Gå til innhold

Hvordan kan likestilling gå for langt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du ser bare problemene. Jeg har god tro på at det er mulig, for det har fungert før, som du selv sier. Ingen ting vil kollapse, vi har mer enn nok arbeidskraft til vår lille befolkning. Jeg ville også stengt butikker etter kl 17, med en handledag i uka, slik det var i gamle dager, og selvsagt droppet søndagsåpne butikker. Slike endringer ville til sammen vært veldig bra for klimaet på jordkloden, og for oss selv som mennesker. Men jeg innser at vi ikke kan skru tiden tilbake, jeg innser også at ikke alt var bedre før. Jeg innser også at jeg er provoserende gammeldags, og at alt sammen er praktisk umulig, fordi vi er mennesker som jager framover hele tiden. Så det er ikke mye å diskutere som aktuell problemstilling, men kanskje er det noen elementer til ettertanke, etter at første motstand og engasjement har lagt seg.

Anonymkode: f52c6...0d1

Du er ikke provoserende gammeldags, men jeg oppfatter deg ikke som sørlig realistisk heller. Litt mer som familien Nerdrum-serien som jeg så for første gang her om dagen. Den ene sønnen sa han ville leve i gamle dager for det var så mye bedre, han ville ikke forholde seg til moderne tid. Og så gikk han inn i det oppvarmede huset med strøm og rennende vann og fullt kjøleskap, og han fant frem mac’en sin for å surfe litt på nettet…

Du vil gjerne ha kosetid hjemme, helst betalt av andre, du vil leve enklere uten 2025-stress, men du vil ha alle 2025s fordeler, medisinsk, økonomisk, rettighetsmessig. Du vil ha verdi og frihet som kvinne men du vil tilbake til en tid hvor kvinner hverken hadde verdi eller frihet? 

Anonymkode: 7f025...772

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du er modig som tør å mene dette, selv om det er riktig.

Det er bare tull det du sier om private tjenester, du lever i en naiv drøm. Veldig mange foretrekker private for da får de aller beste behandling, raskt og effektivt av en hyggelig hjelpsom person, ikke en som bare gjør en rutinejobb. Private må faktisk levere på flere nivåer, og det gjør de. Den sure sentralborddama finnes ikke i privat sektor, det er en god grunn til at du finner henne på det offentlige legekontoret.

Men, skal ikke leger, gynekologer og annet personell i de private tjenestene også få lov til å gå lønnet hjemme i permisjon i det antall år de ønsker? Eller ser du for deg at det kun skal gjelde de i statlige eller kommunale virksomheter? Om ikke så vil det jo være like stor mangel på kvalifisert personale i de private klinikkene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det blir faktisk ikke flere mennesker av å privatisere tjenester, bare en fattigere stat som skal serve en næring som har ett hovedmål - tjene penger. Privat næringsliv har ingen intensjoner om å være en god tilbyder - de skal tjene penger. 

Privat sektor dekker et skrikende behov for rask og effektive helsetjenester. At de tjener penger er veldig bra, da kan de tilby de beste fagfolkene og de beste fasilitetene for kundene/pasientene. I privat sektor så får du alt og mye bedre, derfor koster det også noen kroner. Det er ofte de samme som jobber i privat som i offentlig sektor, men privat har de en helt annen tilnærming til pasienten. Så ja, privat sektor tilfører flere hender enn bare offentlig. Privat sektor tar ansvar for et behov, det er ingen skam å tjene penger faktisk, så lenge du gjør en god jobb.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du er ikke provoserende gammeldags, men jeg oppfatter deg ikke som sørlig realistisk heller. Litt mer som familien Nerdrum-serien som jeg så for første gang her om dagen. Den ene sønnen sa han ville leve i gamle dager for det var så mye bedre, han ville ikke forholde seg til moderne tid. Og så gikk han inn i det oppvarmede huset med strøm og rennende vann og fullt kjøleskap, og han fant frem mac’en sin for å surfe litt på nettet…

Du vil gjerne ha kosetid hjemme, helst betalt av andre, du vil leve enklere uten 2025-stress, men du vil ha alle 2025s fordeler, medisinsk, økonomisk, rettighetsmessig. Du vil ha verdi og frihet som kvinne men du vil tilbake til en tid hvor kvinner hverken hadde verdi eller frihet? 

Anonymkode: 7f025...772

Som sagt, jeg er ikke ambassadør for at dette skal innføres, jeg vet godt at det aldri kan innføres med slike som deg og dere. Dere er alt for opptatt av praktiske ting i øyeblikket, og klarer ikke se ting i et større perspektiv. Derfor skrev jeg også at jeg har ingen tro på dette, pga slike som deg, og de er det veldig mange av, det er nettopp dere som låser samfunnet fast. Dere som ikke ser annet enn de nære behov og problemer. Men det betyr ikke at jeg ikke tror at mange ville hatt godt av det jeg taler for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Som sagt, jeg er ikke ambassadør for at dette skal innføres, jeg vet godt at det aldri kan innføres med slike som deg og dere. Dere er alt for opptatt av praktiske ting i øyeblikket, og klarer ikke se ting i et større perspektiv. Derfor skrev jeg også at jeg har ingen tro på dette, pga slike som deg, og de er det veldig mange av, det er nettopp dere som låser samfunnet fast. Dere som ikke ser annet enn de nære behov og problemer. Men det betyr ikke at jeg ikke tror at mange ville hatt godt av det jeg taler for.

Hvordan ser du for deg at dette kunne løses i praksis, om alle var enig om at det var en god idè? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo en veldig bastant påstand. Mye mange ønsker, men er realistiske nok til å vite om det er mulig eller ikke, uten at en egentlig er i mot eller ikke ønsker. 

Anonymkode: 444cf...c94

Skrevet
Himmel og hav skrev (2 timer siden):

"Hei, velkommen. Du har time til gynekologisk undersøkelse i dag. Dessverre er Tine, gynekologen din, ute i foreldrepermisjon de neste to årene, men vi har Håkon her som vikar. Han droppet ut siste året på videregående og har jobbet nattevakter på Shell, men er en veldig hyggelig ung mann. Jobb er jobb, vettu. Så... rundt hjørnet og første dør til venstre."

Tusen tusen takk for dagens beste latter. Ser frem til å møte Håkon😂

Anonymkode: e16f0...ed6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

"Hei, du har fått time hos en annen gynekolog som følge av en permisjon, vi har valgt en privat klinikk for deg, om du ønsker en annen så ta kontakt så løser vi det for deg"
Hilsen en etat som prioriterer fleksibilitet og alles behov. Vi håper du setter pris på dette, og bidrar til et positivt og løsningsorientert samfunn.

Hahahaha… hvor mange gynekologer tror du vi har på lur?

70% av medisinkull (om ikke mer) er nå kvinner. Hvordan skal du få alle legene framom kvinner ikke skal jobbe? Eller skal man gå tilbake noen 100 år og nekte kvinner innpass på medisinstudiet?

Skrevet

Jeg synes du er modig som tør å mene dette, selv om det er riktig.

Det er bare tull det du sier om private tjenester, du lever i en naiv drøm. Veldig mange foretrekker private for da får de aller beste behandling, raskt og effektivt av en hyggelig hjelpsom person, ikke en som bare gjør en rutinejobb. Private må faktisk levere på flere nivåer, og det gjør de. Den sure sentralborddama finnes ikke i privat sektor, det er en god grunn til at du finner henne på det offentlige legekontoret.

Eller de private sender pasienten fra seg med en gang pasienten ikke lenger er lønnsom (les noe som ikke på enkelt og kjapt vis kan fikses).

Er det de private aktørene som har beredskap på natt? Hvis du er operert på privatklinikk, skrives ut og får akutt behov for helsehjelp på natten pga komplikasjon, hvem tror du hjelper deg?
Er du sikker på at den private klinikken bare gjør det nødvendige eller kan det tenkes at de gjør litt ekstra for å tjene mer penger?

Hvor tror du spesialistene utdannes? For jeg kan love deg at det ikke skjer på Volvat eller Aleris. Har du fulgt med i avisene i det siste. Det er fryktelig vanskelig å rekruttere leger inn i sykehus for tiden. Tror du det løses av det private?

Skrevet

Selvsagt kan likestilling gå for langt. Hvis likestillingen dras dit hen at den kun gjelder et av kjønnene og det andre undertrykkes, så har det gått for langt. Nå kvinner (eller menn) må ut i arbeid mens barna er små for at familien skal ha nok penger til å klare seg, så har den gått for langt. 

Anonymkode: beaff...2cd

Skrevet

Jeg tror man må se hele debatten fra et høyt nivå og ikke ta alt bokstavelig. Jeg tror i korte trekk dette handler om en følelse av urettferdighet og mangel på anerkjennelse for jobben det er å ta hånd om barn samt en sterk undergraving av morskjærlighet og morsinstinktet.

Hvor pengene skal hentes fra, er det ikke noe klart svar på, som jeg oppfattet det, og det er nok ikke poenget.

Når kvinner ikke ser barna sine mer enn 2 timer i løpet av en dag og barnehagepersonalet kjenner de bedre enn dem selv, da lurer også jeg på hvor snill feminismen er mot kvinner og barn.

I tidligere tider var i det minste jobben på hjemmebane et yrke og den kan på sett og vis sies å være betalt for også ved at man var husmor og mannen betalte enten ved å gi hele lønnen til sjefen i hus eller ved å betale regningene. Noen var selvsagt « slemme», men la oss ikke glemme alle som anerkjente jobben som ble gjort og respekterte konene sine. 

Nå tjener menn mer, betaler ofte kun halvparten av regningene, gifter seg ikke, så de slipper unna forsørgerplikten og ikke trenger dele noe av opptjent formue mens forholdet varte. I tillegg har mor gått gravid, ammet, kanskje ødelagt bekken, hatt elendig søvn i år om ikke måneder, så kommer far og tar halve permisjonen. Mor må tilbake i jobb, halvsløv med brystspreng, kanskje også en brystbetennelse, en kropp som ennå ikke er slik den var med et knust hjerte fordi babyen er hjemme med far. Så skal far gjerne tilvenne i barnehagen og slipper unna med det meste. Andre ganger tar mor ulønnet fordi hun ikke føler seg klar.

Så begynner lønnsulikheten for alvor å vise seg, for mor bryr seg mindre om karriere ( morsinstinktet). 

Det var større respekt for mor før. Respekten er borte. Bare på føden merker man forskjell fra fødestuen og over på Barsel. Man er overlatt til seg selv og behandles ikke spesielt bra. Barnet får det det trenger.

Jeg er glad det blir en debatt rundt temaet, for barn trenger ikke straffes for den politikken som skal « frigjøre» kvinnen fra den «forferdelige» morsrollen

Anonymkode: e1c45...b65

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selvsagt kan likestilling gå for langt. Hvis likestillingen dras dit hen at den kun gjelder et av kjønnene og det andre undertrykkes, så har det gått for langt. Nå kvinner (eller menn) må ut i arbeid mens barna er små for at familien skal ha nok penger til å klare seg, så har den gått for langt. 

Men da er det ikke likestilling lenger. Likestilling kan ikke gå for langt, da er det diskriminering og altså ikke likestilling lenger. 

Anonymkode: 4a690...127

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror man må se hele debatten fra et høyt nivå og ikke ta alt bokstavelig. Jeg tror i korte trekk dette handler om en følelse av urettferdighet og mangel på anerkjennelse for jobben det er å ta hånd om barn samt en sterk undergraving av morskjærlighet og morsinstinktet.

Hvor pengene skal hentes fra, er det ikke noe klart svar på, som jeg oppfattet det, og det er nok ikke poenget.

Når kvinner ikke ser barna sine mer enn 2 timer i løpet av en dag og barnehagepersonalet kjenner de bedre enn dem selv, da lurer også jeg på hvor snill feminismen er mot kvinner og barn.

I tidligere tider var i det minste jobben på hjemmebane et yrke og den kan på sett og vis sies å være betalt for også ved at man var husmor og mannen betalte enten ved å gi hele lønnen til sjefen i hus eller ved å betale regningene. Noen var selvsagt « slemme», men la oss ikke glemme alle som anerkjente jobben som ble gjort og respekterte konene sine. 

Nå tjener menn mer, betaler ofte kun halvparten av regningene, gifter seg ikke, så de slipper unna forsørgerplikten og ikke trenger dele noe av opptjent formue mens forholdet varte. I tillegg har mor gått gravid, ammet, kanskje ødelagt bekken, hatt elendig søvn i år om ikke måneder, så kommer far og tar halve permisjonen. Mor må tilbake i jobb, halvsløv med brystspreng, kanskje også en brystbetennelse, en kropp som ennå ikke er slik den var med et knust hjerte fordi babyen er hjemme med far. Så skal far gjerne tilvenne i barnehagen og slipper unna med det meste. Andre ganger tar mor ulønnet fordi hun ikke føler seg klar.

Så begynner lønnsulikheten for alvor å vise seg, for mor bryr seg mindre om karriere ( morsinstinktet). 

Det var større respekt for mor før. Respekten er borte. Bare på føden merker man forskjell fra fødestuen og over på Barsel. Man er overlatt til seg selv og behandles ikke spesielt bra. Barnet får det det trenger.

Jeg er glad det blir en debatt rundt temaet, for barn trenger ikke straffes for den politikken som skal « frigjøre» kvinnen fra den «forferdelige» morsrollen

Men fars sin plikt og rett til å være mer enn to timer sammen med barna sine er ikke så viktig? 

Skrevet

Men da er det ikke likestilling lenger. Likestilling kan ikke gå for langt, da er det diskriminering og altså ikke likestilling lenger. 

Men likevel kalles det likestilling. For likestilling er ikke helt definert. Og det er øyet som ser. Feminister vil se på likestilling annerledes enn de som ikke er feminister f.eks. deres definisjon av likestilling er å gå for langt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men fars sin plikt og rett til å være mer enn to timer sammen med barna sine er ikke så viktig? 

Ikke like viktig. Den har aldri vært det. Hadde den vært det, hadde de også kunnet bære frem barn. Vi gjør ingen noen tjeneste ved å late som biologiske forskjeller ikke finnes. Kvinner har en sterk omsorgsevne som ikke skal undergraves. Vi snakker mer av en grunn. Vi kommuniserer mer av en grunn. Babyer skal utvikle språk. Kvinner merker hva babyene trenger og setter seg selv sist. Menn har andre behov som gjør de i stand til å svikte de rundt seg. Kan vi ikke anerkjenne forskjellene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke like viktig. Den har aldri vært det. Hadde den vært det, hadde de også kunnet bære frem barn. Vi gjør ingen noen tjeneste ved å late som biologiske forskjeller ikke finnes. Kvinner har en sterk omsorgsevne som ikke skal undergraves. Vi snakker mer av en grunn. Vi kommuniserer mer av en grunn. Babyer skal utvikle språk. Kvinner merker hva babyene trenger og setter seg selv sist. Menn har andre behov som gjør de i stand til å svikte de rundt seg. Kan vi ikke anerkjenne forskjellene. 

Man barn er ikke baby så lenge. Er ikke far like viktig som mor etter spedbarnstiden heller?

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

For noe tøv. Mulig du er omgitt av evneveike menn, men det er ikke alle oss andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man barn er ikke baby så lenge. Er ikke far like viktig som mor etter spedbarnstiden heller?

Når de blir eldre, så vil barn ha nytte av fedre. De lærer mye av fedrene sine. I naturen, skal man aldri gå mellom mor og barn. Det vet alle at pøfører mor og barn stress, selv om det gjøres i matproduksjon. Alle vet hva slags insekter som slår ut. Vi har lært å beherske oss, men å tro biologien ikke gjelder menneskene synes jeg er veldig naivt. Menn har begått overgrep mot egne barn i langt større grad enn kvinner. Menn setter familielivet på spill for elskerinner. Menn må i større grad overbevises om å bli foreldre. Menn leker i liten grad med dukker, til tross for foreldres ønske om å påvirke kjønnsroller. Kvinner har ikke samme sexuelle apetitt som menn, selv om vi later som. Menn ønsker ons, kvinner gråter oftere fordi de legger mer i den type intimitet. Hadde kvinner vært like opptatte av sex, hadde jo dette tatt fokus vekk fra barna. Naturen er ganske klok, men vi nekter å anerkjenne den. Vi nekter å akseptere at menns tiltrekning er knyttet til hvorvidt de kan forsørge ( etablerte menn med god innekt) og at kvinners tiltrekning avhenger av omsorgsevner og fruktbarhet ( ung alder). Vi elsker å tro på en fantasi om at vi er kliss like. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Når de blir eldre, så vil barn ha nytte av fedre. De lærer mye av fedrene sine. I naturen, skal man aldri gå mellom mor og barn. Det vet alle at pøfører mor og barn stress, selv om det gjøres i matproduksjon. Alle vet hva slags insekter som slår ut. Vi har lært å beherske oss, men å tro biologien ikke gjelder menneskene synes jeg er veldig naivt. Menn har begått overgrep mot egne barn i langt større grad enn kvinner. Menn setter familielivet på spill for elskerinner. Menn må i større grad overbevises om å bli foreldre. Menn leker i liten grad med dukker, til tross for foreldres ønske om å påvirke kjønnsroller. Kvinner har ikke samme sexuelle apetitt som menn, selv om vi later som. Menn ønsker ons, kvinner gråter oftere fordi de legger mer i den type intimitet. Hadde kvinner vært like opptatte av sex, hadde jo dette tatt fokus vekk fra barna. Naturen er ganske klok, men vi nekter å anerkjenne den. Vi nekter å akseptere at menns tiltrekning er knyttet til hvorvidt de kan forsørge ( etablerte menn med god innekt) og at kvinners tiltrekning avhenger av omsorgsevner og fruktbarhet ( ung alder). Vi elsker å tro på en fantasi om at vi er kliss like. 

Beklager skrivefeil instinkter, ikke insekter 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Beklager skrivefeil instinkter, ikke insekter 

Det var jo det minst forstyrrende i ordsalaten din. 

Anonymkode: 0de73...39f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...