Anonym bruker Skrevet 19. september #1 Skrevet 19. september Er det noen av dere har bodd USA eller bor i usa? Bonus ungen min skal gifte seg med en amerikaner og flytte til USA. De er unge og jeg har tusen bekymringer. Hva koster en helseforsikring etc etc. Hva må bonus ungen skaffe seg av forsikringer, tannlege osv. Anonymkode: 6c5c8...2a0
Anonym bruker Skrevet 19. september #2 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Er det noen av dere har bodd USA eller bor i usa? Bonus ungen min skal gifte seg med en amerikaner og flytte til USA. De er unge og jeg har tusen bekymringer. Hva koster en helseforsikring etc etc. Hva må bonus ungen skaffe seg av forsikringer, tannlege osv. Anonymkode: 6c5c8...2a0 Det vet vel ektemannen til «ungen»😅. Går nok fint Anonymkode: 5aa26...cfb
Anonym bruker Skrevet 19. september #3 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det vet vel ektemannen til «ungen»😅. Går nok fint Anonymkode: 5aa26...cfb Tja, men det er liksom ingen interesse for å sette seg inn i ting, men nå er det motsatt vei da. Ingen har jobb og utdannelse er ikke ferdig hos de. Bonus sønn som skal gifte seg. Anonymkode: 6c5c8...2a0
Anonym bruker Skrevet 19. september #4 Skrevet 19. september Jeg kan ikke reglene i USA, men får de virkelig visum til ektefelle om de ikke har jobb og ikke kan forsørge dem? Anonymkode: eaeff...61c
Anonym bruker Skrevet 19. september #5 Skrevet 19. september USA har mye større frihet enn Norge. Får han jobb får han forsikring gjennom jobben. Mat og alt er mye billigere i USA for der har de konkurranse. Der står ikke staten i veien for reell økonomisk konkurranse sånn som her. Dette ville jeg tatt med største ro! Anonymkode: aee22...3fa
Anonym bruker Skrevet 19. september #6 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (16 minutter siden): USA har mye større frihet enn Norge. Får han jobb får han forsikring gjennom jobben. Mat og alt er mye billigere i USA for der har de konkurranse. Der står ikke staten i veien for reell økonomisk konkurranse sånn som her. Dette ville jeg tatt med største ro! Anonymkode: aee22...3fa ....har du sett eller lest nyheter i det siste?? Jobbmarkedet I USA er på et bunnivå. Matprisene er nå høyere der enn her, og forsikringene krymper stadig inn på hva de faktisk dekker. Man har ikke frihet i USA lenger, det er propaganda som det amerikanske folket blir utsatt for. Anonymkode: a5514...1b0
Anonym bruker Skrevet 19. september #7 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (35 minutter siden): USA har mye større frihet enn Norge. Får han jobb får han forsikring gjennom jobben. Mat og alt er mye billigere i USA for der har de konkurranse. Der står ikke staten i veien for reell økonomisk konkurranse sånn som her. Dette ville jeg tatt med største ro! Anonymkode: aee22...3fa Ikke helt oversikt kanskje? Mat er blitt dyrt, og det meste annet er dyrt. Drivstoff er fortsatt ganske rimelig da. Gode forsikringer får du bare i gode jobber. De aller fleste må ha forsikringer ved siden av. Man må betale for alt fra dag en for barna, så penger og forsikringer er en nødvendighet. Pass hvertfall på at de ikke flytter til en stat der abort er forbudt. Det kan få fatale følger for mor og barn. Anonymkode: 10780...b22
Anonym bruker Skrevet 19. september #8 Skrevet 19. september Det er ikke bare å flytte til USA uansett om man er gift eller ikke, og reglene er ganske innvikla. Man får heller ikke automatisk oppholdstillatelse i USA selv om man er gift og absolutt ikke om man er nygift. Den eneste rette plassen å få riktig informasjon er den amerikanske ambassaden. Og som ...b22 sier forsikringer er en viktige for "alt" koster penger: i alle fall om du skal ha noe som i det hele tatt minner om norsk helsevesen. "Helsevesenet" i USA er fantastisk - om du er rik selv, har en rik mor eller mann som betaler eller at du har så mye penger selv at du har råd til å betale for tjenestene eller en god jobb med en god forsikring. Jeg kjenner ikke til detaljene, men en start må være å kontakte den Amerikanske ambassaden om hvordan de går fram. Ikke se bort i fra at det kan være en papirmølle uten like og mye krav. Inkludert at ektefellen skal være i stand til å forsørge henne, fram til hun eventuelt får seg en jobb som inntekt nok til å forsørge henne. Har hun, eller egentlig begge en god utdannelse, så hjelper nok det litt også. Det går selvfølgelig an å komme seg gjennom det, men det er ikke så enkelt som å gifte seg og tenke at nå går resten av seg selv. Anonymkode: 7479e...6cc
Anonym bruker Skrevet 19. september #9 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): ....har du sett eller lest nyheter i det siste?? Jobbmarkedet I USA er på et bunnivå. Matprisene er nå høyere der enn her, og forsikringene krymper stadig inn på hva de faktisk dekker. Man har ikke frihet i USA lenger, det er propaganda som det amerikanske folket blir utsatt for. Anonymkode: a5514...1b0 Jeg tror du er grundig opplært av norske aviser, og Nrk selvsagt. Alt er billigere i USA. Men du må klare deg selv, det er selvsagt vanskelig for en nordmann som ikke er vant med det. Den var god den tilføyelsen din, om propaganda og manglende frihet i USA. Pass deg så ikke Trump kryper fram under sengen din. Du har husket bilde av Støre på nattbordet, for sikkerhets skyld? Anonymkode: 04975...855
Anonym bruker Skrevet 20. september #10 Skrevet 20. september Tøff som tør å flytte over dammen. fant dette 1. Hvis du flytter for å jobbe Arbeidsgiverforsikring er den vanligste løsningen. Mange amerikanske arbeidsgivere tilbyr helseforsikring som en del av jobbpakken. Du betaler gjerne en egenandel hver måned (premium), men arbeidsgiver dekker ofte en stor del. Det er lurt å få oversikt over hvilke forsikringer arbeidsgiver tilbyr, og hva som dekkes (lege, sykehus, tannlege, syn). 2. Hvis du flytter på eget initiativ (uten jobb med forsikring) Da må du selv kjøpe privat helseforsikring. Du kan bruke Health Insurance Marketplace (healthcare.gov) hvis du har lovlig opphold (f.eks. green card, visum med arbeidstillatelse). Premiene kan være høye, og dekningen varierer. Ofte er det høye egenandeler (deductibles). 3. Hvis du er student Mange amerikanske universiteter krever at du har helseforsikring og tilbyr egne ordninger for internasjonale studenter. Alternativt kan du kjøpe en privat “student health plan”. 4. Midlertidige eller private løsninger Det finnes expat-forsikringer (f.eks. Gjensidige, If, Allianz, Cigna) som dekker opphold i USA, ofte med mulighet for både kortere og lengre tid. Dette kan være en trygg løsning de første månedene mens du finner permanent ordning. Viktige ting å vite Medicare/Medicaid gjelder stort sett bare amerikanske statsborgere eller fastboende med spesifikke kriterier. Som norsk innflytter kvalifiserer du normalt ikke i starten. Kostnader: I USA er helseforsikring dyrt, og egenandeler kan være høye. Uten forsikring kan et sykehusbesøk koste titusener av dollar. Tidslinje: Det er ofte “open enrollment”-perioder hvor du kan kjøpe forsikring via Marketplace, men flytting til USA regnes som en “life event” som gir rett til å kjøpe utenom den perioden. Anonymkode: a0c44...489
Anonym bruker Skrevet 20. september #11 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (11 timer siden): USA har mye større frihet enn Norge. Får han jobb får han forsikring gjennom jobben. Mat og alt er mye billigere i USA for der har de konkurranse. Der står ikke staten i veien for reell økonomisk konkurranse sånn som her. Dette ville jeg tatt med største ro! Anonymkode: aee22...3fa Jeg hørte på nyhetene i bilen i går og ved en undersøkelse så ble handlekurven i usa dyrest i verden. Norge hadde den fjerd dyreste handlekurven. Sådesså Anonymkode: 59c21...5f8
Anonym bruker Skrevet 20. september #12 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (17 timer siden): Tja, men det er liksom ingen interesse for å sette seg inn i ting, men nå er det motsatt vei da. Ingen har jobb og utdannelse er ikke ferdig hos de. Bonus sønn som skal gifte seg. Anonymkode: 6c5c8...2a0 Studererer de begge to i Norge nå? Kanskje de ikke har helt konkrete planer enda, men at de mener at det er det de ønsker å gjøre når de er ferdige? Som forelder/steforelder tror jeg det er lurt å bare spørre forsiktig om de har tenkt på diverse, men ikke spørre for mye. Da oppfattes det bare som mas og gnål og de blir enda mindre villige til å fortelle hva som egentlig er planen. De er voksne og du kan ikke bestemme over dem, så du må bare forsøke å slappe av og ikke la det stresse deg. Skjønner at det ikke er så lett, da! Anonymkode: eaeff...61c
Anonym bruker Skrevet 20. september #13 Skrevet 20. september Du får ikke "green card" i USA sånn helt uten videre, heller ikke når du gifter deg med en amerikaner. Men det er klart det er mulig å flytte til USA om man ønsker det, kjenner selv en som har gjort det. Han fikk jobb i et stort internasjonalt selskap og skulle jobbe i USA en periode, så har han tatt det derfra. Uansett må det startes med visum, og det er en omfattende greie som tar tid. Regner med han må søke arbeidsvisum eller studentvisum, du kan ikke reise dit "på lykke og fromme", du må ha en arbeidsgiver eller en skoleplass for å kunne søke visum. Forsikring har man som regel gjennom arbeidsgiver. Anonymkode: 85544...1ad
Anonym bruker Skrevet 20. september #14 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (18 timer siden): USA har mye større frihet enn Norge. Får han jobb får han forsikring gjennom jobben. Mat og alt er mye billigere i USA for der har de konkurranse. Der står ikke staten i veien for reell økonomisk konkurranse sånn som her. Dette ville jeg tatt med største ro! Anonymkode: aee22...3fa Ja, et kommende diktatur er topp! Anonymkode: 4c56f...73f
Anonym bruker Skrevet 21. september #15 Skrevet 21. september Å frivillig ønske å flytte til USA når man har mulighet til å bo i Norge. Da skjønner man ikke sitt eget beste. Anonymkode: db279...edb
Anonym bruker Skrevet 21. september #16 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (På 20.9.2025 den 8.41): Jeg hørte på nyhetene i bilen i går og ved en undersøkelse så ble handlekurven i usa dyrest i verden. Norge hadde den fjerd dyreste handlekurven. Sådesså Anonymkode: 59c21...5f8 Det er selvsagt feil. Du vet at alt handler om å få USA til å framstå som et dårlig land å leve i for oss nordmenn? USA er et stort land. Om undersøkelsen gjøres i en av storbyene er det selvsagt dyrt i USA. Når hørte du sist om noe som er bra i USA, på norske nyheter? Anonymkode: 04975...855
Anonym bruker Skrevet 21. september #17 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (På 19.9.2025 den 15.21): Er det noen av dere har bodd USA eller bor i usa? Bonus ungen min skal gifte seg med en amerikaner og flytte til USA. De er unge og jeg har tusen bekymringer. Hva koster en helseforsikring etc etc. Hva må bonus ungen skaffe seg av forsikringer, tannlege osv. Anonymkode: 6c5c8...2a0 Alt dette du bekymrer deg for er jo helt vanlig for hun han gifter seg med så ikke noe p bekymre seg for. Anonymkode: 3e36c...fbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå