Gå til innhold

Hvorfor er det sånn at staten sponser trossamfunn med milliarder i året, mens idrettslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

drives på dugnad? Blir ikke det litt bakvendt med tanke på blant annet integrering? Særlig når det kommer til østkanten og det muslimske trossamfunnet som i 2021 mottok 222 millioner kroner. Det finnes så mange barn som ikke får delta i idrett pga dårlig økonomi. Tenk om disse summene kunne gått til idretten og barna i stedet. 

Anonymkode: 369b5...712

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som bestemmer dette ønsker å ødelegge Norge, og undergrave vår egen kultur. Det lykkes du ikke med om du støtter idrett. Flertallet i Norge ønsker dette. Så det er svaret. Om alle er bevisst dette er ikke sikkert, men konsekvensen er den samme.

Anonymkode: 4aed2...2dd

Skrevet

Idretten får jo mye statsstøtte og momskompensasjon. I 2023 var bare momskompensasjonen på over 950 millioner, Samt 4,2 milliarder er satt av på statsbudsjettet til idrettslag. 

Man kan ikke sette det opp mot hverandre - mye av religiøs aktivitet er også dugnadsbasert. 

Hilsen Sørlending som har vokst opp i statskirken, og vet hvor mye mange jobber frivillig for å få det til å gå rundt. Uten støtte fra staten hadde det ikke vært mulig og vedlikeholde kirkene, betale prest og hjelpere for f.eks begravelser. 

Anonymkode: b8d47...d8e

Skrevet

Godt spørsmål. Trossamfunn sponses vel med rundt 1350-1400 kr pr medlem nå? Med penger følger det alltid så mye dritt på med kjøpet. De som er best på juks med medlemslister får mest for å tilby minst. 

Vet ikke om det er mulig å finansiere dette på en bedre måte? Seremonier er en form for samfunnstjeneste, tilgang på gravplass og muligheten til å samles i høytider. Det må ivaretas på et vis. 

Anonymkode: f15fd...7d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Her er alle støtte- og tilskuddsordningene for idrettslag i 2024 https://share.google/XRrNv7VAtKXZmW2g7

Staten bevilger 4,25 MILLIARDER til idrettsformål i år. https://share.google/qeDIRzHkaJYOJ3M8D

Slutt med desinformasjon.

Anonymkode: 57141...00f

Det er ikke desinformasjon, det er fakta. 
Trossamfunn får rundt regnet 1600,- per medlem, mens hvis du har en 6-åring i en fotballklubb må foreldre betale drøye 2100,- for å delta. I tillegg til dette kommer utstyr, utallige timer med kioskvakter, kosting av baner vinterstid, mm. Det er ingen søskenmoderasjon. 
I klubben til mine barn er det flere ikke-etnisk norske barn som får trene gratis fordi foreldrene dropper å betale. Trenerne har konkludert med at det er bedre at ungene er der enn at de henger rundt.

Samtidig får menigheten til foreldrene massevis av støtte til å utøve religionen sin. Det er så bakvendt som man kan få det, for ikke å snakke om urettferdig for alle vi andre som betaler tusenvis, i tillegg til å stille opp gratis på alt. 
Benekter du at det blir feil?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Trossamfunn får rundt regnet 1600,- per medlem, mens hvis du har en 6-åring i en fotballklubb må foreldre betale drøye 2100,- for å delta. I tillegg til dette kommer utstyr, utallige timer med kioskvakter, kosting av baner vinterstid, mm. Det er ingen søskenmoderasjon. 
I klubben til mine barn er det flere ikke-etnisk norske barn som får trene gratis fordi foreldrene dropper å betale. Trenerne har konkludert med at det er bedre at ungene er der enn at de henger rundt.

Samtidig får menigheten til foreldrene massevis av støtte til å utøve religionen sin. Det er så bakvendt som man kan få det, for ikke å snakke om urettferdig for alle vi andre som betaler tusenvis, i tillegg til å stille opp gratis på alt. 

HI

Men hvordan er det statens feil at noen barn får trene gratis og andre ikke? Det er jo noe klubben bestemmer… 

Anonymkode: 5641c...35e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

drives på dugnad? Blir ikke det litt bakvendt med tanke på blant annet integrering? Særlig når det kommer til østkanten og det muslimske trossamfunnet som i 2021 mottok 222 millioner kroner. Det finnes så mange barn som ikke får delta i idrett pga dårlig økonomi. Tenk om disse summene kunne gått til idretten og barna i stedet. 

Tror du helt ærlig og oppriktig at all idrett drives på dugnad?? Så dum og uvitende er det faktisk ikke lov å være.

Skrevet

HI

Helt riktig det du skriver. Det er veldig urettferdig og meningsløst. Ikke er det positivt for oss nordmenn heller. Det er skandaløst. Men vi er jo hjelpeløse vi nordmenn, ikke for andre, men bare oss selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Men hvordan er det statens feil at noen barn får trene gratis og andre ikke? Det er jo noe klubben bestemmer… 

Hvis du zoomer ut og ser det store bildet, forstår også du hvordan det blir feil. 
Her er det en trener som tillater at flere muslimske gutter deltar på trening, kostnadsfritt, for å minimere sjansene for at de eventuelt havner på skråplanet. Det er kun av godhet. Foreldrene tar ingen initiativ og bare dropper å betale for dem. Samtidig får menigheten deres massevis i støtte. 
Synes du oppriktig at det er innafor?

HI

Skrevet
MissSaigon skrev (26 minutter siden):

Tror du helt ærlig og oppriktig at all idrett drives på dugnad?? Så dum og uvitende er det faktisk ikke lov å være.

Hvis du ikke kan unngå å slenge rundt deg med flåsete hersketeknikker, trenger jeg ikke ditt ‘bidrag’ i tråden. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke kan unngå å slenge rundt deg med flåsete hersketeknikker, trenger jeg ikke ditt ‘bidrag’ i tråden. 
HI

Man gjentar så gjerne, siden det tydeligvis  trengs: staten støttet idretten med 24,5 milliarder bare i år.

Skrevet

Staten støtter begge deler, for begge deler er viktig.

Det de burde støtte i tillegg til det et forebyggende arbeid for barn og unge som ikke vil drive idrett. Ungdomsklubber, utekontakter osv er ikke lovpålagt i kommunen så det blir det første som ryker mår budsjettene strypes. Det er hårreisende.

Anonymkode: 82641...097

Skrevet

Det er feil fordi klubbene bestemmer ikke. Staten selger innvandrerbarn til idrettsklubbene, og ledelsen i klubben er i konstant nød for penger. Da står trenerne med den vanskelige jobben det er å trene unger som ikke alltid har de nødvendige ferdighetene til å drive idrett og heller ikke kan språk. Og de andre ungene skal gjøre alt de kan for å sette pris på en ny ukjent og fremmed venn. Det er realiteten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Man gjentar så gjerne, siden det tydeligvis  trengs: staten støttet idretten med 24,5 milliarder bare i år.

Det er bare et fantasitall. Norsk idrett får kanskje 20-30% av det beløpet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og breddeidretten får brøkdeler av det igjen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hva begrunner du dette estimatet med?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så da er det EN religion som er problemet for deg? Eller er det generelt?

Den norske kirke får 2,66 milliarder kroner hvert år, vi kan vel fjerne den støtten også? For kun 1,2 milliarder går til de andre trossamfunnene, slik som islam, buddister, hinduister, katolikker, jøder eller Human-Etisk Forbund. 

Skrevet
Østerdølen skrev (3 minutter siden):

Så da er det EN religion som er problemet for deg? Eller er det generelt?

Den norske kirke får 2,66 milliarder kroner hvert år, vi kan vel fjerne den støtten også? For kun 1,2 milliarder går til de andre trossamfunnene, slik som islam, buddister, hinduister, katolikker, jøder eller Human-Etisk Forbund. 

Jeg har ikke noe ‘problemer’ med det, slik du forsøker å antyde. Det jeg synes er bakvendt er at vi kaster skattemilliarder etter religionene, mens det kuttes i tilbud til barn og unge. Det blir for meg feil.

Er det riktig da, i dine øyne?
HI

Skrevet

Det er feil fordi klubbene bestemmer ikke. Staten selger innvandrerbarn til idrettsklubbene, og ledelsen i klubben er i konstant nød for penger. Da står trenerne med den vanskelige jobben det er å trene unger som ikke alltid har de nødvendige ferdighetene til å drive idrett og heller ikke kan språk. Og de andre ungene skal gjøre alt de kan for å sette pris på en ny ukjent og fremmed venn. Det er realiteten. 

Staten selger innvandrerbarn?? Hva leste jeg nå?

Anonymkode: 67c4a...a0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke noe ‘problemer’ med det, slik du forsøker å antyde. Det jeg synes er bakvendt er at vi kaster skattemilliarder etter religionene, mens det kuttes i tilbud til barn og unge. Det blir for meg feil.

Er det riktig da, i dine øyne?
HI

Nå er det muslimske barn du viser til i innlegget ditt, så derfor nevnte jeg det. Samtidig snakker du om integrering, om ikke å delta på en idrettsbane er god integrering, så vet ikke jeg...

Nei, generelt er jeg faktisk enig med deg. Det er valgfritt å være troende, men da må trossamfunnet finansiere det selv. 

Skrevet
Østerdølen skrev (9 minutter siden):

Nå er det muslimske barn du viser til i innlegget ditt, så derfor nevnte jeg det. Samtidig snakker du om integrering, om ikke å delta på en idrettsbane er god integrering, så vet ikke jeg...

Nei, generelt er jeg faktisk enig med deg. Det er valgfritt å være troende, men da må trossamfunnet finansiere det selv. 

Det er også valgfritt å drive idrett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er også valgfritt å drive idrett.

Valgfritt for barn? Ja, selvsagt. Hva var argumentet ditt?

Skrevet

Jeg synes at staten kunne driftet kirkebygg og kun det. Resten av pengene burde alle religøse samfunn hente inn gjennom en medlemskontigent. Grunnen til å drifte kun kirkebygg er fordi dette er en del var felles kulturarv. 

Så kunne gjerne idretten fått mye mer også med ørenerkde midler til barneidretten. 

Skrevet
TheWitch skrev (14 minutter siden):

Jeg synes at staten kunne driftet kirkebygg og kun det. Resten av pengene burde alle religøse samfunn hente inn gjennom en medlemskontigent. Grunnen til å drifte kun kirkebygg er fordi dette er en del var felles kulturarv. 

Helt enig.

Anonymkode: b00a0...a25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...