Gå til innhold

Hva er det som skjer i Norge om dagen med all ungsomsvold?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har barn i Oslo som opplevd å bli ranet og knivstukket etter.....men som offer får man ingen støtte og ingenting skjer med gjerningsmannen. 

Anonymkode: 9dacb...5bc

Nettopp, så hvorfor skal myndigheter og politiet spare på midlene??? Det jo akkurat det de IKKE må. 

Anonymkode: c72b0...468

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaggu er folk stokk dumme altså! Her må alt inn med millilitreskje! Nei, enebolig er ikke grunnen til at noen blir kriminell. Selveid enebolig er et symptom på et fungerende samfunn der kriminaliteten er lav. At ene forelderen kunne være stort sett hjemmeværende før er et symptom på et velfungerende samfunn. At ene forelderen blir hjemme på grunn av ting som ikke går på god økonomi, selv til trass for at det er dårlig økonomi i familien, er ikke et godt tegn, er ikke et tegn på et velfungerende samfunn. Når det gjelder holdningene i samfunnet så blir de ikke borte med mindre vi velger en alternativ måte å drive samfunnet på. Dette med å utnytte andre mest mulig for egen vinning gjør at ungdommer tar etter. Kapitalisme fungerer ikke. Sosialisme/kommunisme (egt. statskapitalisme i begge tilfeller) fungerer heller ikke. Men dere ønsker å ha det slik. Dere ønsker å utnytte andre men ønsker ingen skal utnytte dere. Velg enten et samfunn der målet ikke er å utnytte andre, eller lær dere at ungdommen tar etter den kultur dere står for og gjør faktisk akkurat som deres ønsker.

Anonymkode: 9a428...d3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp, så hvorfor skal myndigheter og politiet spare på midlene??? Det jo akkurat det de IKKE må. 

Her er det noen som ikke forstår bæret av hvordan politiet fungerer. Det er ikke derfor problemene er som de er med politiet altså. Politiet får tildelt økonomi pr oppklart kriminalitet i de forskjellige distriktene. Jo flere oppklarte fall et distrikt har, jo mer penger blir de tildelt (fordi byråkratene tenker at det er mer kriminalitet i det distriktet, derfor trenger de mer penger). Hvordan tror du det går? Tror du det gjør at politiet bruker mange timer på å oppklare innbrudd og andre mer krevende å oppklare lovbrudd? Nei, det fører til at politiet har flere trafikkontroller, for i løpet av et par timer har de da oppklart en 40-80 tilfeller av forskjellige lovbrudd. Det ser fint ut på statistikken. Ta en voldtekt, for eksempel, for å oppklare det må det mange timer til med avhør og påfølgende rettssak for å få oppklart ett lovbrudd. Ett. Derfor bruker politiet lite ressurser på sedelighetslovbrudd og slikt som faller inn under det. At politiet får mer penger betyr at de vil bruke mer ressurser på trafikkontroll. Ikke for at det gjør meg noe, men du får ikke ønsket ditt oppfylt på den måten. Det blir ikke slik du ønsker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

En av utfordringene er at mange bor trangt. Har de i tillegg flere søsken så har de ikke plass til å henge hjemme hos hverandre. Spesielt gjelder dette gutter som gjerne har en gruppe venner. De søker dermed ut. I tillegg har mange av disse trang økonomi. De kan ikke gjøre noe som koster penger som å gå på kino eller betale inngangspenger noen steder. I tillegg er det gjerne få tilbud til ungdom på ettermiddagen. Det er tilbud til de som driver organisert eller som er påmeldt diverse kurs (som DJ, foto etc), men få dropp-inn tilbud for de som bare vil henge. Mange plasser har de derfor ingen steder å henge. Da henger de i sentrum eller på kjøpesentrene, ofte henger de på McDonald's da de har åpent lenge. 

Et annet problem er opplevelsen av straff. Flere av disse guttene opplever det risikofritt å rane og stjele. De opplever at politiet ofte henlegger fordi de ikke har ressurser. Blir de etterforsket finner gjerne ikke politiet ut av det (de finner ikke ut hvem det er eller det er ord mot ord uten vitner). Blir de tatt er straffene korte. De har ikke råd til å kjøpe seg de klærne de ønsker, så da tar de dem (ran) eller stjeler andre ting som de selger. 

Jeg tenker vi må styrke skolen. Vi må sette inn flere lærer og prøve å hjelpe flere gjennom skolen ved individuell tilpasning. Det er elever som virkelig strever med A4-undervisning. Vi bør finne ut hvordan disse lærer og sette inn tiltak tidlig. Setter man inn slike tiltak tidlig forebygger man utenforskap og man hindrer at eleven får så store hull i kunnskapen at læring senere blir vanskeligere og vanskeligere. Selv om skolen da bruker mer penger, vil man spare det på andre områder og spare mye totalt (f.eks. i færre uføre og mindre kriminalitet). Det er mye enklere å bygge barn enn å reparere voksne. Vi må også styrke tilbudet til ungdom slik at de kan gjøre på noe annet enn å henge på kjøpesentre og i sentrum og slik at barn under 15 ikke blir fristet til å være kurerer for lettjente penger. Da er de plutselig fanget  inn i noe som er vanskelig å komme seg bort fra. Enda verre blir det jo når de overtales til torpedovirksomhet eller mord. Her rekrutteres også ungdom over den kriminelle lavalder, men under voksen (18 år). Det betales gjerne ikke betales så mye for heller - det er ganske forferdelig å tenke på at barn og ungdom er villig til å drepe for noen tusenlapper. Mulig vi bør ha inn et fag i skolen som går på økonomi, psykisk helse og verdien av et menneske og ringvirkninger ved drap og alvorlig kriminalitet. Har ikke ungdom fått dette med seg hjemmefra så må nesten skolen bistå for dette er så viktig bagasje å ha med seg fra tidlig av. 

Anonymkode: 1250b...118

Det er lettere å snakke om trangboddhet enn moral. Imidlertid er sammenhengen mellom levekårsutfordringer og kriminalitet svært svak, og den forskningen som er gjort på området de senere årene, viser at fattigdom bare kan forklare noen får prosent av ungdomskriminaliteten. Amir Sariaslan er forsker i Psykiatrisk epidemiologi, og en av de som har jobbet mest med akkurat dette. Han uttaler følgende til det svenske tidsskriftet kvartal:

”Kriminalitet handlar inte om socioekonomiska faktorer”

Professor Per-Olof Wikström ved Universitetet i Cambridge viser at sosioøkonomi forklarer kun 3–4 prosent av kriminalitet, mens moral, selvkontroll og miljø står for 60 prosent. Likevel tviholder politikere på en feilaktig forklaringsmodell. Det svenske Brottsförebyggande rådet fastslår: «Forbindelsen mellom sosioøkonomisk bakgrunn og deltakelse i kriminalitet er svak.»

Social Disadvantage and Crime - Per-Olof H. Wikström, Kyle Treiber, 2016

Det foregår et forskningsprosjekt om ungdom og voldskriminalitet ved UIO i disse dager, og det som er publisert så langt viser at de som begår alvorlig voldskriminalitet er psykopater in spe.

Forsker på behandling av ungdom før de får psykopatiske trekk - trdby.adressa.no

Det hjelper ingen, heller ikke de hyperkrimminelle og voldelige innvandrerungdommene, når man later som om dette har med antallet kvadratmeter boareal, eller for få fritidsklubber.  Amir Sariaslan som jeg viste til over her, er en av stadig flere forskere som mener voldskriminalitet i stor grad er knyttet til genetiske faktorer.

Anonymkode: 2fc41...a73

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men det er ingen konsekvens for en 12-14 åring som raner eller utfører vold. Dermed kan man like gjerne droppe det og bruke ressursene andre steder, tilby gratis taxi til offerne som ikke lenger tør å bevege seg ute. Bruk pengene på offeret, der kan de ha en nytte. 

Anonymkode: 9dacb...5bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er en kultur og holdninger som er problemet her, all verdens fritidsklubber og større leiligheter vil ikke løse det.

Anonymkode: 0b1d7...286

Det er mere sant enn du aner. Og det er nå svært mye forskning som understøtter akkurat dette. Pamela Waaler ved UIO er jobber i disse dager med et forskningsprosjekt om ungdom og voldskriminalitet, og når voldsktiminelle når tenårene er det allerede for sent. De som begår alvorlige voldshandlinger som det vises til i HI, viser en adferd som er forenlig med psykopati. Aktså barn og unge som er blottet for empati. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er så dårlig til svensk, er det det dette betyr altså? At gener betyr STOR rolle?

image.png.7c8509423ebbf331246f4b75ee240e01.png

https://timbro.se/smedjan/kriminalitet-handlar-inte-om-socioekonomiska-faktorer/

Hvem tenker du at du hjelper ved å klore deg fast til fortellingen om sosioøkonomiske forhold? Ikke de som ender opp med å bli voldelige psykopater i hevrtfall. 

Forskare: Kriminalitet till 50 procent ärftlig

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvem tenker du at du hjelper ved å klore deg fast til fortellingen om sosioøkonomiske forhold? Ikke de som ender opp med å bli voldelige psykopater i hevrtfall. 

Forskare: Kriminalitet till 50 procent ärftlig

Hvordan får du at det spiller en rolle til å bli til at det spiller en STOR rolle? Du hopper bukk over det som ikke passer med verdensbildet ditt. Da nytter det ikke med fakta overfor en som er faktaresistent. Har du forresten lest artikkelen du linket til nå? Her er hva det står i artikkelen, etter overskriften:

image.thumb.png.cb2af66030b9a35c46fc68c0cc36d1e2.png

Så hvor stor rolle skal gener spille for at de skal spille en "stor rolle" for din del? Hvor stor rolle tror du gener spiller? Tror du noen som har for eksempel ADHD medfødt kan la være å begå kriminelle handlinger, selv om de har ADHD?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er så dårlig til svensk, er det det dette betyr altså? At gener betyr STOR rolle?

image.png.7c8509423ebbf331246f4b75ee240e01.png

https://timbro.se/smedjan/kriminalitet-handlar-inte-om-socioekonomiska-faktorer/

Gener OG miljø spiller inn. Hva er det så vanskelig å forstå? At ungdomskriminalitet ikke «handler om» sosioøkonomiske faktorer er en OVERSKRIFT, altså noe man ønsker å framheve gjennom den type studer for å skape oppmerksomhet. 

Hvem av dere har bodd og kjenner til miljø i Groruddalen, Holmlia, Haugerud osv.? Hvem av dere med små barn har LYST til å flytte dit? Ingen? Tenkte meg det…Jeg selv har bevisst flyttet til et bedre nabolag da mine barn var små, på grunn av miljø..

Anonymkode: 89ed9...1bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan får du at det spiller en rolle til å bli til at det spiller en STOR rolle? Du hopper bukk over det som ikke passer med verdensbildet ditt. Da nytter det ikke med fakta overfor en som er faktaresistent. Har du forresten lest artikkelen du linket til nå? Her er hva det står i artikkelen, etter overskriften:

image.thumb.png.cb2af66030b9a35c46fc68c0cc36d1e2.png

Så hvor stor rolle skal gener spille for at de skal spille en "stor rolle" for din del? Hvor stor rolle tror du gener spiller? Tror du noen som har for eksempel ADHD medfødt kan la være å begå kriminelle handlinger, selv om de har ADHD?

Han har analyserat befolkningsstatistik och menar att om någon begår ett våldsbrott handlar det till över 50 procent om ärftlighet. Miljö är också viktigt, men även det knyts till arv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Gener OG miljø spiller inn. Hva er det så vanskelig å forstå? At ungdomskriminalitet ikke «handler om» sosioøkonomiske faktorer er en OVERSKRIFT, altså noe man ønsker å framheve gjennom den type studer for å skape oppmerksomhet. 

Hvem av dere har bodd og kjenner til miljø i Groruddalen, Holmlia, Haugerud osv.? Hvem av dere med små barn har LYST til å flytte dit? Ingen? Tenkte meg det…Jeg selv har bevisst flyttet til et bedre nabolag da mine barn var små, på grunn av miljø..

Ja, men gener får en ikke gjort så meget med. Med det sagt, den personen jeg siterte påsto at gener spiller en STOR rolle. Ikke en rolle, ikke at gener OG miljø spiller en rolle, men at gener spiller en stor rolle. I den sammenheng ønsker jeg klarhet i hva vedkommende mener (tror) at "stor rolle" betyr.

Det er ingen forskere som hevder at bare miljø spiller en rolle. "Født sånn eller blitt sånn" er en eldgammel debatt. Men en sak er sikker, genene får vi ikke endret. Miljø, derimot, som du eksemplerer så godt i din siste setning, får vi gjort noe med.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

For noen sitter det langt innå å skulle gi noen form for innrømmelser på det området. Fattigdom, sosioøkonomiske forhold, trangboddhet, kjært barn har mange navn. Det er bare det at den forskningen som nå kommer frem, viser at dette har lite eller ingen ting med voldskriminalitet å gjøre. Ingen nordmenn ønsker å bo på østkanten der du beskriver. For noen er det dessverre av økonomiske årsaker ikke en mulighet til å flytte. Mtp dine barn, er jeg glad du hadde muligheten!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, men gener får en ikke gjort så meget med. Med det sagt, den personen jeg siterte påsto at gener spiller en STOR rolle. Ikke en rolle, ikke at gener OG miljø spiller en rolle, men at gener spiller en stor rolle. I den sammenheng ønsker jeg klarhet i hva vedkommende mener (tror) at "stor rolle" betyr.

Det er ingen forskere som hevder at bare miljø spiller en rolle. "Født sånn eller blitt sånn" er en eldgammel debatt. Men en sak er sikker, genene får vi ikke endret. Miljø, derimot, som du eksemplerer så godt i din siste setning, får vi gjort noe med.

Jeg viste til Amir Sariaslan, som mener at arv har stor betydning i den type voldskriminalitet det vises til i HI. Han skriver 50%. Poenget var å vise at "trangboddhet" ikke har noe med den voldsepedemien vi ser i Oslo. Flere kvadratmeter bareal, eller flere fritidsklubber, har ingen effekt når volden bunner i psykopati, og fullstendig fravær av empati.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg viste til Amir Sariaslan, som mener at arv har stor betydning i den type voldskriminalitet det vises til i HI. Han skriver 50%. Poenget var å vise at "trangboddhet" ikke har noe med den voldsepedemien vi ser i Oslo. Flere kvadratmeter bareal, eller flere fritidsklubber, har ingen effekt når volden bunner i psykopati, og fullstendig fravær av empati.

boareal

Skrevet

Ta det som et sosialt eksperiment når vi først er på forskning som viser at miljø er uviktig, mindre viktig osv. -— hvem av dere som har barn med eller uten sårbarhet i utviklingen, for eksempel adhd, og som bor i et ok nabolag i dag, har bevisst lyst til å flytte til Oslo øst? De av dere som har lyst til det kan gjerne svare og forklare sin motivasjon. 
For hvis miljø og nabolag ikke er så viktig, bør det komme mange svar fra de som ønsker å flytte til Oslo øst som barnefamilie 😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan henger den forklaringen med at all voldskriminalitet i Oslo begås av ungdommen bosatt i øst? Hvis det er kun arvelig komponent, så burde det vært jevn fordeling mellom Oslo vest og Oslo øst, og det er ikke jevn fordeling.. hva er forklaringen på det utfra den forskningen du viser til?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ta det som et sosialt eksperiment når vi først er på forskning som viser at miljø er uviktig, mindre viktig osv. -— hvem av dere som har barn med eller uten sårbarhet i utviklingen, for eksempel adhd, og som bor i et ok nabolag i dag, har bevisst lyst til å flytte til Oslo øst? De av dere som har lyst til det kan gjerne svare og forklare sin motivasjon. 
For hvis miljø og nabolag ikke er så viktig, bør det komme mange svar fra de som ønsker å flytte til Oslo øst som barnefamilie 😉

Arv OG miljø. Ingen som sier at det er kun det ene. Men frem til nå, har det handlet nesten utelukkende om miljø. Trangboddhet, sosioøkonomiske faktorer osv.  Men det har lite med voldskriminalitet i seg selv å gjøre viser det seg. Det er helt andre årsaker til at innvandrerungdom blir hyperkriminelle voldsutøvere. Noen av de fattigste innvandrergruppene i Norge, har lavere kriminalitetsrate en etniske nordmenn. Så å flytte f.eks til et filipinsk nabolag, vil ikke være et problem bare fordi det er et fattig nabolag. Det Amir Sariaslan mener, er jo at miljøet OGSÅ er er påvirket av arv. Altså at egenkapene til de som befinner seg i miljøet, har betydning for hvordan miljøet er. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan henger den forklaringen med at all voldskriminalitet i Oslo begås av ungdommen bosatt i øst? Hvis det er kun arvelig komponent, så burde det vært jevn fordeling mellom Oslo vest og Oslo øst, og det er ikke jevn fordeling.. hva er forklaringen på det utfra den forskningen du viser til?

Han har jo ikke skrevet at det bare handler om arv. Det handler om å vise at forklaringsmodellen med trangboddhet som en årsak til voldskriminalitet er feil. Og at arvelige faktorer spiller en viktig rolle for hvem vi er. Ikke bare når det gjelder kriminalitet selvsagt, men arv er ikke noe man helt kan se bort fra på det området heller. Jeg tror han mener at noen individer er mer disponerte for å begå vold enn andre. Det er slik jeg leser det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er lettere å snakke om trangboddhet enn moral. Imidlertid er sammenhengen mellom levekårsutfordringer og kriminalitet svært svak, og den forskningen som er gjort på området de senere årene, viser at fattigdom bare kan forklare noen får prosent av ungdomskriminaliteten. Amir Sariaslan er forsker i Psykiatrisk epidemiologi, og en av de som har jobbet mest med akkurat dette. Han uttaler følgende til det svenske tidsskriftet kvartal:

Professor Per-Olof Wikström ved Universitetet i Cambridge viser at sosioøkonomi forklarer kun 3–4 prosent av kriminalitet, mens moral, selvkontroll og miljø står for 60 prosent. Likevel tviholder politikere på en feilaktig forklaringsmodell. Det svenske Brottsförebyggande rådet fastslår: «Forbindelsen mellom sosioøkonomisk bakgrunn og deltakelse i kriminalitet er svak.»

Det foregår et forskningsprosjekt om ungdom og voldskriminalitet ved UIO i disse dager, og det som er publisert så langt viser at de som begår alvorlig voldskriminalitet er psykopater in spe.

Forsker på behandling av ungdom før de får psykopatiske trekk - trdby.adressa.no

Det hjelper ingen, heller ikke de hyperkrimminelle og voldelige innvandrerungdommene, når man later som om dette har med antallet kvadratmeter boareal, eller for få fritidsklubber.  Amir Sariaslan som jeg viste til over her, er en av stadig flere forskere som mener voldskriminalitet i stor grad er knyttet til genetiske faktorer.

Nettopp! Når voldsbølgen startet for fullt i Sverige for ti år siden gjorde svenskene alt det der. Fritidsklubber, mere ressurser inn i utsatte områder, miljøarbeid osv. Men det hjalp ingenting! Det ble bare verre!

Derfor er det provoserende å høre norske politikere gnåle om det samme. Flere fritidsklubber, fotball, utjevne forskjeller osv. Nå har svenskene lenge advart oss. Men vi skal nok bruke fem år på mer av det som ikke virker! 

Anonymkode: f25c1...642

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det som betyr noe er de alvorlige konsekvensene av en helt meningsløs storstilt innflytting av mennesker fra et helt fremmed miljø for oss, inn i et helt fremmed miljø for dem. Dette har de fleste helt vanlige mennesker forstått ville skape uendelige store problemer, akkurat de problemene vi i dag opplever. Dette forsto veldig mange helt vanlige folk lenge før det skjedde. At det skjer er lite å forske på. Det er logisk. 
Det en heller bør forske på er hvordan det er mulig for myndighetene i mange opplyste nasjoner å bedra over halvparten av befolkningen til å tro noe annet enn at det kom til å skje. Myndighetene bør svare befolkningen på hvorfor det faktisk er slik at fordommer, fremmedfrykt og konspirasjonsteorier stemmer med virkeligheten. 

Anonymkode: 57501...806

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du hevder at miljø er uvesentlig. Da skal ikke disse straffes, de kan ikke noe for handlingene sine noe mer enn en hund kan noe for at den biter hvis den blir slått. Han synser i artikkelen, han er tydelig på at han mener, ikke at han har beviser for noen av disse påstandene. Det er ikke nye påstander. Men vi kan ikke påvirke genene noen som allerede er født er født med. Vi kan derimot gjøre noe med kultur, miljø, skole, og andre sosiale betingelser barn vokser opp under. Men igjen, basert på din påstand så kan ingen av disse noe for de kriminelle handlingene sine.

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Du hevder at miljø er uvesentlig. Da skal ikke disse straffes, de kan ikke noe for handlingene sine noe mer enn en hund kan noe for at den biter hvis den blir slått. Han synser i artikkelen, han er tydelig på at han mener, ikke at han har beviser for noen av disse påstandene. Det er ikke nye påstander. Men vi kan ikke påvirke genene noen som allerede er født er født med. Vi kan derimot gjøre noe med kultur, miljø, skole, og andre sosiale betingelser barn vokser opp under. Men igjen, basert på din påstand så kan ingen av disse noe for de kriminelle handlingene sine.

Jeg personlig har ikke påstått noen ting av det du skriver. Vær så snill og ikke gjør en viktig sak som det HI tar opp,tli en krangel rundt arv versus miljø.Mitt opprinnelige innlegg, var et svar til en som menta at den eksplosive voldskriminaliteten blandt barn/unge i innvandrermiljøer, var knyttet til trangboddhet. Det er nå kommet såpass mye solid forskning på at dette IKKE stemmer, at jeg er forbauset over at noen fortsatt tror på den fortellinge. Jeg la ut tre undersøkelser av nyere dato som kobler voldskriminalitet til andre faktorer enn sosioøkonomiske forhold, bla individets moral og empati, eller skal man kanskje si mangel på dette. Slik jeg leser Amir, så mener han ikke at miljøet er uten betydning, men at arv er en betydelig faktor. Og det siste er helt klart underkommunisert, når ungdomskriminalitet skal forklares. Jeg oppfatter han også dit at miljøet i seg selv, ikke helt kan løsrives fra arv. Altså at miljøet formes basert på egenskapene til de menneskene som utgjør miljøet. Og det siste mener jeg er et vesentlig punkt.

Jeg viste også til den studien ved UIO, som ledes av Pamela Waaler. Dette er et prosjekt for å kartlegge hva som skal til for å unngå at barn med forstadiet til psykopatiske trekk- for det er de som blir alvorlige voldskriminelle- ender opp med en slik løpebane. Og av det jeg har lest så langt, er det i hvertfall svært, svært vanskelig, å endre på disse trekkene når barna når 12-13 års alder. Løpet er på mange måter kjørt. Innsatsen må rettes mot barna i barnehage og på småtrinnet i skolen. Det er mao. barnevernet i bydel Alna som må styrkes, og ikke antallet fritidsklubber det er noe i veien med. Kanskje må tersekelen for  at barnevernet intervenerer, legges en del lavere i slike utsatte miljøer.Gunnar Bjørnebekk ved NUBU, har også ledet et forskningsprosjekt om denne type adfredsproblemer det her er snakk om. Han er forøvrig hovedveileder på prosjektet ved UIO.

Kan utviklingen av psykopatiske trekk forebygges hos barn og unge? - Institutt for spesialpedagogikk

Forsker på behandling av ungdom før de får psykopatiske trekk - Teknisk Ukeblad - Nyhetsstudio

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg personlig har ikke påstått noen ting av det du skriver. Vær så snill og ikke gjør en viktig sak som det HI tar opp,tli en krangel rundt arv versus miljø.Mitt opprinnelige innlegg, var et svar til en som menta at den eksplosive voldskriminaliteten blandt barn/unge i innvandrermiljøer, var knyttet til trangboddhet. Det er nå kommet såpass mye solid forskning på at dette IKKE stemmer, at jeg er forbauset over at noen fortsatt tror på den fortellinge. Jeg la ut tre undersøkelser av nyere dato som kobler voldskriminalitet til andre faktorer enn sosioøkonomiske forhold, bla individets moral og empati, eller skal man kanskje si mangel på dette. Slik jeg leser Amir, så mener han ikke at miljøet er uten betydning, men at arv er en betydelig faktor. Og det siste er helt klart underkommunisert, når ungdomskriminalitet skal forklares. Jeg oppfatter han også dit at miljøet i seg selv, ikke helt kan løsrives fra arv. Altså at miljøet formes basert på egenskapene til de menneskene som utgjør miljøet. Og det siste mener jeg er et vesentlig punkt.

Jeg viste også til den studien ved UIO, som ledes av Pamela Waaler. Dette er et prosjekt for å kartlegge hva som skal til for å unngå at barn med forstadiet til psykopatiske trekk- for det er de som blir alvorlige voldskriminelle- ender opp med en slik løpebane. Og av det jeg har lest så langt, er det i hvertfall svært, svært vanskelig, å endre på disse trekkene når barna når 12-13 års alder. Løpet er på mange måter kjørt. Innsatsen må rettes mot barna i barnehage og på småtrinnet i skolen. Det er mao. barnevernet i bydel Alna som må styrkes, og ikke antallet fritidsklubber det er noe i veien med. Kanskje må tersekelen for  at barnevernet intervenerer, legges en del lavere i slike utsatte miljøer.Gunnar Bjørnebekk ved NUBU, har også ledet et forskningsprosjekt om denne type adfredsproblemer det her er snakk om. Han er forøvrig hovedveileder på prosjektet ved UIO.

Kan utviklingen av psykopatiske trekk forebygges hos barn og unge? - Institutt for spesialpedagogikk

Forsker på behandling av ungdom før de får psykopatiske trekk - Teknisk Ukeblad - Nyhetsstudio

Jeg må bare si at jeg støtter alle dine innlegg i denne tråden! Veldig reflekterte og saklige. Helt enig!

Anonymkode: 87902...fee

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg må bare si at jeg støtter alle dine innlegg i denne tråden! Veldig reflekterte og saklige. Helt enig!

Anonymkode: 87902...fee

Takk, det var hyggelig sagt:)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...