Gå til innhold

Kristne som mener abort er drap - mener de embryoet kommer til himmelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan arter embryoets opphold i himmelen seg? En klump med celler som ligger der?

Anonymkode: da7ac...2f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Og hvordan arter embryoets opphold i himmelen seg? En klump med celler som ligger der?

Mange muslimer tror faktisk! at mohammed fløy på et fabeldyr med vinger til Jerusalem. Ingen av delene er kanskje særlig gjennomtenkt.

Anonymkode: 785e8...9bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det kommer jo ikke til himmelen for det er ikke døpt. 

Anonymkode: 6407d...112

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ingen kristne som jeg kjenner til tror at kroppen eller kroppens begrensninger kommer til himmelen. Det er sjelen som kommer dit. Antar mange religiøse tror man får sjelen allerede ved befruktning og at det dermed er et drap på lik linje med en sjel i en kropp som har utviklet seg og levd lengre. 

Anonymkode: cc655...aa1

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Alle som kommer til himmelen kommer i den perfekte alderen av 32 år uavhengig av hvor gammel du var når du døde, men du må være døpt så den kommer ikke dit uansett

Anonymkode: b4879...871

Skrevet

Trodde det var bare sjelen som kom til himmelen jeg. Himmelen er jo ikke et fysisk sted, da hadde det vært temmelig fullt der.....

Anonymkode: 62fb9...f03

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Alle som kommer til himmelen kommer i den perfekte alderen av 32 år uavhengig av hvor gammel du var når du døde, men du må være døpt så den kommer ikke dit uansett

Anonymkode: b4879...871

Tror det er få kristne som tror at dåp er et kriterium for å komme inn i himmelen. For de som mener det, så tas dåp gjerne ikke så bokstavelig - det holder å akseptere troen for de fleste. Jeg tror det er få, om noen, som tror at barn ikke kommer til himmelen om de ikke er døpt

Anonymkode: cc655...aa1

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det kommer jo ikke til himmelen for det er ikke døpt. 

Anonymkode: 6407d...112

I følge kristen tro så gjør de det jo.

Anonymkode: 2c1dc...ebb

Skrevet

Jeg tror ikke kristne mener så mye om slike flåsete spørsmål. De er mer opptatt av om abort er riktig eller ikke, mange er nok i tvil. Kristne har som de fleste andre, egen vilje og egne meninger, om det meste, og kan være like frittenkende som andre. Kristendommen handler mye om å gjøre riktige personlige valg, det gir større selvstendighet og frihet enn de som blir presset av flertallet til å mene det flertallet mener hele tiden. Slik ts kanskje gjør.

Anonymkode: 16a6e...4e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I følge kristen tro så gjør de det jo.

Hvilken kristen tro? Det er i så tilfelle kun kirken og katolikker. Og de færreste kristne (personlig kristne) tror på det samme som kirken. De aller fleste andre tror på den dåpen man velger selv.

Anonymkode: 7cc9e...92f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken kristen tro? Det er i så tilfelle kun kirken og katolikker. Og de færreste kristne (personlig kristne) tror på det samme som kirken. De aller fleste andre tror på den dåpen man velger selv.

De fleste tror på at de kommer til himmelen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De fleste tror på at de kommer til himmelen.

De fleste tror ikke at man må være døpt som barn for å komme dit. De færreste kristne tror på barnedåp faktisk. 

Skrevet

Det er et liv. Livet ble drept!  Ferdig snakket 

Anonymkode: dd7c0...624

Skrevet

Det er et liv. Livet ble drept!  Ferdig snakket 

Fra når er det et liv? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Fra når er det et liv? 

Lurer du på om et embryo er et liv? Hjertet slår

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Er hjerte kan slå koblet opp til maskiner utenfor kroppen. Er det da et selvstendig liv?

Anonymkode: ca519...9b3

Skrevet

Alla vill till himmelen men ingen vill dö

Anonymkode: 262da...ca1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Et hjerte som slår ved hjelp av et annet menneske er ikke et liv. Når et menneske klarer å overleve uten direkte tilkobling til et annet menneske. Da er det et liv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Et hjerte som slår ved hjelp av et annet menneske er ikke et liv. Når et menneske klarer å overleve uten direkte tilkobling til et annet menneske. Da er det et liv. 

Den grensen flyttes stadig etter hvert som legevitenskapen blir bedre. Nå kan man redde barn ned til ca 22 uker. Om noen år er kanskje grensen 18 uker osv. 

Hvis noen spontanaborterer i uke 21, tenker du da at det jo uansett ikke var et liv? Ingen grunn til å sørge over noe som aldri var et liv? Ingen grunn til å skulle ha en grav? Paret har ikke mistet et barn?

Hvis en gravid kvinne blir overfalt og barnet dør, da har ikke gjerningsmannen tatt noe liv da? 

Er et ekstremtprematurt barn mer menneske og "et liv" fordi det er koblet til ørten slanger i en kuvøse for å overleve enn når det er inni magen koblet til en navlesnor for å overleve?

Anonymkode: e64f1...f11

Skrevet

Folk må gjerne tro på et eventyr som er tusenvis av år gammelt. Det eneste vi vet er at vi lever her og nå. Kvinner må selv bestemme over egen kropp, og om de velger abort er det helt greit. 

Anonymkode: a5bdf...74b

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

En klump med celler som ligger der?

I svangerskapsuke 18, da det fortsatt er lov til frivillig abort uten årsak, har den ufødte godt utviklet hjerne og nervesystem. Han/hun kan reagere på lyd, lys og berøring. Øyne og ører er på plass, og det beveger seg aktivt. Hjertet slår sterkt, og indre organer som lever og nyrer fungerer. Kjønnsorganene er utviklet og kan ses tydelig ved ultralyd.

Det er sjelen som kommer til himmelen, selv om livet har blitt avsluttet av sin mor.

Anonymkode: e17ba...2d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Den grensen flyttes stadig etter hvert som legevitenskapen blir bedre. Nå kan man redde barn ned til ca 22 uker. Om noen år er kanskje grensen 18 uker osv. 

Hvis noen spontanaborterer i uke 21, tenker du da at det jo uansett ikke var et liv? Ingen grunn til å sørge over noe som aldri var et liv? Ingen grunn til å skulle ha en grav? Paret har ikke mistet et barn?

Hvis en gravid kvinne blir overfalt og barnet dør, da har ikke gjerningsmannen tatt noe liv da? 

Er et ekstremtprematurt barn mer menneske og "et liv" fordi det er koblet til ørten slanger i en kuvøse for å overleve enn når det er inni magen koblet til en navlesnor for å overleve?

Grensen for definisjonen av et liv er ikke flyttet. Så selv om de klarer å redde en baby født i uke 18, så er det fortsatt definert som et «ikke-liv» i mors mage. For det er en forskjell. Det ene barnet ønsker man ikke, og skal dermed ikke redde, det andre ønskes og man vil at legene skal gjøre alt de kan for å redde det.

Hvis man aborterer et barn ufrivillig i uke 21, så er det jo ikke forenelig med liv. Barnet døde jo.

Om en gravid kvinne blir overfalt og barnet i magen dør, så har gjerningspersonen forvoldt skade som igjen har ført til en terminering av svangerskapet, ikke drept noen. Men.. det ville vært drap om mor ble drept og barnet overlevde. Eller om begge døde. For å kunne drepe noen må noen være noen. Altså de må være født. Et barn i magen er ikke født. Og om så et barn dør i mors liv i uke 35, så var det ikke forenelig med liv. Og det er jo fakta.

Det er ikke dermed sagt at jeg går rundt og er et kaldt menneske. Hvis min beste venninne skulle miste en baby i uke 21, så er det selvsagt trist og vondt og jeg ville følt med henne. Men når et barn dør i mors liv i uke 21, så er jo noe galt. Det skjer ikke så veldig ofte, og det er nesten alltid noe som ligger bak- da gjerne «ikke forenelig med liv». 

Skrevet

Grensen for definisjonen av et liv er ikke flyttet. Så selv om de klarer å redde en baby født i uke 18, så er det fortsatt definert som et «ikke-liv» i mors mage. For det er en forskjell. Det ene barnet ønsker man ikke, og skal dermed ikke redde, det andre ønskes og man vil at legene skal gjøre alt de kan for å redde det.

Hvis man aborterer et barn ufrivillig i uke 21, så er det jo ikke forenelig med liv. Barnet døde jo.

Om en gravid kvinne blir overfalt og barnet i magen dør, så har gjerningspersonen forvoldt skade som igjen har ført til en terminering av svangerskapet, ikke drept noen. Men.. det ville vært drap om mor ble drept og barnet overlevde. Eller om begge døde. For å kunne drepe noen må noen være noen. Altså de må være født. Et barn i magen er ikke født. Og om så et barn dør i mors liv i uke 35, så var det ikke forenelig med liv. Og det er jo fakta.

Det er ikke dermed sagt at jeg går rundt og er et kaldt menneske. Hvis min beste venninne skulle miste en baby i uke 21, så er det selvsagt trist og vondt og jeg ville følt med henne. Men når et barn dør i mors liv i uke 21, så er jo noe galt. Det skjer ikke så veldig ofte, og det er nesten alltid noe som ligger bak- da gjerne «ikke forenelig med liv». 

Mener du virkelig at det ikke er ett liv før det er født? Satt på spissen så tenker du da at det hadde vært innafor med abort frem til fødsel om det ikke er ønsket?

Jeg er 100% for selvbestemt abort - men er samtidig helt imot at grensen ble flyttet til 18 uker for ett friskt foster. Det er bare ikke greit synes jeg! 

Anonymkode: d0f55...45b

Skrevet

Hvordan kan noe som ikke er et liv dø? Og at et barn kan absolutt dø i magen selv om det var helt friskt. Det kan være ytre påvirkninger slik som f.eks en ulykke som førte til morkakeløsning eller en infeksjon. En ettåring som dør i en ulykke eller infeksjon er da heller ikke "forenlig med liv" siden det døde?

Det er ikke fakta at et barn som dør i uke 35 ikke var forenlig med liv. Hvis det f.eks var morkakesvikt og hadde blitt oppdaget tidsnok, kunne barnet blitt forløst og slik reddet og levd et helt normalt og langt liv. 

Skrevet

Mener du virkelig at det ikke er ett liv før det er født? Satt på spissen så tenker du da at det hadde vært innafor med abort frem til fødsel om det ikke er ønsket?

Jeg er 100% for selvbestemt abort - men er samtidig helt imot at grensen ble flyttet til 18 uker for ett friskt foster. Det er bare ikke greit synes jeg! 

Anonymkode: d0f55...45b

Det er ikke er liv før det kan fungere utenfor livmoren. Det er en litt forenklet karakteristikk, men det er jo slik det er. 

Grensen for abort er ikke flyttet, så og si alle som søkte abort etter uke 12 fikk det innvilget. Det eneste som er forandret er mindre byråkrati og mindre påkjenning for kvinnen. 

Anonymkode: 8659a...ad2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...