Anonym bruker Skrevet 19. september #1 Skrevet 19. september Jeg er aktiv i politikken. Hva tenker dere her inne om hvordan bekjempe mobbing i skolen? Forebygging, tiltak osv. Jeg vil gjerne ha mange forslag som jeg kan ta med meg videre i mitt arbeid Anonymkode: ea771...2f3
Anonym bruker Skrevet 20. september #2 Skrevet 20. september Nok voksne Rom for lek Rom for tilrettelegging Rom for ulikheter - ikke alle gutter liker å spille fotball, ikke alle jenter elsker dukker og hoppe paradis. Mer fokus på en praktisk skole - la praktikerne oppleve mestring Anonymkode: 3ae11...33a
Anonym bruker Skrevet 20. september #3 Skrevet 20. september Unngå feministisk ideologi, som setter gutter i bås som «problemet», selv om de er enkeltindivider. Feminisme skaper en følelse av skyld og at gutters erfaringer ikke blir tatt på alvor. Når gutter opplever at de ikke blir møtt med likeverd eller forståelse i skolen, kan det svekke selvbildet, øke konfliktnivået og gjøre dem mer utsatt for mobbing eller for å selv mobbe andre. Det gjelder spesielt språkbruk og atferdsnormer: At gutter blir strengt korrigert for «maskulin» oppførsel (f.eks. konkurranse, fysisk lek), mens jenter ikke blir møtt med tilsvarende regler. Gutter føler seg ofte presset til å ha "riktige" feministiske holdninger uten å få rom til å stille ærlige spørsmål om hva de oppfatter som urettferdig, noe som kan det skape usikkerhet – og usikkerhet kan ofte utløse mobbing. Anonymkode: ead5b...c83
Anonym bruker Skrevet 20. september #4 Skrevet 20. september Nok voksne og tilrettelegging. Men dersom problemet er så stort at et barn ødelegger undervisningen og dagane til dei andre elevane må det barnet få eit anna oppleg utanfor klasserommet. Alternativ skulekvardag. Eg er mest ening med FRP i dette. I dag vert det ikkje teke tak i. Dei fleste parti har etter min meining berøringsangst og let heller 22 elevar ha eit dårlig tilbud enn å ta tak.No tenker eg på dei ekstreme tilfellene. Anonymkode: f0ea7...25a
Anonym bruker Skrevet 20. september #5 Skrevet 20. september Etter et langt liv i skolen må jeg si jeg gjerne vil høre hva du kommer frem til. Slik jeg ser det har vi fostret opp barn som ikke tåler noe selv, men som forventer at andre skal tåle dem. Foreldre som beskytter dem for alt det er verdt, men har nulltoleranse fra andre. Konflikter og krangling er blitt helt uakseptabelt og alt kalles mobbing. Min mening? Makten må tilbake til skolen. Lærernes observasjoner og faglige meninger må bety noe. Tiltak i en aktivitetsplan kan ikke være frivillig. Og grensen for hva som oppfattes som mobbing må endres. Anonymkode: da2d6...81c
Anonym bruker Skrevet 20. september #6 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Etter et langt liv i skolen må jeg si jeg gjerne vil høre hva du kommer frem til. Slik jeg ser det har vi fostret opp barn som ikke tåler noe selv, men som forventer at andre skal tåle dem. Foreldre som beskytter dem for alt det er verdt, men har nulltoleranse fra andre. Konflikter og krangling er blitt helt uakseptabelt og alt kalles mobbing. Min mening? Makten må tilbake til skolen. Lærernes observasjoner og faglige meninger må bety noe. Tiltak i en aktivitetsplan kan ikke være frivillig. Og grensen for hva som oppfattes som mobbing må endres. Anonymkode: da2d6...81c Vi har fått gjennomslag om totalforbud med mob tlf i skolen. Dette kan redusere en del mobbing. Lærere har nå lov å gripe inn fysisk og det er bra. Få makten tilbake i klasserommet. Når lærer er sjefen gir det trygghet til elevene. vi er flere parti som ønsker flere ressurser inn i skolen, mens andre parti vil ikke bruke penger på det, og mener lærere må våkne og være mer på. Min tanke er at foreldre må inn og kurses av mobbeombud/ psykososial enhet for barn og unge. Vi ser at små konflikter kan eskalere når foreldre angriper hverandre. Foreldre må bevisstgjøres hva som er normal utvikling og hva som er mobbing og bør gripes inn i. Barna må lære å ordne opp seg mellom i større grad. Jeg tenker også at anmerkninger må reduseres til det som er viktig å si fra om, ikke slik det er i dag. Det spiser opp tid til lærere og foreldre, og det kan oppleves masete. Det kan også øke konfliktnivået. når elever skal ordne opp i småting må lærere også gjøre det samme. Jo mer foreldre blir involvert inn i skolens konflikter jo verre blir det. Tiltak i aktivitetsplanen skal ikke være frivillig nei. Vi mener også at elever som mobber andre barn over tid må ut av klasserommet og ha undervisning og friminutt alene med en lærer i 2 uker. Inkludert samtaler med helsesykepleier. Straffen må ramme de som mobber og ikke mobbeoffer som ender i skolevegring. Vi ønsker også mobbeombud på alle skoler. Vi ønsker også at alle elever som har enkeltvedtak skal ha det de har krav på, og at deres ressurs ikke går med til å vikariere når andre lærere har fravær. Mindre lekser på ungdomsskolen, og mer jobbing i skolen. vi ønsker også et bedre sfo tilbud med leksehjelp til de som ønsker det. Anonymkode: ea771...2f3
Anonym bruker Skrevet 20. september #7 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (15 timer siden): Unngå feministisk ideologi, som setter gutter i bås som «problemet», selv om de er enkeltindivider. Feminisme skaper en følelse av skyld og at gutters erfaringer ikke blir tatt på alvor. Når gutter opplever at de ikke blir møtt med likeverd eller forståelse i skolen, kan det svekke selvbildet, øke konfliktnivået og gjøre dem mer utsatt for mobbing eller for å selv mobbe andre. Det gjelder spesielt språkbruk og atferdsnormer: At gutter blir strengt korrigert for «maskulin» oppførsel (f.eks. konkurranse, fysisk lek), mens jenter ikke blir møtt med tilsvarende regler. Gutter føler seg ofte presset til å ha "riktige" feministiske holdninger uten å få rom til å stille ærlige spørsmål om hva de oppfatter som urettferdig, noe som kan det skape usikkerhet – og usikkerhet kan ofte utløse mobbing. Anonymkode: ead5b...c83 hva har dette med mobbing å gjøre? Anonymkode: ab5b0...775
Anonym bruker Skrevet 20. september #8 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (21 timer siden): Jeg er aktiv i politikken. Hva tenker dere her inne om hvordan bekjempe mobbing i skolen? Forebygging, tiltak osv. Jeg vil gjerne ha mange forslag som jeg kan ta med meg videre i mitt arbeid Anonymkode: ea771...2f3 Mulighet til reelle tiltak. Personvernet er nå en gigantisk hindring i møte med mobbing. Det eneste tiltakene skolen har her er å ringe hjem til mobberne og be foreldrene «ta en prat med dem» og samtaler på skolen der mobbeofferet blir oppfordret til å endre seg så andre ikke får så lyst til å mobbe dem. Anonymkode: ab5b0...775
Anonym bruker Skrevet 20. september #9 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (15 timer siden): Unngå feministisk ideologi, som setter gutter i bås som «problemet», selv om de er enkeltindivider. Feminisme skaper en følelse av skyld og at gutters erfaringer ikke blir tatt på alvor. Når gutter opplever at de ikke blir møtt med likeverd eller forståelse i skolen, kan det svekke selvbildet, øke konfliktnivået og gjøre dem mer utsatt for mobbing eller for å selv mobbe andre. Det gjelder spesielt språkbruk og atferdsnormer: At gutter blir strengt korrigert for «maskulin» oppførsel (f.eks. konkurranse, fysisk lek), mens jenter ikke blir møtt med tilsvarende regler. Gutter føler seg ofte presset til å ha "riktige" feministiske holdninger uten å få rom til å stille ærlige spørsmål om hva de oppfatter som urettferdig, noe som kan det skape usikkerhet – og usikkerhet kan ofte utløse mobbing. Anonymkode: ead5b...c83 Veldig enig med deg. Guttene blir ofte tapere i skolen, og flere gutter faller fra enn jenter. Jenter velger oftere høyere utdanning. Selvmordsstatistikken er overrepresentert av gutter. Veldig enig i at skolen må formes mer til at guttene opplever mestring og får lov å være «mann» Anonymkode: ea771...2f3
