Gå til innhold

I går rapporterte jeg inn en kollega som skulker, og

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Å varsle om det man tror er skulking er ikke varsling. Det er å blande seg opp i noe man ikke har noe med (sykemeldingsårsak), og vil kunne regnes som mobbing.

Man kan derimot si fra om at man har for for stor arbeidsmengde til at man kan ta på seg syke ansattes oppgaver. 

Anonymkode: 232c6...c19

Selvfølgelig kan det være det. Du kan ha en samtale med din leder hvor du gir tilbakemelding på arbeidsmengde og nettopp det at fraværet til kollegaen din er mye av årsaken. Du kan også si i fra hva du har sett og hvordan du opplever det, uten at det er mobbing. Det er opp til leder hva leder gjør med det, men du tar det opp rette tjenestevei. 

Mobbing er når du sprer det rundt som rykte på arbeidsplassen og setter kollegaer opp mot hverandre. Det er ikke mobbing å gjøre lederen din oppmerksom på situasjon. 

Anonymkode: 1271f...0db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra du varslet, hi. Unnasluntrere bør få en smekk.

Anonymkode: f424e...907

Skrevet

Takk ❤️

HI

Anonymkode: 26a0d...7c1

Skrevet

Ser fram til å høre hvordan det går videre i denne saken. 

Anonymkode: 177d3...087

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig kan det være det. Du kan ha en samtale med din leder hvor du gir tilbakemelding på arbeidsmengde og nettopp det at fraværet til kollegaen din er mye av årsaken. Du kan også si i fra hva du har sett og hvordan du opplever det, uten at det er mobbing. Det er opp til leder hva leder gjør med det, men du tar det opp rette tjenestevei. 

Mobbing er når du sprer det rundt som rykte på arbeidsplassen og setter kollegaer opp mot hverandre. Det er ikke mobbing å gjøre lederen din oppmerksom på situasjon. 

Anonymkode: 1271f...0db

Helt enig i at det rette er å ta opp at fraværet forårsaker merarbeid som hun ikke har kapasitet til. Spekulasjoner rundt diagnose har likevel ingen ting å gjøre i den samtalen, og det håper jeg hennes leder gjør henne oppmerksom på. 

Ingenting av dette er likevel per definisjon varsling. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet hva som er utfordringen hennes, og jeg vet hun utnytter ordningen hun har hos arbeidsgiver.
Da jeg varslet lederne om skulkingen, fikk jeg 100% støtte, og de sa at slik skal det selvsagt ikke være.

Hun må gjerne være syk for min del, men da må hun melde det inn og ikke bare droppe å komme. Dette skjer så ofte at det går ut over hele avdelingen, to til tre dager i uka, og lederne var ikke klar over det. 

HI

Med mindre du er legen eller bestevenninnen hennes, så vet du selvfølgelig ikke om det er skulking eller sykdom. Og det er alvorlige påstander som kan slå tilbake på deg selv.

Lederen har et ansvar for å ikke ta påstander for god fisk, men spørre den ansatte om det stemmer og deretter gi HI tilbakemelding. 

Det er hennes ansvar å gi beskjed om fravær til sin leder. Hun kan selvfølgelig ikke utebli uten å gi beskjed, med mindre hun har blitt innlagt på sykehus eller har en anfallssykdom som i blant kan vanskeliggjøre det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Med mindre du er legen eller bestevenninnen hennes, så vet du selvfølgelig ikke om det er skulking eller sykdom. Og det er alvorlige påstander som kan slå tilbake på deg selv.

Lederen har et ansvar for å ikke ta påstander for god fisk, men spørre den ansatte om det stemmer og deretter gi HI tilbakemelding. 

Det er hennes ansvar å gi beskjed om fravær til sin leder. Hun kan selvfølgelig ikke utebli uten å gi beskjed, med mindre hun har blitt innlagt på sykehus eller har en anfallssykdom som i blant kan vanskeliggjøre det.

Det er jo akkurat det hun gjør. Hun uteblir. To til tre dager hver eneste uke.  Og jo, jeg vet det er skulking.
Denne kollegaen er åpen om diagnosen sin, men når hun sier hun har korona - for femte gang i år - og ikke dukker opp på jobb, men i stedet drar på vinsmakekurs - som hun for øvrig sender meg bilder fra - da er jeg forpliktet til å si ifra til leder.

Dette har pågått i åtte år og det skaper så mye ekstraarbeid, omorganisering av dagen og annet, at jeg snart går ut av mitt gode skinn. 

Mener du jeg ikke burde sagt ifra?

Hvor lenge skal jeg dekke over for henne - for joda, hun ber meg si noe helt annet til sjefen hvis han skulle dukke opp på overraskelsesbesøk - fraværet er nemlig ikke meldt inn. 
Hvor lenge skal jeg la henne utnytte situasjonen, mener du? 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er jo akkurat det hun gjør. Hun uteblir. To til tre dager hver eneste uke.  Og jo, jeg vet det er skulking.
Denne kollegaen er åpen om diagnosen sin, men når hun sier hun har korona - for femte gang i år - og ikke dukker opp på jobb, men i stedet drar på vinsmakekurs - som hun for øvrig sender meg bilder fra - da er jeg forpliktet til å si ifra til leder.

Dette har pågått i åtte år og det skaper så mye ekstraarbeid, omorganisering av dagen og annet, at jeg snart går ut av mitt gode skinn. 

Mener du jeg ikke burde sagt ifra?

Hvor lenge skal jeg dekke over for henne - for joda, hun ber meg si noe helt annet til sjefen hvis han skulle dukke opp på overraskelsesbesøk - fraværet er nemlig ikke meldt inn. 
Hvor lenge skal jeg la henne utnytte situasjonen, mener du? 

HI

Men hvor er lederene/sjefene hen? De må da merke at hun er borte halvparten av tiden?

Anonymkode: c5166...7b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvor er lederene/sjefene hen? De må da merke at hun er borte halvparten av tiden?

De merker ingenting. De sitter på en annen lokasjon enn oss.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

De merker ingenting. De sitter på en annen lokasjon enn oss.

HI

Har dere ikke noe timeføringssystem, eller innstempling eller noe? Og hun har ingen individuelle oppgaver som de merker at ikke blir gjort? 

Anonymkode: 6d6a4...10e

Skrevet

Har dere ikke noe timeføringssystem, eller innstempling eller noe? Og hun har ingen individuelle oppgaver som de merker at ikke blir gjort? 

Jo, men timeinnlogging kan gjøres fra bærbar pc hjemme. Eller på jentetur i London. De individuelle oppgavene delegerer hun videre til oss andre på avdelingen.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, men timeinnlogging kan gjøres fra bærbar pc hjemme. Eller på jentetur i London. De individuelle oppgavene delegerer hun videre til oss andre på avdelingen.

HI

Da må dere slutte å gjøre de oppgavene, det blir jo ikke synlig så lenge dere gjør jobben.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Da må dere slutte å gjøre de oppgavene, det blir jo ikke synlig så lenge dere gjør jobben.

Men det må vi, ellers setter vi liv i fare. Og det er jo nettopp derfor jeg sier ifra til ledelsen at vi ikke kan ha det slik lenger.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men det må vi, ellers setter vi liv i fare. Og det er jo nettopp derfor jeg sier ifra til ledelsen at vi ikke kan ha det slik lenger.

HI

Du har gjort alt helt rett, Hi. 

Anonymkode: 177d3...087

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Ja, alt er lederens ansvar, men mange ledere er mest opptatt av å posisjonere seg, dessverre og tar ikke ansvar (selv om det er dems ansvar).

Du har en stygg holdning  og moral til arbeidslivet.

Jeg synes du var modig, HI!

Anonymkode: b7fe1...3d0

Endres til de har en stygg holdning. Ikke du.

Anonymkode: b7fe1...3d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

HI

Da er det helt riktig å melde det videre. Det spiller egentlig ikke noen rolle hvilket grunnlag hun har for sykemeldingen, hun kan ikke overføre sine oppgaver til noen andre uten å avklare det med ledelsen. Det ville blitt slått hardt ned på her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Etter pandemien ble det for svært mange en helt ny situasjon med hjemmekontor og fjernledelse fra andre lokasjoner. Pandemien hadde jo vist oss at vi kan jobbe effektivt på hjemmekontor, man trenger ikke fast kontorplass, møter kan gjennomføres digitalt osv. 

Vi har fått innført mindre kontorlokale med free desto gnog clean desk, fjernledelse, hjemmekontorordning inntil  to dager i uka og parkeringsplassene våre er tatt bort. 

det er mange kolleger jeg faktisk ALDRI ser fysisk. Lederen min ser jeg fysisk toppen en gang annenhver måneder. Ingen kontrollerer om jeg jobber eller hva jeg faktisk leverer - for vi har jo innført såkalt «tillitsbasert ledelse». 

teoretisk kan vi sitte på hjemmekontor inntil to dager i uka. I realiteten sitter folk hjemme mye mer. Eller de sitter på hytta eller i syden. Her om dagen ringte jeg en kollega på teams. Ifølge kalenderen hans skulle han være på jobb. Han tok ikke telefonen, men sendte meg senere en melding og sa han måtte ringe meg opp igjen senere fordi han var utenpå jakt……

Vi trenger ikke bruke egenmeldingsdager lenger. Fordi; orker vi ikke dra på kontoret så har vi «hjemmekontor». Ingen kan kontrollere det.  Ingen sjekker om man faktisk er pålogget. 

Jeg skulle faktisk ha en fysisk møte med en kollega for et par uker siden. Han ringte å sa han ikke kom fordi han «brygget på noe». På ettermiddagen la han ut på some at han bygget terrasse…,

Anonymkode: 922e2...430

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Etter pandemien ble det for svært mange en helt ny situasjon med hjemmekontor og fjernledelse fra andre lokasjoner. Pandemien hadde jo vist oss at vi kan jobbe effektivt på hjemmekontor, man trenger ikke fast kontorplass, møter kan gjennomføres digitalt osv. 

Vi har fått innført mindre kontorlokale med free desto gnog clean desk, fjernledelse, hjemmekontorordning inntil  to dager i uka og parkeringsplassene våre er tatt bort. 

det er mange kolleger jeg faktisk ALDRI ser fysisk. Lederen min ser jeg fysisk toppen en gang annenhver måneder. Ingen kontrollerer om jeg jobber eller hva jeg faktisk leverer - for vi har jo innført såkalt «tillitsbasert ledelse». 

teoretisk kan vi sitte på hjemmekontor inntil to dager i uka. I realiteten sitter folk hjemme mye mer. Eller de sitter på hytta eller i syden. Her om dagen ringte jeg en kollega på teams. Ifølge kalenderen hans skulle han være på jobb. Han tok ikke telefonen, men sendte meg senere en melding og sa han måtte ringe meg opp igjen senere fordi han var utenpå jakt……

Vi trenger ikke bruke egenmeldingsdager lenger. Fordi; orker vi ikke dra på kontoret så har vi «hjemmekontor». Ingen kan kontrollere det.  Ingen sjekker om man faktisk er pålogget. 

Jeg skulle faktisk ha en fysisk møte med en kollega for et par uker siden. Han ringte å sa han ikke kom fordi han «brygget på noe». På ettermiddagen la han ut på some at han bygget terrasse…,

Anonymkode: 922e2...430

Jeg prøver å skrive en klok kommentar til dette, men alt jeg klarer å tenke er at jeg har lyst på jobb hos dere 😆 Hvilken bransje er det snakk om? 

Men seriøst, selv om det høres helt vilt ut, hvis det fungerer og alt som skal bli gjort blir gjort, gjør det egentlig noe? Kanskje folk blir mer effektive om de vet at de ikke må jobbe åtte timer om dagen enten de jobber sakte eller fort.

Skrevet

Jeg er jammen glad du ikke er min kollega. Hos oss tror folk jeg er sykmeldt grunnet ryggen men sannheten er at jeg har gått på en smell grunnet alt for mye alt for lenge på hjemmefronten med psykisk voldelig mann og ungdommer som sliter. Hadde ikke vært spesielt kjekt om kollegaer «meldte» men for dette. Du vet ikke alt. 

Anonymkode: 45c92...244

Skrevet

Jeg er jammen glad du ikke er min kollega. Hos oss tror folk jeg er sykmeldt grunnet ryggen men sannheten er at jeg har gått på en smell grunnet alt for mye alt for lenge på hjemmefronten med psykisk voldelig mann og ungdommer som sliter. Hadde ikke vært spesielt kjekt om kollegaer «meldte» men for dette. Du vet ikke alt. 

Leste du tråden? Tvilsomt, for jeg har forklart situasjonen mange ganger.

Jeg VET hva som er grunnen til min kollegas tilrettelegging. Hun er åpen om det. Når hun så unnlater å komme på jobb, sender meg en sms med «covid» som grunn supplert med blunkesmilefjes, stempler inn så det ser ut som hun er her for lederne, dumper sine arbeidsoppgaver på meg og oss andre, og så drar på vinsmakekurs som hun dokumenterer i SoMe, på åttende året på rad, da må jeg vel få si ifra??

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Leste du tråden? Tvilsomt, for jeg har forklart situasjonen mange ganger.

Jeg VET hva som er grunnen til min kollegas tilrettelegging. Hun er åpen om det. Når hun så unnlater å komme på jobb, sender meg en sms med «covid» som grunn supplert med blunkesmilefjes, stempler inn så det ser ut som hun er her for lederne, dumper sine arbeidsoppgaver på meg og oss andre, og så drar på vinsmakekurs som hun dokumenterer i SoMe, på åttende året på rad, da må jeg vel få si ifra??

HI

Eneste spørsmålet jeg har er hvorfor du/dere ikke har meldt fra før? Som arbeidsgiver hadde jeg blitt ganske provosert over å ha blitt lurt av deler av arbeidsstokken over så lang tid, og jeg hadde ikke sett med blide øyne på din rolle i dette!

Anonymkode: 89379...964

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Men du holder vel ikke på som hi sin kollega gjør?

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du har rett i at man vet ikke alt om hvorfor noen er mye borte fra jobb eller hvorfor de gjør andre ting som passer dårlig i arbeidssituasjonen.  Eller hvorfor det opplyses om en diagnose som ikke stemmer med den virkelige diagnosen.  Det kan være mange grunner til at man ikke vil gå offentlig ut med sånne ting.

Uansett har man full rett til å melde i fra til ledelsen om at arbeidssituasjonen er et problem som følge av en kollegas store fravær.  Og det bør man gjøre uten å beskylde en kollega for skulking, lyving eller andre ting.  Selv om man for så vidt vet at det er nettopp skulking det er.  Eller tror man vet, for ofte vet man egentlig ikke.  Så i stede for å gå til sjefen å si at "Lisa" skulker / lyver om at hun er syk fordi du har hørt / sett / vet at hun ikke ligger hjemme og er syk, men holder på med andre ting - er noe du egentlig ikke har noe med i det hele tatt, så vri på det og fortell sjefen at det at Lisa er så mye fraværende på jobb, gjør det vanskelig for deg å få gjort jobben din når du må gjøre hennes jobb også.   Og eventuelt at det tar så mye på deg at du kjenner at du nærmer deg grensen for hva du kan klare.  Enten må det komme inn en person til å hjelpe deg, eller så må arbeidsgiver liste over hva de ønsker at du skal / må prioritere. 

På mange arbeidsplasser finnes det unnasluntrere og folk som har reelt høyt fravær pga sykdom / livssituasjon.  Det siste kan skje hvem som helst av oss i perioder, og da er det godt å bli tatt hensyn til.  Men det skal ikke gå utover andre, i alle fall ikke over lengre tid. 

Anonymkode: aea6d...6c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

HI

Bra du sa i fra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det at noen er reelt syke og ikke forteller om årsak, må ikke gjøre oss redde for å ta tak i de som skulker. Det er ikke slik at fordi man ikke kan vite alt om alle, så kan man ikke ta tak i det man mistenker er skulk. Det er flere i samfunnet som har dårlig arbeidsmoral og som utnytter velferdsordningene. Har vi berøringsangst for alt slikt så vil det tilslutt føre til innstramninger for alle - også de som er reelt syke. 

Anonymkode: 6185a...9b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...