Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig mye epler, og jeg prøver å finne måter å bruke dem på. Har brukt en del, men lurer på om noen har tips til andre ting enn det jeg har lagd så langt; saft, eplegelé, eplemos, eplemuffins til fryseren og et par eplepaier. Gir også bort en del. Gidder ikke å kjøre til pressing. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Epler er også fine å tørke, enten i stekeovnen eller i en frukttørker (selges på Clas Ohlson, Jula o.l.) 

Eplekake med crumble/smuldretopping er veldig godt, og fint å fryse.

Anonymkode: 3d1ca...95f

Skrevet

tilslørte bondepiker
eplechutney
glaserte epler
bakte eller tørkede epleskiver

Anonymkode: a61f4...8fe

Skrevet

Tørke epler er et godt tips! Chutney lagde jeg i fjor. Alle glassene står fortsatt på hylla i matboden…

Skrevet
Iiiiik skrev (8 minutter siden):

Chutney lagde jeg i fjor. Alle glassene står fortsatt på hylla i matboden…

Hehe, det smakte ikke?

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hehe, det smakte ikke?

Joda, forsåvidt godt, men jeg har også laget tomatchutney. Står på samme hylla. Er noe med at de blir glemt. Gir bort gelé, både eple, rips og rognebær, men tar ikke med meg chutney i vertinnegave, og glemmer å sette det frem hjemme selv når vi spiser noe det passer sammen med. 

Skrevet

Inspirert av meg selv, foreslår jeg å lage cider eller vin. Har akkurat kjøpt en gjæringsdunk og forsøker meg på vin av druene mine. Det kan gå bra og blir artig om det klaffer. Utover det, kan nedfallsfrukt graves ned og bli til jord.

Skrevet

Da jeg var liten ( eller da jeg bodde hjemme) kjørte vi slltid epleoverskudd til pressing. Vi hadde utrolig mye epler, så selv om vi ga vekk, laget eplemos, tørket og lagret for vinteren så ble det mye igjen. Jeg har alltid elsket eplemost🥰 Skulle ønske jeg var naboen din, Iiiik! Jeg har i år faktisk kjøpt epler på rema. Laget eplemos i går. Og plommer? Det er ikke så mye plommer i år( hos naboen min😅), så jeg må nok kjøpe det også. Jeg må ha noen porsjoner med plommechutney i fryseren for å lage guttungens favorittmiddag når han melder at han kommer innom.

Skrevet

Jeg har samme utfordring som deg, med to gode epleår på rad. Jeg følger med og noterer tips. Har vurdert å levere til pressing, men vi er ikke så glade i eplemost. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 time siden):

Jeg har samme utfordring som deg, med to gode epleår på rad. Jeg følger med og noterer tips. Har vurdert å levere til pressing, men vi er ikke så glade i eplemost. 

Er det mulig å ikke elske eplemost??

Skrevet

Eplemos med kanel og vanilje og biter (altså biter som er kokt kortere og fremdeles har litt tygg i seg)

Eplegele

Apple crumble

Skrevet

Vi hadde en dårlig eplehøst i år, men jeg lurer på om jeg rett og slett skal kjøpe en haug med epler og lage alle godsakene likevel. Det hører liksom høsten med.

Skrevet
Spurvugla skrev (7 minutter siden):

Vi hadde en dårlig eplehøst i år, men jeg lurer på om jeg rett og slett skal kjøpe en haug med epler og lage alle godsakene likevel. Det hører liksom høsten med.

Jeg har kjøpt epler, jeg MÅ ha eplemos gjennom vinteren🥰

Skrevet
Spurvugla skrev (1 time siden):

Vi har hatt veldig mye, på det sentrale østlandsområdet. Skulle gjerne delt med deg hvis du bor i nærheten. Nærmer seg ferdig her. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (På 18.9.2025 den 20.53):

Fine vertinnegaver utover høsten, eller til jul.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fine vertinnegaver utover høsten, eller til jul.

Jeg har ofte med meg et glass eplegele og et glass rips- eller rognebærgelé når jeg går på besøk. Blir alltid tatt godt imot. Fordelen med gelé er at det tar litt mindre plass å lagre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...