Anonym bruker Skrevet onsdag kl 13:32 #1 Skrevet onsdag kl 13:32 Dette er fritt etter hukommelsen, så det er ikke sikkert at alt jeg kommer med er helt riktig. Det er en uteblomst, sommerblomst. Tror det er en løkplante, men er ikke helt sikker. Den kommer opp hvert år. Det kommer opp i små tuer. Hele planten er kanskje 30-40 cm høy.. Har masse grønne blader nederst og litt oppover tynne stilker, bladene er smale og litt taggete, kanskje litt fasong som et lønneblad. Det kommer en liten gul eller oransje blomst i enden av hver stilk, blomsten tror jeg har litt klokkeform, med åpningen opp. Når planten visner, så er det en brun avlang frøkapsel? igjen der blomsten var, du kan høre at det er noe inni når man rister litt på kapselen. Stilken blir en brun pinne som knekker lett Noen som har en ide om hva dette kan være? Anonymkode: 79610...ebb
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 13:47 #3 Skrevet onsdag kl 13:47 sug lut skrev (6 minutter siden): Lewisia? Takk for tips, men den lignet ikke. Ser jeg glemte å skrive at det er kun stilken med blomsten i enden som er hele høyden, de stikker tydelig opp et godt stykke over det grønne som er mest i bunnen. Litt som en rosestilk med bare blomsten i enden av en lang stilk. Hi Anonymkode: 79610...ebb
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 14:46 #5 Skrevet onsdag kl 14:46 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Akeleie? Anonymkode: e0a24...d2c Nei, det er ikke den heller. Hi Anonymkode: 79610...ebb
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 14:49 #6 Skrevet onsdag kl 14:49 Fløyelsblomst? Anonymkode: b12cc...c0b
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 14:51 #7 Skrevet onsdag kl 14:51 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Fløyelsblomst? Anonymkode: b12cc...c0b Nei, ikke den heller. Hi Anonymkode: 79610...ebb
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 14:55 #8 Skrevet onsdag kl 14:55 Crocosmia), kanskje Crocosmia × crocosmiiflora. Daglilje (Hemerocallis) – men den har tykkere blader og mer liljeaktige blomster. Geum (humleblom) – har taggete blader og klokkeformede blomster, men den er ikke en løkplante. Trollbær (Aruncus) – vokser i tuer og har taggete blader, men har hvite blomster og en Anonymkode: 21fd6...755
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 15:19 #9 Skrevet onsdag kl 15:19 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er fritt etter hukommelsen, så det er ikke sikkert at alt jeg kommer med er helt riktig. Det er en uteblomst, sommerblomst. Tror det er en løkplante, men er ikke helt sikker. Den kommer opp hvert år. Det kommer opp i små tuer. Hele planten er kanskje 30-40 cm høy.. Har masse grønne blader nederst og litt oppover tynne stilker, bladene er smale og litt taggete, kanskje litt fasong som et lønneblad. Det kommer en liten gul eller oransje blomst i enden av hver stilk, blomsten tror jeg har litt klokkeform, med åpningen opp. Når planten visner, så er det en brun avlang frøkapsel? igjen der blomsten var, du kan høre at det er noe inni når man rister litt på kapselen. Stilken blir en brun pinne som knekker lett Noen som har en ide om hva dette kan være? Anonymkode: 79610...ebb Ta bilde med Google, så får du svaret. Anonymkode: ab3e7...ec0
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 16:12 #10 Skrevet onsdag kl 16:12 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Ta bilde med Google, så får du svaret. Anonymkode: ab3e7...ec0 Jeg har ikke mulighet til det desverre. Hi Anonymkode: 79610...ebb
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 16:22 #11 Skrevet onsdag kl 16:22 Anonym bruker skrev (1 time siden): Crocosmia), kanskje Crocosmia × crocosmiiflora. Daglilje (Hemerocallis) – men den har tykkere blader og mer liljeaktige blomster. Geum (humleblom) – har taggete blader og klokkeformede blomster, men den er ikke en løkplante. Trollbær (Aruncus) – vokser i tuer og har taggete blader, men har hvite blomster og en Anonymkode: 21fd6...755 Hmm, kan ligne på en variant av humleblom ja 😊 Hi Anonymkode: 79610...ebb
Ella-2 Skrevet onsdag kl 17:10 #12 Skrevet onsdag kl 17:10 Vi har noe som heter dagliljer i hagen i et gammelt sommerhus vi har. De kommer tilbake og tilbake år etter år. Har visst stått der siden min oldemors tid. De er gule og litt klokkeformede. Når de blomstrer av etterlater de seg en stilk med en stor frøpose øverst der hvor blomsten var
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 20:33 #13 Skrevet onsdag kl 20:33 Valmuer? Bladene er kanskje mer som ruccula enn som løvetann. Når blomstene de ikke er helt utspringet kan de ligne på klokker. Hvis det er en løkplante kunne det være villtulipan/botanisk tulipan, men de har smalere blader igjen. Kan ikke huske noen med tagger. Anonymkode: da815...666
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 21:06 #14 Skrevet onsdag kl 21:06 Ella-2 skrev (3 timer siden): Vi har noe som heter dagliljer i hagen i et gammelt sommerhus vi har. De kommer tilbake og tilbake år etter år. Har visst stått der siden min oldemors tid. De er gule og litt klokkeformede. Når de blomstrer av etterlater de seg en stilk med en stor frøpose øverst der hvor blomsten var Det er ikke de heller, men takk. Hi Anonymkode: 79610...ebb
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 21:13 #15 Skrevet onsdag kl 21:13 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Valmuer? Bladene er kanskje mer som ruccula enn som løvetann. Når blomstene de ikke er helt utspringet kan de ligne på klokker. Hvis det er en løkplante kunne det være villtulipan/botanisk tulipan, men de har smalere blader igjen. Kan ikke huske noen med tagger. Anonymkode: da815...666 Valmuer, det navnet høres veldig kjent ut., har blitt fortalt navnet mange ganger, men det var gått i glemmeboken. De ligner og, bortsett fra at frøkapslene er mer avlange på de jeg tenker på. Men jeg tror det er en type valmuer ja, takk 😊 Hi Anonymkode: 79610...ebb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå