Anonym bruker Skrevet 19. september #26 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Man bosetter seg så tidsregnestykket går opp. Anonymkode: c0f59...d5a Det går opp for mange med bil som transportmiddel, hvor du bosetter deg har mange årsaker. Vi bor i Norge, med høy andel kvadratmeter pr innbygger og varierende kollektivt tilbud. Selv i Oslo fungerer ikke kollektivt sømløst. Kjekt under en pandemi, ikke like praktisk i en hverdag hvor andel kvinner som deltar i yrkeslivet er forbilledlig. Hvis ikke du har noe mer reflektert å bidra med, anser jeg deg kun som en som er ute etter å kverulere, hva nå enn som gir deg det behovet. Anonymkode: 2d321...8d9
Anonym bruker Skrevet 19. september #27 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hun mener at alle kan gå over til elsykkel og kollektivt. Selv er hun frisk, i god jobb og har ingen barn, hun bor og jobber innenfor ring 2. Hun skjønner ikke at andre ikke er i samme situasjon og uten de samme mulighetene som henne. Mange har verken tid eller helse til det, og er avhengig av bilen. De har feks flere barn, som skal leveres og hentes ulike steder, og hadde de ikke hatt bil, hadde det ikke gått rundt. Andre har dårlig helse, og hadde feks ikke kunnet stå i jobb, om de ikke kunne kjøre til jobben. Er det mulig å være så navlebeskuende, at man ikke ser ut lver det som gjelder for seg selv? Anonymkode: ada1d...f30 Det finnes idioter overalt, HI. Pga av idioter har vi fortsatt den samme tafatte regjeringen... Anonymkode: d4678...e8a
Anonym bruker Skrevet 20. september #28 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det går opp for mange med bil som transportmiddel, hvor du bosetter deg har mange årsaker. Vi bor i Norge, med høy andel kvadratmeter pr innbygger og varierende kollektivt tilbud. Selv i Oslo fungerer ikke kollektivt sømløst. Kjekt under en pandemi, ikke like praktisk i en hverdag hvor andel kvinner som deltar i yrkeslivet er forbilledlig. Hvis ikke du har noe mer reflektert å bidra med, anser jeg deg kun som en som er ute etter å kverulere, hva nå enn som gir deg det behovet. Anonymkode: 2d321...8d9 Det er ikke ureflektert å mene at man faktisk kan lage seg livsmønstre som fungerer, også bilfritt, og det er heller ikke spesielt reflektert å bli så butthurt at du prøver å stilne meningsmotstandere. Anonymkode: c0f59...d5a
Anonym bruker Skrevet 20. september #29 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er ikke ureflektert å mene at man faktisk kan lage seg livsmønstre som fungerer, også bilfritt, og det er heller ikke spesielt reflektert å bli så butthurt at du prøver å stilne meningsmotstandere. Anonymkode: c0f59...d5a Stort sprang fra at en del kan gjøre et forsøk til statement som man bosetter seg så regnestykket går opp. Som om det er den største selvfølge. Den blir ikke mer riktig ved å kalle andre butthurt, hvis du skulle komme i skade for å tro at det får det til å virke mer reflektert. Vi har like mange kjøretøy i Norge som antall innbyggere, hvor halvparten av disse er personbiler. Opplagt ingen selvfølge, med andre ord. Jeg sparer mye på å gå til jobb, bil er dyrt, men for mange en nødvendighet. Ikke alle har det privilegiet. Anonymkode: 2d321...8d9
Anonym bruker Skrevet 20. september #30 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (18 timer siden): Da tar hun taxi eller leier seg bil. Greit for henne som har råd til det. Hun skjønner ikke at alle ikke kan gjøre det. Anonymkode: ada1d...f30 Mnja, det er vel dyrere å ha egen bil enn å leie eller ta taxi i ny og ne. Om det er en trøst: Bor i en mindre by på Vestlandet, her er de fleste avhengig av bil. Mens mdg-ere i storbyen ikke skjønner at vi ikke kan ta kollektivt, og tenker det er viktigere å bygge ut kollektivtrafikken i Oslo enn at vi skal ha trygge veier. Lange avstander og rasutsatte veier er fjernt fra livet venninnen din har i Oslo. Vi kan ikke bare hoppe på en t-bane eller et tog, det fins ikke. Bussen går en gang i timen, og passer dårlig sammen med levering i bhg et sted, og jobb et annet sted. Anonymkode: 92c51...6ee
Anonym bruker Skrevet 20. september #31 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Mnja, det er vel dyrere å ha egen bil enn å leie eller ta taxi i ny og ne. Om det er en trøst: Bor i en mindre by på Vestlandet, her er de fleste avhengig av bil. Mens mdg-ere i storbyen ikke skjønner at vi ikke kan ta kollektivt, og tenker det er viktigere å bygge ut kollektivtrafikken i Oslo enn at vi skal ha trygge veier. Lange avstander og rasutsatte veier er fjernt fra livet venninnen din har i Oslo. Vi kan ikke bare hoppe på en t-bane eller et tog, det fins ikke. Bussen går en gang i timen, og passer dårlig sammen med levering i bhg et sted, og jobb et annet sted. Anonymkode: 92c51...6ee Men er kollektivtrafikken så bra i Oslo egentlig? Jeg har ikke utforsket den så voldsomt, men har venner som bor rundt Asker. Bolig i Oslo er bare å glemme på normal inntekt. Var på besøk og trodde det var ganske sentralt, helt til jeg skulle ta kollektivt inn til skolen. En time og 20 minutter 😳 Du må jo sette av en halv arbeidsdag for å komme til og fra. Anonymkode: 2d321...8d9
Anonym bruker Skrevet 20. september #32 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Mnja, det er vel dyrere å ha egen bil enn å leie eller ta taxi i ny og ne. Om det er en trøst: Bor i en mindre by på Vestlandet, her er de fleste avhengig av bil. Mens mdg-ere i storbyen ikke skjønner at vi ikke kan ta kollektivt, og tenker det er viktigere å bygge ut kollektivtrafikken i Oslo enn at vi skal ha trygge veier. Lange avstander og rasutsatte veier er fjernt fra livet venninnen din har i Oslo. Vi kan ikke bare hoppe på en t-bane eller et tog, det fins ikke. Bussen går en gang i timen, og passer dårlig sammen med levering i bhg et sted, og jobb et annet sted. Anonymkode: 92c51...6ee De fleste MDGere mener vel at vi bør få bedre kollektivtrafikk overalt, men de får jo knapt noen stemmer mange steder, så sånn blir det jo ikke. For meg er det viktig å ikke være avhengig av bil, så jeg bosatte meg slik at det går an. Å måtte ta bil overalt å bli helt fanget hvis den ikke virker en dag (eller jeg ikke kan kjøre mer når jeg blir gammel) er svært lite fristende, for å si det mildt, så jeg syns det er trist at mange har det sånn. Anonymkode: 1679d...3eb
Anonym bruker Skrevet 20. september #33 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men er kollektivtrafikken så bra i Oslo egentlig? Jeg har ikke utforsket den så voldsomt, men har venner som bor rundt Asker. Bolig i Oslo er bare å glemme på normal inntekt. Var på besøk og trodde det var ganske sentralt, helt til jeg skulle ta kollektivt inn til skolen. En time og 20 minutter 😳 Du må jo sette av en halv arbeidsdag for å komme til og fra. Anonymkode: 2d321...8d9 Den er helt fortreffelig. Forbindelser på kryss og tvers overalt. Anonymkode: c0f59...d5a
Anonym bruker Skrevet 20. september #34 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men er kollektivtrafikken så bra i Oslo egentlig? Jeg har ikke utforsket den så voldsomt, men har venner som bor rundt Asker. Bolig i Oslo er bare å glemme på normal inntekt. Var på besøk og trodde det var ganske sentralt, helt til jeg skulle ta kollektivt inn til skolen. En time og 20 minutter 😳 Du må jo sette av en halv arbeidsdag for å komme til og fra. Anonymkode: 2d321...8d9 Bor som sagt på vestlandet, men er mye i Oslo pga jobb. Det er virkelig en vanvittig forskjell, og man har virkelig ikke så mye å klage på. Men Oslo er stor, og selvsagt bruker mange mye tid på å komme seg hit og dit. Det gjør ikke jeg, min by er så liten at jeg kommer meg fra ene enden til andre på 10 minutter, men da med bil. Anonymkode: 92c51...6ee
Anonym bruker Skrevet 20. september #35 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (4 timer siden): De fleste MDGere mener vel at vi bør få bedre kollektivtrafikk overalt, men de får jo knapt noen stemmer mange steder, så sånn blir det jo ikke. For meg er det viktig å ikke være avhengig av bil, så jeg bosatte meg slik at det går an. Å måtte ta bil overalt å bli helt fanget hvis den ikke virker en dag (eller jeg ikke kan kjøre mer når jeg blir gammel) er svært lite fristende, for å si det mildt, så jeg syns det er trist at mange har det sånn. Anonymkode: 1679d...3eb Tror det er helt umulig dessverre at alle i landet skal bo slik til at de slipper å ha bil. Ei heller kommer Norge noen gang til å være så utbygd at det er mulig. Om bilen ikke virker en dag, noe som har skjedd meg en gang de siste tjue årene, så ordner det seg også altså. Er vel ikke noe mye verre enn at toget står. Har bodd midt i en stor by uten bil, det er frihet på sin måte, men her jeg bor er det bilen som er friheten. Anonymkode: 92c51...6ee
Anonym bruker Skrevet 20. september #36 Skrevet 20. september Folk som stemmer MDG og Rødt er veldig navlebeskuende og som regel er de heller ikke hel klar over hva de fakstisk stemmer på. Jeg kaller de "klikk stemmere" Jeg og mine venninner har blitt enige om at vi ikke snakker politikk når vi møtes, da gjengen vår er svært forskjellige politisk Anonymkode: 6dab0...eb6
Anonym bruker Skrevet 20. september #37 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (5 timer siden): De fleste MDGere mener vel at vi bør få bedre kollektivtrafikk overalt, men de får jo knapt noen stemmer mange steder, så sånn blir det jo ikke. For meg er det viktig å ikke være avhengig av bil, så jeg bosatte meg slik at det går an. Å måtte ta bil overalt å bli helt fanget hvis den ikke virker en dag (eller jeg ikke kan kjøre mer når jeg blir gammel) er svært lite fristende, for å si det mildt, så jeg syns det er trist at mange har det sånn. Anonymkode: 1679d...3eb Det er jo ikke trist at folk bor i distriktene. Hjelpe oss. Anonymkode: 51753...340
Anonym bruker Skrevet 20. september #38 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er jo ikke trist at folk bor i distriktene. Hjelpe oss. Anonymkode: 51753...340 Trist at noen ikke har noe alternativ til privatbil. Folk i praksis bli fanget i eget hjem fordi de f.eks. får problemer med synet. Det bor mange ensomme eldre rundt omkring som ikke kommer seg ut. Anonymkode: 1679d...3eb
Anonym bruker Skrevet 20. september #39 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Bor som sagt på vestlandet, men er mye i Oslo pga jobb. Det er virkelig en vanvittig forskjell, og man har virkelig ikke så mye å klage på. Men Oslo er stor, og selvsagt bruker mange mye tid på å komme seg hit og dit. Det gjør ikke jeg, min by er så liten at jeg kommer meg fra ene enden til andre på 10 minutter, men da med bil. Anonymkode: 92c51...6ee Min opplevelse er ikke førende altså, sjelden i Oslo, kun vært kurs eller samling via skole. Mulig jeg var uheldig, noen ruter som ikke var tilgjengelig blant annet pga noe oppgradering osv. Jeg synes det var lang tid for et såpass kort strekk, men jeg sammenligner med London og steder jeg har reist ellers, hvor en del til og med er helt gratis. Sammenligner jeg med her jeg bor blir alt dritbra 😂 Anonymkode: 2d321...8d9
Anonym bruker Skrevet 20. september #40 Skrevet 20. september Alle kan ikke klare seg uten bil, men flere enn de tror selv kan det om de bare vil. Ja, det tar litt lenger tid med bussen enn å kjøre selv kanskje. Men til gjengjeld kan den tiden på bussen brukes til å slappe av (hvile) / lese avisa, planlegge middag eller neste dag eller hva man nå selv foretrekker. Har man barn som skal hentes i barnehagen eller på sfo, kan det jo fort stille seg annerledes. Vi har levd flere år uten bil og har aldri hatt mer enn en bil. Nå bor vi sånn at det går an å ta kollektivt til jobb, selv om noen jeg jobber med påstår at det ikke er mulig i det hele tatt, for bussen går altfor sjelden. Det gjør den ikke, for vi bor på samme bussrute og den går flere ganger i timen. Og i "rush-tida" går det ofte fortere med bussen enn med bil. I Oslo fantes det jo dele-ordninger på bil, mulig det gjør det fortsatt. Jeg har aldri prøvd det, men vet om flere som syntes det var helt topp. Så leide de seg heller bil om de måtte ha bil for en lengre tur etc. Så ja, uten tvil: Mange kan leve veldig greit uten bil, det skjønner det bare ikke selv. Men det er også noen som absolutt ikke kan det, uansett hvor mye de gjerne vil. Anonymkode: 00bf0...3d2
Anonym bruker Skrevet 20. september #41 Skrevet 20. september Jeg hater å bruke kollektivtransport, tar det kun når jeg skal drikke alkohol Anonymkode: 0ec70...009
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå