Gå til innhold

Skoleuniform, god eller dårlig idé?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/i/nypxpB/shazia-majid-foreslaar-aa-innfoere-skoleuniform-grunnet-press-om-merkeklaer

Jeg ser dessverre nesten bare argument mot en slik ordning.
- Hvordan skal en slik uniform utvikles? Vi er et langstrakt land med store temperaturforskjeller gjennom året og krav til klær endres ofte. 
- Artikkelforfatteren nevner skjørt til jenter. Er vi ikke kommet lenger enn at vi tror at de fleste jenter vil trives i skjørt til hverdagsbruk? Og hva med om guttene vil ha skjørt?

-Man vil aldri klare å luke ut luksus-statement, om de ikke kan ha dyre gensere og bukser så vil tilbehøret være det som viser hvor man hører til i hierarkiet. Og hva med yttertøy, skal vinter- og regnklær også inngå i uniformeringen? 

Jeg tenker at dette er en svært stor forenkling av problemet, og man må angripe utfordringen på andre måter. Det må holdningsendringer til, og de starter med oss voksne. 

Anonymkode: edff5...798

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skoleuniform er en sånn idé som virker bra på papiret, men som ikke fungerer noe videre i praksis. Ungdommene finner andre måter å rangere hverandre på, etter sko eller ytterjakke (om det ikke er inkludert i uniformen), telefoner, hårgreier og alt mulig. Og hva med de som er litt tykke eller har en mindre ideell kroppsform på andre måter, det blir langt mer synlig når alle har like klær. 

Så nei fra meg, men jeg kunne ønske jeg hadde en bedre løsning. 

Anonymkode: eca28...a84

Skrevet

Som et middel for å hindre klikkdannelse og rangering så tenker jeg at skoleuniform ikke er riktig virkemiddel. De som ønsker å rangere medelever vil gjøre det uansett, bare etter noe annet enn klærne. Det er oppdragelse og holdninger det må jobbes med. 

Skrevet

Alt det de to over sier. Og rent praktisk, hvordan i alle dager skulle det la seg løse? Det trengs annerledes klær i vest enn i nord eller sør. Jentene ved Stad med mye vind kan få gå med skjørtene som Marilyn Monroe og guttene i Bardufoss kan gå i shorts og fryse de små ballene av seg? Mens i Tønsberg er det helt passe?

Anonymkode: acf5a...eba

Skrevet

Har gått på skole med skoleuniform og syns det var helt topp! Alle hadde samme og ingen skilte seg ut. Alle skoler valgte sin egen så ikke noe problem for de som trenger mer eller mindre klær. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: 31efc...662

Skrevet

I teorien høres det innmari lurt ut.

I praksis er det overhodet ikke gjennomførbart. 

Så enkelt, og så vanskelig. 

Anonymkode: c354e...efb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det ikke gjennomførbart?

Anonymkode: 94587...ca0

Skrevet

Dårlig ide

Anonymkode: 0f7f3...b40

Skrevet

God ide! Det vil redusere det vanvittige motepresset som barn møter helt ned i barneskolen. Trenger jo ikke være snakk om brittisk stil med kostyme fra topp til tå, det kan være så enkelt som at man må bruke ensfargede gensere med skoleemblem, og at det er visse krav til annen bekledning.

Anonymkode: cd5c1...e86

Skrevet

Jeg synes det er en dårlig idé.

Jeg ser at det er noe gode argumenter for, men i mine øyne er det flere imot.

Mobbing, utenforskap og rangering i gruppa med barn vil det uansett være, en uniform endrer ikke på det.

Anonymkode: 3d0a2...044

Skrevet

Idiot-ide. Hvem tror at alle blir like sosialt attraktive i tåpelige like klær?

Anonymkode: 3319f...b1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man kan jo bare tenke seg utvelgelsesprosessen. Hvem skal betale, kommunen eller foreldrene? Hvilket material skal man bruke, ull, bomull eller syntetisk? Hvilke type genser/skjorte, bukse, skjørt. Hva med barn med alternative klestradisjoner? 

En annen ting er at det påstås at uniform vil jevne ut forskjellene og det vises til Storbritannia - for der finnes det jo ikke klasseskille og intern justis. 

Det er rett og slett for sent å innføre en slik regel, vi har ikke tradisjon for det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man kan jo bare tenke seg utvelgelsesprosessen. Hvem skal betale, kommunen eller foreldrene? Hvilket material skal man bruke, ull, bomull eller syntetisk? Hvilke type genser/skjorte, bukse, skjørt. Hva med barn med alternative klestradisjoner? 

En annen ting er at det påstås at uniform vil jevne ut forskjellene og det vises til Storbritannia - for der finnes det jo ikke klasseskille og intern justis. 

Det er rett og slett for sent å innføre en slik regel, vi har ikke tradisjon for det. 

Det hadde jo aldri vært ett problem om man var vant med det 

Uniformer finnes jo overalt, i tusenvis av yrker. Ikke alle er fornøyde, men sånn er det jo. Ingen spør de ansatte på sykehuset hva de syns om å gå med pysjamas hele dagen. Det bare er sånn. Fordi alle trenger ikke å skulle mene noe hele tiden om alt 

Anonymkode: b7d8d...b90

Skrevet

Ulemper: 

Vi bor i et land der det er svært skiftende vær og temp. 
Mobbing skjer i land med uniformer også. 
Det norske samfunnet er ikke rigget til dette. Hva er konsekvensene av at noen kommer på skolen uten uniform? Utvisning? Straff? Hvis noe slikt skal skje må dette inn i loven. I Storbritannia har de hatt det slik i generasjoner. Men å plutselig starte med uniform for første gang i historien vil ikke lykkes 

Anonymkode: 299eb...ce8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde jo aldri vært ett problem om man var vant med det 

Uniformer finnes jo overalt, i tusenvis av yrker. Ikke alle er fornøyde, men sånn er det jo. Ingen spør de ansatte på sykehuset hva de syns om å gå med pysjamas hele dagen. Det bare er sånn. Fordi alle trenger ikke å skulle mene noe hele tiden om alt 

Anonymkode: b7d8d...b90

Det er rett og slett for sent, individets rett står for sterkt. 

At det finnes uniformer i heksevesent, politi, fly osv er jo av et praktisk hensyn og ikke for å forhindre mobbing. 

Skrevet

Alle dere som syns det er dårlig ide eller ikke gjennomført - er dere klar over at skoleuniform praktiseres i mange land og mange år. Ingen lurer på om det er verdt å undersøke andres erfaringer når det gjelder vær osv. Unnskyld, men det er da kanskje ikke rart at problemet bare vokser, for ingen av dere viser tegn til refleksjon og åpenhet når det gjelder nye løsninger. 
Som et eksempel fra en privat skole i England, har elevene et UTVALG eller en kolleksjon som de SELV velger plagg fra. Ikke besvim, jenter kan velge å gå i bukser der og. Noen plagg er i tynn ull, noen i bomull osv. Det er ingen krav til hvordan man kombinerer plaggene så lenge de er fra samme kolleksjon.

Når verdens rikeste land ikke evner å gi varm lunsj til grunnskoleelevene, så tviler jeg på at de finner penger til skoleuniform, så ingen stress, dere, her blir det bare mer og mer polarisering og klasseskille… 

Anonymkode: 6471b...1a3

Skrevet

Jeg synes skoleuniform er topp. Vi bodde en stund i utlandet og min sønn gikk på en skole hvor de hadde skoleuniform, men de hadde litt å velge mellom. De hadde shors og pique t-skjorter til sommeren(jenter fikk velge mellom shorts og skjørt), på den kalde årsiden kunne de velge mellom to typer joggebukse, colleges genser eller en myk jakke. 

Dette var mye klær som var fuksjonell og gode å bevege seg i. Mobil måtte de legge igjen i porten. 

Sønnen min synes dette var helt fantastisk og budsjettet på klær til han var ikke særlig stort i den perioden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er tullete. Uniformer er noe man blir vant til, på lim linje som mange bruker uniform i arbeidslivet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er tullete. Uniformer er noe man blir vant til, på lim linje som mange bruker uniform i arbeidslivet.

Men tror dere at det vil bedre skolemiljø og forhindre mobbing? Er det så enkelt som at om alle har samme genser så blir alle snillere med hverandre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i videregående opplæring. Ved vår skole utdanner vi mange håndverkere. Lykke til med skoleuniform i verkstedene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber i videregående opplæring. Ved vår skole utdanner vi mange håndverkere. Lykke til med skoleuniform i verkstedene. 

Er du seriøs? Trodde lærere hadde litt vett....

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nå er det vel snakk om grunnskolen da?

Jeg er sønn som er tømrer, og en som utdanner seg til kokk. De har begge uniform på jobb, både i verkstedet og på kjøkkenet må de ha yrkenes uniform.  Tømrerfaget hadde arbeidsbukser, vernesko, hjelm og alt som hører med der, på kjøkkenet har de kokkeklær.

Men jeg er uansett imot uniform da, det er ikke nødvendig å ha det i norsk grunnskole.

Anonymkode: 3d0a2...044

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

😄 Man kan like eller mislike ideen, men det er jo en festlig uttalelse at det OVERHODET ikke er gjennomførbart all den tid det beviselig gjennomføres i en nokså stor andel av verdens land. Som for øvrig inkluderer Japan og New zealand der klimaet er relativt likt som vårt eller har enda større forskjeller mellom regioner og sesonger. 

Anonymkode: 50fb1...2b3

Skrevet

Alle dere som syns det er dårlig ide eller ikke gjennomført - er dere klar over at skoleuniform praktiseres i mange land og mange år. Ingen lurer på om det er verdt å undersøke andres erfaringer når det gjelder vær osv. Unnskyld, men det er da kanskje ikke rart at problemet bare vokser, for ingen av dere viser tegn til refleksjon og åpenhet når det gjelder nye løsninger. 
Som et eksempel fra en privat skole i England, har elevene et UTVALG eller en kolleksjon som de SELV velger plagg fra. Ikke besvim, jenter kan velge å gå i bukser der og. Noen plagg er i tynn ull, noen i bomull osv. Det er ingen krav til hvordan man kombinerer plaggene så lenge de er fra samme kolleksjon.

Når verdens rikeste land ikke evner å gi varm lunsj til grunnskoleelevene, så tviler jeg på at de finner penger til skoleuniform, så ingen stress, dere, her blir det bare mer og mer polarisering og klasseskille… 

Anonymkode: 6471b...1a3

Jeg tror selvfølgelig ikke at det ikke hadde vært mulig å innføre skoleuniform, bare at det ikke hadde virket så veldig utjevnende i praksis.

Argumentet ditt med penger skjønner jeg ikke helt, det er vel ingen som tenker at skolen skal betale for uniformene? Det er noe annet med lunsj, selv om foreldrene betaler for selve maten må det investeres i kjøkken og spisesaler og sånt, og det ville bli dyrt for kommunene. 

Anonymkode: eca28...a84

Skrevet

Hæh?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...