Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Han har grått i 2 timer og sovna utslitt 22 30. Vaksinen skal tas neste torsdag. Han vil bare ikke ta den fordi, sier han. Er visst ingen som har sagt det er vondt eller noe. Klarer ikke å nå inn til han. Hva gjør jeg? 🤔 Anonymkode: f7f68...bd0
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Noen ting må man. Man må pusse tenner, dusje, spise sunt, ha på setebelte, ha på hjelm, ha på redningsvest og altså ta vaksine. Det er det faktisk ingen diskusjon på. Anonymkode: b2e08...c20
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Noen ting må man. Man må pusse tenner, dusje, spise sunt, ha på setebelte, ha på hjelm, ha på redningsvest og altså ta vaksine. Det er det faktisk ingen diskusjon på. Anonymkode: b2e08...c20 Ja, er enig I det. Men hva gjør jeg når han låser seg. Jeg prøvde å legge meg selv og la han gå opp selv. Han fulgte etter inn på mitt rom, tilbydde han å ligge med meg Klarer ikke lenger å bære han i seng. så hva gjør jeg egentlig da. 🤔. Anonymkode: f7f68...bd0
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Ja, er enig I det. Men hva gjør jeg når han låser seg. Jeg prøvde å legge meg selv og la han gå opp selv. Han fulgte etter inn på mitt rom, tilbydde han å ligge med meg Klarer ikke lenger å bære han i seng. så hva gjør jeg egentlig da. 🤔. Anonymkode: f7f68...bd0 Du vet ikke hvordan du skal få en 11 åring i seng? Anonymkode: b2e08...c20
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #5 Skrevet 20 timer siden Han kan velge å ta den på skolen eller hos fastlegen, kanskje det blir lettere hos legen? Min sønn tok den i dag og gruet seg veldig i forkant, men å være den eneste som ikke tok, det var visst uaktuelt. Også har han ei kusine i klassen, de konkurrerer om alt. Så når hun turte å ta den, da måtte han òg. Han har hatt veldig vondt i armen i dag og fikk paracet før han skulle sove. Anonymkode: 3e887...6d8
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #6 Skrevet 20 timer siden Kan du lokke med embla-plaster? Det kan jo være at han er redd for smerten, uten at han vil innrømme det. Regner med at han har tlf... se i søkeloggen hans om han har googlet noe ang vaksine, og kommet over noe som har skremt han. Mange konspirasjonsteorier der ute... samme på tiktoc. Han har tatt vaksine før? Hvordan reagerte han på det? Ble han dårlig? Anonymkode: d8ece...df1
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden Han kan nekte til han blir blå i trynet, det er ikke han som bestemmer. Anonymkode: f7ebf...16c
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #8 Skrevet 18 timer siden Om det er tanken på en nål som skremmer, så ville jeg tilbudt embla plaster og at den skulle taes på legekontoret. Det kan være sammens med presset fra alle om å ta det tøft. Altså det var ikke noe internett når jeg skulle ta den alikevel var det nok av de som forsøkte å skremme andre. Anonymkode: 009aa...486
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ja, er enig I det. Men hva gjør jeg når han låser seg. Jeg prøvde å legge meg selv og la han gå opp selv. Han fulgte etter inn på mitt rom, tilbydde han å ligge med meg Klarer ikke lenger å bære han i seng. så hva gjør jeg egentlig da. 🤔. Anonymkode: f7f68...bd0 Du er sånn en mor du, ja... Som lar han bestemme... Typisk trekk for alenemødre. Anonymkode: d4da7...bd1
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden Her i huset har jeg bare sagt hvor viktig det er å ta de vaksinene og forklart rundt det. Har ikke vært problem. I 1 klasse dullet foreldrene med barna, dro på bamser og var med og ungene skapte seg. Mine gikk selv og det var ikke noe problem, ikke alle som kan ta fri fra jobb heller. Men din gutt er 11, her bør du vise og forklare å finne ut hva som ligger i grunn. Anonymkode: 1ff4b...c45
Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Det kan hende han er redd for å ta den på skolen, f.eks bli redd, begynne å gråte e.l foran klassekompiser? Jeg hadde sagt at det er uaktuelt å ikke ta den, men at han kan få ta den hos lege/på vaksinasjonskontor sammen med deg om han foretrekker det. Valgene han har er altså å ta den på skolen eller hos legen, andre valg har han ikke. Anonymkode: 6004c...511
Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden Anonym bruker skrev (7 timer siden): Du vet ikke hvordan du skal få en 11 åring i seng? Anonymkode: b2e08...c20 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Du er sånn en mor du, ja... Som lar han bestemme... Typisk trekk for alenemødre. Anonymkode: d4da7...bd1 Disse kommentarene - hva er vitsen? Er det deilig å være frekk og dum? Hi. Prøv å få vite hvorfor han ikke vil ta vaksinen. Er det hpv? Isåfall er det ikke verdens undergang om han står over. Hans kropp, han bestemmer. Faktisk, damer. Gutten bestemmer over egen kropp. Anonymkode: bf669...f1b
MissSaigon Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Disse kommentarene - hva er vitsen? Er det deilig å være frekk og dum? Hi. Prøv å få vite hvorfor han ikke vil ta vaksinen. Er det hpv? Isåfall er det ikke verdens undergang om han står over. Hans kropp, han bestemmer. Faktisk, damer. Gutten bestemmer over egen kropp. Anonymkode: bf669...f1b Nei. En 6 klassing bestemmer ikke over hvilke medisinske tiltak som er viktig. Det er foresatte sitt ansvar. Skal man godta at et barn ikke vil ta antibiotika, ta blodprøver eller MR også? Å få hpv kan være verdens undergang, så absolutt. Jeg hadde gjort det helt klart at vaksine blir det, men at vi må snakke sammen og finne den beste måten å gjennomføre dette på. Han er nødt til å sette ord på hvorfor han ikke vil og selv komme med forslag til hvordan dere kan gjøre det på best mulig måte. Kan det hjelpe å ha en samtale med helsesykepleier? Gjøre en avtale om å ta vaksinen på helsestasjonen og ikke på skolen?
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden Anonym bruker skrev (8 timer siden): Han har grått i 2 timer og sovna utslitt 22 30. Vaksinen skal tas neste torsdag. Han vil bare ikke ta den fordi, sier han. Er visst ingen som har sagt det er vondt eller noe. Klarer ikke å nå inn til han. Hva gjør jeg? 🤔 Anonymkode: f7f68...bd0 Hvilken vaksine er det snakk om? Er det MMR-vaksinen? Jeg går litt mot "røkla" her jeg. Tenker ikke at det er veldig viktig at han tar den vaksinen nå, og ville ikke ha tvunget igjenom dette når han er så liten og redd. Men kanskje klarer du å roe/trygge han, så det går greit. Det er uansett ikke noen medisinskfaglig begrunnelse for at den andre MMR-vaksinen må tas akkurat på begynnelsen av 6 trinn. Du kan like gjerne ta den neste år. Vi måtte utsette en lang stund på det ene barnet (av andre grunner), og det var helt ukomplisert rent immunologisk sett. Det er også slik at det bare er en liten prosentandel (10%), som faktisk har behov for å ta vaksine nr 2. Alle andre har tilstrekkelig immunrespons etter vaksine nr 1. Så grunnen til at man tar den vaksinen på 6. trinn, er påbakgrunn av de veldig få som ikke fikk tilstrekkelig respons første gang. Jeg kan derfor ikke se noen grunn til å ikke vente til han er litt mer moden, og "tilsnakkendes",hvis du ikke får løst det på annen måte. Han bør jo ta vaksinen, eventuelt en blodprøve for å sjekke om han er godt nokimmunisert som han er,men det behøver ikke skje akkurat nå. Anonymkode: f8ed1...7ef
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden MissSaigon skrev (35 minutter siden): Nei. En 6 klassing bestemmer ikke over hvilke medisinske tiltak som er viktig. Det er foresatte sitt ansvar. Skal man godta at et barn ikke vil ta antibiotika, ta blodprøver eller MR også? Å få hpv kan være verdens undergang, så absolutt. Jeg hadde gjort det helt klart at vaksine blir det, men at vi må snakke sammen og finne den beste måten å gjennomføre dette på. Han er nødt til å sette ord på hvorfor han ikke vil og selv komme med forslag til hvordan dere kan gjøre det på best mulig måte. Kan det hjelpe å ha en samtale med helsesykepleier? Gjøre en avtale om å ta vaksinen på helsestasjonen og ikke på skolen? Jo, når det kommer til hpv-vaksinen har han rett til å bestemme selv. Det står det også i informasjonsbrevet fra helsesykepleier. Anonymkode: bf669...f1b
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Disse kommentarene - hva er vitsen? Er det deilig å være frekk og dum? Hi. Prøv å få vite hvorfor han ikke vil ta vaksinen. Er det hpv? Isåfall er det ikke verdens undergang om han står over. Hans kropp, han bestemmer. Faktisk, damer. Gutten bestemmer over egen kropp. Anonymkode: bf669...f1b MMR vaksinen. Han vil bare ikke ta den. Men i dag gikk han med på å bruke emla plaster, så nå er det kjøpt inn. HI Anonymkode: f7f68...bd0
Anonym bruker Skrevet 10 timer siden #17 Skrevet 10 timer siden Puslete foreldre klarer ikke engang å ivareta helse. Anonymkode: f7ebf...16c
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #18 Skrevet 9 timer siden Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Puslete foreldre klarer ikke engang å ivareta helse. Anonymkode: f7ebf...16c Enda en frekk og dum kommentar. Føles det godt? Anonymkode: bf669...f1b
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #19 Skrevet 9 timer siden Anonym bruker skrev (8 timer siden): Du er sånn en mor du, ja... Som lar han bestemme... Typisk trekk for alenemødre. Anonymkode: d4da7...bd1 Hvorfor i alle dager disser du alenemødre på et generelt grunnlag. Du er jo ikke spesielt reflektert. Anonymkode: eeab2...d1b
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #20 Skrevet 9 timer siden Snakk med ham og finn ut hva det er som gjør det. Er han redd selve vaksinen, forklar om hva vaksiner gjør og hvorfor de er bra. Er han redd sprøyta, så kan emla krem være fint. Er han redd setting? Du kan kanskje få være med, det er lov her, eller på legekontoret. Snakk med skolens helsesykepleier, hanbkan kanskje få en samtale med henne i forkant. Anerkjenn følelsene han har rundt det og finn ut og forklar. Men du må også være bestemt på at dette må gjøres. Kanskje han blir tryggere om han får styre litt settingen. På enkelte skoler sender de jo små grupper tilfeldig sammensatt inn og ikke alle er komfortable med det, osv. Anonymkode: eeab2...d1b
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #21 Skrevet 9 timer siden Anonym bruker skrev (3 timer siden): Disse kommentarene - hva er vitsen? Er det deilig å være frekk og dum? Hi. Prøv å få vite hvorfor han ikke vil ta vaksinen. Er det hpv? Isåfall er det ikke verdens undergang om han står over. Hans kropp, han bestemmer. Faktisk, damer. Gutten bestemmer over egen kropp. Anonymkode: bf669...f1b Og du snakker om at andre er dumme. Anonymkode: 53f18...67c
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #22 Skrevet 9 timer siden Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og du snakker om at andre er dumme. Anonymkode: 53f18...67c What? Hvordan fikk du dét til å bli til at "alle andre er dumme?" Anonymkode: bf669...f1b
Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #23 Skrevet 8 timer siden Denne vaksinen blir tatt på skolen. Snakk med lærer og helsesøster så vil de ta seg av han på skolen. Snakke med han, og berolige han. Går det ikke så kan dere dra til lege/ helsesøster utenom skoletid en annen dag. Til dere som har det så vondt og ensomt at dere må slenge dritt for å kjenne at dere er i live… skam dere Anonymkode: 510b8...2fa
Anonym bruker Skrevet 7 timer siden #24 Skrevet 7 timer siden Anonym bruker skrev (2 timer siden): Puslete foreldre klarer ikke engang å ivareta helse. Anonymkode: f7ebf...16c Han er helt sikkert ivaretatt helsemessig som det er. Det er bare noen få med manglende adekvat immunrespons som trenger denne sprøyta gang nr 2. Anonymkode: f8ed1...7ef
Anonym bruker Skrevet 7 timer siden #25 Skrevet 7 timer siden Anonym bruker skrev (3 timer siden): MMR vaksinen. Han vil bare ikke ta den. Men i dag gikk han med på å bruke emla plaster, så nå er det kjøpt inn. HI Anonymkode: f7f68...bd0 Så bra, da håper jeg han får med seg en erfaring om at det går helt fint, eksponeringsterapi funker. Jeg hadde selv intens sprøytefobi da jeg var yngre, var ikke Emblaplaster på den tiden (vet ikke om jeg hadde stolt på det uansett). Jeg hadde bare fått det for meg at sprøyter var kjempevonde og kjempeskumle, jeg ville heller dø. Hadde også tannlegeskrekk, og tenner som vokste som de ville. Jeg hylte meg ut fra helsesøsters kontor fra 1.-6. klasse, først da fikk de satt poliovaksinen (den gjorde selvfølgelig nesten ikke vondt). Det har gått seg til, nå tar jeg vaksiner ol. uten problem og går til tannlegen minst en gang i året (det var ti år der jeg knapt gikk etter at jeg flyttet hjemmefra), men det var grusomt mens det sto på. Heldigvis har ingen av ungene mine hatt det samme, de tar sprøyter og går til tannlegen uten alt for mange protester. Anonymkode: 10a3d...ed4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå