Anonym bruker Skrevet 28. september #51 Skrevet 28. september Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Eneste spørsmålet jeg har er hvorfor du/dere ikke har meldt fra før? Som arbeidsgiver hadde jeg blitt ganske provosert over å ha blitt lurt av deler av arbeidsstokken over så lang tid, og jeg hadde ikke sett med blide øyne på din rolle i dette! Anonymkode: 89379...964 Det har vært meldt inn flere ganger før, men den gangen var vår nærmeste leder også denne kollegaens venn. Nå derimot har vi fått nye ledere, og de ble ikke imponert over situasjonen, snarere sjokkert. Så det er muligens håp. HI Anonymkode: 26a0d...7c1
Anonym bruker Skrevet 28. september #52 Skrevet 28. september Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg prøver å skrive en klok kommentar til dette, men alt jeg klarer å tenke er at jeg har lyst på jobb hos dere 😆 Hvilken bransje er det snakk om? Men seriøst, selv om det høres helt vilt ut, hvis det fungerer og alt som skal bli gjort blir gjort, gjør det egentlig noe? Kanskje folk blir mer effektive om de vet at de ikke må jobbe åtte timer om dagen enten de jobber sakte eller fort. Anonymkode: 6d6a4...10e Jepp - ville er det. Og nei, det fungerer ikke, arbeidsoppgaver hoper seg opp og de som er tilstedeværende og er samvittighetsfulle har altfor mye å gjøre. Dessverre er mange ledere konfliktskye og synes skulk er vanskelig å ta tak i. Anonymkode: 922e2...430
Anonym bruker Skrevet 29. september #53 Skrevet 29. september Anonym bruker skrev (På 28.9.2025 den 8.27): Etter pandemien ble det for svært mange en helt ny situasjon med hjemmekontor og fjernledelse fra andre lokasjoner. Pandemien hadde jo vist oss at vi kan jobbe effektivt på hjemmekontor, man trenger ikke fast kontorplass, møter kan gjennomføres digitalt osv. Vi har fått innført mindre kontorlokale med free desto gnog clean desk, fjernledelse, hjemmekontorordning inntil to dager i uka og parkeringsplassene våre er tatt bort. det er mange kolleger jeg faktisk ALDRI ser fysisk. Lederen min ser jeg fysisk toppen en gang annenhver måneder. Ingen kontrollerer om jeg jobber eller hva jeg faktisk leverer - for vi har jo innført såkalt «tillitsbasert ledelse». teoretisk kan vi sitte på hjemmekontor inntil to dager i uka. I realiteten sitter folk hjemme mye mer. Eller de sitter på hytta eller i syden. Her om dagen ringte jeg en kollega på teams. Ifølge kalenderen hans skulle han være på jobb. Han tok ikke telefonen, men sendte meg senere en melding og sa han måtte ringe meg opp igjen senere fordi han var utenpå jakt…… Vi trenger ikke bruke egenmeldingsdager lenger. Fordi; orker vi ikke dra på kontoret så har vi «hjemmekontor». Ingen kan kontrollere det. Ingen sjekker om man faktisk er pålogget. Jeg skulle faktisk ha en fysisk møte med en kollega for et par uker siden. Han ringte å sa han ikke kom fordi han «brygget på noe». På ettermiddagen la han ut på some at han bygget terrasse…, Anonymkode: 922e2...430 Det er jo helt vilt. Dere bruker ikke egenmeldingsdager fordi dere har hjemmekontor. Så i praksis er det ikke så mye dere gjør i løpet av en dag? Jeg skjønte ikke helt..... Anonymkode: dc35c...544
Sommerkroppen 2029 Skrevet 29. september #54 Skrevet 29. september Først så tenkte jeg at dette var en privatsak mellom din kollega og ledelsen. Men når du skrev at hun overfører arbeidsoppgaver til dere, når hun egentlig utad viser at hun skal være på jobb, så ble jeg målløs. Hvem gjør sånt? Dere må jo få dere et innloggings-system, sånn at det synes hvem som er aktive i løpet av en dag, og hvem som ikke er. Tillitt funker bare dersom folk faktisk er ærlige.
Anonym bruker Skrevet 30. september #55 Skrevet 30. september Anonym bruker skrev (På 29.9.2025 den 8.38): Det er jo helt vilt. Dere bruker ikke egenmeldingsdager fordi dere har hjemmekontor. Så i praksis er det ikke så mye dere gjør i løpet av en dag? Jeg skjønte ikke helt..... Anonymkode: dc35c...544 De samvittighetsfulle gjør mye. Og kanskje mer enn de skal og bør. Unnasluntrerne slipper unna - fordi ingen følger opp. Dermed kan man f.eks. registrere arbeidstid mens man egentlig ligger på sofaen, er på hytta, går tur med hunden, snekrer terrasse, besøker svigermor, tar helgehandel osv. Anonymkode: 922e2...430
Anonym bruker Skrevet 30. september #56 Skrevet 30. september Anonym bruker skrev (På 29.9.2025 den 8.38): Det er jo helt vilt. Dere bruker ikke egenmeldingsdager fordi dere har hjemmekontor. Så i praksis er det ikke så mye dere gjør i løpet av en dag? Jeg skjønte ikke helt..... Anonymkode: dc35c...544 I stedet for at man tar egenmelding om man hangler litt, er i grei form, men smittsom, har sykt barn, etc så tar man hjemmekontor. Arbeidsgiver er informert. Da får arbeidstaker kanskje jobbet 5 timer i løpet av en dag (f.eks. 2 timer mens barnet sover og 3 timer på kveld når ektefelle er hjemme). Man får gjort mindre enn man ville rukket i løpet av 7,5 timer, men mye mer enn ingenting. Anonymkode: 6185a...9b8
Anonym bruker Skrevet 3. oktober #57 Skrevet 3. oktober Hvordan har det vært på jobb denne uken, Hi? Anonymkode: 177d3...087
Anonym bruker Skrevet 3. oktober #58 Skrevet 3. oktober Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Hvordan har det vært på jobb denne uken, Hi? Anonymkode: 177d3...087 Kaotisk. Innkalling til møter, møter som har blitt avlyst. Fagforeninger som har kranglet, ledere som har vært forvirret. Vet ikke hva som skjer, for ingenting er bestemt. Tenker vel det treneres som vanlig. Og kollegaen det gjelder har vært helt stille. HI Anonymkode: 26a0d...7c1
Anonym bruker Skrevet 3. oktober #59 Skrevet 3. oktober Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Kaotisk. Innkalling til møter, møter som har blitt avlyst. Fagforeninger som har kranglet, ledere som har vært forvirret. Vet ikke hva som skjer, for ingenting er bestemt. Tenker vel det treneres som vanlig. Og kollegaen det gjelder har vært helt stille. HI Anonymkode: 26a0d...7c1 Hvem vet. Kanskje hun tar et hint om hun faktisk skjønner at det er henne det gjelder. Anonymkode: 177d3...087
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå