Gå til innhold

Er det innafår? Spør for en venninne som har ei førsteklassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg feks med min andre klassing så har vi alltid lært når vi går på vei til skolen å ALDRI bare begynne å springe over veien før man ser seg begge veier om det kommer bil og vis en av hans venner skal være med så ingen springing avgårde fra meg. 

Min venninnespurtr meg litt siden hennes førsteklassing synes det er så kos å ta følge med en i klassen hennes og det synes venninna mi og av og til så fremt det ikke er hver dag der hun føler hun må passe på det andre barnet og mens hun foresatt følger sitt barn.  Men hennes barn begynner å springe vekk fra henne i veien og går mil foran henne når klassekameraten vil ta følge med dem og hører ikke etter. Så hun fortalte meg at den dagen etter hun leverte da midt på veien fordi barnet hennes begynnte  å springe vekk fra henne med klassekameraten mens de ble ikke noe hadekos på barnet da hennes barn MÅ ha hadekos. Når hun hentet ble hun mødt med en missfornøyd barn, men da forklarte hun til barnet at da må hun ikke bare springe vekk vis hun skal ha hadekos «fordi det ikke  er kjekt for mamma at du springer vekk av gårde sammen med klassekameraten din når vi tar følge sammen» hun spurte om hun var får streng men jeg kunne kanskje sitt for meg å gjort det samme men kommer det kommer an på.

Anonymkode: c69e3...6d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissSaigon skrev (7 minutter siden):

Hva er spørsmålet?

Tror spørsmålet var om det var ugreit av henne, da dette er hennes første barn 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tror spørsmålet var om det var ugreit av henne, da dette er hennes første barn 

Hva var ugreit?

Du skriver svært rotete, jeg får ikke med meg essensen i innlegget ditt. 

Skrevet

Eh, barn lærer for at det er konsekvenser når de driver med slikt

Anonymkode: 1b175...13d

Skrevet

Fokus er feil, din venninne følger barnet, ikke for sin egen del men for barnets del. Din venninne må lære seg å slippe taket, supert at hun har mulighet for å følge for å se til at datteren og andre barn kommer seg trygt over veien, men veien til skolen kan være en hyggelig sosial arena for barna og der hører ikke nødvendigvis den varme mammaklemmen hjemme. Hvis datteren hadde ønsket å klemme mamma hadde hun gjort det, men akkurat der og da passer det ikke. Det er jo sånn det skal være? Når man er syv år skal man hoppe og sprette glad til skolen med en klassevenninne, det høres ut som en nydelig start på dagen. 

Men jeg aner jo ikke om det var dette du lurte på😂

Skrevet

Jeg har lest innlegget flere ganger og lurer på om jeg har fått med meg hva du spør om: 

Barnet til venninnen din løp fra moren sin og inn på skolen uten å få hade-kos. Da mor hentet barnet var hun (barnet) misfornøyd fordi det ikke hadde blitt kos om morgenen, og da sa mor at det var fordi barnet løp fra mor. Venninnen lurer på om hun var for streng som forklarte barnet hvorfor det ikke ble klem om morgenen.

Stemmer dette?

Om så, så er det helt innafor (med o, ikke å), det er tilogmed viktig å forklare barn at handling har konsekvens. 

Anonymkode: 5dcab...aa7

Skrevet

Innafår faktisk... 

Anonymkode: d86a2...22f

Skrevet

Er problemet at barnet ikke vil gå med mor, eller at barnet ikke ser seg for og derfor står i fare for å bli påkjørt?

Vi har praktisert at den som ikke klarer å holde seg på fortauet/se seg for, må holde i hånda. Jeg blir ikke fornærmet om barna vil jeg skal gå ti meter bak og ikke ha blikkontakt, men forutsetningen er jo at de klarer å ferdes trygt i trafikken. 

Hadetkos får den som vil ha det. Kos har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre.

Om problemet er at mor synes det er trist at barnet ikke vil gå sammen med henne når vennen er med, er det etter min mening ikke rett å holde igjen kjærlighet for å få barnet til å ta hensyn til dette. Det er helt aldersadekvat å ville være sammen med jevnaldrende, og det bør barnet få lov til uten at mor skal fremstille det som et svik og holde igjen hadetkosen som hevn. Mor bør håndtere egne eventuelt såre følelser over dette uten å pålegge barnet dårlig samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...