Gå til innhold

Hvordan kan likestilling gå for langt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/norge/ber-staten-legge-til-rette-for-husmodre-1.17568103

Hvordan kan det at kjønnene har like rettigheter, likt ansvar og like muligheter være å gå for langt?

Arrogansen til disse unge kvinnene som surfer på sine forsøstres kamp er imponerende, og ganske provoserende. De vil altså tilbake til en tid hvor kvinnen skal forsørges av mannen, hvor hun har null rettigheter om forholdet ryker og ikke minst vil de ta fra menn muligheten til å være en delaktig og aktiv pappa. 

Vi lever i en tid med økende høyreekstremisme og ser stadig, ikke minst fra vår nabo i  vest, store angrep på kvinners rettigheter. At unge og, får man tro, ressurssterke kvinner argumentere for at kvinners jobb kun bør være å ta seg av barn, mann og hjem er helt absurd. Det er i beste fall naivt, i verste fall skjult høyrevridd propaganda. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn skjer når enkelte overpriviligerte og bortskjemte får taletid.

Anonymkode: cb885...54c

Skrevet

Hva akkurat mener de staten skal gjøre for å legge til rette? Fikk ikke tak i det i artikkelen. 

Anonymkode: 444cf...c94

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva akkurat mener de staten skal gjøre for å legge til rette? Fikk ikke tak i det i artikkelen. 

Sitat:

Hjetland mener det er viktig at kvinner står i arbeid.

– Hvis du tar et bevisst valg om å ikke komme deg i arbeid, får du i hvert fall straffen når du er 70 år og skal ut i pensjon. Hva skal du leve av da?, spør hun.

(Sitat slutt)

Det er vel det at kvinner som har vært hjemmeværende skal ha rett til en eller annen form for pensjon, i alle fall minstepensjon, eller en eller annen form for sosial stønad, den dagen de trenger å gå av med pensjon. Jeg tror den retten er der alt, men i følge Helga Hjetland får de ingenting å leve av. Hvis det er riktig så må minstepensjonen økes slik at det er mulig å leve av den.

Anonymkode: 70f54...9f6

Skrevet

Jeg vet ikke, gjetter bare nå, men de ser kanskje at mødrene deres ikke hadde et reelt valg?

Det har aldri vært flere utbrente og uføre kvinner. Det å stå i 100% jobb, ta mesteparten av det tredje skiftet hjemme, være lagleder og trenere for barna på fritiden, stå i kiosk, vaske garderober, lage mat fra bunnen, handle miljøbevisst, delta engasjert på alle utviklingsamtaler og foreldremøter, det går ikke bra det. 
Kanskje de bare vil ha valget om å få være husmor på heltid?

Anonymkode: 20cca...c38

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Sitat:

– Hvis du tar et bevisst valg om å ikke komme deg i arbeid, får du i hvert fall straffen når du er 70 år og skal ut i pensjon. Hva skal du leve av da?, spør hun.

(Sitat slutt)

Det er vel det at kvinner som har vært hjemmeværende skal ha rett til en eller annen form for pensjon, i alle fall minstepensjon, eller en eller annen form for sosial stønad, den dagen de trenger å gå av med pensjon. Jeg tror den retten er der alt, men i følge Helga Hjetland får de ingenting å leve av. Hvis det er riktig så må minstepensjonen økes slik at det er mulig å leve av den.

Nå har jeg lekt meg litt med pensjonskalkulatoren til nav, så for min del blir denne trusselen om pensjon litt overdrevet. Kun 2 % lovpålagt otp og den utgjør overraskende liten forskjell fra minstepensjon. Men som medlem av folketrygden har du allerede rett på minstepensjon fra pensjonsalder. Den store kostnaden tar du når du velger i form av tapt arbeidsinntekt. Men det ble en digresjon. 

For de innspillene jeg hører, var en video blant annet, handler mer om holdningsendring. At det skal være mer akseptert å ta valget. Akkurat det kan neppe staten ta ansvar for, hva folk svarer i en slik samtale 😅

Skrevet

De må jo gjerne gå hjemme. Ingen stopper dem. De kan bare ikke regne med at fellesskapet skal betale for dem.

Så det er bare å produsere unger så mye du orker, bake surdeigsbrød av hjertens lyst og sy ungenes klær. Du står helt fritt til å ta den risikoen. Om da forholdet ryker står du med meget begrenset mulighet til å klare deg økonomisk. Da må du og ungene dine ta den støyten.

Anonymkode: e16f0...ed6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De mener nok at de ikke skal tape økonomisk på å velge å være hjemme til barna er store. De skal få i pose og sekk, og blant annet arbeidende kvinner som ikke har råd til å være hjemme med barna utover foreldrepermisjonen skal gjennom sin skatt og arbeidsinnsats bidra til at disse evneveike, bortskjemte og navlebeskuende småjentene skal få dulle hjemme. 

Anonymkode: 8a739...8e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg vet ikke, gjetter bare nå, men de ser kanskje at mødrene deres ikke hadde et reelt valg?

Det har aldri vært flere utbrente og uføre kvinner. Det å stå i 100% jobb, ta mesteparten av det tredje skiftet hjemme, være lagleder og trenere for barna på fritiden, stå i kiosk, vaske garderober, lage mat fra bunnen, handle miljøbevisst, delta engasjert på alle utviklingsamtaler og foreldremøter, det går ikke bra det. 
Kanskje de bare vil ha valget om å få være husmor på heltid?

Alt det du ramser opp her er valgfritt. Hvis du ikke evner å forsørge barn, altså hvis du ikke har kapasitet til å stå i en stillingsbrøk som innebærer at du har råd til å forsørge barna dine, så må du faktisk la være å få barn.  Og hvis du ikke har kapasitet til å delta på dugnader, delta i foreldresamtaler og alt det andre du ramser opp, så burde du også ta en ekstra runde med deg selv før du velger å få barn. Alt dette er likevel valgfritt, så eventuelt får du overlate dette til andre kvinner og menn som har kapasitet til å bidra på flere fronter selv om de er i lønna arbeid.

Skrevet

Sitat:

(Sitat slutt)

He he he jeg vet ikke om jeg har godt av å se den episoden av Debatten......kjenner jeg koker😡

Om de kommer til at de ønsker penger som pensjonister etter at de har valgt å gå hjemme med mann og barn hele livet så burde de blitt belønnet eller trukket ut i fra hvordan ungene klarte seg og bidro til samfinnet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Alt det du ramser opp her er valgfritt. Hvis du ikke evner å forsørge barn, altså hvis du ikke har kapasitet til å stå i en stillingsbrøk som innebærer at du har råd til å forsørge barna dine, så må du faktisk la være å få barn.  Og hvis du ikke har kapasitet til å delta på dugnader, delta i foreldresamtaler og alt det andre du ramser opp, så burde du også ta en ekstra runde med deg selv før du velger å få barn. Alt dette er likevel valgfritt, så eventuelt får du overlate dette til andre kvinner og menn som har kapasitet til å bidra på flere fronter selv om de er i lønna arbeid.

Innlegget ditt oser av fordommer og forakt.

Jeg snakker ikke om meg selv personlig. Jeg prøver bare å forstå, noe det ikke virker som du gjør. 

Skrevet
TheWitch skrev (4 minutter siden):

He he he jeg vet ikke om jeg har godt av å se den episoden av Debatten......kjenner jeg koker😡

Om de kommer til at de ønsker penger som pensjonister etter at de har valgt å gå hjemme med mann og barn hele livet så burde de blitt belønnet eller trukket ut i fra hvordan ungene klarte seg og bidro til samfinnet. 

Da anbefaler jeg deg å lese dette. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kvinner-fekk-stemmerett-men-ble-ekteskapet-meir-stabilt/o/5-95-2633377

Skrevet

Men å tilegne dette til høyresiden blir helt feil, du har mange som stemmer SV som ønsker at konen skal være mest mulig hjemme og dulle med mann og barn. 

Skrevet

Herrgud jeg er så glad for at jeg fikk mulighet til å ta utdanning i voksen alder samtidig som jeg var alene med mitt barn. 

Dette barnet er nå trygg og ansvarlig ung voksen og jeg har en jobb som jeg trives i og som gjør at jeg klarer meg. Ingen andre enn banken kan ta fra meg mitt hjem og for at det skal skje må jeg ha missligholt lånet uten dialog. 

Skrevet

Å huffamei å huffamei,
jeg er så sint så fy!
For alt er bare tøys og tull
i Kardemomme by!
Hvis bare alle var som jeg –
så ville alt bli bra.
Men ingen andre er som meg –
å langt i langt ifra.
HUFF!

Skrevet
TheWitch skrev (21 minutter siden):

Men å tilegne dette til høyresiden blir helt feil, du har mange som stemmer SV som ønsker at konen skal være mest mulig hjemme og dulle med mann og barn. 

Det er litt fiffig mtp hvem som representerte motsatt side i debatten. Julie Brodtkorb ER jo bokstavelig talt Høyre. En av de råeste damene jeg vet om 💪🏻

Skrevet

Hvorfor opprører det dere som voldsomt at en håndfull unge damer ønsker seg tilbake til kjøkkenbenken? Vi lever da i et fritt land? (Enn så lenge.) Er det ikke bare å la dem holde på? Hvorfor MÅ alle på død og liv velge som dere?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Å huffamei å huffamei,
jeg er så sint så fy!
For alt er bare tøys og tull
i Kardemomme by!
Hvis bare alle var som jeg –
så ville alt bli bra.
Men ingen andre er som meg –
å langt i langt ifra.
HUFF!

Det der var bare flaut.

Anonymkode: cb885...54c

Skrevet

Innlegget ditt oser av fordommer og forakt.

Jeg snakker ikke om meg selv personlig. Jeg prøver bare å forstå, noe det ikke virker som du gjør. 

Nøyaktig hva er feil med det jeg skriver? Hva er du uenig i? Og du trenger ikke å være så snøflak. Å påpeke realitetene er ikke å utvise forakt. Har du ikke kapasitet så har du ikke kapasitet, det er ingens skyld.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nøyaktig hva er feil med det jeg skriver? Hva er du uenig i? Og du trenger ikke å være så snøflak. Å påpeke realitetene er ikke å utvise forakt. Har du ikke kapasitet så har du ikke kapasitet, det er ingens skyld.

Snøflak? Hæ? Du snakket om at hvis jeg ikke hadde kapasitet til å gjøre gjøre alt jeg ramset opp så burde jeg ikke få barn. Det bestemmer virkelig ikke du. Du skrev som om du satt på fasiten for kriteriene for å få barn.
Vi er alle forskjellige, og hvis noen vil gå hjemme i en tradisjonell hjemmeværende mammarolle, må det være greit. 

Skrevet

Hver familie må jo selv velge om en av foreldrene skal være hjemmeværende, men det er jo ikke resten av oss som skal betale for det tenker jeg. Jobbet selv kun 20% stilling i noen år når barna var små for drøyt 20 år siden. Det var vårt valg og tenkte aldri på at jeg skulle fått betalt for å være hjemme…

Anonymkode: b6937...664

Skrevet

Snøflak? Hæ? Du snakket om at hvis jeg ikke hadde kapasitet til å gjøre gjøre alt jeg ramset opp så burde jeg ikke få barn. Det bestemmer virkelig ikke du. Du skrev som om du satt på fasiten for kriteriene for å få barn.
Vi er alle forskjellige, og hvis noen vil gå hjemme i en tradisjonell hjemmeværende mammarolle, må det være greit. 

De må bare gå hjemme, men de kan ikke forvente at samfunnet betaler for det. Dét er det diskusjonen går ut på. 

Anonymkode: 4a690...127

Skrevet

Jeg får inntrykk av at den eldre generasjon er sjalu på på den yngre generasjon som kan ta dette valget.

Skrevet

Skal de tilbake til kjøkkenbenken så må de jo bare godta det som var fakta for husmødrene før dem: At de var totalavhengig økonomisk av mannen, og prisgitt alt han evt skulle finne på. Kanskje ikke så attraktivt likevel?

Anonymkode: f7747...37d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...