Anonym bruker Skrevet 20. september #26 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg tror selvfølgelig ikke at det ikke hadde vært mulig å innføre skoleuniform, bare at det ikke hadde virket så veldig utjevnende i praksis. Argumentet ditt med penger skjønner jeg ikke helt, det er vel ingen som tenker at skolen skal betale for uniformene? Det er noe annet med lunsj, selv om foreldrene betaler for selve maten må det investeres i kjøkken og spisesaler og sånt, og det ville bli dyrt for kommunene. Anonymkode: eca28...a84 Hva er det du ikke skjønner med argumentet med penger? Hørt om gratis prinsipp i norsk skole? En slik ordning kan organiseres på mange måter, for eksempel gjennom stipend som pc ordning i videregående. At varm mat «er dyrt» for kommuner i Norge med oljepenger er litt sær argument- hva med Sverige som får det til UTEN Oljefondet og ikke særlig annerledes kommunebudsjettt? Ja, å bygge kjøkken og innføre rutiner rundt matlaging koster, men ALL investering koster. Når mange milliarder spyttes inn i togbane prosjekter elller ny E18 og liknende - det er ok investering, men helse, ernæring og læring til framtidig generasjon er «ikke verdt» eller «for dyr» investering? Anonymkode: 6471b...1a3
Anonym bruker Skrevet 20. september #27 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hva er det du ikke skjønner med argumentet med penger? Hørt om gratis prinsipp i norsk skole? En slik ordning kan organiseres på mange måter, for eksempel gjennom stipend som pc ordning i videregående. At varm mat «er dyrt» for kommuner i Norge med oljepenger er litt sær argument- hva med Sverige som får det til UTEN Oljefondet og ikke særlig annerledes kommunebudsjettt? Ja, å bygge kjøkken og innføre rutiner rundt matlaging koster, men ALL investering koster. Når mange milliarder spyttes inn i togbane prosjekter elller ny E18 og liknende - det er ok investering, men helse, ernæring og læring til framtidig generasjon er «ikke verdt» eller «for dyr» investering? Anonymkode: 6471b...1a3 Tenker du seriøst at skolene skulle betalt for klærne om det ble innført skoleuniform i Norge? Det har jeg faktisk aldri hørt om noe annet sted, foreldrene utstyrer sine egne barn med klær, enten det er uniformer eller ikke. I Sverige har de hatt matservering veldig lenge, så skolene er bygd med kjøkkenfasiliteter. I Norge er de ikke det, så man ville måtte etterinstallere det, og det ville måtte gjøres på alle skolene mer eller mindre samtidig. Det hadde naturligvis blitt kjempedyrt. Sånn ernæringsmessig tror jeg egentlig ikke det har så mye for seg. Det blir vanskelig å komme opp med sunn mat som flesteparten av barna vil spise. Vi ser jo hvor mye elendig mat som blir servert i barnehagene etter at de begynte med matservering der, det er rett og slett ikke så lett å få det til på en god måte. Anonymkode: eca28...a84
Anonym bruker Skrevet 20. september #28 Skrevet 20. september Her vi bor er det ingen problem med klær for barna. De går stort sett i treningsklær, Cubus og dongeribukse. Ingen snobbegreier med dyre klær her i vår lille by Anonymkode: 299eb...ce8
Anonym bruker Skrevet 21. september #29 Skrevet 21. september For meg høres det ut som en veldig god idé. Det vil gi økt fokus på skolearbeid, og mindre fokus på klær og utseende. Det vil øke følelsen av tilhørighet og fellesskap, og det vil være oppdragende da alle vil kle seg skikkelig. Tommel opp fra meg. Anonymkode: a2976...d74
Anonym bruker Skrevet 21. september #30 Skrevet 21. september Er for skoleuniform, dette klarer de fint i england, men ca samme årstemperatur som norge. Vi går med uniform på jobb, godt å slippe å tenke på klær til jobb. Det samme vil bli på skolen, og ungdom slipper å bli ranet viss de bærer dyre merkeklær Anonymkode: 0122d...c83
Anonym bruker Skrevet 21. september #31 Skrevet 21. september Vi skulle debattere dette spørsmålet for 20 årsiden, på skolen. Sier det samme som da. Nei til uniformer. Folk mobber uansett. Kjipt hvis man er tre str større, ikke gøy å gå i like klær. Man blir sammenlignet da også. Lurer på om foreldre husker å lære barna sine at de må være greie mot andre. Ord sårer. Slitsomt at jeg må lære mine barn å stå opp mot slike folk. Burde være en selvfølge å være greie mot folk. Anonymkode: f7f48...741
