Gå til innhold

Stille opp for gamle foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror syke eldre har det best på sykehjem.  

Jeg tror mange som snakker om hvor koselig det er å omgås eldre mennesker har svært lite omsorgserfaring.  

Jeg håper absolutt mine barn vil stille opp når jeg strever med tunge løft eller ikke husker hvordan fjernkontrollen virker.  

Jeg håper absolutt ikke barna mine vil måtte bytte bleie på meg eller lete etter meg etter at jeg har gått ut i nattkjole midt på vinteren.  

Jeg har bidratt i både stell, omsorg og samvær med eldre i min egen familie.  Jeg har blitt flinkere til å sette grenser.  Jeg besøker, tar med kake, har møter med hjemmesykepleie, hjelper med enkelt husarbeid og handling, men jeg vil ikke involveres i bleieskift, dusjing eller ansvar for medisinering.  

Jeg ville heller ikke hatt egne foreldre eller andre boende hos meg. 

Anonymkode: ec376...142

Helt enig med deg, pleiebehovet spiller en stor rolle, det er ikke forsvarlig å ha 24/7 omsorg for de mest syke. Det er også ganske nedverdigende for en del. 

Min pappa har opplevd litt av hver, bestemor ble syk da han var kun 12 år, tante var syk hele barndommen, han er vant til å passe på sine. De vokste opp på en gård med flere generasjoner og mange innom. Selv han opplevde det litt ugreit å hjelpe svigerfar på do, det var ubehagelig for de begge at han hjalp til med noe så privat. Akkurat den delen av livet er det best for alle at en profesjonell bistår. 

Jeg har lovet mamma at jeg skal passe på skjeggstubbene den dagen hun ikke klarer det selv, tror det er sunt å trekke grensen omtrent der. Men er de noenlunde selvstendig og jeg har et rom til rådighet, så vil de alltid være velkomne. 

Anonymkode: a52c1...9db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og mine foreldre var tidlig enige om at det er best om alle må ta på sko og kåpe for å besøke hverandre:)

Selv om det er koselig å ha hverandre i nærheten trenger vi alle å leve egne liv. Vi er heldigvis enige om at det er fint å være på besøk hos hverandre og å hjelpe hverandre med med småtteri. Men ellers har vi det best med litt avstand. 

Svigermor ville nok helst bodd i vårt hus. Vi hadde henne boende her i et par måneder da hun pusset opp leiligheten. Hun trivdes som plommen i egget. Jeg fikk nok da hun startet første mandag med å spørre «hva er det til frokost», «når skal vi drikke kaffe» og «jeg treger skyss til byen». Altså; vi er på jobb, skal kjøre unger på aktiviteter osv…

Anonymkode: 696c1...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...