Gå til innhold

Hva er det som skjer i Norge om dagen med all ungsomsvold?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg personlig har ikke påstått noen ting av det du skriver. Vær så snill og ikke gjør en viktig sak som det HI tar opp,tli en krangel rundt arv versus miljø.Mitt opprinnelige innlegg, var et svar til en som menta at den eksplosive voldskriminaliteten blandt barn/unge i innvandrermiljøer, var knyttet til trangboddhet. Det er nå kommet såpass mye solid forskning på at dette IKKE stemmer, at jeg er forbauset over at noen fortsatt tror på den fortellinge. Jeg la ut tre undersøkelser av nyere dato som kobler voldskriminalitet til andre faktorer enn sosioøkonomiske forhold, bla individets moral og empati, eller skal man kanskje si mangel på dette. Slik jeg leser Amir, så mener han ikke at miljøet er uten betydning, men at arv er en betydelig faktor. Og det siste er helt klart underkommunisert, når ungdomskriminalitet skal forklares. Jeg oppfatter han også dit at miljøet i seg selv, ikke helt kan løsrives fra arv. Altså at miljøet formes basert på egenskapene til de menneskene som utgjør miljøet. Og det siste mener jeg er et vesentlig punkt.

Jeg viste også til den studien ved UIO, som ledes av Pamela Waaler. Dette er et prosjekt for å kartlegge hva som skal til for å unngå at barn med forstadiet til psykopatiske trekk- for det er de som blir alvorlige voldskriminelle- ender opp med en slik løpebane. Og av det jeg har lest så langt, er det i hvertfall svært, svært vanskelig, å endre på disse trekkene når barna når 12-13 års alder. Løpet er på mange måter kjørt. Innsatsen må rettes mot barna i barnehage og på småtrinnet i skolen. Det er mao. barnevernet i bydel Alna som må styrkes, og ikke antallet fritidsklubber det er noe i veien med. Kanskje må tersekelen for  at barnevernet intervenerer, legges en del lavere i slike utsatte miljøer.Gunnar Bjørnebekk ved NUBU, har også ledet et forskningsprosjekt om denne type adfredsproblemer det her er snakk om. Han er forøvrig hovedveileder på prosjektet ved UIO.

Kan utviklingen av psykopatiske trekk forebygges hos barn og unge? - Institutt for spesialpedagogikk

Forsker på behandling av ungdom før de får psykopatiske trekk - Teknisk Ukeblad - Nyhetsstudio

Anonymkode: 2fc41...a73

Det som er interessant at psykopatiske trekk, og i så måte predisponering til asosial atferd fantes i alle år, ikke kun i 2025. For å sette det på spissen - hvorfor fantes ikke begrepet ungdomskriminalitet i Norge for 20-30-40 år siden, mens det «plutselig» er på alle nyhetsoverskrifter?

og når det gjelder forslaget om at barnevernet «intervenerer» tidligere - har du hengt med i samfunnsutvikling? Hvor mange saker er de blitt dømt for i Haag? Hvor mange ungdommer døde i barnevernets institusjoner? For ikke å snakke om en 18-åring som knivdrepte den ansatte .. 

Anonymkode: 89ed9...1bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det som er interessant at psykopatiske trekk, og i så måte predisponering til asosial atferd fantes i alle år, ikke kun i 2025. For å sette det på spissen - hvorfor fantes ikke begrepet ungdomskriminalitet i Norge for 20-30-40 år siden, mens det «plutselig» er på alle nyhetsoverskrifter?

og når det gjelder forslaget om at barnevernet «intervenerer» tidligere - har du hengt med i samfunnsutvikling? Hvor mange saker er de blitt dømt for i Haag? Hvor mange ungdommer døde i barnevernets institusjoner? For ikke å snakke om en 18-åring som knivdrepte den ansatte .. 

Jeg holder til i Oslo, og der har ungdomskriminaliteten eksplodert. Ikke bare som et begrep, men i faktiske tall. Og det er særlig vold, som har eskalert. Samtidig viser rapporten "Analyse av U18- saker i Oslo Tingrett", at voldskriminalitet utøves AV innvandrerungdom, MOT norsk ungdom i form av ran og fornedringsvold, eller MELLOM innvandrergrupperinger/gjenger relatert til hevn/gjengjeldelse. Rapporten viser også at norsk ungdom i praksis ikke begår den type voldskriminalitet vi her snakker om. Det ligger derfor snublende nær å tenke at økningen av ikke-vestlige innvandrere i Oslo by, har sammenheng med den gallopperende kriminalitetsutviklingen vi nå ser blandt barn og unge.

Jeg er klar over at bv. både er overarbeidet, underbemannet, og i en del tilfeller kanskje ikke innehar den nødvendige kompetansen. Men dersom de ressursene som i dag helt fånyttes brukes på fritidsklubber, eller èn til èn bemanning av voldelige ungdomskriminelle (der man faktisk burde innse at toget har gått), heller hadde blitt kanalisert inn i bv, småskole og barnehage, så ville man kanskje kunnet få en effekt. Det er dumt for Nordmenn, at Oslo nå har blitt en utrygg by på grunn av hyperkriminelle innvandrerungdom. Men det er temmelig dumt for de som blir hyperkriminelle også. Så den uærligheten som gjør at man snakker om "trangboddhet" og "utenforskap", når realiteten er individer uten moral, impulskontroll og empati, skader derfor ikke bare oss som er i mottakerenden av volden. Den fratar også mange barn og unge med innvandrerbakgrunn, muligheten for en bra start på livet.

Og til slutt. Den massive innvandringen vi har hatt, er ikke bærekraftig uansett hvor mange ressurser man omkalfatrer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det som de skriver om videregående gjaldt også for ungdomskoler i alle fall før. En elev ble plasert på skolen der mitt barn gikk, han voldtok ei jente der- ingenting skjedde (han var under kriminell lavalder, så jenta måtte bytte skole). Han havnet i slåsskamper - ingenting skjedde. Først når han truet med å drepe rektor så ble han flyttet til neste skole. 

Så det som skjer nå er jo bare beviset på at trykk-kokeren er på vei til å koke over. 

Anonymkode: 9dacb...5bc

Skrevet

Å siden han bare er 13 år så slipper han unna med knivstikking uten noe straff??

Anonymkode: f0d8a...8ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Å siden han bare er 13 år så slipper han unna med knivstikking uten noe straff??

Sikkert … akkurat som han som brente hele bussen for noen uker siden og hvor en av passasjerene døde .. stakkars «barn» 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sikkert … akkurat som han som brente hele bussen for noen uker siden og hvor en av passasjerene døde .. stakkars «barn» 

Eller de som sprengte i Oslo, hadde med granater på bussen

Anonymkode: c15e8...0cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvordan vil du straffe et barn? 

Anonymkode: 731cc...8c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Ungdomsfengsel. 

Anonymkode: 1a3de...03b

Skrevet

Ungdomsfengsel. 

Et barn født i 2012 skal settes i fengsel? Det er jo bare helt vanvittig tankegang. 

Kan jeg spør om hvor gamle barn du har?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

En lukket instutisjon hvor de må gå på skole, gjøre lekser, rydde rommet sitt, oppføre seg, lære å snakke om problemer, forstå at voldtekt ikke er lov eller greit. Et sted de får hjelp til alle desse tingene, men hvor friheten til å løpe fritt omkring er fjernet. 

Det må være lov å stenge desse inne på natten. Slik at offer og samfunn også får beskyttelse. 

Hvordan skal du beskytte offerene for en gjenringsmann på 13 år? Hvordan skal vi gi de som har blitt ranet, fornedret, utsatt for vold eller voldtket tryggheten tilbake? Hvorfor er det rett at offeret skal bli 'fengslet' dvs. At de ikke lenger tør å bevege seg ut?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Et barn født i 2012 skal settes i fengsel? Det er jo bare helt vanvittig tankegang. 

Nei. Er de gamle nok til å gjøre faenskap, er de gamle nok til å ta straffen. Norske fengsler er jo hotell i dag, men det bør man også gjør noe med. Burde blitt gjort grep nå, men det blir det dessverre ikke. 

Anonymkode: c72b0...468

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Er de gamle nok til å gjøre faenskap, er de gamle nok til å ta straffen. Norske fengsler er jo hotell i dag, men det bør man også gjør noe med. Burde blitt gjort grep nå, men det blir det dessverre ikke. 

Anonymkode: c72b0...468

Straffen er frihetsberøvelse ikke å råtne på rot. Vi ønsker ikke en amerikansk modell hvor de har det ræva i fengsel, og kommer ut som fiender av samfunnet de skal tilbake til. 

Anonymkode: 33905...078

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke meg du svarer,men mitt yngste barn er 12 år. Jeg er selv født og oppvokst i Oslo. Tok trikken fra Grefsen/Kjelsås ned til sentrum. Kunne gå trygt på Karl Johan uten "koranklosser". Jeg var ikke borti en eneste innvandrergjeng den gangen på slutten av 80-tallet. Trengte aldri å sitte med hjertet i halsen og lure på om den gjengen skulle på min buss. Jeg tror ikke jeg har snakket med noen nå, som ikke selv har opplevd, eller kjenner noen som har opplevd, en eller annen form for ubehagelig hendelse med en av disse innvandrergjengene. Mine to gutter får ikke oppleve Oslo på den måten jeg gjorde. Og det skyldes ikke Hans og Olav, for å si det sånn. Så når regjeringen har åpne grenser og samtidig nekter å tenke samfunnsvern, da sørger "Ahmed" på13 år for at mange andre barn får SIN frihet begrenset. De barna som begår denne type alvorlig voldskriminalitet vi snakker omher, er psykopater. I hvertfall på god vei. Karakteristisk er mangel på moral, empati og likegyldighet for andres redsel og smerte. Det er faktisk det nyere forskning nå viser oss. Og da skal ikke "Ahmed", 13 år eller ei, gå ute blandt sine jevnaldrende, og ødelegge livene til de uehldige barna som er i mottakerenden av volden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva er ditt forslag da?

Sånn som det er nå, virker ikke. Full frihetsberølvelse på en eller annen måte må til for å beskytte samfunnet mot de her "barma" som ikke er mye barn lenger, men mennesker totalt uten skrupker for hva de kan gjøre mot andre, og det vil fortsette så lenge det de gjør får stort sett null konsekvenser.

Anonymkode: 0b1d7...286

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing om politikk og rasistiske kommentarer. 

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva om håndgranaten traff trikken? 40-50 stk drept. Selvfølgelig må de kunne holdes på lukkede bv institusjoner! Det er rene tilfeldigheter som hindret at uskyldige ble drept! 

Anonymkode: f25c1...642

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva om håndgranaten traff trikken? 40-50 stk drept. Selvfølgelig må de kunne holdes på lukkede bv institusjoner! Det er rene tilfeldigheter som hindret at uskyldige ble drept! 

Anonymkode: f25c1...642

Eller på bussen de satt på når de var på vei dit. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men offerne som er født i 2012 kan fint 'låses' inne av angst og redsel? 

Skrevet

Veldig bra skrevet. Forfriskende at politi enedelig sier det som det er og, at det er unge gutter med minoritetsbakgrunn.

«Selv om du har hatt en vanskelig barndom går det ikke an å kaste håndgranater og stikke andre med kniv».

Det er på tide at folk slutter å skylde på at de bor for trangt, har for dårlig økonomi og har for få ungdomsklubber.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja. Ungdomsfengsel. Et fengsel med like unge, farlige ungdommer.

De er kapable til å drepe, da må de og være kapable til å ta ansvar. Sånn er verden.

Mine barn er født i 2010 og 2013. Vet ikke hva det har med saken å gjøre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Veldig bra skrevet. Forfriskende at politi enedelig sier det som det er og, at det er unge gutter med minoritetsbakgrunn.

«Selv om du har hatt en vanskelig barndom går det ikke an å kaste håndgranater og stikke andre med kniv».

Det er på tide at folk slutter å skylde på at de bor for trangt, har for dårlig økonomi og har for få ungdomsklubber.

Riktig. Særlig fordi trangboddhet, dårlig økonomi og få fritidsklubber ikke har noe som helst med at barn blir voldskriminelle å gjøre. Det er HELT andre årsaker, men sosioøkonomiske forhold har blitt en kjærkommen løgn/hvilepute for venstresiden.

Skrevet

Ser det er mange med skråsikkerhet om fasit her og andre steder. Både antisosial fungering, mislykka integrering, trangboddhet, manglende tilhørighet til nærmiljøet, manglende mestring på skolen og dårlige omsorgsforhold kan være forklaringsfaktorer. Det er allikevel ikke sånn at én faktor holder som forklaring, og i hvert fall ikke som utgangspunkt for løsninger. Regjeringen fikk anbefalinger fra en ekspertgruppe i mars, så får vi se hva som følges opp i praksis. Å varig stenge inne unge mennesker blir i hvert fall ikke løsningen, det vil være brudd både på norsk lov og menneskerettigheter, og viser en totalt manglende tro på at mennesker kan endre seg. 

Her er rapporten hvis noen vil lese, og få justert eller få bedre grunnlag for egne synspunkter https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/de-er-vare-barn-om-a-holde-hodet-kaldt-og-hjertet-varmt/id3091259/

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...