Gå til innhold

Få barn som enslig kvinne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med å få barn som enslig kvinne? Jeg hadde en mann, men der var det utroskap og slike ting. Jeg har heller ikke noe særlig behov for en mann, men jeg kjenner på sorgen for å ikke få eget barn. Men som enslig kvinne kan en få ved IVF og donor. Er det noen som har erfaring med det? Hvor stress var det å måtte gjøre alt alene? 

Anonymkode: aba52...a07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ufrivillig gjort det alene. Har gift under prosessen, men med en mann som ikke var engasjert overhodet. Han forsvant midtveis i andre graviditet også. 
Jeg var innstilt på å få til dette selv, har vært alene med mine to alltid, og syns det går helt fint. 

Anonymkode: 35954...af2

Skrevet

Kjenner to som har gjort den - begge er veldig fornøyde og den ene har til og med to. Men begge har familier som støtter dem og hjelper til da. Det tror jeg kan være litt avgjørende. 

Anonymkode: 60e78...868

Skrevet

Ja, kjenner flere, men er ikke lett uten familie rundt som kan hjelpe til litt. 
Og du kan ikke ha hvilken som helst jobb, bør være 8-16 o.l og uten helger. 

Dette mtp barnepass viss en er mye alene om barnet.
Tenk litt gjennom praktiske ting først, men har gått bra med de jeg kjenner .

Anonymkode: 0ae65...d3c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Er det noen her som har erfaring med å få barn som enslig kvinne? Jeg hadde en mann, men der var det utroskap og slike ting. Jeg har heller ikke noe særlig behov for en mann, men jeg kjenner på sorgen for å ikke få eget barn. Men som enslig kvinne kan en få ved IVF og donor. Er det noen som har erfaring med det? Hvor stress var det å måtte gjøre alt alene? 

Visst du vil være singel i 20 år til, er det veien å gå. 

Anonymkode: 7c1ab...008

Skrevet

Kjenner til to som var gjort det.

Ene fant en mann når jenta gikk i barnehagen, han adopterte henne etterhvert.

Andre har fått to alene og har blitt alene.

Anonymkode: b81f3...7a5

Skrevet

Tusen takk for erfaringer. Det er mye å tenke gjennom ja, og ser jeg har tenkt over det som blir nevnt. Mulig dette blir beste veien for meg å gå. Jeg har heldigvis mye familie i nærheten, så tenker de må inkluderest i en slik avgjørelse.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg vil heller være singel livet ut, enn å være i forhold der jeg må oppdra en mann som ikke bryr seg om andre enn seg selv. Jeg høres nok bitter ut her pga min dårlige erfaring, men jeg ser mye i some at det er en vanlig erfaring. Hvorfor risikere det, når det eneste jeg ønsker fra en mann er svømmerene🤷‍♀️ 

Skrevet

For en rar kommentar. Jeg ble alene med min første da pappaen traff en annen da barnet var én uke. Det var selvfølgelig litt mer komplisert å etablere et nytt forhold som alenemor, men det gikk jo an. 

Skrevet

Mitt største argument mot hadde vært at man blir svært sårbar når man kun har en forelder samt at det er ensomt å være den eneste som føler den overveldende kjærligheten og omsorgen man stort sett kun har for egne barn (inkludert foster- ste og adopterte). Besteforeldre og tanter/onkler kan erstatte mye, men den altoverskyggende kjærligheten og offerviljen er det nok kun foreldre som har. Tror jeg. 

Det sagt så kjenner jeg flere som av forskjellige grunner er helt alene med barn og felles for dem er at de er trygge og kjærlige foreldre som gir barna sine en god oppvekst. 

Anonymkode: 527c2...f3e

Skrevet

En betraktning er at det har blitt en trend for incels å bli sæddonor. De står klare når barnet blir 15 år og har rett til å få opplyst identiteten til far. Da tar de mer og mer over i rollen som far, ikke nødvendigvis til glede for frivillig solomor.

Nesten litt ironisk hvordan det har blitt. At de mest vestrevridde feministene som i størst grad velger å bli solomor, er de som i størst grad føder og oppdrar barn til incels.

En positiv sak er at staten oppfordrer til å bli solomor ved å gi rikelig med enslig forsørger-tillegg.

Anonymkode: ee91b...40a

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

En betraktning er at det har blitt en trend for incels å bli sæddonor. De står klare når barnet blir 15 år og har rett til å få opplyst identiteten til far. Da tar de mer og mer over i rollen som far, ikke nødvendigvis til glede for frivillig solomor.

Nesten litt ironisk hvordan det har blitt. At de mest vestrevridde feministene som i størst grad velger å bli solomor, er de som i størst grad føder og oppdrar barn til incels.

En positiv sak er at staten oppfordrer til å bli solomor ved å gi rikelig med enslig forsørger-tillegg.

Hvilken type sprø er man når klarer å få slike tanker ned på papiret? Hvor gikk det galt...

Skrevet

Hvorfor ikke? Hvis du virkelig ønsker barn og tiden løper fra deg, så ville jeg gjort det. Man har aldri garantier for at en biologisk far faktisk stiller opp som far. Eller hvor lenge en far faktisk lever. 

Men tenk deg godt om, er ensomt å være alene. Og tenk igjennom hvordan du skal takle sorgen til barnet når barnet blir eldre. Skoleavslutning alene, all oppfølging, ansvaret. Jeg ble gravid med en mann som stakk. Har måtte stå I mye alene. Sorg for meg, og enda mer sorg for barnet. 

Anonymkode: eb388...f0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg vil heller være singel livet ut, enn å være i forhold der jeg må oppdra en mann som ikke bryr seg om andre enn seg selv. Jeg høres nok bitter ut her pga min dårlige erfaring, men jeg ser mye i some at det er en vanlig erfaring. Hvorfor risikere det, når det eneste jeg ønsker fra en mann er svømmerene

Jeg kjenner til ingen slike menn du refererer til. Så det må nok være din dårlige erfaring med menn. Vet ikke hvor du har funnet menn du mener du må oppdra... 

Skrevet

Jeg kjenner en som har gjort det. Hun var i et langt forhold med en mann som utsatte og utsatte dette med barn, og til slutt måtte hun bare se sannheteni øynene og slå opp. Hun tok ikke sjansen på å prøve å finne en ny mann i tide, og gikk for donor.

Det har gått veldig bra til nå, besteforeldre og annen familie er svært involvert. Hun har også en god jobb og fin leilighet, så det økonomiske er ikke en bekymring for henne. 

Anonymkode: 10663...c25

Skrevet

Kjenner en som har gjort det. Barnet sliter veldig med å ikke ha en farsfigur i livet sitt og mottar nå profesjonell hjelp for å takle det. Så tenkt deg godt om, tenk også på barnet som blir utrolig sårbar hvis du skulle dø tidlig eller bli alvorlig syk. 

Anonymkode: ea378...fc3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kjenner en som har gjort det. Barnet sliter veldig med å ikke ha en farsfigur i livet sitt og mottar nå profesjonell hjelp for å takle det. Så tenkt deg godt om, tenk også på barnet som blir utrolig sårbar hvis du skulle dø tidlig eller bli alvorlig syk. 

Anonymkode: ea378...fc3

Jeg kjenner en som mistet pappaen sin som lite barn og som fortsatt savner han og har savnet han hele livet, men som fortsatt hadde gått for å få barn som singel! (Meg selv) Vi er alle forskjellige og for meg er det beste jeg har gjort her i livet å få barn. 

Anonymkode: 60e78...868

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.9.2025 den 10.49):

Hvilken type sprø er man når klarer å få slike tanker ned på papiret? Hvor gikk det galt...

He he ja, jeg måtte lese innlegget et par ganger for å få tak på hva jeg leste 😄

Anonymkode: 54d05...b0c

Skrevet

Hadde jeg visst den gang hvilken elendig pappa han ble, hadde jeg heller valgt donor. Jeg ble gravid på prevensjon etter 6 mnd dating, var 30 år og abort var uaktuelt for min del. Vi prøvde å fungere som et par, men var ikke det minste kompatible. Jeg ble alene da barnet var 7 uker. Nå er barnet 12 år og har kuttet all kontakt med faren sin. 

Anonymkode: aec68...5e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.9.2025 den 10.41):

Det finnes en del forskning på dette. Jeg bare legger den her så kan de som vil lese om de vil. 😊

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3904543/

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3956656/

Anonymkode: bc5ce...c40

Oi, overraskende mange negative og alvorlige konsekvenser som forskningen har utredet og dokumentert om barn som vokser opp med solomor!

Uansett er dette vår tids viktigste feministiske virkemiddel for kvinners uavhengighet til menn. Ingen signal er sterkere om at menn er overfødige, også som fedre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Oi, overraskende mange negative og alvorlige konsekvenser som forskningen har utredet og dokumentert om barn som vokser opp med solomor!

Man trenger bare en millimeter kompetanse på sosiologi og forskning for å forstå at selvvalgt, planlagt eneforelderskap og enhver aleneforelder ikke er sammenlignbart på en flekk.

Anonymkode: 0eabd...598

Skrevet

Man trenger bare en millimeter kompetanse på sosiologi og forskning for å forstå at selvvalgt, planlagt eneforelderskap og enhver aleneforelder ikke er sammenlignbart på en flekk.

Anonymkode: 0eabd...598

Nettopp. Det man så i statene, fravær av mannlige forbilder og økt kriminalitet, hvor den gikk ned som følge av muligheten til abort. Det kom av mødre som ble tvunget inn i en livssituasjon hvor de selv må kjempe for å overleve. Gjerne flere jobber. Det er vanskelig, tilnærmet umulig, å følge opp barna slik de behøver. Uten at det skyldes at mor en dårlig omsorgsperson i seg selv. 

Planlagt barn som kommer til et hjem hvor det økonomiske gjør det mulig å være alene, men allikevel være til stede, er et helt annet utgangspunkt. 

Anonymkode: 0a864...761

Skrevet

Jeg ble singel under svangerskapet og angrer ikke en dag på at jeg gikk gjennom det alene. 

Litt sårt i starten å ikke ha noen å dele alt med, men det gikk seg veldig for til. Fikk ei venninne i tilsvarende situasjon og vi hjalp hverandre med avlastning (begge bodde langt unna familie). 

Vurderte selv å dra til Danmark for nummer to, men det ble for dyrt. 

Kjør på! 

Skrevet

Takk for alle kommentarer og innblikk. Dette er noe jeg skal ta med videre i vureringen. Det kommer uansett ikke til å skje dette skoleåret, jeg har fortsatt litt tid igjen ;)

Anonym bruker skrev (På 19.9.2025 den 10.33):

Om bio-far ønsker et forhold etter 15 år, får det være opp til barnet. På den alderen er barnet voksnet nok til å styre hvor de vil i livet. Jeg kommer til å stå bak og støtte uansett hvilket valg de tar. Og det er ikke sikkert barnet vil vite noe heller, og da har ikke far noe å komme med. Det er barnet som har retten på å vite om far, ikke motsatt.

Og uansett er jeg ikke bekymret for noe incel-sæd, så lenge den fysiske helsen er i orden. Incel er ikke arvelig. Og det er jo ganske "incel" av meg å bli enslig mor med donor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for alle kommentarer og innblikk. Dette er noe jeg skal ta med videre i vureringen. Det kommer uansett ikke til å skje dette skoleåret, jeg har fortsatt litt tid igjen ;)

Om bio-far ønsker et forhold etter 15 år, får det være opp til barnet. På den alderen er barnet voksnet nok til å styre hvor de vil i livet. Jeg kommer til å stå bak og støtte uansett hvilket valg de tar. Og det er ikke sikkert barnet vil vite noe heller, og da har ikke far noe å komme med. Det er barnet som har retten på å vite om far, ikke motsatt.

Og uansett er jeg ikke bekymret for noe incel-sæd, så lenge den fysiske helsen er i orden. Incel er ikke arvelig. Og det er jo ganske "incel" av meg å bli enslig mor med donor. 

Jeg liker responsen din på den der. Og hvordan du reflekterer rundt valget og innspillene du får. Hvis du møter livet ellers like fornuftig, tenker jeg nok de 15 årene med deg som forbilde gjør den/de det eventuelt skulle bli ganske godt rustet til mye. 

Spennende valg, ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 0a864...761

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...