Anonym bruker Skrevet 29. september #1 Skrevet 29. september Hei, jeg har ei datter på 14 år som går med smerter i magen daglig. Hun har siden hun ble født slitt med hard og treg mage og dette har vært ett problem siden da. Vi måtte starte opp med movicil når hun var 7 år da både avføring og urin ble ukontrollert til tider pga forstoppelse. Det har bare gradvis blitt verre med årene men lite hjelp å få. Vi har vært hos fastlege og sykehus for utredning. Avføringsprøve, cøliaki osv. ingenting. Fått diagnose IBS og tar avføringsprøver. Kan bli litt bedre i magen ved bevegele. Mye krampe. Smerte og luft i magen. Blir til tider kvalm pga dette. Går ut over søvn også da det er hver kveld når hun skal legge seg. Jeg er så fortvilet på hennes vegne. Anonymkode: 16a89...a6d
Anonym bruker Skrevet 29. september #2 Skrevet 29. september Alt for lite informasjon. Hvor ofte har hun avføring, er det regelmessig, hvordan ser det ut? Konsistens? Hva spiser hun? Bruker hun fortsatt movicol? Tar hun medisiner? Beveger hun seg nok? Drikker hun nok? Anonymkode: c114a...fa7
Anonym bruker Skrevet 29. september #3 Skrevet 29. september Som å høre om datteren min, til tider også dårlig opptak i tarmen så blodprøver viser bl.a ekstrem D-vitaminmangel. Hun er nå 16 år og har endelig kommet inn på sykehuset. Der fikk vi vite at det finnes tre medisiner for ibs, to av dem for de med diaré og ib, mens den siste var for de med kronisk forstoppelse og ibs. Den har hun fått nå, og skal prøve i 4 uker, så har hun ny time på sykehuset. Neste skritt er elimineringsdiett i samarbeid med en kostholdsekspert der. Hun er på do 1-2 ganger i uka når hun tar det pulveret, det kan gå 10-14 dager uten dobesøk om hun ikke tar noe. Hun sliter med mye smerter og ubehag, mye sliten og har en kropp som ikke er på lag. Smerter i ledd osv også. Begynte på vgs i høst og etter første uke var hun så sliten at hun gråt, og jeg lovet at nå nekter jeg å bli avvist av lege igjen, nå MÅ det jobbes mer aktivt med. Om det et kamera opp i rumpa eller hva det er spiller ingen rolle, ingen tenåringer skal plages sånn og bare bla avfeid med at det "sikkert er ibs, du må lære deg å leve med det" to ganger i året. Er det noe som kan gjøres må det gjøres, og jeg visste ikke at det fantes medisiner engang før vi kom på sykehuset nå... Anonymkode: 569f0...7d9
Anonym bruker Skrevet 29. september #4 Skrevet 29. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Alt for lite informasjon. Hvor ofte har hun avføring, er det regelmessig, hvordan ser det ut? Konsistens? Hva spiser hun? Bruker hun fortsatt movicol? Tar hun medisiner? Beveger hun seg nok? Drikker hun nok? Anonymkode: c114a...fa7 For lite informasjon for hva? Det er et hjertesukk fra en trist mamma, ikke et spørsmål om diagnose og behandling. HI - jeg ville kanskje vurdert å få en annen lege til å gjøre nye vurderinger. Kan hende den gamle har kjørt seg litt fast. Anonymkode: e8b56...687
Anonym bruker Skrevet 29. september #5 Skrevet 29. september Kjenner meg så igjen … endte opp med endometriose diagnose etter ørten år frem og tilbake. Og det har stor effekt på mitt magesystem i forhold til allergier/kvalme og ta en allergitablett daglig. dager jeg ikke har tatt kvelden før, sliter jeg med ekstrem kvalme, og smerter.. Anonymkode: 4ed99...5b8
Anonym bruker Skrevet 29. september #6 Skrevet 29. september Anonym bruker skrev (14 timer siden): Som å høre om datteren min, til tider også dårlig opptak i tarmen så blodprøver viser bl.a ekstrem D-vitaminmangel. Hun er nå 16 år og har endelig kommet inn på sykehuset. Der fikk vi vite at det finnes tre medisiner for ibs, to av dem for de med diaré og ib, mens den siste var for de med kronisk forstoppelse og ibs. Den har hun fått nå, og skal prøve i 4 uker, så har hun ny time på sykehuset. Neste skritt er elimineringsdiett i samarbeid med en kostholdsekspert der. Hun er på do 1-2 ganger i uka når hun tar det pulveret, det kan gå 10-14 dager uten dobesøk om hun ikke tar noe. Hun sliter med mye smerter og ubehag, mye sliten og har en kropp som ikke er på lag. Smerter i ledd osv også. Begynte på vgs i høst og etter første uke var hun så sliten at hun gråt, og jeg lovet at nå nekter jeg å bli avvist av lege igjen, nå MÅ det jobbes mer aktivt med. Om det et kamera opp i rumpa eller hva det er spiller ingen rolle, ingen tenåringer skal plages sånn og bare bla avfeid med at det "sikkert er ibs, du må lære deg å leve med det" to ganger i året. Er det noe som kan gjøres må det gjøres, og jeg visste ikke at det fantes medisiner engang før vi kom på sykehuset nå... Anonymkode: 569f0...7d9 Vi var også på sykehuset men der fikk vi bare at hun kunne da dulcolax dråper for å passe på at hun går på do. Ellers var det ingenting de kunne gjør. Mat endringer var det ikke noe vits i osv.. det som er at hun har bare blitt verre med magesmerter med alderen. Når hun var mindre spiste hun mye mer mat enn det hun gjør nå. Hun er tynn men innforbi normalen som det sies. Kan jeg spør vilken medisiner det er snakk om? Vi var igjen hos fastlegen for 1 uke siden og da fikk hun bare viseblin.. ikke noe å gjør osv igjen. Blir så maktesløs av dette. I dag måtte hun hjem ifra skolen pga magen. Anonymkode: 16a89...a6d
Anonym bruker Skrevet 29. september #7 Skrevet 29. september Anonym bruker skrev (14 timer siden): For lite informasjon for hva? Det er et hjertesukk fra en trist mamma, ikke et spørsmål om diagnose og behandling. HI - jeg ville kanskje vurdert å få en annen lege til å gjøre nye vurderinger. Kan hende den gamle har kjørt seg litt fast. Anonymkode: e8b56...687 Ja vi var på privat klinikk for å få hjelp og han tok blodprøver og ultralyd av tarmen.. ble anbefalt å ta kamera opp i rumpa men anbefalte å få henvisning til sykehuset da det kostet mye der og hun fikk ikke narkose der som hun kan få på sykehuset. Men han legen på sykehuset mente nei det trenger vi ikke og avføring er fin osv.. Anonymkode: 16a89...a6d
Anonym bruker Skrevet 29. september #8 Skrevet 29. september Anonym bruker skrev (10 timer siden): Kjenner meg så igjen … endte opp med endometriose diagnose etter ørten år frem og tilbake. Og det har stor effekt på mitt magesystem i forhold til allergier/kvalme og ta en allergitablett daglig. dager jeg ikke har tatt kvelden før, sliter jeg med ekstrem kvalme, og smerter.. Anonymkode: 4ed99...5b8 Huff såpass ja, får så medfølelse for alle dere som sliter eller har barn selv som sliter med magen.. det er ikke noe tull Anonymkode: 16a89...a6d
Anonym bruker Skrevet 30. september #9 Skrevet 30. september Anonym bruker skrev (22 timer siden): Hei, jeg har ei datter på 14 år som går med smerter i magen daglig. Hun har siden hun ble født slitt med hard og treg mage og dette har vært ett problem siden da. Vi måtte starte opp med movicil når hun var 7 år da både avføring og urin ble ukontrollert til tider pga forstoppelse. Det har bare gradvis blitt verre med årene men lite hjelp å få. Vi har vært hos fastlege og sykehus for utredning. Avføringsprøve, cøliaki osv. ingenting. Fått diagnose IBS og tar avføringsprøver. Kan bli litt bedre i magen ved bevegele. Mye krampe. Smerte og luft i magen. Blir til tider kvalm pga dette. Går ut over søvn også da det er hver kveld når hun skal legge seg. Jeg er så fortvilet på hennes vegne. Anonymkode: 16a89...a6d Krev både koloskopi og gastroskopi. Jeg gikk i 20 år med lignende plager før jeg i en alder av 30 fikk avdekket morbus crohn. Anonymkode: 7dc00...09b
Anonym bruker Skrevet 30. september #10 Skrevet 30. september Anonym bruker skrev (7 timer siden): Vi var også på sykehuset men der fikk vi bare at hun kunne da dulcolax dråper for å passe på at hun går på do. Ellers var det ingenting de kunne gjør. Mat endringer var det ikke noe vits i osv.. det som er at hun har bare blitt verre med magesmerter med alderen. Når hun var mindre spiste hun mye mer mat enn det hun gjør nå. Hun er tynn men innforbi normalen som det sies. Kan jeg spør vilken medisiner det er snakk om? Vi var igjen hos fastlegen for 1 uke siden og da fikk hun bare viseblin.. ikke noe å gjør osv igjen. Blir så maktesløs av dette. I dag måtte hun hjem ifra skolen pga magen. Anonymkode: 16a89...a6d Vi-siblin binder vann i tarmen og gjør avføringen mykere, men hvis motiliteten i tarmen er hemmet( som den ofte blir ved langvarige problemer med obstipasjon) må det noe til som også får i gang tarmbevegelsene( peristaltikken). Det gjør for eksempel Laxoberal dråper. Derfor anbefales det å ta laxoberal sammen med movicol eller vi-siblin. Laktulose, dulcolax og de er også kjent å gi luftsmerter hos noen. Aller best erfaring synes jeg jeg har med movicol og laxoberal. Anonymkode: c114a...fa7
Anonym bruker Skrevet 30. september #11 Skrevet 30. september Kjenner meg sånn igjen i alt dere skriver. Jeg mistenker endometriose har vært inn og skrapet livmoren. Sliter hun med mensen smerter og store blødninger i tillegg? Anonymkode: d3cfd...0c5
Anonym bruker Skrevet 30. september #12 Skrevet 30. september Har de sjekket om hun kan ha melkeallergi, HI? Hvis ikke, få det sjekket. Jeg hadde det slik som barn, alle leger sa det ikke var noe galt med meg. Jeg mistenkte veldig tidlig melk selv, men når laktoseprøvene ikke slo ut, så fikk jeg beskjed om at jeg tålte melk og måtte få i meg nok melk, eller ville jeg bli dårligere (...!). Jeg var i 30-årene før jeg fikk påvist melkeallergi av en lege som faktisk kunne noe om det. Ellers har jeg to venninner som har lignende historier, ene endte med diagnosen ulcerøs colitt i 15-16-årsalderen, den andre fikk i ca samme alder påvist morbus chrons. Et barn går ikke med så mye smerter uten grunn, så ikke gi deg, krev at NÅ må de ta dette på alvor før hun får resten av oppveksten, utdanning og voksenlivet ødelagt! Anonymkode: e6479...893
Anonym bruker Skrevet 30. september #13 Skrevet 30. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har de sjekket om hun kan ha melkeallergi, HI? Hvis ikke, få det sjekket. Jeg hadde det slik som barn, alle leger sa det ikke var noe galt med meg. Jeg mistenkte veldig tidlig melk selv, men når laktoseprøvene ikke slo ut, så fikk jeg beskjed om at jeg tålte melk og måtte få i meg nok melk, eller ville jeg bli dårligere (...!). Jeg var i 30-årene før jeg fikk påvist melkeallergi av en lege som faktisk kunne noe om det. Ellers har jeg to venninner som har lignende historier, ene endte med diagnosen ulcerøs colitt i 15-16-årsalderen, den andre fikk i ca samme alder påvist morbus chrons. Et barn går ikke med så mye smerter uten grunn, så ikke gi deg, krev at NÅ må de ta dette på alvor før hun får resten av oppveksten, utdanning og voksenlivet ødelagt! Anonymkode: e6479...893 Har tatt prøver av alt av melkeallergi osv men ingen ting der. Hun drikke laktosefrimelk just in case. Men har ikke melk på skolen lengre. ja føler jeg blir sett på som en hysterisk mor og hun blir ikke tatt alvorlig. Er så slitsomt! Anonymkode: 16a89...a6d
Anonym bruker Skrevet 30. september #14 Skrevet 30. september Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Har tatt prøver av alt av melkeallergi osv men ingen ting der. Hun drikke laktosefrimelk just in case. Men har ikke melk på skolen lengre. ja føler jeg blir sett på som en hysterisk mor og hun blir ikke tatt alvorlig. Er så slitsomt! Anonymkode: 16a89...a6d Jeg tror mye av problemet er at mange jenter på denne alderen har vondt i magen, og ofte er det psykomotorisk så det er lett å skylde på stress, pubertet, problemer på skolen osv osv. Men når vi har jenter som har slitt med magen hele sitt liv, og blitt verre gjennom puberteten bør vi absolutt bli tatt på alvor. Jeg har tenkt tanken endometriose, for datteren min har også hormonelle plager, men magen er det verste. Vi har også prøvd å leve laktosefritt, og prøvd å leve glutenfritt, for begge deler kan irritere en irritabel tarm, men ingen effekt her. Det er virkelig utrolig at de skal måtte plages i årevis før man blir tatt på alvor. Anonymkode: 569f0...7d9
Anonym bruker Skrevet 30. september #15 Skrevet 30. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg tror mye av problemet er at mange jenter på denne alderen har vondt i magen, og ofte er det psykomotorisk så det er lett å skylde på stress, pubertet, problemer på skolen osv osv. Men når vi har jenter som har slitt med magen hele sitt liv, og blitt verre gjennom puberteten bør vi absolutt bli tatt på alvor. Jeg har tenkt tanken endometriose, for datteren min har også hormonelle plager, men magen er det verste. Vi har også prøvd å leve laktosefritt, og prøvd å leve glutenfritt, for begge deler kan irritere en irritabel tarm, men ingen effekt her. Det er virkelig utrolig at de skal måtte plages i årevis før man blir tatt på alvor. Anonymkode: 569f0...7d9 Ja ikke sant, jenter blir oftes sett på som dramatiske osv. merket bare på han gastro overlegen vi var hos på sykehuset. Jeg sa at jeg var litt bekymret for vekten hennes da hun spiser lite pga hun har de magesmertene. Nei hun var fin hun og hun måtte jo bare spise og trengte ikke spesial tilpasse maten osv. de bagatelliser magesmertene så mye. Han var mest opptatt av avføring og hvordan den så ut og hvor ofte. Og så avføringsprøven var fin så var alt fint🤯 altså, hallo! Anonymkode: 16a89...a6d
Anonym bruker Skrevet 30. september #16 Skrevet 30. september Hun er ikke tilfeldigvis hypermobil, hi? Uansett om hun er eller ikke ville jeg krevd ny runde med oppfølging. Ta det gjennom fastlege først, forklar det som allerede er gjort og hva du gjerne vil skal bli gjort (gastroskopi, om tarmen beveger seg slik den skal etc). Om legen sier noe i duren «vi ser an litt til», eller «det virker ikke nødvendig på dette tidspunktet» be om at han/hun noterer at den ikke vil henvise og med begrunnelse for hvorfor i journalen. ang hypermobilitet: det er veldig mange med hypermobilitet og ehler danlos f.eks som sliter med gastroparese, og det burde i såfall testes først som sist. Anonymkode: a3d84...80b
Anonym bruker Skrevet 30. september #17 Skrevet 30. september Skulle tro dere snakket om min datter. Hun har slitt meg magen sin hun ble født og aldri bitt tatt på alvor, føler jeg. Det gjelder både tarmsystemet og sterke mens-smerter. Kanskje fortvilende både fordi hun plages av det og fordi det har ført til mye fravær- Heldigvis nå ser det ut til at legen har funnet noe hun kan ta, så nå går det litt bedre. Men jeg er ikke sikker på om det bare tar smertene eller om det er årsaken som er borte. Det er et problem med at jenter ikke blir tatt like alvorlig som gutter når det gjelder en del plager. Det er ikke noe nytt, dessverre. Anonymkode: 088d6...197
Anonym bruker Skrevet 1. oktober #18 Skrevet 1. oktober Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hun er ikke tilfeldigvis hypermobil, hi? Uansett om hun er eller ikke ville jeg krevd ny runde med oppfølging. Ta det gjennom fastlege først, forklar det som allerede er gjort og hva du gjerne vil skal bli gjort (gastroskopi, om tarmen beveger seg slik den skal etc). Om legen sier noe i duren «vi ser an litt til», eller «det virker ikke nødvendig på dette tidspunktet» be om at han/hun noterer at den ikke vil henvise og med begrunnelse for hvorfor i journalen. ang hypermobilitet: det er veldig mange med hypermobilitet og ehler danlos f.eks som sliter med gastroparese, og det burde i såfall testes først som sist. Anonymkode: a3d84...80b Nei hun har ikke hypermobilitet. Ja må nesten det for det går ikke an å gå slikt som dette. Hun sliter med å sovne på kveldene og er derfor veldig trøtt når hun skal på skolen. Og det blir en ond sirkel alt. Hun sliter med konsentrasjon fra før av på skolen, og å ha dette i tillegg gjør ikke situasjonen så mye bedre. Anonymkode: 16a89...a6d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober #19 Skrevet 1. oktober Anonym bruker skrev (7 timer siden): Skulle tro dere snakket om min datter. Hun har slitt meg magen sin hun ble født og aldri bitt tatt på alvor, føler jeg. Det gjelder både tarmsystemet og sterke mens-smerter. Kanskje fortvilende både fordi hun plages av det og fordi det har ført til mye fravær- Heldigvis nå ser det ut til at legen har funnet noe hun kan ta, så nå går det litt bedre. Men jeg er ikke sikker på om det bare tar smertene eller om det er årsaken som er borte. Det er et problem med at jenter ikke blir tatt like alvorlig som gutter når det gjelder en del plager. Det er ikke noe nytt, dessverre. Anonymkode: 088d6...197 Datteren min har ikke fått mensen enda men er nok ikke lenge til vil jeg tru. Hun klager på smerter nede ved livmoren til tider Itillegg. Her får hun mye mage smerter om det er movicol eller dulcolax dråper hun har. Og tar hun de ikke blir hun forstoppet flere plasser og lekker urin. Dette slet hun veldig med når hun var liten. Både urin og avføring og vi foreldre var så fortvilet på at hun aldri ble tørr. Så viste det seg når hun var 7 år at hun var forstoppet 3 plasser i tarmen. Og vi hadde bare fått beskjed flere ganger av sykehus og leger om å ta henne ofte på do, at hun var umoden, at vi skulle skrive ned hva hun drikker i døgnet osv. og ble sett ned på som mor for at jeg ikke fikk henne tørr. Det var en skikkelig forferdelig tid. Anonymkode: 16a89...a6d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober #20 Skrevet 1. oktober Anonym bruker skrev (På 29.9.2025 den 8.38): Alt for lite informasjon. Hvor ofte har hun avføring, er det regelmessig, hvordan ser det ut? Konsistens? Hva spiser hun? Bruker hun fortsatt movicol? Tar hun medisiner? Beveger hun seg nok? Drikker hun nok? Anonymkode: c114a...fa7 Er du lege? 😅 Anonymkode: 4bd26...92d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober #21 Skrevet 1. oktober Anonym bruker skrev (På 29.9.2025 den 8.33): Hei, jeg har ei datter på 14 år som går med smerter i magen daglig. Hun har siden hun ble født slitt med hard og treg mage og dette har vært ett problem siden da. Vi måtte starte opp med movicil når hun var 7 år da både avføring og urin ble ukontrollert til tider pga forstoppelse. Det har bare gradvis blitt verre med årene men lite hjelp å få. Vi har vært hos fastlege og sykehus for utredning. Avføringsprøve, cøliaki osv. ingenting. Fått diagnose IBS og tar avføringsprøver. Kan bli litt bedre i magen ved bevegele. Mye krampe. Smerte og luft i magen. Blir til tider kvalm pga dette. Går ut over søvn også da det er hver kveld når hun skal legge seg. Jeg er så fortvilet på hennes vegne. Anonymkode: 16a89...a6d Har dere prøvd chia frø i maten? Mye fiber og nok drikke kan hjelpe på. Svisker også. Alovera juice smører også tarmen. Duphalac kan hun ta daglig, det smører tarmen godt. Regner med dere har prøvd det meste. Be om henvisning til ernæringsfysiolog som kan hjelpe dere med maten. Ved IBS har kosthold mye å si. Ikke umulig at det slår inn psykisk også Anonymkode: 4bd26...92d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå