Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #26 Skrevet 14 timer siden Min da sjetteklassing ville heller ikke, så da bestilte vi time til fastlegen for å ta den to dager etter de skulle ta den på skolen. Så fikk han på emla-plaster da alle skulle ta på skolen, så han hadde muligheten til å ta den da om han turte. Om ikke, visste han at han måtte den to dager etter uansett. Da det kom til stykket, ville han ikke skille seg ut når dagen kom. De fikk gå inn to og to, og det hjalp nok vår gutt til å holde maska og stå i det også. På forhånd hadde vi snakket om at hvis han tok den samtidig med de andre, slapp han å grue seg to dager ekstra. Det hjalp også at han var helt overbevist om at det faktisk ville blitt gjennomført på den ene eller andre måten uansett, da vi tidligere har måttet holde og tvinge til blodprøver. Så han hadde ingen illusjoner om at han kunne slippe unna. Så mitt beste råd er å tilby noe tilrettelegging, men være helt udiskutabelt klar på at vaksinen skal tas. Om gutten din har bare et lite håp om å slippe, vil han legge all energien i å oppnå det, og ikke være mottakelig for hjelp til å ta kontroll over frykten. Anonymkode: df93e...5fe
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #27 Skrevet 14 timer siden Det er egentlig helt naturlig å være redd for å få noe sprøytet inn i kroppen. Hvis du googler finner du nok noen tips. Snakk med helsesøster. Hun er vant til dette. Her fikk 1.klassingen lov til å få den dagen før de andre. Så opplevde hun at det gikk supert, så på vaksinedagen trøstet hun de i klassen, og oppmuntret dem. Snakk med helsesøster. Hun har kompetanse. Tvang gjør det mye verre, og kan skape helseangst senere. Han burde ta den først, så han slipper å gruer seg hele dagen. Anonymkode: f44fb...613
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #28 Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (6 timer siden): Disse kommentarene - hva er vitsen? Er det deilig å være frekk og dum? Hi. Prøv å få vite hvorfor han ikke vil ta vaksinen. Er det hpv? Isåfall er det ikke verdens undergang om han står over. Hans kropp, han bestemmer. Faktisk, damer. Gutten bestemmer over egen kropp. Anonymkode: bf669...f1b Enig i at noen av disse kommentarene er helt unødvendige. Uenig i at 11-åringen bestemmer selv. Jeg har en med sprøyteskrekk. For henne var det helt umulig å ta vaksine på skolen. Så hun har tatt vaksiner på legekontoret. Men hun har ikke fått velge. HI, hør med helsesøster, kanskje det er litt hjelp å få der? Embla-plaster eller xylocainkrem? Han kan ikke velge å avstå fra å ta vaksine, men han trenger mer hjelp enn andre for å få det til. Da må han få det. Anonymkode: ca1b9...c89
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #29 Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (4 timer siden): Og du snakker om at andre er dumme. Anonymkode: 53f18...67c Usj, mobbing og angrep på nett…. Anonymkode: 510b8...2fa
Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #30 Skrevet 12 timer siden Vis ham bilder av barn med meslinger. Be ham deretter ta seg sammen og være takknemlig for at han bor i et land hvor man får vaksine. Fortell ham også hvor flaut det er å være den mest pysete gutten i klassen. Anonymkode: a1a80...7eb
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #31 Skrevet 11 timer siden Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Vis ham bilder av barn med meslinger. Be ham deretter ta seg sammen og være takknemlig for at han bor i et land hvor man får vaksine. Fortell ham også hvor flaut det er å være den mest pysete gutten i klassen. Anonymkode: a1a80...7eb Nei, gi deg. Det bør hun ikke si til ham. At han er den mest pysete gutten i klassen, mener jeg. Alle er forskjellige, og å være skeptisk til at noe skal sprøytes inn i kroppen er helt normalt og sunt. Anonymkode: bf669...f1b
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #32 Skrevet 11 timer siden Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Vis ham bilder av barn med meslinger. Be ham deretter ta seg sammen og være takknemlig for at han bor i et land hvor man får vaksine. Fortell ham også hvor flaut det er å være den mest pysete gutten i klassen. Anonymkode: a1a80...7eb Jeg regner med du prøver å provosere, men dette blir jo bare flaut. Anonymkode: eeab2...d1b
prekæs Skrevet 11 timer siden #33 Skrevet 11 timer siden Mulig ungene har skremt hverandre opp. Det gjorde vi da jeg var i den alderen. Bcg vaksinen særlig. Hadde vel hørt historier siden 1. klasse om hvor fryktelig den var. Ble nesten litt skuffet da den ikke var verre enn andre sprøyter. Er det mmr vaksine, hadde jeg faktisk nevnt hva som kan skje om voksne menn får kusma. Dessuten. Alle tar vaksiner og alle må på et eller annet tidspunkt ta sprøyter. Det gjorde også han som baby og fortell han hvor flink han var den gangen. Så tar du praten om at i livet, må vi forvente fysisk ubehag noen ganger, men at det helst går bra. Vis gjerne til eksempler på det fra ditt eget liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå