Gå til innhold

Hva har du syltet, saftet, picklet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har du lagt bort til vinteren? Jeg har tørket en masse svart trompetsopp, og mye chili, laget eplemos og blåbærsyltetløy, frosset ned tyttebær har tenkt å prøve meg på noe chutney.

Anonymkode: 5f2fc...f86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rørte jordbær og blåbær.

Epler kutter i terninger som jeg kan ta opp og lage eplekake av.

Masse gressløk, klippet opp og puttet i tomme syltetøyglass 

Rabarbra.

Alt ligger i fryseren.

Anonymkode: 096da...0c4

Skrevet

Ripsgele og ripssaft

fryst rips, som røres til syltetøy når de tines

Anonymkode: 76c8f...794

Skrevet

Takk for påminnelsen, da har jeg fått gressløken i fryseren!

Jeg pleier ikke å hermetisere, men jeg fryser ned, så i fryseren er det jordbærsyltetøy, solbærsyltetøy, eplemos og plommechutney. Og nå gressløk. 

Skrevet

Sukk, ikke i år, Men neste år, da skal alt bli mye bedre :D

Skrevet

Blåbær- og solbærsyltetøy for første gang i livet (og jeg er 55!). 30 glass til sammen, utrolig stolt

Anonymkode: 074a1...21d

Skrevet

Jeg har fryst ned gressløk, purre, koriander og bringebær, eplesmør og epelemos. Sylta bringebær og lagd ripsgele. Så har jeg lagd mye pizzasaus av hjemmedyrka tomater og chiliflakes av hjemmedyrka chili. Jeg skal sylte litt chili også og lage eplechutney, men har ikke kommet så langt enda. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (4 minutter siden):

Jeg har fryst ned gressløk, purre, koriander og bringebær, eplesmør og epelemos. Sylta bringebær og lagd ripsgele. Så har jeg lagd mye pizzasaus av hjemmedyrka tomater og chiliflakes av hjemmedyrka chili. Jeg skal sylte litt chili også og lage eplechutney, men har ikke kommet så langt enda. 

Eplesmør har jeg aldri hørt om, spennende 🤩Hva bruker du det til? Er det til å ha på brødskive?

Skrevet

Eplemos er hermetisert og har laget suragurker. Kokt store mengder tomatsaus, samtidig som jeg faktisk har fryst ned hele tomater for å lage saus senere. Har laget chilipulver og har ganske mye chili i fryseren. Har høstet 30 kg poteter og satt poteter i juli igjen. De skal opp når frosten kommer. Det morsomste er vin på egne druer som står til gjæring nå, men har ikke peiling på hvordan det går.

Skrevet

Eplemos 

Eplesyltetøy

Jostabærsyltetøy

Stikkelsbærsyltetøy

Solbærsaft

Solbærsyltetøy

Ripssaft

Ripsgelé

Anonymkode: 8e2e6...f14

Skrevet

I år er det dårlig stell, jeg har fryst noe gressløk og tørket salvie, men ellers ingenting. Vanligvis har vi mye epler som jeg lager eplemos og diverse av, men i år ble det dårlig av en eller annen grunn, og jeg fikk aldri somlet meg til å plukke blåbær eller noe sånt. 

Jaja, bedre lykke neste år.

Skrevet

Jordbærsyltetøy, eplegelé og ripsgelé, litt eplemos, basilikum i isterningbrett med olje, urtesalt, eplesaft og eplemuffins. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Eplesmør har jeg aldri hørt om, spennende 🤩Hva bruker du det til? Er det til å ha på brødskive?

Jeg har aldri lagd det før. Det er vel ment som pålegg, men jeg tror nok jeg heller kommer til å bruke det som fyll i gjærbakst eller eplekake. 

Skrevet

Null, niks, nada, ingenting! 

Noen må danne motvekt til alle disse husmorpoengene! Jeg baker brød, da, hvis det teller... 

Anonymkode: 1a4f5...8af

Skrevet

Jeg har tørket steinsopp, epler og pærer. Og så har jeg fryst ned blåbær, villbringebær, solbær, ripsbær. 

Har masse hvitløk som varer over vinteren, men ikke gjort noe med dem, bruker dem fersk/lagret, og har en del luftløk.

Skal ta opp poteter en av første dagene. Og da blir det vel til at jeg høster en del ulike grønnkåltyper også. Blir noe beter også etterhvert, noe kål.

Skal tørke mer epler, og om jeg har overskudd så blir det å sylte litt rødbeter og kanskje lage noe eplemos.

Antar at jeg finner en del gul trompetsopp og høstkantarell, så da blir det vel til at jeg tørker noe av den også i tillegg til å fryse en del.

Anonymkode: 6bf5e...654

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Null, niks, nada, ingenting! 

Noen må danne motvekt til alle disse husmorpoengene! Jeg baker brød, da, hvis det teller... 

Anonymkode: 1a4f5...8af

Det teller! 😊

Anonymkode: 6bf5e...654

Skrevet
Himmel og hav skrev (10 timer siden):

Jeg har aldri lagd det før. Det er vel ment som pålegg, men jeg tror nok jeg heller kommer til å bruke det som fyll i gjærbakst eller eplekake. 

Kjempegodt på brødskiven, eller som topping på havregrøt eller naturell yoghurt sammen med litt musli.

Skrevet
amandine skrev (1 time siden):

Kjempegodt på brødskiven, eller som topping på havregrøt eller naturell yoghurt sammen med litt musli.

Fryser du eplesmøret?

Skrevet

Fikser ikke så mye selv, men får fra andre i familien. Så har fiskekaker, fiskeboller og fileter, jordbærsyltetøy, solbærsaft, aroniasaft, multer, blåbær, kongekrabbe og ripsgele. 

Lager ulike sauser selv og deler med de andre; kyllingsaus er spesielt populært. 

Anonymkode: 8e83f...e4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fryser du eplesmøret?

Ja, jeg fryser alt🤣 eller, alt utenom ripsgelé. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...