og håndarbeid og en del andre ting jeg kan få tiden til å gå med, også ekstra papir og penner/blyanter. Bare noe så enkelt som en kortstokk kan få tiden til å gå. Det å opprettholde ro og fokus og ikke bli overmannet av frykt og uro eller depresjon er ekstra viktig i en ev. krise. 

Husk også at kriser ikke må bety krig! Det kan like gjerne være en solstorm som slår ut internett og telefon (som igjen får følger for alt fra telefon til strømforsyning , til kassaapparat på butikkene, betalingsordninger med kort/mobil/nett osv.), eller det kan være vær, sykdom, ras eller andre hendelser. Det kan også være hendelser andre steder i verden som kan gjøre slik at vi ikke får importvarer vi trenger til Norge.

Bevissthet, planlegging, ro, og det å være beredt på å samhandle med andre til det beste for alle, det er nok stikkordet. 

Når jeg svarte ingen ting så mente jeg alt dette + at jeg har lommelykter og hodelykt, minus hundeposer. Alt det som skrives over er noe veldig mange alltid har i huset. Jeg er mer opptatt av å kunne raskt stikke av til et tryggere sted enn å bunkre meg hjemme.

Skrevet

Vi har:

-Vann

-Tørrvarer, frysetørrede måltider, hermetikk

-Dab-radio

-Batterier

- Medisiner

- Stormkjøkken, gassapparat, gassbokser, gassgrill, rødsprit

- Ved

- Såpe

- Lommelykter, hodelykter, batteridrevne lys. 

Det jeg ønsker meg er parafinlampe og solcellelader til mobil og annet. 

Mye av det jeg ramser opp er jo ting vi har ellers også, bortsett fra hermetikk, suppeposer og sånt som vi ikke bruker til vanlig, men vi passer bedre på å ikke gå tom for noe. 

Anonymkode: 9bf01...ffb

Skrevet

Kontanter.

Anonymkode: dfdee...45d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når jeg svarte ingen ting så mente jeg alt dette + at jeg har lommelykter og hodelykt, minus hundeposer. Alt det som skrives over er noe veldig mange alltid har i huset. Jeg er mer opptatt av å kunne raskt stikke av til et tryggere sted enn å bunkre meg hjemme.

Man kan godt være forberedt på begge deler, men nå spurte HI direkte om beredskapslager...

Offisielle tall, når folk er blitt spurt om de har et beredskapslager, har vist at det fremdeles er altfor mange som ikke har et beredskapslager for en uke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nettopp! Det er lett å tenke at det handler om krig, og det føles litt fjernt (selv om det er krig i Europa).  Vi fikk en mini-forsmak for noen uker siden da noe skjedde med vannledningen i området vi bor i.  Plutselig var det ikke noe vann i kranene og vi hadde vel vann kun til ett toalettbesøk...   Det siste løste seg forholdsvis fort, heldigvis.  Det gikk bare noen timer før de fant feilen og fikk fikset det.  Så da kunne vi gå på do i det minste - og trekke ned etter oss. Men det tok enda noen timer før det kunne drikkes / brukes i mat / til tannpuss og ansiktsvask / dusj  mm..  Etter hvert fikk vi melding om at vi kunne bruke vannet, men det måtte kokes i 10 minutter først.  Kunne bruke det til ukokt til husvask og klesvask, men ikke til oppvask.  

Det var egentlig en god påminnelse om ting kan skje fortere enn man aner, og det handler ikke bare om krig.  Og det minner meg om at vi faktisk bør fortsette på bygging av beredskapslageret som vi var veldig opptatt av og bestemte på at NÅ skal vi gjøre det.  Men så kommer normalen tilbake......   og så skal vi bare gjøre noe annet først.  Skjerpings!  (Det siste var til meg selv)

Anonymkode: a4bff...283

Skrevet

Vi har ikke noe særlig vann, men ellers har vi det meste tror jeg.

Ikke en kasse på boden, men vi bor bor i et hus hvor vi har bodd i over 20 år, så man har liksom nok av det meste.

Når det kommer til basisvarer som havregryn o.l. så har jeg alltid to poser i skapet, bruker av den ene og har en ekstra. Kjøper ny når den blir tom så det er alltid en uåpnet bak den åpne. Vi har mer enn nok mat til å klare oss i minst to uker uten å gå på butikken. Går strømmen er det bare å begynne bruke først fra kjøleskap også fra fryser etterhvert som det tines. Har alltid et par uåpna pakker med knekkebrød, flatbrød o.l. i skuffen.

Vi har gassgrill, og alltid en full gassbeholder i garasjen. Når den på grillen går tom setter vi på den i garasjen og bytter den tomme neste dag.

Batterier, stearinlys, fyrstikker, tepper osv har vi nok av i haugevis.

Dopapir kjøper jeg alltid i sånne store pakker/paller når de er på salg, så har mye av sånt i kjelleren.

Vi burde ha noen dunker vann i kjelleren, har tenkt på det noen ganger, men liksom aldri fått gjort noe med det....

Anonymkode: 34980...af7

Skrevet (endret)

Ved, vatn, primus og stormkjøkken, gassgrill og propan på verandaen, lykter og batteri, radio som kan gå på batteri, førstehjelpsutstyr, jodtablettar, diverse reseptfri medisin (går ikkje på noko form for fast medisin), hermetikk (for det meste makrell i tomat og tunfisk, men også minst ein boks lapskaus og litt forskjellig som ikkje er eit måltid i seg sjølv men som absolutt kan etast som det er eller kombinerast til noko i nøden som pizzasaus, hermetisk tomat, maiskorn, kantarellar, bønner og linser), nokre toroposar og real turmat. Knekkebrød, havregryn, mjøl og gjær. Brus, usikker på kor mykje men slik at det monnar om vatnet skulle ta slutt. Tørrfor til dyra mine. Dasspapir er eg usikker på nivået av, men eg går ikkje tom første dagen og har både tørkerull og serviettar om krisa oppstår.

Eg har ikkje alt ståande som eit dedikert lager, men eit raskt overblikk i kjøkenskapa fortel meg at det vil gå litt tid før vi svelt sjølv om kjøleskap og frysar skulle bli straumlause og ubrukelege. Det er jo også slik at ein kan ete frå frysen i alle fall i to-tre dagar etter at straumbrotet er eit faktum, og spare tørrmaten til innhaldet i frysen er skjemt.

Det eg ser er at litt meir vatn er på sin plass, men at vi ellers er nokolunde i rute.

Endret av ☆☆☆
Skrevet

Og så har eg kaffi og bananer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nettopp! Det er lett å tenke at det handler om krig, og det føles litt fjernt (selv om det er krig i Europa).  Vi fikk en mini-forsmak for noen uker siden da noe skjedde med vannledningen i området vi bor i.  Plutselig var det ikke noe vann i kranene og vi hadde vel vann kun til ett toalettbesøk...   Det siste løste seg forholdsvis fort, heldigvis.  Det gikk bare noen timer før de fant feilen og fikk fikset det.  Så da kunne vi gå på do i det minste - og trekke ned etter oss. Men det tok enda noen timer før det kunne drikkes / brukes i mat / til tannpuss og ansiktsvask / dusj  mm..  Etter hvert fikk vi melding om at vi kunne bruke vannet, men det måtte kokes i 10 minutter først.  Kunne bruke det til ukokt til husvask og klesvask, men ikke til oppvask.  

Det var egentlig en god påminnelse om ting kan skje fortere enn man aner, og det handler ikke bare om krig.  Og det minner meg om at vi faktisk bør fortsette på bygging av beredskapslageret som vi var veldig opptatt av og bestemte på at NÅ skal vi gjøre det.  Men så kommer normalen tilbake......   og så skal vi bare gjøre noe annet først.  Skjerpings!  (Det siste var til meg selv)

Anonymkode: a4bff...283

Ja, det er nettopp slike episoder du snakker om som bør vekke folk - selv når de ikke rammer en selv direkte, slik du opplevde.

Den dagen det skjer, da er det for sent å plutselig skulle skaffe seg alt eller store deler av det man trenger. Er man heldig får man kanskje tak i noe i butikkene, men det kan man heller ikke ta for gitt. Har man heller ikke nok vann da, så er man ille ute og kjører.

I en krise, uansett hva den er, så må kommune, helse, politi, brann, heimevern, forsvar m.fl. alle prioritere hardt, og det betyr å fokusere på de aller viktigste oppgavene, inkl. mennesker som i utgangspunktet ikke er i stand til å ta vare på seg selv alene, eller redde mennesker som er direkte rammet av krisen. Da er det helt meningsløst av oppegående mennesker å ikke ha forberedt seg slik at de kan greie seg selv uten bistand i minimum en uke!

Beredskap har gjennom århundrer vært en helt naturlig del for de fleste mennesker. Man måtte tenke på hvordan man kunne greie seg gjennom harde vintre eller andre kriser. Man skaffet seg kunnskap, man lagret det man trengte, man sikret seg. Det var slik de overlevde, det var elementære evner som folk flest kunne. Det er det naturlige for oss. Det er bare i vår tidsalder så mange er så fjernt fra det å sikre seg og sine for potensielle kriser. 

Ser man f.eks. på tråden om folk har syltet, saftet osv., så ser man at mange der skriver om nettopp slike elementære kunnskaper og tenkemåter. De høster, de konserverer, de har kunnskap, de bruker kunnskapen. I en krisetid vil det kunne være forskjellen på liv og det motsatte. Det kan være forskjellen på å komme seg gjennom på en noenlunde grei måte, eller på en måte som er langt derfra.

Som minner meg på - jeg har også lagret en god del salt, slik at hvis strømmen går langvarig, så har jeg mulighet til å redde en del av maten i kjøleskap/fryser med å salte den. Men jeg innser at jeg må sette meg litt bedre inn i den saltingen igjen, for det er noe jeg nesten ikke har gjort før. Skulle det skje noe er det trolig for sent å innhente den kunnskapen.

Lar man opprettholdelsen og byggingen av beredskapslageret bli en slags rutine, så trenger man ikke bruke særlig energi på det, og man får også spredt utgiftene, som kan være viktig for mange.

Skrevet

Er det bare jeg som også har kontanter i beredskap?

Anonymkode: 1b268...421

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har også, men glemte å skrive det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg har alltid kontanter uansett. Jeg har tydeligvis alltid vært i beredskap. 

Det viktigste er kanskje jodtabletter, til unger og de under 40 er det vel. Tsjernobyl er i Ukraina, så avstanden er ikke betryggende. Ukraina har flere atomkraftverk som er i fare.

Skrevet

Har ikke beredskapslager og kommer heller ikke til å stresse med å få det. 

Anonymkode: ab44e...7b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...