Anonym bruker Skrevet 20. september #10 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Mulighet til reelle tiltak. Personvernet er nå en gigantisk hindring i møte med mobbing. Det eneste tiltakene skolen har her er å ringe hjem til mobberne og be foreldrene «ta en prat med dem» og samtaler på skolen der mobbeofferet blir oppfordret til å endre seg så andre ikke får så lyst til å mobbe dem. Anonymkode: ab5b0...775 Nettopp! Derfor øker mobbetallene og alle parter lider. Det er svært mange elever som får beskjed om å endre seg når de blir mobbet, noe vi rister på hodet av. Det er galskap. Derfor mener vi at mobbeombud skal koples opp mot mobbere og det er de som må ha tett oppfølging for å få hjelp. Dette tenker vi mest på ungdomstrinnet. Hva tenker dere skal til på barneskolen? Anonymkode: ea771...2f3
Anonym bruker Skrevet 20. september #11 Skrevet 20. september Ofte er det utenfor skole området den verste mobbingen skjer, som på skoleveien. Men mest av alt på some. Viktigheten av å vite hva barna gjør på some kan nesten ikke presiseres nok Anonymkode: 55d71...1f5
Anonym bruker Skrevet 21. september #12 Skrevet 21. september Foreldrekurs. Oppdragelse, verdier og syn på andre mennesker læres og korrigeres hjemme. Det er foreldre som nå må lære. Slik at de kan lære barna sine Anonymkode: 13542...c5c
Anonym bruker Skrevet 21. september #13 Skrevet 21. september Les innspillene til Celina Midelfart. Ikke at hun vet mest om skolen her i Norge, men hun peker på hva andre rundt kan gjøre for å heve skolen. Så det blir mer nyttig for en politiker, som ikke er der hver dag, men skal legge føringer for hvilke tiltak man kan gi skolen. Et av de punktene hun peker på, som ikke er helt ukjent og mange har forsøkt å si i lang tid, det er alle støttefunksjonene rundt læreren. Det er helt urimelig å forvente at læreren skal alene håndtere alt i et klasserom. Jobben til en lærer er å følge elevene opp faglig, det er mer enn nok jobb i seg selv. Ikke er den spesielt godt betalt heller, med tanke på ansvaret. 7 av 10 lærere opplever trusler og vold på arbeidsplassen. Det sier mye om hvor urimelig dette blir, man forventer supermennesker som skal fylle alle sko på en gang, ved å overlate alt dette til en person. Få inn nok støttefunksjoner. La læreren være lærer, bruke tiden sin på det faglige innholdet og den faglige oppfølgingen av elevene. Da blir det mindre oppbevaring og mer mestring. Konflikter, vold, trusler og mobbing må man ha egne ressurspersoner med det som fokus til å håndtere. Roten til alt godt, eller alt vondt, starter i barnehagen og skolen. Investerer du i en skole, så vil samfunnet høste deretter videre i livet. Anonymkode: b1dd6...550
Anonym bruker Skrevet 21. september #14 Skrevet 21. september Jeg tror det er viktig å involvere elevene. Gjerne med en gruppe som har ekstra ansvar for trivsel og som er pålagt å rapportere til lærere om de opplever at noen blir dårlig behandlet. Det bør være lav terskel for å ta dårlige holdninger tidlig, uten at noen straffes eller at det får alvorlige konsekvenser. Fokus bør være på å lære mer om hverandre, ikke korrigere og straffe. Holdninger, og hvordan skape trivsel for seg selv og andre, bør være et eget fag. Det er et "fag" som varer livet ut. Politikk bør elimineres fra dette programmet. Det er alt for mye feminisme og sosialisme bakt inn i pedagogikken. Vi må få fornuften tilbake som rettesnor for god oppførsel, og respekt for at alle er ulike, også de som har ønsker og behov på tvers av det politisk korrekte. Ytterpunkter som einstøinger, og de som er praktisk anlagt, bør få sin plass i skolen, og ikke medisin. Anonymkode: a9421...ff4
Anonym bruker Skrevet 21. september #15 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (På 20.9.2025 den 1.54): Jeg er aktiv i politikken. Hva tenker dere her inne om hvordan bekjempe mobbing i skolen? Forebygging, tiltak osv. Jeg vil gjerne ha mange forslag som jeg kan ta med meg videre i mitt arbeid Anonymkode: ea771...2f3 Opplæring i hvordan sosialt makt- misbruk ph mobbing kan gjenkjennes og at det slås hardt ned Anonymkode: aa89c...2c7
Anonym bruker Skrevet 21. september #16 Skrevet 21. september På første foreldremøte må man lære opp foreldrene. Hvor skadelig mobbing er. At småting eskalerer. Hvordan være og snakke med andre. De som mobber, har det ikke greit med seg selv. Så foreldre må bygge opp barna sine , lære dem at selvom de har det vanskelig ,så kan de ikke være slemme mot andre. Blir helt matt... Dattern vår er alltid snill, godt likt, rolig, tar seg av andre osv. Og det er det MANGE som ikke takler. På 7 år har to av hennes beste venninner, ene i 1. Kl og den andre i 7. Klasse vendt ALLE i klassen mot henne. Hvorfor? Dene første taklet ikke at andre i klassen snakket med jenta vår, så hun fortalte alle i klassen at hun baksnakket alle, stjal osv. Ødela mange år. Siste i 7.klasse. Fordi dattern vår ikke ville bli med på å være jævelig mot ei annen jente. Hun sa nei, at det er dårlig gjort. Dagen etter var det hat, 0 venner. Kan legge til at de som bare står og ser på, og ikke tør å gå i mot er faktisk like ille. Blir så sint. Ødelegge andres liv. Og nei, hun har aldri fått kommentarer på tøyet. Med de er misunnelige. På hvordan hun er. Irriterende. Anonymkode: 03918...9b8
Anonym bruker Skrevet 21. september #17 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (5 timer siden): Foreldrekurs. Oppdragelse, verdier og syn på andre mennesker læres og korrigeres hjemme. Det er foreldre som nå må lære. Slik at de kan lære barna sine Anonymkode: 13542...c5c Enig med deg. Anonymkode: 03918...9b8
Anonym bruker Skrevet 21. september #18 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (50 minutter siden): På første foreldremøte må man lære opp foreldrene. Hvor skadelig mobbing er. At småting eskalerer. Hvordan være og snakke med andre. De som mobber, har det ikke greit med seg selv. Så foreldre må bygge opp barna sine , lære dem at selvom de har det vanskelig ,så kan de ikke være slemme mot andre. Blir helt matt... Dattern vår er alltid snill, godt likt, rolig, tar seg av andre osv. Og det er det MANGE som ikke takler. På 7 år har to av hennes beste venninner, ene i 1. Kl og den andre i 7. Klasse vendt ALLE i klassen mot henne. Hvorfor? Dene første taklet ikke at andre i klassen snakket med jenta vår, så hun fortalte alle i klassen at hun baksnakket alle, stjal osv. Ødela mange år. Siste i 7.klasse. Fordi dattern vår ikke ville bli med på å være jævelig mot ei annen jente. Hun sa nei, at det er dårlig gjort. Dagen etter var det hat, 0 venner. Kan legge til at de som bare står og ser på, og ikke tør å gå i mot er faktisk like ille. Blir så sint. Ødelegge andres liv. Og nei, hun har aldri fått kommentarer på tøyet. Med de er misunnelige. På hvordan hun er. Irriterende. Anonymkode: 03918...9b8 Din datter virker til å ha høyere sosial intelligens og empati. De andre venninnene har ikke utviklet dette enda, og forstår ikke din datter. De vil ha makt og styre de andre jentene. Så klarer de ikke styre din datter, og da går de hardt til verks og fryser henne ut MED et rykte. På den måten får de makt likevel. De har ikke utviklet disse evnene enda. Det kan være mange grunner. Jævlig at det skal være slik. Disse jentene hadde trengt oppfølging av helsesykepleier mener jeg. Vi mener mobbere skal lukes ut tidlig og stoppes før de utvikler antisosial atferd Anonymkode: ea771...2f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå