Gå til innhold

Snart begynner jule helvete

Anbefalte innlegg

Skrevet
Iiiiik skrev (4 minutter siden):

Det er fascinerende hvordan noen leter etter ting å ta andre på når de scroller gjennom sosiale medier. Jeg kan tenke at enkelte deler for mye, men å tillegge dem falskhet eller at de pynter på sannheten, kunne ikke falt meg inn. Jeg skjønner at det er sure sokker og krangling hos alle, men trenger ikke å se det. Jeg får det best når jeg møter andre med raushet, og klarer heldigvis å glede meg med dem jeg er glad i de aller fleste dager. 

Du har nok venner på sosiale medier som er på ditt eget nivå. Det er mange ulike nivå. Ofte er de som er nivået over de mange streber etter å nå opp til. 

Anonymkode: ec00d...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg deler nok ikke omgangskrets med Øystein Stray Spetalen. For alt jeg vet kan det godt hende at hans venner deler en masse styla bilder før jul hvert år, på den annen side har jeg vondt for å tro at de sliter med å betale regningene etter jul. Man vet aldri, selvfølgelig. 

Anonymkode: b1ff1...973

Det er ikke de han sikter til. Men til de som gjerne vil være på et høyere nivå enn de er, som tar opp forbrukslån for å vise dyre ferier og dyre ting- som ikke har økonomi til det. 
Må tenke over hva han sikter til i podcasten, det gjelder ikke alle. 
Jeg for min del liker dyre ting, klær og interiør, men har ikke økonomi til å boltre meg i det. Bare noe. Jeg forstår at jeg ikke kan få pose og sekk, og bruker heller penger på litt luksus, samtidig fornuftig på andre ting. Jeg er såpass voksen og selvsikker at jeg er fornøyd med det jeg har. Handler også om verdier og holdninger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Virker som majoriteten som svarer her inne er folk med lite nettverk og som står utenfor samfunnet på mange måter. Folk med 50 venner på Facebook og som ikke forstår hva spetalen snakker om. 
Men - det er mange samfunnslag, og han sikter trolig ikke til dere her inne. 

For Spetalen har god peiling på  det jevne samfunnslag tenker du? Han som får pustebesvær og elveblest rundt brunøyet om man nevner formuesskatt?

Jeg har et nydelig sosialt nettverk i den virkelige verden. Jeg må dessverre være på Facebook fordi det kommer info fra FAU og velforening der. Ellers lever jeg meget godt uten sosiale medier. De fleste mennesker vet vel også at SoMe ikke er representativt for virkeligheten. Om du synes det er slitsomt med jul og diverse som legges ut så er mitt forslag at du logger av.

Anonymkode: 2c48e...393

Skrevet

Utrolig rart fenomen her inne at så fort de tre, fire faste nickbrukerne kommenterer, får de umiddelbart tommel opp, uansett hva de skriver. Samtidig er det stort sett de anonyme som har de gode innleggene, men det får de ingen kred for 🤷‍♀️

Når det er sagt, jeg gleder meg til jul jeg. Men først en runde med spøkelser og gresskar 🎃 

Anonymkode: 766b0...eb0

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Utrolig rart fenomen her inne at så fort de tre, fire faste nickbrukerne kommenterer, får de umiddelbart tommel opp, uansett hva de skriver. Samtidig er det stort sett de anonyme som har de gode innleggene, men det får de ingen kred for 🤷‍♀️

Når det er sagt, jeg gleder meg til jul jeg. Men først en runde med spøkelser og gresskar 🎃 

Du får gi dem litt cred du, da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Sitter du og venter på at andre skal gi kred? Hva med å gi en tommel opp selv?

Det er vel enklere å gi tilbakemelding når man vet hvem man forholder seg til, jeg tror virkelig ikke at det er noe annet enn det bak. 

Anonymkode: a8b6f...e51

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke det fenomenet er rarere enn at de som alltid er anonyme heller ikke setter tommel opp på noe, for da blir nicket synlig.

Anonymkode: 04d0b...101

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

For Spetalen har god peiling på  det jevne samfunnslag tenker du? Han som får pustebesvær og elveblest rundt brunøyet om man nevner formuesskatt?

Jeg har et nydelig sosialt nettverk i den virkelige verden. Jeg må dessverre være på Facebook fordi det kommer info fra FAU og velforening der. Ellers lever jeg meget godt uten sosiale medier. De fleste mennesker vet vel også at SoMe ikke er representativt for virkeligheten. Om du synes det er slitsomt med jul og diverse som legges ut så er mitt forslag at du logger av.

Anonymkode: 2c48e...393

Tenk alle arbeidsplassene han har skapt, hvor mye skatt han betaler i forhold til deg og meg. Skulle bare mangle om han ikke skal betale halve formuen sin til staten! Hvem orker å starte opp eget firma eller drive noe om staten skal suge til seg alt? 
Skal vi bare legge ned alt det private da? Alle kan jobbe i kommunen? Da blir det kniving om arb plasser. 
Du lever ikke uten some, du er aktiv på forum, men klart… på forum er det ingen skryt, bare klaging

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tenk alle arbeidsplassene han har skapt, hvor mye skatt han betaler i forhold til deg og meg. Skulle bare mangle om han ikke skal betale halve formuen sin til staten! Hvem orker å starte opp eget firma eller drive noe om staten skal suge til seg alt? 
Skal vi bare legge ned alt det private da? Alle kan jobbe i kommunen? Da blir det kniving om arb plasser. 
Du lever ikke uten some, du er aktiv på forum, men klart… på forum er det ingen skryt, bare klaging

Kan ikke noen gi meg noe håndfaste tall på hva han faktisk har skapt, bidratt med og gjort annet enn å komme med sleivete kommentarer i media? 

Skrevet

Kjære HI

Du vet at SOME er frivillig? At du kan drite i å scrolle? At du ikke trenger å se en eneste rampenisse? Spar deg selv all frustrasjon og dropp SOME. Og om du må ha det for å følge barnas aktiviteter - med mindre de driver med julefeiring og rampenisser så begrens aktiviteten din til det du må. Går helt fint. 

Skrevet
☆☆☆ skrev (På 28.9.2025 den 15.09):

Det går an å sjå noko og bli begeistra utan å ha som ryggmargrefleks at sånn må eg også ha og har eg ikkje det blir eg deprimert.

Og her er du i selveste kjernen. Spot on, som vi sier på nynorsk.

Anonymkode: 18601...300

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (3 timer siden):

Kan ikke noen gi meg noe håndfaste tall på hva han faktisk har skapt, bidratt med og gjort annet enn å komme med sleivete kommentarer i media? 

Spetalen har skapt selskaper og investert i mange, og har vært med på å bygge og  støtte opp bedrifter der det er ansatte. Han er megler. 

Han er milliardær, så noe riktig har han gjort. Hvorfor tillater du deg å sparke han? Er det lov å sparke kun oppover? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Og her er du i selveste kjernen. Spot on, som vi sier på nynorsk.

Alle blir påvirket mer eller mindre av samfunnet vi lever i. Reklamer, influensere osv. det ligger i menneskets natur og sammenligne oss med andre, noe som er en sosial norm for å passe inn. 
Forskning viser at mange blir nedstemte av sosiale medier grunnet påvirkning som Spetalen snakker om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alle blir påvirket mer eller mindre av samfunnet vi lever i. Reklamer, influensere osv. det ligger i menneskets natur og sammenligne oss med andre, noe som er en sosial norm for å passe inn. 
Forskning viser at mange blir nedstemte av sosiale medier grunnet påvirkning som Spetalen snakker om. 

Og kanskje folk burde slutte med det, da. Innse at det man ser på sosiale medier ikke nødvendigvis reflekterer virkeligheten, og at man helt fint klarer å etablere et godt liv uten å ha det man tror alle andre har. Hvis du blir deprimert av å være på sosiale medier, finn på noe annet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men da må man jo ha litt vett selv og ikke saumfare sosiale media etter timg man blir nedstemt av. Det er jo helt frivillig å bruke sosiale media.

Anonymkode: 8c74d...f9f

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Og kanskje folk burde slutte med det, da. Innse at det man ser på sosiale medier ikke nødvendigvis reflekterer virkeligheten, og at man helt fint klarer å etablere et godt liv uten å ha det man tror alle andre har. Hvis du blir deprimert av å være på sosiale medier, finn på noe annet.

Jeg blir ikke deprimert av det. Men mange blir det. Forsking viser det. Vi snakker om majoriteten, ikke enkelt personer 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Husk at få, om noen, av de som svarer har hørt podcasten, ettersom du ikke har linket til den. Jeg så etter den på Nettavisen, men den eneste podcasten jeg fant der var en om Ukraina, så jeg tipper det ikke er den du snakker om.

Det kan godt være mange blir nedstemte av sosiale medier, men heldigvis er det lett å holde seg unna om man blir det.

Skrevet

Nesten litt komisk tråd. Finnes mye forskning rundt negative effekter av sosiale medier, hvor spesielt sårbare er den yngre generasjonen. Det påvirker selvbilde. Både denne idealisering de sammenligner seg med og ekskludering fra grupper osv. 

Virker nesten som man er prinsipielt mot kun fordi det kommer fra Spetalen. Husker når Andrew Tate gikk som en farsott på nett, dyre klokker og biler, se på meg. Det var absolutt ikke særlig å ha en ung sønn som sikkert var midt i målgruppen for de algoritmene. Selv om vi pratet mye om det hjemme, de får med seg så vanvittig mye ute på nett, vi kan tro vi har kontroll, men kan aldri vite helt sikkert. Så jeg gir tommel opp her jeg da, bra at folk som er god for en del også kan si at det er ikke så tøft med champagne, glansbilder og luksus. Skader ikke at en drar i samme retning akkurat på den, selv om en lever forskjellige liv. 

Anonymkode: 769f6...3c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nesten litt komisk tråd. Finnes mye forskning rundt negative effekter av sosiale medier, hvor spesielt sårbare er den yngre generasjonen. Det påvirker selvbilde. Både denne idealisering de sammenligner seg med og ekskludering fra grupper osv. 

Virker nesten som man er prinsipielt mot kun fordi det kommer fra Spetalen. Husker når Andrew Tate gikk som en farsott på nett, dyre klokker og biler, se på meg. Det var absolutt ikke særlig å ha en ung sønn som sikkert var midt i målgruppen for de algoritmene. Selv om vi pratet mye om det hjemme, de får med seg så vanvittig mye ute på nett, vi kan tro vi har kontroll, men kan aldri vite helt sikkert. Så jeg gir tommel opp her jeg da, bra at folk som er god for en del også kan si at det er ikke så tøft med champagne, glansbilder og luksus. Skader ikke at en drar i samme retning akkurat på den, selv om en lever forskjellige liv. 

Tja, jeg tror bare folk ikke kjenner seg igjen fordi de selv ikke får opp denne typen bilder på SoMe. Jeg får i hvert fall ikke det. Hvis man får mye sånt og blir (negativt) påvirket av det, er det best å logge av, som mange her anbefaler. Flere og flere forlater særlig Facebook og Instagram, så det er ikke umulig å gjøre. (Det går an å tweeke algoritmene for å få opp mer av det man liker også, men det virker dessverre som om det er mindre effektivt enn det var før.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tja, jeg tror bare folk ikke kjenner seg igjen fordi de selv ikke får opp denne typen bilder på SoMe. Jeg får i hvert fall ikke det. Hvis man får mye sånt og blir (negativt) påvirket av det, er det best å logge av, som mange her anbefaler. Flere og flere forlater særlig Facebook og Instagram, så det er ikke umulig å gjøre. (Det går an å tweeke algoritmene for å få opp mer av det man liker også, men det virker dessverre som om det er mindre effektivt enn det var før.)

Tror vi bruker det mindre enn før, facebook og instagram er vel mer millenium som nå kanskje er litt lei, mens z henger på snap og tok-tok. 

Men finner det bare pussig, for tråder om influenser som eksponerer barna i glansbilder, har jeg tydeligvis fått et feilaktig inntrykk av at folk her ikke synes så meget om denne overeksponeringen. For innspillet i tråden her kommer fra deling av glansbilder av en livsstil som ikke henger sammen med det virkelige liv, ikke folk som deler en faktisk hyggelig opplevelse med gode venner.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tror vi bruker det mindre enn før, facebook og instagram er vel mer millenium som nå kanskje er litt lei, mens z henger på snap og tok-tok. 

Men finner det bare pussig, for tråder om influenser som eksponerer barna i glansbilder, har jeg tydeligvis fått et feilaktig inntrykk av at folk her ikke synes så meget om denne overeksponeringen. For innspillet i tråden her kommer fra deling av glansbilder av en livsstil som ikke henger sammen med det virkelige liv, ikke folk som deler en faktisk hyggelig opplevelse med gode venner.  

Tok-tok 😂😂 tik-tok 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det jeg sier er at de fleste ikke ser så mange av disse glansbildene. Jeg vet at de finnes, men ettersom de ikke befinner seg på min feed påvirker det ikke meg i dagliglivet. Det er synd for barna det gjelder selvfølgelig, det tror jeg de aller fleste her er enige om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir ikke deprimert av det. Men mange blir det. Forsking viser det. Vi snakker om majoriteten, ikke enkelt personer 

Og da blir de som blir deprimerte av det logge av sosiale medier. Ta litt ansvar selv.

Skrevet

Det enkleste er å gi fullstendig f**n. 

Anonymkode: 19bcf...7b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Og da blir de som blir deprimerte av det logge av sosiale medier. Ta litt ansvar selv.

Diskusjonen handler om de store linjene i samfunnet. Ikke om enkeltindivider 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...