Anonym bruker Skrevet 21. september #32 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Er for skoleuniform, dette klarer de fint i england, men ca samme årstemperatur som norge. Vi går med uniform på jobb, godt å slippe å tenke på klær til jobb. Det samme vil bli på skolen, og ungdom slipper å bli ranet viss de bærer dyre merkeklær Anonymkode: 0122d...c83 Enig. Så klart løser ikke uniformer alle problemer med mobbing og dårlig oppførsel, men det reduserer mange viktige problemer. Uniform vil gjøre skole mer seriøst, det vil virke disiplinerende på en myk og enkel måte. Alle er like, alle fokuserer på læring som en del av fellesskapet. Det eliminerer en del av de som gir f og ønsker å vise det gjennom hip og bomsete klær. Skole er et felleskap, samhold og samarbeid. Akkurat som i idrett. Spesielt ungdom trenger å lære dette. Anonymkode: a2976...d74
TheWitch Skrevet 21. september #33 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi skulle debattere dette spørsmålet for 20 årsiden, på skolen. Sier det samme som da. Nei til uniformer. Folk mobber uansett. Kjipt hvis man er tre str større, ikke gøy å gå i like klær. Man blir sammenlignet da også. Lurer på om foreldre husker å lære barna sine at de må være greie mot andre. Ord sårer. Slitsomt at jeg må lære mine barn å stå opp mot slike folk. Burde være en selvfølge å være greie mot folk. Anonymkode: f7f48...741 Hva er problemet? Unimformer vil nå komme i alle størrelser uansett høyde eller bredde. Jeg har erfaring med bruk av uniform og det var så absolutt ikke noe hinder, tvert imot.
TheWitch Skrevet 21. september #34 Skrevet 21. september Jeg synes det er merkelig at det er foreldre som er så sterkt imot bruk av skoleuniform. Det hadde heller ikke vært så vasnkelig å innføre, man kan begynne med første klasse og friillig for de som er lenger oppe i trinnene, så fortsetter man med et og et trinn til alle trinnene har uniform. Og hva så om foreldre må betale for det? Det er vel ingen som sender barna til skolen uten klær? I tillegg kunne man hatt bytte/salgs dager på skolen.
Anonym bruker Skrevet 21. september #35 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (20 timer siden): Hva er det du ikke skjønner med argumentet med penger? Hørt om gratis prinsipp i norsk skole? Anonymkode: 6471b...1a3 Sender du ungene dine nakne på skolen? Anonymkode: 94587...ca0
Himmel og hav Skrevet 21. september #36 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (7 timer siden): Er for skoleuniform, dette klarer de fint i england, men ca samme årstemperatur som norge. Vi går med uniform på jobb, godt å slippe å tenke på klær til jobb. Det samme vil bli på skolen, og ungdom slipper å bli ranet viss de bærer dyre merkeklær Anonymkode: 0122d...c83 Nå skjer vel ikke de fleste ranene i skoletida, men etter at man har vært hjemme og skiftet for å dra et annet sted.
Anonym bruker Skrevet 21. september #37 Skrevet 21. september Jeg har barn som har gått på skole i utlandet. Der vi bodde hadde de ikke skoleuniform i vanlig forstand, men "kles-kode" Eller rettere sagt, de hadde det på skolen mine barn gikk på. De varierte fra skole til skole. De fantes privatskoler med uniformer og skoler uten kleskode. I området vi bodde, var det store variasjoner i den økonomiske situasjonen til de som bodde der, så der var det "kleskode" som bestod av blå bukse / skjørt / kjole, hvit skjorte / bluse / tynn genser og eventuelt genser eller jakke i mørkeblått. De solgte "skoletøy" i butikkene rundt skolestart og det var ikke dyrt tøy. Selv om man sikkert kunne gå en plass å kjøpe ei blå bukse som kostet 2-3 ganger så mye. Egentlig var det veldig praktisk. Anonymkode: c6cdd...201
Anonym bruker Skrevet 21. september #38 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har barn som har gått på skole i utlandet. Der vi bodde hadde de ikke skoleuniform i vanlig forstand, men "kles-kode" Eller rettere sagt, de hadde det på skolen mine barn gikk på. De varierte fra skole til skole. De fantes privatskoler med uniformer og skoler uten kleskode. I området vi bodde, var det store variasjoner i den økonomiske situasjonen til de som bodde der, så der var det "kleskode" som bestod av blå bukse / skjørt / kjole, hvit skjorte / bluse / tynn genser og eventuelt genser eller jakke i mørkeblått. De solgte "skoletøy" i butikkene rundt skolestart og det var ikke dyrt tøy. Selv om man sikkert kunne gå en plass å kjøpe ei blå bukse som kostet 2-3 ganger så mye. Egentlig var det veldig praktisk. Anonymkode: c6cdd...201 Jakke eller genser kunne forresten være hvitt også. Anonymkode: c6cdd...201
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå