Anonym bruker Skrevet 20. september #1 Skrevet 20. september Hvor skal jeg starte? Jeg er veldig skadet i nedre deler av ryggen, operert som barn, men ble aldri helt bra, bekkenet mitt er skeivt og liter av ettervirkninger etter invalidiserende bekkenløsning. Har skoliose, den er verst mellom skulderbladene, i de området har jeg 4 eldre brudd etter 2 ulykker. Kort fortalt, ryggen min er et h****, er diagnosert med kroniske ryggsmerter, men ikke verre enn at jeg klarer å holde meg i jobb. Nå har jeg ødelagt foten min, fotsålen er varm, vond og "brenner". Føles ut som om jeg har strukket en muskel der veldig kraftig. En skade som ikke er så ille i seg selv, men jeg klarer ikke å gå rett på den og halter. Dette gjør at de skadene jeg har i ryggen , og smertene har tatt fullstendig av. Har problemer med å reise meg opp, og det å gå. Har kontorjobb, men smertene er veldig, veldig ille. Jeg vet man ikke skal be om sykemelding for alt mulig, men hadde dere vært meg, og det ikke ble bedre i løpet av helgen. Ville dere dratt til legen og bedt på delvis sykemelding, for eksempel 50%? Anonymkode: 0de38...59b
Anonym bruker Skrevet 20. september #2 Skrevet 20. september Helt klart ja! Du vil ikke få noe premie for å gå på jobb med store smerter Anonymkode: 18673...573
Anonym bruker Skrevet 20. september #3 Skrevet 20. september Ja absolutt, 100% sykemelding, ikke 50 % Ingen takker deg for å at du ødelegger deg selv. Anonymkode: a03ca...549
Anonym bruker Skrevet 20. september #4 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja absolutt, 100% sykemelding, ikke 50 % Ingen takker deg for å at du ødelegger deg selv. Anonymkode: a03ca...549 100% har jeg rett og slett ikke tid til før etter tirsdag. Har noen juridiske frister som går ut tirsdag ettermiddag, og dersom det kommer inn noen klager må de behandles med en gang. Anonymkode: 0de38...59b
Anonym bruker Skrevet 21. september #5 Skrevet 21. september Klart du kan be om sykmelding når du har store smerter. Smertestillende kanskje også. Kanskje få en henvisning til fysioterapeut så du får hjelp. Høres vondt ut. Hører også du presser seg selv - husk å ta vare på deg selv også Anonymkode: 1bad5...3aa
Anonym bruker Skrevet 21. september #6 Skrevet 21. september Den dagen du dør vil familien din ordne begravelse mens sjefen din lyser ut stillingen din… du er ikke uunnværlig. Be om sykmelding. Ta vare på deg selv Og jeg skjønner at du har frister etc. Men hadde du havnet i en alvorlig ulykke og endt opp i koma så hadde jobben enten blitt gjort av noen andre, eller ikke gjort. Og begge deler er opp til arbeidsgiver Jeg har vært der du er. Jeg har kroniske smerter i korsrygg, hofter og nedover i foten. Jeg sover aldri mer enn 4 timer (med piller) og jeg har fatigue etter 8 operasjoner på 5 år. Likevel har jeg tynt meg på jobb, «ingen andre kan ta jobben», trodd at jeg er uunnværlig, men jeg har innsett at det er faktisk ikke mitt problem. Det får sjefen løse. Dra til legen. Få deg sykmelding og forhåpentligvis noe medisiner for foten! Med ryggproblemer skal det så lite til før det blir enda verre hvis resten ikke funker Anonymkode: 38327...0ed
Anonym bruker Skrevet 21. september #7 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (6 timer siden): Klart du kan be om sykmelding når du har store smerter. Smertestillende kanskje også. Kanskje få en henvisning til fysioterapeut så du får hjelp. Høres vondt ut. Hører også du presser seg selv - husk å ta vare på deg selv også Anonymkode: 1bad5...3aa Man trenger ikke henvisning til fysioterapeut kenger, det er bare å ringe og få en time. Anonymkode: a03ca...549
Anonym bruker Skrevet 21. september #8 Skrevet 21. september Du går ikke til legen for å spørre om sykmelding. Du går til lege fordi du trenger hjelp med helsen din og evt forby finne ut hva som er galt med foten din. Legen undersøker og dere blir enig om videre behandling. behandling kan være medisiner, henvisning til spesialisthelsetjenesten, råd om trening eller fysioterapi, råd om livsstil osv. Og behov for sykmelding kan være en del av en behandlingsplan. Dette behovet diskuterer du selvsagt med legen din Anonymkode: ff651...745
Anonym bruker Skrevet 21. september #9 Skrevet 21. september Du går til legen på mandag fordi du har problemer med foten som er nyoppstått og som er enten en infeksjon eller en inflammasjon og det nå du finne ut av hva er!! Det kan være ingenting men det kan også være noe som krever behandling. At det kommer på toppen av alt det andre du har gjør nok at legen din vurderer det dithen at du trenger en sykemelding. Ikke fordi du er en svekling men forsi du har behov for det. Og det med den foten må du virkelig finne ut av raskt. Anonymkode: c5137...83c
Anonym bruker Skrevet 21. september #10 Skrevet 21. september Kirkegårdene er fulle av folk som var unnværelige... Tenk på deg selv, du får i beste fall en krans for å ikke gjøre det og har vel knapt kommet i jorda før stillingen din er lyst ut Anonymkode: ae60f...969
Anonym bruker Skrevet 21. september #11 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Kirkegårdene er fulle av folk som var unnværelige... Tenk på deg selv, du får i beste fall en krans for å ikke gjøre det og har vel knapt kommet i jorda før stillingen din er lyst ut Anonymkode: ae60f...969 Merkelig argument. Selvsagt må stillingen til en medarbeider som er avgått med døden utlyses så vedkommende blir erstattet. Hvordan skulle det gått med arbeidslivet og samfunnet om avdøde folk ikke ble erstattet i arbeidslivet? De ansetter jo ikke for å være slemme med den avdøde liksom. Anonymkode: 0b5c9...abd
Anonym bruker Skrevet 21. september #12 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): Merkelig argument. Selvsagt må stillingen til en medarbeider som er avgått med døden utlyses så vedkommende blir erstattet. Hvordan skulle det gått med arbeidslivet og samfunnet om avdøde folk ikke ble erstattet i arbeidslivet? De ansetter jo ikke for å være slemme med den avdøde liksom. Anonymkode: 0b5c9...abd Poenget bak det utsagnet er at vi må slutte å tro at vi ikke kan erstattes. Vi kan det. Alle som en Anonymkode: 38327...0ed
Anonym bruker Skrevet 21. september #13 Skrevet 21. september Gå til legen i morgen å finn utav foten din, og samtidig ber du om 100% sykemelding i en uke eller to. Du har lov å jobbe selv om du er sykemeldt, så gjør de tingene du må på jobb, men la resten ligge! Anonymkode: c6ee5...a10
Anonym bruker Skrevet 21. september #14 Skrevet 21. september Takk. Bare for å ha sagt det, etter min mening er de uttalelsene om at ingen er uerstattelige og at når noen dør vil stillingen utlyses til skivebom. Er ikke som om jeg ligger for døden. Har store planer om å bli pensjonist før jeg forlater denne jord (og det er det en stund til). Da ferdigstiller man det man holder på med før man forlater arbeidsstedet for siste gang. Ser flere her sier man ikke kan spørre om sykemelding, det kan man, man drar til legen med hva nå en det er som plager en, når legen har sett på det spør man. Jeg har forresten bestilt meg legetime til i morgen HI Anonymkode: 0de38...59b
amandine Skrevet 21. september #15 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Takk. Bare for å ha sagt det, etter min mening er de uttalelsene om at ingen er uerstattelige og at når noen dør vil stillingen utlyses til skivebom. Er ikke som om jeg ligger for døden. Har store planer om å bli pensjonist før jeg forlater denne jord (og det er det en stund til). Da ferdigstiller man det man holder på med før man forlater arbeidsstedet for siste gang. Ser flere her sier man ikke kan spørre om sykemelding, det kan man, man drar til legen med hva nå en det er som plager en, når legen har sett på det spør man. Jeg har forresten bestilt meg legetime til i morgen HI Anonymkode: 0de38...59b Så fint du skal til legen i morgen. Selvfølgelig kan man be om sykemelding om man kjenner at man trenger det. Mitt poeng var at det viktigste er at du nevner foten din, og så kommer det garantert til å bli unødvendig å be om sykemelding fordi det er selvsagt at du bør sykemeldes. Jeg håper du er raskt tilbake på banen igjen og at du får god hjelp!
Anonym bruker Skrevet 21. september #16 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Takk. Bare for å ha sagt det, etter min mening er de uttalelsene om at ingen er uerstattelige og at når noen dør vil stillingen utlyses til skivebom. Er ikke som om jeg ligger for døden. Har store planer om å bli pensjonist før jeg forlater denne jord (og det er det en stund til). Da ferdigstiller man det man holder på med før man forlater arbeidsstedet for siste gang. Ser flere her sier man ikke kan spørre om sykemelding, det kan man, man drar til legen med hva nå en det er som plager en, når legen har sett på det spør man. Jeg har forresten bestilt meg legetime til i morgen HI Anonymkode: 0de38...59b Sånn tenkte jeg og. Til jeg møtte veggen og ble liggende i senga og glane i taket i 3 uker og bare grein. Jobben ble gjort den. Selv mine påbegynte prosjekter. Sånn er det bare. Du skylder ikke jobben noe Anonymkode: 38327...0ed
Anonym bruker Skrevet 21. september #17 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (4 timer siden): Poenget bak det utsagnet er at vi må slutte å tro at vi ikke kan erstattes. Vi kan det. Alle som en Anonymkode: 38327...0ed Selvfølgelig kan alle erstattes. Hvis ikke hadde jo samfunnet stoppet fullstendig opp etter hvert som en hel generasjon døde ut. Det at man kan erstattes betyr jo ikke at det ikke er behov for at en ansatt fyller stillingen sin. Man ansetter jo ikke en ny så fort en ansatt blir sykemeldt. Anonymkode: 0b5c9...abd
Anonym bruker Skrevet 21. september #18 Skrevet 21. september Man spør ikke om sykmelding. Man går til legen og forklarer skaden / sykdommen og så avgjør legen. Anonymkode: 001bd...e71
Anonym bruker Skrevet 21. september #19 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du skylder ikke jobben noe Anonymkode: 38327...0ed For et merkelig utsagn. Selvsagt «skylder» man jobben noe. Man er ansatt - og blir betalt for - å utføre visse oppgaver og inneha et bestemt ansvar. Dette forplikter via en arbeidskontrakt. Ønsker man ikke å utføre de oppgavene og inneha det ansvaret så takker man nei til jobben. Ønsker man jobben og lønna den innebærer så møter man på jobb og utfører arbeidet sitt på en skikkelig måte. Om en lege vurderer det til at du er for syk til å jobbe, så blir du sykemeldt for en periode. Utover det skylder du jobben å forplikte deg til arbeidskontrakten din. Anonymkode: 0b5c9...abd
Anonym bruker Skrevet 21. september #20 Skrevet 21. september Det der er ikke hva som helst, folk blir sykmeldt for langt mindre. Tenker du kan fint be om sykmelding. Men hør på legen, mener legen at du bør ha 100 % så tar du det. God bedring! Anonymkode: a153a...be7
Anonym bruker Skrevet 21. september #21 Skrevet 21. september Som flere andre sier her - du skal ikke gå til legen for å be om en sykemelding. Du skal gå dit fordi du er syk, i ditt tilfelle har sterke smerter. Og det trenger du hjelp til! Det er godt mulig at legen mener at du ikke skal være i jobb akkurat nå og trenger en sykemelding, men først og fremst trenger du noe som kan hjelpe deg med smertene og å forhåpentligvis med årsaken til smertene. Kanskje trenger du bare noen dagers hvile, kanskje er det ting du kan gjøre / ikke gjøre og / eller om du trenger behandling. Det er liksom blitt litt sånn nå: "jeg har vondt i ...... , føler meg....., klarer ikke å...... så jeg trenger en sykemelding". Og ja, noen ganger er det det som trengs. Men med sånne smerter som du beskriver, så høres det ut som det er andre ting som trengs også. Håper du får hjelp til å bli fort bra igjen! Anonymkode: 7bf9b...759
Anonym bruker Skrevet 21. september #22 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du skylder ikke jobben noe Anonymkode: 38327...0ed Selvfølgelig skylder man jobben noe! Arbeidskontrakt og alt det der som allerede er forklart, og i tillegg har de fleste av oss ganske stor ansvarsfølelse for jobben. Mange av oss trives faktisk på arbeidsplassen og kjenner på en følelse av "vi". Lojalitet, kalles det. Likevel er vi aldri uerstattelige, og sykdom er svært sjelden noe man velger eller bestemmer over. I ditt tilfelle, HI, så bør du nok både behandles, og sykmeldes noen uker. Gjør det du absolutt må, og overlat alt i kategorien "bør" til andre. Anonymkode: e61f3...147
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå