Anonym bruker Skrevet 25. september #1 Skrevet 25. september Kjenner at nå er det kanskje nok, på tide å oppsøke hjelp av noe slag. Har en familie med lang historie innen reumatisme. Alt fra leddgikt til Sjøgren. De har vært hos alt av leger, men det er enten smertestillende eller lær deg å leve med det. Ikke minst ganske mye stigma og ta deg sammen. Den veien har jeg bare latt vær å gå, ser ikke helt nytten i det. Dytte i meg smertestillende er i hvert fall ikke et alternativ. Fikk en «pause» i sommer, men nå er det tilbake for fullt. Gjør vondt overalt. Bare det å åpne en skuff eller å trykke hardt på noe. Så vet jeg at jeg jobber på kontor og sitter mye stille, kanskje ikke så rart å bli stiv og støl. Men når det gjør vondt i hele skulderen og armen bare ved å trykke på en håndsåpe er det kanskje lurt å gjøre noe. Men hvor? Kiropraktor? Naprapat? Jeg kan bevege meg helt fint, går hver dag, men våkner opp med vondt alle steder. Litt usikker på hvor det er greit å starte i denne jungelen av «tilbud». Noen erfaringer å dele? Anonymkode: 0635f...e2e
Anonym bruker Skrevet 25. september #2 Skrevet 25. september Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Kjenner at nå er det kanskje nok, på tide å oppsøke hjelp av noe slag. Har en familie med lang historie innen reumatisme. Alt fra leddgikt til Sjøgren. De har vært hos alt av leger, men det er enten smertestillende eller lær deg å leve med det. Ikke minst ganske mye stigma og ta deg sammen. Den veien har jeg bare latt vær å gå, ser ikke helt nytten i det. Dytte i meg smertestillende er i hvert fall ikke et alternativ. Fikk en «pause» i sommer, men nå er det tilbake for fullt. Gjør vondt overalt. Bare det å åpne en skuff eller å trykke hardt på noe. Så vet jeg at jeg jobber på kontor og sitter mye stille, kanskje ikke så rart å bli stiv og støl. Men når det gjør vondt i hele skulderen og armen bare ved å trykke på en håndsåpe er det kanskje lurt å gjøre noe. Men hvor? Kiropraktor? Naprapat? Jeg kan bevege meg helt fint, går hver dag, men våkner opp med vondt alle steder. Litt usikker på hvor det er greit å starte i denne jungelen av «tilbud». Noen erfaringer å dele? Anonymkode: 0635f...e2e Fastlegen? Anonymkode: 5f552...e13
Anonym bruker Skrevet 25. september #3 Skrevet 25. september Fysioterapeut for å lære deg øvelser du kan gjøre hjemme eller på treningssenter. Anonymkode: 29825...0c7
Anonym bruker Skrevet 25. september #4 Skrevet 25. september Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fysioterapeut for å lære deg øvelser du kan gjøre hjemme eller på treningssenter. Anonymkode: 29825...0c7 Men kanskje en tur til fastlegen først, for å se at du ikke har betennelse og gjør det verre med trening. Anonymkode: 29825...0c7
Anonym bruker Skrevet 25. september #5 Skrevet 25. september Ikke så mye hjelp i fastlegen, dessverre. Det er mer, opplever smerter, henvis med 1,5 års ventetid. 🤔😮💨 Anonymkode: 0635f...e2e
Anonym bruker Skrevet 25. september #6 Skrevet 25. september Jeg stivner mye i nakke og skuldre, og gjør øvelser med en gang jeg kjenner at det begynner å stivne, gjør de flere ganger til dagen. Har satt sammen et lite enkelt program som jeg gjør hjemme, med øvelser som jeg har funnet på nettet .det har gjort det veldig mye bedre for meg. Vondtklinikkene på youtube har mange bra videoer med treningsøvelser som er lagt ut av kirpraktorer. Men jeg liker godt pil og bueskytingsøvelse, den løser veldig godt opp https://rygg-rehab.no/ovelser/toyeovelsen-pil-bue-brystryggen/ Kanskje du trenger en ny madrass? Anonymkode: 29825...0c7
Anonym bruker Skrevet 25. september #7 Skrevet 25. september Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg stivner mye i nakke og skuldre, og gjør øvelser med en gang jeg kjenner at det begynner å stivne, gjør de flere ganger til dagen. Har satt sammen et lite enkelt program som jeg gjør hjemme, med øvelser som jeg har funnet på nettet .det har gjort det veldig mye bedre for meg. Vondtklinikkene på youtube har mange bra videoer med treningsøvelser som er lagt ut av kirpraktorer. Men jeg liker godt pil og bueskytingsøvelse, den løser veldig godt opp https://rygg-rehab.no/ovelser/toyeovelsen-pil-bue-brystryggen/ Kanskje du trenger en ny madrass? Anonymkode: 29825...0c7 🙏🏻 Anonymkode: 0635f...e2e
Anonym bruker Skrevet 26. september #9 Skrevet 26. september Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ikke så mye hjelp i fastlegen, dessverre. Det er mer, opplever smerter, henvis med 1,5 års ventetid. 🤔😮💨 Anonymkode: 0635f...e2e Hvis det for eksempel er frozen shoulder så vil det ubehandlet bli verre og verre helt til det låser seg helt og operasjon et eneste mulighet. Så ta en tur til fastlegen først selv om du har dårlig erfaring, dette kan utvikle seg til kronisk om du ikke gjør noe. Det er bare dumt å ikke oppsøke behandling basert på litt dumme fordommer. Anonymkode: b8abb...a1a
Anonym bruker Skrevet 26. september #10 Skrevet 26. september Aktivitet er nøkkelen, uansett hvilken revmatisme det er. Er det leddgikt er aktivitet helt nødvendig for at leddene ikke skal stivne og trekke seg sammen av betennelsen, men er det leddgikt må du også få medisiner. Det er en helt annen verden med medisiner tilgjengelig nå sammenlignet med tidligere. Er det slitasjegikt eller "revmatisme" uten at det er påvist en revmatisk sykdom er bevegelse og aktivitet uansett like viktig, slik at du får muskulatur og støtte rundt leddene, og holder dem myke og i god form. Smertestillende kan være helt nødvendig for å kunne opprettholde aktiviteten og unngå forverring. Som sagt over, er det frozen shoulder trengs annen behandling. Jeg har også "revmatisme" og diverse senefestebetennelser, har vært til revmatolog flere ganger hvor vi heldigvis har vært enige om at det nok ikke er noen form for leddgikt! Merker selv hvor stiv og støl jeg blir, og hvor mye verre kroppen blir hvis jeg er i ro. Svømming, riding, klatring, pilates og slikt som bruker hele kroppen, i tillegg til løping, hjelper masse. Anonymkode: ea245...6f9
Anonym bruker Skrevet 26. september #11 Skrevet 26. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis det for eksempel er frozen shoulder så vil det ubehandlet bli verre og verre helt til det låser seg helt og operasjon et eneste mulighet. Så ta en tur til fastlegen først selv om du har dårlig erfaring, dette kan utvikle seg til kronisk om du ikke gjør noe. Det er bare dumt å ikke oppsøke behandling basert på litt dumme fordommer. Anonymkode: b8abb...a1a Dette stemmer overhodet ikke!! Jeg gikk med frozen shoulder i 8 mnd før jeg gikk til lege, det ble gradvis værre helt til leddet var fryst fast. Det er ingen behandling som kan "fikse" frozen shoulder, men om en kommer litt tidligere enn jeg gjorde kan det være mulig å sette en injeksjon i leddet, for noen hjelper dette. For resten er det bare å ta tiden til hjelp - skulderens fryste tilstand gir seg av seg selv i løpet av 1-2 år og da er det laaaang opptrening for å få tilbake styrke og muskler. Hos meg slapp det taket etter ganske nøyaktig 1 år, og har de siste månedene vært i gang med opptrening. Anonymkode: 1f0c8...c32
Anonym bruker Skrevet 26. september #12 Skrevet 26. september Jeg ville absolutt begynt med fastlegen. Det starter med blodprøver og de kan vise mye Så ville jeg personlig gått til naprapat, både for behandling og gode råd når det kommer til øvelser og hva slags bevegelse som er bra for akkurat din kropp. Jeg har veldig god erfaring med naprapat. Anonymkode: f0d7b...53d
Anonym bruker Skrevet 26. september #13 Skrevet 26. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Aktivitet er nøkkelen, uansett hvilken revmatisme det er. Er det leddgikt er aktivitet helt nødvendig for at leddene ikke skal stivne og trekke seg sammen av betennelsen, men er det leddgikt må du også få medisiner. Det er en helt annen verden med medisiner tilgjengelig nå sammenlignet med tidligere. Er det slitasjegikt eller "revmatisme" uten at det er påvist en revmatisk sykdom er bevegelse og aktivitet uansett like viktig, slik at du får muskulatur og støtte rundt leddene, og holder dem myke og i god form. Smertestillende kan være helt nødvendig for å kunne opprettholde aktiviteten og unngå forverring. Som sagt over, er det frozen shoulder trengs annen behandling. Jeg har også "revmatisme" og diverse senefestebetennelser, har vært til revmatolog flere ganger hvor vi heldigvis har vært enige om at det nok ikke er noen form for leddgikt! Merker selv hvor stiv og støl jeg blir, og hvor mye verre kroppen blir hvis jeg er i ro. Svømming, riding, klatring, pilates og slikt som bruker hele kroppen, i tillegg til løping, hjelper masse. Anonymkode: ea245...6f9 Jeg er ikke uenig i at aktivitet er viktig. Bare vet ikke helt hvor jeg skal starte, trent en del styrke og går mye, men siste tiden gjør det bare vondt verre. Siden ventetiden er så lang, ønsker jeg å oppsøke noe hjelp før det. Vet jeg burde vært flinkere med trening, men livet er nå fullt av ting man må, da er det fort å vente med det som ikke haster like mye. Så blir det bare halvveis. Har behandlingsforsikring, den listen med titler over forskjellig behandling er ganske lang. Jeg aner ikke hvor det er best å oppsøke, alt fra fysioterapeut til naprapat. Anonymkode: 0635f...e2e
Anonym bruker Skrevet 26. september #14 Skrevet 26. september Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville absolutt begynt med fastlegen. Det starter med blodprøver og de kan vise mye Så ville jeg personlig gått til naprapat, både for behandling og gode råd når det kommer til øvelser og hva slags bevegelse som er bra for akkurat din kropp. Jeg har veldig god erfaring med naprapat. Anonymkode: f0d7b...53d Ser naprapat går igjen, skal se litt nærmere på det. Fastlegen her er et eget kapittel, men akkurat nå kjenner jeg at jeg i hvert fall vil prøve noe for å få litt orden på det her nå. Anonymkode: 0635f...e2e
Anonym bruker Skrevet 26. september #15 Skrevet 26. september Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Dette stemmer overhodet ikke!! Jeg gikk med frozen shoulder i 8 mnd før jeg gikk til lege, det ble gradvis værre helt til leddet var fryst fast. Det er ingen behandling som kan "fikse" frozen shoulder, men om en kommer litt tidligere enn jeg gjorde kan det være mulig å sette en injeksjon i leddet, for noen hjelper dette. For resten er det bare å ta tiden til hjelp - skulderens fryste tilstand gir seg av seg selv i løpet av 1-2 år og da er det laaaang opptrening for å få tilbake styrke og muskler. Hos meg slapp det taket etter ganske nøyaktig 1 år, og har de siste månedene vært i gang med opptrening. Anonymkode: 1f0c8...c32 Veldig rart at du er så påståelig når du helt tydelig ikke vet hva du snakker om. Din erfaring er bare det, og ikke fasit for alle. Jeg gikk til fysio med min frozen shoulder når det var så ikke at jeg ikke klarte å løfte armen over skulderhøyde. Pga at jeg ikke kunne ta betennelsesdempende tok det litt lenger tid, men med ukentlige behandlinger så ble det bedre og til slutt helt bra. Fysioterapeuten hadde ikke trodd at jeg slapp unna operasjon, men kombinasjon behandling og hjemmetrening hjalp meg. Så jo, behandling kan fikse. Anonymkode: b8abb...a1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå