Gå til innhold

Hvordan kan likestilling gå for langt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg får inntrykk av at den eldre generasjon er sjalu på på den yngre generasjon som kan ta dette valget.

Anonymkode: 70f54...9f6

Hvordan det? Hva er det som gjør at dagens unge kan velge dette mer enn forrige generasjon? Er utgiftene i familiene mindre, eller er lønningene til mennene høyere?

Jeg er 54 år og har alltid jobbet redusert for å ha overskudd til barna, og prisen jeg betaler er å bli minstepensjonist selv om jeg har jobbet siden jeg var 17 år. Vel verd det! Men jeg ønsker ikke at det skal forventes at kvinner jobber mindre, eller ikke i det hele, og OM de velger det må de også være villige til ta konsekvensene. 

Anonymkode: 4a690...127

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De må bare gå hjemme, men de kan ikke forvente at samfunnet betaler for det. Dét er det diskusjonen går ut på. 

Men sier de det da? Mulig jeg har misset noe?

Anonymkode: 20cca...c38

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg får inntrykk av at den eldre generasjon er sjalu på på den yngre generasjon som kan ta dette valget.

Hvilken eldre generasjon tenker du på da?

Anonymkode: cb885...54c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan det? Hva er det som gjør at dagens unge kan velge dette mer enn forrige generasjon? Er utgiftene i familiene mindre, eller er lønningene til mennene høyere?

Jeg er 54 år og har alltid jobbet redusert for å ha overskudd til barna, og prisen jeg betaler er å bli minstepensjonist selv om jeg har jobbet siden jeg var 17 år. Vel verd det! Men jeg ønsker ikke at det skal forventes at kvinner jobber mindre, eller ikke i det hele, og OM de velger det må de også være villige til ta konsekvensene. 

De sier heller ikke det. Hvis du faktisk ser Debatten fra i går så sier de at de støtter opp om og er glade for likestillingen. De ønsker ikke at kvinner skal tvinges til noe som helst, der i blant heller ikke tvinges til å stå i arbeide hvis de føler det er mer riktig for dem å være hjemmeværende. At det føles mer riktig for noen kvinner provoserer en del. At de har mulighet til det ser ut til å virkelig provosere. Ingen hadde skapt denne tråden hvis det ikke provoserte. At på til tror jeg det dreier seg om sjalusi. At det er noe flere kvinner ønsker de kunne gjort fremfor å bruke en masse tid på arbeide ("aldri ride ranke").

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Snøflak? Hæ? Du snakket om at hvis jeg ikke hadde kapasitet til å gjøre gjøre alt jeg ramset opp så burde jeg ikke få barn. Det bestemmer virkelig ikke du. Du skrev som om du satt på fasiten for kriteriene for å få barn.
Vi er alle forskjellige, og hvis noen vil gå hjemme i en tradisjonell hjemmeværende mammarolle, må det være greit. 

Ingen sier at det ikke er greit. Ingen tvinger kvinner til å jobbe. 

Anonymkode: 8a739...8e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

De sier heller ikke det. Hvis du faktisk ser Debatten fra i går så sier de at de støtter opp om og er glade for likestillingen. De ønsker ikke at kvinner skal tvinges til noe som helst, der i blant heller ikke tvinges til å stå i arbeide hvis de føler det er mer riktig for dem å være hjemmeværende. At det føles mer riktig for noen kvinner provoserer en del. At de har mulighet til det ser ut til å virkelig provosere. Ingen hadde skapt denne tråden hvis det ikke provoserte. At på til tror jeg det dreier seg om sjalusi. At det er noe flere kvinner ønsker de kunne gjort fremfor å bruke en masse tid på arbeide ("aldri ride ranke").

Men er det noen som tvinges til å stå i arbeid om de har økonomi til å la det være? Det reageres på måten det fremstilles som at de som velger å stå utenfor arbeidslivet gjør en bedre jobb som mor. Det er også lite fokus på fars rolle i dette scenarioer, er ikke han viktig i barnas oppvekst?

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

De må bare gå hjemme, men de kan ikke forvente at samfunnet betaler for det. Dét er det diskusjonen går ut på. 

Nei det er ikke det diskusjonen går ut på

Anonymkode: 5eeec...3cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Som kan ta det valget? Hvilken planet bor du på? Hvis du sammenligner prisen på en bolig mot årsinntekt rundt 1980 mot dagens nivå, var det langt mer realistisk å leve på en inntekt kontra to den gang enn nå. Noen valgte dette bort for at vi skulle få de mulighetene vi har til å ta våre egne valg. Snakk om å spytte på det de kjempet for. Vet du, alle kan ta det det valget i dag, men du må leve på en inntekt. Det var ikke fett på 80-tallet, langt mindre fest i dag. 

Jeg biter meg merke i hvem som fronter de mulighetene, de trenger ikke kjempe for mat på bordet eller har kjent på det å stå på bar bakke om den utvalgte ikke valgte å finansiere livsstilen. Så nei takk. Denne «kampen» om likestilling må de stå for helt alene. På siden skal jeg stå rakrygget, som kvinnelig gründer, heie videre på alle de som benytter seg av de mulighetene vi har her i landet. Ta kontroll og vær selvstendig. Jeg elsker mannen min, men jeg velger å dele livet med han, jeg blir ikke fordi jeg må.   

Anonymkode: 444cf...c94

Skrevet

Nei det er ikke det diskusjonen går ut på

Anonymkode: 5eeec...3cb

Hva er det da dette gnålet om at «samfunnet må legge til rette for kvinner som ønsker å være hjemmeværende» handler om? Legge til rette på hvilken måte?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hva er det da dette gnålet om at «samfunnet må legge til rette for kvinner som ønsker å være hjemmeværende» handler om? Legge til rette på hvilken måte?

Jeg så første halvdel av debatten, må innrømme jeg forstår mindre nå enn før hva de egentlig ønsker. Tilpasse arbeid etter syklus? Skal leder sitte å kartlegge syklusen til alle kvinnelige ansatte? Hvordan skal en praktisere det egentlig? 

Skrevet

Desse tradwife ‘ene på debatten er i realiteten influensere med god inntekt. De er ikke «hjemmeværende», de jobber med content på hjemmekontoret. 

Anonymkode: ce8b0...77d

Skrevet

Det er feminismen som har gått for langt, noe som støttes av den nyeste likestillingslovens § 1, om at loven tar sikte på å bedre "kvinners stilling".

Artikkelen viser hvordan feminister nå forventer at staten skal betale dem for å være hjemme, noe som fremstår som en videreføring av en utvikling der de stadig er blitt vant til særbehandling.

Det handler ikke lenger om like vilkår, men om å kreve urealistiske privilegier på grunn av kjønn – en form for favorisering som skyver ansvaret bort fra individet og over på samfunnet.

Anonymkode: 9fc66...eba

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er feminismen som har gått for langt, noe som støttes av den nyeste likestillingslovens § 1, om at loven tar sikte på å bedre "kvinners stilling".

Artikkelen viser hvordan feminister nå forventer at staten skal betale dem for å være hjemme, noe som fremstår som en videreføring av en utvikling der de stadig er blitt vant til særbehandling.

Det handler ikke lenger om like vilkår, men om å kreve urealistiske privilegier på grunn av kjønn – en form for favorisering som skyver ansvaret bort fra individet og over på samfunnet.

Helt feil. Dette er stikk motsatt av hva feminismen handler om, og disse kvinnene har ikke en feministisk tanke i hode. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Helt feil. Dette er stikk motsatt av hva feminismen handler om, og disse kvinnene har ikke en feministisk tanke i hode. 

Skriv ned alle feministiske tanker som er mulig å ha og skriv ned alle tanker disse kvinnene har i sine hoder, slik at du får bevist din påstand.

Skrevet

For å presisere, så er det vel slik at disse kvinnene neppe har en eneste ekte feministisk tanke i hodet. De har skapt en helt ny og ganske ekstrem form for feminisme. 

Anonymkode: c262d...029

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For å presisere, så er det vel slik at disse kvinnene neppe har en eneste ekte feministisk tanke i hodet. De har skapt en helt ny og ganske ekstrem form for feminisme. 

Anonymkode: c262d...029

La oss virkelig gå til kjernen i det hele, du har ingen motargumenter derfor går du (også) på person. Men ok, la oss følge ditt premiss. Lag en liste over alle "ekte feministiske tanker" og lag en liste over alle tanker disse kvinnene har i sine hoder slik at du kan få bevist påstanden din.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.9.2025 den 20.19):

Strengt tatt lå det vel bedre til rette for at vi som fikk barn for 30 år siden kunne tatt det valget. Da kostet en leilighet i Oslo 400 000,- og vi var ikke neddynget i gjeld. Vi hadde mye mer igjen av inntekten pr.mnd etter at faste utgifter var betalt. I dag koster den samme leiligheten over 5 mill. Så jeg skjønner ikke helt teorien din om sjalusi. 

Anonymkode: 9db6c...5c3

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg så første halvdel av debatten, må innrømme jeg forstår mindre nå enn før hva de egentlig ønsker. Tilpasse arbeid etter syklus? Skal leder sitte å kartlegge syklusen til alle kvinnelige ansatte? Hvordan skal en praktisere det egentlig? 

😂😂😂😂 Dagens beste. Jeg ser for meg en leder som klør seg i hodet, men er nesten ferdig med måndens planlegging så tikker det inn ei medlig om at Hilde sin syklus er forskjøvet 😂

Endret av TheWitch
Skrivefeil
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Strengt tatt lå det vel bedre til rette for at vi som fikk barn for 30 år siden kunne tatt det valget. Da kostet en leilighet i Oslo 400 000,- og vi var ikke neddynget i gjeld. Vi hadde mye mer igjen av inntekten pr.mnd etter at faste utgifter var betalt. I dag koster den samme leiligheten over 5 mill. Så jeg skjønner ikke helt teorien din om sjalusi. 

Dette stemmer ikke 

Anonymkode: a5fed...6a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.9.2025 den 20.40):

Men sier de det da? Mulig jeg har misset noe?

De vil at "staten skal legge til rette for det". Hva annet kan staten da tilby enn penger for at det skal gå?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det stod da i den som ble opphevet også, nå er vel nytt at minoriteter også er medtatt. Samt forbud mot diskriminering. 

Skrevet
TheWitch skrev (8 minutter siden):

😂😂😂😂 Dagens beste. Jeg ser for meg en leder som klør seg i hodet, men er nesten ferdig med måndens planlegging så tikker det inn ei medlig om at Hilde sin syklus er forskjøvet 😂

😂 Den er lei. Vanskelig med felles møte når ikke hele avdelingen er samkjørt på sen lutealfase. 

Men hvis jeg skal ta forslaget på alvor, jeg ønsker i hvert fall ikke at min leder skal kartlegge min syklus, det ville jeg opplevd som svært inngripende. Jeg ønsker ikke å bli sett på som en kropp som styres av hormonene mine. Selv om jeg vet jeg blir litt lett irritabel i enkelte faser, er jeg da rasjonell nok til å ikke la det styre hvordan jeg håndterer livet. For de som opplever sterke plager knyttet til syklus, noen gjør, er det langt viktigere at de får tilpasninger ved sterke smerter, hyppig migrene osv Men da snakker vi jo tilpasning til langvarig helseutfordringer, som er et eget tema. Jeg synes kanskje den eldre generasjonen i debatten der kunne vært litt bedre på å ikke belære, men heller utfordre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Disse er feminister tvers igjennom! Kvinner skal kunne ta egne valg; enten karriere, husmorliv, eller en kombinasjon.

Men så klart må staten betale for å realisere disse kvinnenes valg, de må jo få lønn.

Det er her den feministiske kvinnebevegelsen må kjempe for deres muligheter, goder, privilegier og fortrinn som kvinner.

Ikke urimlig om de får lønn på nivå som en lærer eller sykepleier i 100 % stilling?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Disse er feminister tvers igjennom! Kvinner skal kunne ta egne valg; enten karriere, husmorliv, eller en kombinasjon.

Men så klart må staten betale for å realisere disse kvinnenes valg, de må jo få lønn.

Det er her den feministiske kvinnebevegelsen må kjempe for deres muligheter, goder, privilegier og fortrinn som kvinner.

Ikke urimlig om de får lønn på nivå som en lærer eller sykepleier i 100 % stilling?

Som sagt, det de influensene står for har ingenting med feminisme å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt, det de influensene står for har ingenting med feminisme å gjøre. 

List opp alt mulig som feminisme står og list opp alt mulig som de influenserne står for så får vi bekreftet påstanden din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...