Gå til innhold

Hva er det som skjer i Norge om dagen med all ungsomsvold?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nei, for i Norge har alle muligheten til å studere og få godt betalte jobber på ærlig vis. 

Anonymkode: 9dacb...5bc

Nei, du mener kanskje også at barna som vokser opp i dårlige sosioøkonomiske forhold ikke får det til fordi de er late eller dumme, eller fordi foreldrene «ikke gjør jobben sin» eller noe i den duren …? 

og apropos godt betalte jobber, bare sjekk sykepleierindeks i Oslo, den er 2,5% forresten … 

Anonymkode: 89ed9...1bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow, folk er dumme! Han der eks-mannen til Carola har jo helt rett, 6 millioner idioter... Vårt samfunn bygger i dag på at folk skal utnyttes. Vær egoist, er mantraet. Vi skal legge opp til at de som utnytter andre skal få utnytte folk best mulig. Så lurer vi på hvorfor ungdommen er blitt så egosentrisk og en del rent av livsfarlige? Det er fordi de følger kulturen vi har lagt opp til det. Vi vil ha det slik. Vi vil at det skal være riktig å utnytte folk. Ungdommen gjør akkurat det vi vil de skal, de utnytter folk.

Anonymkode: 9a428...d3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Wow, folk er dumme! Han der eks-mannen til Carola har jo helt rett, 6 millioner idioter... Vårt samfunn bygger i dag på at folk skal utnyttes. Vær egoist, er mantraet. Vi skal legge opp til at de som utnytter andre skal få utnytte folk best mulig. Så lurer vi på hvorfor ungdommen er blitt så egosentrisk og en del rent av livsfarlige? Det er fordi de følger kulturen vi har lagt opp til det. Vi vil ha det slik. Vi vil at det skal være riktig å utnytte folk. Ungdommen gjør akkurat det vi vil de skal, de utnytter folk.

Hvem snakker du på vegne av? 

Norge valgte sosialistisk styre og det er jo tvert mot alt du påstår her. 

Anonymkode: 731cc...8c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Nei, du mener kanskje også at barna som vokser opp i dårlige sosioøkonomiske forhold ikke får det til fordi de er late eller dumme, eller fordi foreldrene «ikke gjør jobben sin» eller noe i den duren …? 

og apropos godt betalte jobber, bare sjekk sykepleierindeks i Oslo, den er 2,5% forresten … 

Du får hjelp på skolen om du trenger det, spesilet om du ikke har norske foreldre. Men skolen kan ikke tvinge noen til å lære. 

Du kan også selv velge om du vil bli elektriker eller sykepleier. 

Jeg svarte på den kommentaren om at man ikke hadde en sjanse om man vokste opp i en fattig familie. For jo det har man, i Norge trenger ikke at foreldrene har spart 300.000 for at barnet skal kunne gå på en grei videregående skole. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvem snakker du på vegne av? 

Norge valgte sosialistisk styre og det er jo tvert mot alt du påstår her. 

Anonymkode: 731cc...8c1

Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle den tutti frutti salaten som ble valgt for sosialistisk akkurat. Uansett så er det ingen forskjell på om det er privat næringsliv eller offentlig (stat og kommune) vi prater om her. Begge deler er opptatt av en ting, å tjene mest mulig på å betale minst mulig til de ansatte. Det er snakk om å utnytte folk. Det er kulturen vår. Det er den kultur vi har lært ungdommene våre. Det er flott å være den som utnytter flest mulig for da blir du rik. Slik er det innen det offentlige også.

https://www.dagensmedisin.no/helse-nord-rhf-helsepolitikk-og-helseokonomi-lederlonn/helse-nords-lederlonninger-flere-med-lonn-over-to-millioner/684560

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

En av utfordringene er at mange bor trangt. Har de i tillegg flere søsken så har de ikke plass til å henge hjemme hos hverandre. Spesielt gjelder dette gutter som gjerne har en gruppe venner. De søker dermed ut. I tillegg har mange av disse trang økonomi. De kan ikke gjøre noe som koster penger som å gå på kino eller betale inngangspenger noen steder. I tillegg er det gjerne få tilbud til ungdom på ettermiddagen. Det er tilbud til de som driver organisert eller som er påmeldt diverse kurs (som DJ, foto etc), men få dropp-inn tilbud for de som bare vil henge. Mange plasser har de derfor ingen steder å henge. Da henger de i sentrum eller på kjøpesentrene, ofte henger de på McDonald's da de har åpent lenge. 

Et annet problem er opplevelsen av straff. Flere av disse guttene opplever det risikofritt å rane og stjele. De opplever at politiet ofte henlegger fordi de ikke har ressurser. Blir de etterforsket finner gjerne ikke politiet ut av det (de finner ikke ut hvem det er eller det er ord mot ord uten vitner). Blir de tatt er straffene korte. De har ikke råd til å kjøpe seg de klærne de ønsker, så da tar de dem (ran) eller stjeler andre ting som de selger. 

Jeg tenker vi må styrke skolen. Vi må sette inn flere lærer og prøve å hjelpe flere gjennom skolen ved individuell tilpasning. Det er elever som virkelig strever med A4-undervisning. Vi bør finne ut hvordan disse lærer og sette inn tiltak tidlig. Setter man inn slike tiltak tidlig forebygger man utenforskap og man hindrer at eleven får så store hull i kunnskapen at læring senere blir vanskeligere og vanskeligere. Selv om skolen da bruker mer penger, vil man spare det på andre områder og spare mye totalt (f.eks. i færre uføre og mindre kriminalitet). Det er mye enklere å bygge barn enn å reparere voksne. Vi må også styrke tilbudet til ungdom slik at de kan gjøre på noe annet enn å henge på kjøpesentre og i sentrum og slik at barn under 15 ikke blir fristet til å være kurerer for lettjente penger. Da er de plutselig fanget  inn i noe som er vanskelig å komme seg bort fra. Enda verre blir det jo når de overtales til torpedovirksomhet eller mord. Her rekrutteres også ungdom over den kriminelle lavalder, men under voksen (18 år). Det betales gjerne ikke betales så mye for heller - det er ganske forferdelig å tenke på at barn og ungdom er villig til å drepe for noen tusenlapper. Mulig vi bør ha inn et fag i skolen som går på økonomi, psykisk helse og verdien av et menneske og ringvirkninger ved drap og alvorlig kriminalitet. Har ikke ungdom fått dette med seg hjemmefra så må nesten skolen bistå for dette er så viktig bagasje å ha med seg fra tidlig av. 

Anonymkode: 1250b...118

Klart mange årsaker, men trangbodd er nok neppe pådriveren alene her, så stor endring har ikke skjedd på boligfronten her bare siste årene. 

Jeg vet ikke hvordan dette kan løses, for det er sikkert sammensatt. Men fraværet av voksne her er nok uheldig. Nattravner er ikke nok. Tror heller ikke dette kan løses via skolen, da det skjer utenom skolen. Så er det ikke et problem i seg selv at de henger, det gjorde vi også, men det er litt uten mål og mening. Eller kanskje litt annet mål og mening enn ønskelig. Det er flotte uteområder hvor de kan utfolde seg fysisk om de ønsker, i stedet bare henger de rundt og tøffer seg. De deltar ikke på de åpne fritidsklubbene, virker som de har sitt eget «samfunn» utenom i stedet. 

Kunne det hjulpet noe med miljøarbeidere til stedet når de er ute? Det koster penger, ser den, men det er ikke gratis når det går galt heller akkurat. 

Anonymkode: e9a48...12d

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Klart mange årsaker, men trangbodd er nok neppe pådriveren alene her, så stor endring har ikke skjedd på boligfronten her bare siste årene. 

Jeg vet ikke hvordan dette kan løses, for det er sikkert sammensatt. Men fraværet av voksne her er nok uheldig. Nattravner er ikke nok. Tror heller ikke dette kan løses via skolen, da det skjer utenom skolen. Så er det ikke et problem i seg selv at de henger, det gjorde vi også, men det er litt uten mål og mening. Eller kanskje litt annet mål og mening enn ønskelig. Det er flotte uteområder hvor de kan utfolde seg fysisk om de ønsker, i stedet bare henger de rundt og tøffer seg. De deltar ikke på de åpne fritidsklubbene, virker som de har sitt eget «samfunn» utenom i stedet. 

Kunne det hjulpet noe med miljøarbeidere til stedet når de er ute? Det koster penger, ser den, men det er ikke gratis når det går galt heller akkurat. 

Det hadde hjulpet hvis foreldrene til ****ungene kunne oppdratt dem på en ordentlig måte. Ikke bare overlate alt til skolen og samfunnet.

Anonymkode: 72219...2da

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde hjulpet hvis foreldrene til ****ungene kunne oppdratt dem på en ordentlig måte. Ikke bare overlate alt til skolen og samfunnet.

Hva er riktig måte? Å vise omtanke for andre? Da blir du den som blir mest utnyttet av alle i samfunnet hvor utnytting av andre er målet og kulturen. Det er håpløst å oppdra barn eller "****unger" i denne kulturen. Vi må begynne med de som sitter på tinget. Vi må legge om kulturen i hele samfunnet skal vi få et samfunn der barn og "****unger" oppfører seg annerledes enn de gjør i dag.

Skrevet

En ting man kunne gjort var å gi desse "trangbodde" ungdommene et telt, sovepose og en bok om hvordan de klarer seg i naturen. Da kan de som en liten gjeng ha noen spennde kvelder ute i det fri uten å skade noen. (I Oslo er det mulig å låne utstyr på Bua) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Men det blir kun en enkel ting å mene, det endrer jo ingenting. Hvordan skal vi som samfunn løse dette? Det er opplagt i ferd med å bli en stor utfordring. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

En ting man kunne gjort var å gi desse "trangbodde" ungdommene et telt, sovepose og en bok om hvordan de klarer seg i naturen. Da kan de som en liten gjeng ha noen spennde kvelder ute i det fri uten å skade noen. (I Oslo er det mulig å låne utstyr på Bua) 

Dette er faktisk god ide, også som en del av integreringsideen.
Jeg har bare en bismak når du foreslår en sovepose og telt fra BUA mens «norske» ungdommer koser seg på Tomm Murstad sommerskole til 10 000kr per uke eller er på familiehytter både her og i utlandet ..

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Du har flere gode poeng. Ett problem vi har i dag som de ikke hadde før er manglende mulighet for å være hjemmeværende med barn. Før kunne de kjøpe bolig selv i tjukkeste Oslo på en årslønn. En. En årslønn. Ikke to personer som jobbet heltid sammen, en person som jobbet heltid hadde råd til bolig. I tjukkeste Oslo. Men jo mer vi har heiet frem denne utnytte-andre-kulturen, jo mindre sitter folk igjen med.

For å gjenta det jeg skrev tidligere, den kulturen gjennomsyrer alt. Både privat næringsliv og stat og kommune. Jo mindre lønn til de ansatte, jo mer premieres de som sitter høyere opp i systemet. Og vi ser på det som en bra ting. Vi mener det er fremskritt. Slik er kulturen vår. Og så stusser vi over at barn og ungdom er opptatt av å være egoister, akkurat som vi er, og om ikke vi, akkurat som den store kulturen i samfunnet vårt er opptatt av at vi skal være.

Åja, jeg kanskje burde lagt ved prisstatistikk og litt beviser for påstanden min også.

Last ned denne rapporten fra OBOS og se på siste side (side 5) for statistikk over prisutvikling (for boliger i Oslo) siden 1985.

https://res.cloudinary.com/obosit-prd-ch-clry/image/upload/v1644391632/Prisstatistikk/Prisstatistikk_januar_2022.pdf

Realpris - altså gjennomsnittpris justert for konsumprisindeks viser at en bolig kostet:

1985 - kr. 5 020 pr m2

1989 - kr. 9 254 pr m2

1992 - kr. 4 600 pr m2

2002 - kr. 14 100 pr m2

2011 - kr. 22 000 pr m2

2021 - kr. 36 500 pr m2

I 1992 var en årslønn på et sted mellom 200 og 300 tusen kroner. I dag er en årslønn på ikke en gang en million. Tilbake i 1992 var det fullt mulig å kjøpe en bolig på en årslønn. I dag må et par sammen betale over fem årslønner for å få råd til en bolig. Det var mulig å være hjemmeværende før. Da kunne den som var i arbeid også spare opp til parets eller familiens fremtid som pensjonister i tillegg. Slik at selv til trass for minstepensjonstilværelse for den hjemmeværende så hadde den som hadde vært yrkesaktiv hele sitt liv så pass god inntekt at det ikke var så fattige kår for dem likevel. Nå er det lite mulighet for å legge til side i dag. Alt er dyrt. Alt er til for å utnytte folk på best mulig måte. Alt er til for at noen skal skumme fløten. Alt. Stat og kommune er ikke noen unntak.

Og så lurer folk på hvorfor barn og unge er så egosentrerte, hvorfor de oppfører seg så dårlig, hvorfor de ikke har bedre oppdragelse. For en gjeng...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har bare en bismak når du foreslår en sovepose og telt fra BUA mens «norske» ungdommer koser seg på Tomm Murstad sommerskole til 10 000kr per uke eller er på familiehytter både her og i utlandet ..

Hvorfor er det vannskelig? Det er alle som kan bruke Bua i Oslo, jeg har selv foreslått til min sønn nå det var snakk om å prøve ut langrennski. Og et av motargumentene til slike aktiviteter er at alt utstyret er så dyrt.

Du har også Hudøy sommerleir som man kan bære med på i Oslo, sønnen min fikk være med der, det var enkle kår og null mobil men for noen ferieminner og han kom hjem sprudlende med fantastiske historier. 

Jeg husker når vi var små for en stas det var å få lov til å sove i telt selv om det kun var i hagen. Eller hvor kjekt det var med en uke på leir selv om det regnet hele tiden. Vi må slutte med å likestille våres forventninger med barn sine. 

Jeg har prøvd det å leve i fattigdom med et barn i Oslo, det er ikke så mye som skal til før de er fornøyd. 

Skrevet

Du har flere gode poeng. Ett problem vi har i dag som de ikke hadde før er manglende mulighet for å være hjemmeværende med barn. Før kunne de kjøpe bolig selv i tjukkeste Oslo på en årslønn. En. En årslønn. Ikke to personer som jobbet heltid sammen, en person som jobbet heltid hadde råd til bolig. I tjukkeste Oslo. Men jo mer vi har heiet frem denne utnytte-andre-kulturen, jo mindre sitter folk igjen med.

For å gjenta det jeg skrev tidligere, den kulturen gjennomsyrer alt. Både privat næringsliv og stat og kommune. Jo mindre lønn til de ansatte, jo mer premieres de som sitter høyere opp i systemet. Og vi ser på det som en bra ting. Vi mener det er fremskritt. Slik er kulturen vår. Og så stusser vi over at barn og ungdom er opptatt av å være egoister, akkurat som vi er, og om ikke vi, akkurat som den store kulturen i samfunnet vårt er opptatt av at vi skal være.

Åja, jeg kanskje burde lagt ved prisstatistikk og litt beviser for påstanden min også.

Last ned denne rapporten fra OBOS og se på siste side (side 5) for statistikk over prisutvikling (for boliger i Oslo) siden 1985.

https://res.cloudinary.com/obosit-prd-ch-clry/image/upload/v1644391632/Prisstatistikk/Prisstatistikk_januar_2022.pdf

Realpris - altså gjennomsnittpris justert for konsumprisindeks viser at en bolig kostet:

1985 - kr. 5 020 pr m2

1989 - kr. 9 254 pr m2

1992 - kr. 4 600 pr m2

2002 - kr. 14 100 pr m2

2011 - kr. 22 000 pr m2

2021 - kr. 36 500 pr m2

I 1992 var en årslønn på et sted mellom 200 og 300 tusen kroner. I dag er en årslønn på ikke en gang en million. Tilbake i 1992 var det fullt mulig å kjøpe en bolig på en årslønn. I dag må et par sammen betale over fem årslønner for å få råd til en bolig. Det var mulig å være hjemmeværende før. Da kunne den som var i arbeid også spare opp til parets eller familiens fremtid som pensjonister i tillegg. Slik at selv til trass for minstepensjonstilværelse for den hjemmeværende så hadde den som hadde vært yrkesaktiv hele sitt liv så pass god inntekt at det ikke var så fattige kår for dem likevel. Nå er det lite mulighet for å legge til side i dag. Alt er dyrt. Alt er til for å utnytte folk på best mulig måte. Alt er til for at noen skal skumme fløten. Alt. Stat og kommune er ikke noen unntak.

Og så lurer folk på hvorfor barn og unge er så egosentrerte, hvorfor de oppfører seg så dårlig, hvorfor de ikke har bedre oppdragelse. For en gjeng...

Jeg skjønner rett og slett ikke hva dette har med ungdomskriminalitet å gjøre. Mange av desse kriminelle har jo mor, far eller begge hjemme. 

Og skal slike statistikker fungere så kan du ikke ramse opp priser du må oppgi hvor stor prosent av inntakt ble brukt til bolig, mat, klær, osv. I 1980 kostet en bussbillet 1,2 kr. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner rett og slett ikke hva dette har med ungdomskriminalitet å gjøre. Mange av desse kriminelle har jo mor, far eller begge hjemme. 

Og skal slike statistikker fungere så kan du ikke ramse opp priser du må oppgi hvor stor prosent av inntakt ble brukt til bolig, mat, klær, osv. I 1980 kostet en bussbillet 1,2 kr. 

"Mange" er et subjektivt begrep jeg ikke kan svare for. Om det gjelder 2% så kan du likevel si at du synes det er "mange". Selv om det gjelder bare to av over 12 000 så kan du likevel si du synes det er "mange". Jeg kan ikke svare på slike subjektive begrep. Men la oss gjøre det konkret, siden du har brukt begrepet "mange", ditt valg av ord, hvor mange? 

Det holder med å forklare at en årslønn var nok den gang da. Den gang da en forelder ofte var hjemmeværende med barn. Den gang da det var sjelden at begge jobbet fulltid. Det gjør noe med barn å vokse opp med jevnført med å vokse opp med et tomt hjem der de er alene mye av tiden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det var i utganspunktet ikke meg du spurte. Men det er mer interresant hvorfor du spør om «svaret» på en kommentar du liksom leste. Og jeg mener virkelig «liksom». Fordi svaret til det du spør om er i 3.avsnittet i min kommentar i hvert fall. Det er ikke et fasit svar, sånn at du ikke trenger å kommentere det i samme sjanger som «hva mener du helt konkret osv.» Og hvis du har tenkt å kommenter noe mer på det, så er du nødt til å komme med noe konstruktivt selv.

Akkurat. Forskning på hva som fungerer mot klasseforskjeller og fattigdom da, altså. Da er jo spørsmålet: hva sier denne forskningen?

Det er jo et ekstremt konkret og alvorlig tema vi tar opp her. Da blir det litt vagt med «vi må jobbe mot klasseforskjeller og fattigdom». 

Anonymkode: 9304c...4eb

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

1985 - kr. 5 020 pr m2

1989 - kr. 9 254 pr m2

1992 - kr. 4 600 pr m2

2002 - kr. 14 100 pr m2

2011 - kr. 22 000 pr m2

2021 - kr. 36 500 pr m2

Ofte er mor hjemmeværende i disse tilfellene så dette innlegget ditt passer dårlig inn

Anonymkode: 1244e...c83

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

"Mange" er et subjektivt begrep jeg ikke kan svare for. Om det gjelder 2% så kan du likevel si at du synes det er "mange". Selv om det gjelder bare to av over 12 000 så kan du likevel si du synes det er "mange". Jeg kan ikke svare på slike subjektive begrep. Men la oss gjøre det konkret, siden du har brukt begrepet "mange", ditt valg av ord, hvor mange? 

Det holder med å forklare at en årslønn var nok den gang da. Den gang da en forelder ofte var hjemmeværende med barn. Den gang da det var sjelden at begge jobbet fulltid. Det gjør noe med barn å vokse opp med jevnført med å vokse opp med et tomt hjem der de er alene mye av tiden.

Nå er det jo ikke så lett å få tak i tall, for dette skal det ikke snakkes om.

Siden du ber om tall, la oss se på de fra Somalia siden menn i en viss alder topper statistikken for kriminalietet i Oslo. Det er så galt at i snitt utførte smoalske menn i alderen 15-24 år over 2 kriminelle forhold hver, og vi vet jo at ikke alle er kriminelle så da er det noen som tar i så det holder. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/unge-somaliske-menn-i-oslo-mer-enn-to-siktelser-i-snitt-per-person/s/5-95-2176134

I 2016 hadde kun 22% av kvinnene fra Somalia betalt arbeid og det sies ikke noe om det var heltid eller deltid. 78% er altså hjemme med barna og burde fint klare å oppdra de, alikevel topper altså somalske ungdommer/menn listen over kriminalitet. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/wExy1/4-av-5-somaliske-innvandrerkvinner-er-uten-jobb-ssb-mener-integreringen-gaar-rimelig-bra

I tillegg er det avdekket mye juks hvor somalske kvinner utgir seg for å være alenemor men er fortsatt religjøst gift med mannen. Som enslig mor til mange barn trenger du ikke å jobbe for å klare deg greit nok. 

https://www.nrk.no/norge/100-fikk-barn-med-eksmannen-1.7541771 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det jo ikke så lett å få tak i tall, for dette skal det ikke snakkes om.

Siden du ber om tall, la oss se på de fra Somalia siden menn i en viss alder topper statistikken for kriminalietet i Oslo. Det er så galt at i snitt utførte smoalske menn i alderen 15-24 år over 2 kriminelle forhold hver, og vi vet jo at ikke alle er kriminelle så da er det noen som tar i så det holder. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/unge-somaliske-menn-i-oslo-mer-enn-to-siktelser-i-snitt-per-person/s/5-95-2176134

I 2016 hadde kun 22% av kvinnene fra Somalia betalt arbeid og det sies ikke noe om det var heltid eller deltid. 78% er altså hjemme med barna og burde fint klare å oppdra de, alikevel topper altså somalske ungdommer/menn listen over kriminalitet. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/wExy1/4-av-5-somaliske-innvandrerkvinner-er-uten-jobb-ssb-mener-integreringen-gaar-rimelig-bra

I tillegg er det avdekket mye juks hvor somalske kvinner utgir seg for å være alenemor men er fortsatt religjøst gift med mannen. Som enslig mor til mange barn trenger du ikke å jobbe for å klare deg greit nok. 

https://www.nrk.no/norge/100-fikk-barn-med-eksmannen-1.7541771 

Den lille stjerna, det er Oslo det. Alt det andre, det er resten av Norge. Det finnes kriminelle ungdommer også utenfor Oslo, faktisk.

Norgeskart.png

Hvor mange av disse somalierne eier boligen sin?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men spiller det egentlig en rolle?  Urettferdighet og forskjell er her. Noen fødes inn i en familie med mye ressurser, andre arver kreftgener. Livet er ikke rettferdig. Er det store problemet i samfunnet at noen har verdier? Eller er problemet i samfunnet at de som har minst ikke blir ivaretatt? Det er opplagt et problem at noen eier så mye at det følger uforholdsmessig makt, politisk og konkurranse. Men nok til en fet jakke er vel ikke årsaken? 

Tanken om bua er fin, men med utgangspunkt i frikort til barn innen idrett viser statistikk at det er de ressurssterke som i hovedsak bruker det. Hvordan når vi som samfunn inn til de med minst før gjengene tar de? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men spiller det egentlig en rolle?  Urettferdighet og forskjell er her. Noen fødes inn i en familie med mye ressurser, andre arver kreftgener. Livet er ikke rettferdig. Er det store problemet i samfunnet at noen har verdier? Eller er problemet i samfunnet at de som har minst ikke blir ivaretatt? Det er opplagt et problem at noen eier så mye at det følger uforholdsmessig makt, politisk og konkurranse. Men nok til en fet jakke er vel ikke årsaken? 

Tanken om bua er fin, men med utgangspunkt i frikort til barn innen idrett viser statistikk at det er de ressurssterke som i hovedsak bruker det. Hvordan når vi som samfunn inn til de med minst før gjengene tar de? 

Jeg tror ikke det er mulig og grunnen til det er vi prøver å presse en rund klosse inn i et trekanetet hull.

Vi tror at så lenge de familiene får mye mer penger så blir alt bra. Så sendes det enda mer penger ut av landet eller man bidrar med penger til nytt gudshus.

Om vi gir de som bor trangt en stor enebolig så blir det bra. Men hva skjer? De leier ut et soverom eller to til andre. 

Når det så kommer et "søskenbarn" fra Sverige på besøk i en flott bil og som kaster penger rundt seg så er det lett for unge å bli forført. Samtidig så får de høre at ingen i Europa bryr seg om de, at de må ta var på sine egne. At det er viktig at familien/klanen/religionen går forran alt.

Så mens vi tror at mer penger eller større bolig vil løse alt så vil det ikke det fordi de norske verdiene vil aldri få slippe inn. Med norske verdier så mener jeg at vi er flinke til å ta vare på vår nærmeste familie (barn, foreldre og søsken) også stoler vi på at ststen støtter oss når vi trenger det derfor betaler vi skatt med glede. 

For mange av de som står bak kriminaliteten i Norge så står storfamilien og klanen i sentrum og man har mindre tiltro til myndighetene. Og for all del, dette kan fungere godt det i et land hvor alle tenker på den måten. Da vil klanledere møtes og søre for at kriminelle får straff. Klanen vil bære med å oppdra barn, og sørge for at de værste holder seg i skinnet. 

En hybrid av dette vil ikke fungere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

1985 - kr. 5 020 pr m2

1989 - kr. 9 254 pr m2

1992 - kr. 4 600 pr m2

2002 - kr. 14 100 pr m2

2011 - kr. 22 000 pr m2

2021 - kr. 36 500 pr m2

Det er jo ingen ting av det som forklarer at unger blir egosentriske, oppfører seg dårlig og ikke har bedre oppdragelse.

Anonymkode: 0b1d7...286

Skrevet

Ofte er mor hjemmeværende i disse tilfellene så dette innlegget ditt passer dårlig inn

Anonymkode: 1244e...c83

Mange av de har begge foreldrene hjemme.

Anonymkode: 0b1d7...286

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Akkurat. Forskning på hva som fungerer mot klasseforskjeller og fattigdom da, altså. Da er jo spørsmålet: hva sier denne forskningen?

Det er jo et ekstremt konkret og alvorlig tema vi tar opp her. Da blir det litt vagt med «vi må jobbe mot klasseforskjeller og fattigdom». 

Anonymkode: 9304c...4eb

Klasseforskjeller og fattigdom er like konkret, eller like vagt, som ungdomskriminalitet, alt ettersom hvilket perspektiv du som samfunnsborger velger

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tror ikke det er mulig og grunnen til det er vi prøver å presse en rund klosse inn i et trekanetet hull.

Vi tror at så lenge de familiene får mye mer penger så blir alt bra. Så sendes det enda mer penger ut av landet eller man bidrar med penger til nytt gudshus.

Om vi gir de som bor trangt en stor enebolig så blir det bra. Men hva skjer? De leier ut et soverom eller to til andre. 

Når det så kommer et "søskenbarn" fra Sverige på besøk i en flott bil og som kaster penger rundt seg så er det lett for unge å bli forført. Samtidig så får de høre at ingen i Europa bryr seg om de, at de må ta var på sine egne. At det er viktig at familien/klanen/religionen går forran alt.

Så mens vi tror at mer penger eller større bolig vil løse alt så vil det ikke det fordi de norske verdiene vil aldri få slippe inn. Med norske verdier så mener jeg at vi er flinke til å ta vare på vår nærmeste familie (barn, foreldre og søsken) også stoler vi på at ststen støtter oss når vi trenger det derfor betaler vi skatt med glede. 

For mange av de som står bak kriminaliteten i Norge så står storfamilien og klanen i sentrum og man har mindre tiltro til myndighetene. Og for all del, dette kan fungere godt det i et land hvor alle tenker på den måten. Da vil klanledere møtes og søre for at kriminelle får straff. Klanen vil bære med å oppdra barn, og sørge for at de værste holder seg i skinnet. 

En hybrid av dette vil ikke fungere. 

Jeg vet ikke helt. Er ikke hybriden kanskje løsningen? Det må finnes en vei ut av det, men samtidig være mottiltak hvis man velger å berike seg på andres bekostning? Vi kan jo ikke bare gi det opp? 

Muligheten er ikke å få en enebolig, muligheten er å ha en plass som gir deg muligheten til å skaffe deg din egen enebolig. For å sette det inn i eksempelet du tar frem. 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...