Gå til innhold

Har utvidet rett til selvbestemt abort fått slagside?

Anbefalte innlegg

Skrevet

SVT Dokumentaren "Jakten på en dotter" viser trend om at "kvinnor gör abort när de inser att barnet de väntar är en pojke. " og at det er økende ønske om å få døttre.

Med retten til selvbestemt abort frem til uke 18 har vi nå fått et nytt verktøy for selektiv abort av friske ufødte guttebabyer.

Har vi har gått fra å kjempe mot kjønnsdiskriminering til å utøve den – bare med motsatt fortegn?

Feminisme 4.0: nå med innebygd kjønnsfilter.

Anonymkode: 50578...f93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har vi selvsagt ikke. At man velger bort foster basert på kjønn er ikke bra, men det er jo ikke slik at alle ønsker seg enten jenter eller gutter. Så diskriminerende blir det jo uansett ikke. 

Anonymkode: ae7ab...5af

Skrevet

Tenker det er bedre at folk tar abort enn får unger de ikke vil ha

Anonymkode: cf069...9ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

SVT Dokumentaren "Jakten på en dotter" viser trend om at "kvinnor gör abort när de inser att barnet de väntar är en pojke. " og at det er økende ønske om å få døttre.

Med retten til selvbestemt abort frem til uke 18 har vi nå fått et nytt verktøy for selektiv abort av friske ufødte guttebabyer.

Har vi har gått fra å kjempe mot kjønnsdiskriminering til å utøve den – bare med motsatt fortegn?

Feminisme 4.0: nå med innebygd kjønnsfilter.

Fint om du legger ved link hi. Jeg måtte google for å finne. Her er artikkelen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sofia-gjorde-tva-aborter-for-att-fa-en-dotter

Her er artikkelen på norsk: https://www.nettavisen.no/nyheter/kvinne-i-sverige-tok-abort-to-ganger-for-a-fa-en-jente/s/5-95-2622768

Anonymkode: 863f9...978

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.9.2025 den 16.45):

Tenker det er bedre at folk tar abort enn får unger de ikke vil ha

Anonymkode: cf069...9ef

Ja, det er jo opp til kvinnen og bestemme.

Ble bare overrasket over at utvidelsen fra 12 til 18 uker selvbestemt abort ble brukt så systematisk på denne måten... å avslutte livene til friske ufødte guttebabyer.

Alle disse lukkede Facebook gruppene som det pekes til i dokumentaren viser at omfanget er stort.

Synd for guttene som ikke får leve allikevel, men bra at kvinnen får bestemme over egen kropp. 

Feministisk korrekt, men mangel på grunnleggende respekt for menneskeliv?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, det er jo opp til kvinnen og bestemme.

Ble bare overrasket over at utvidelsen fra 12 til 18 uker selvbestemt abort ble brukt så systematisk på denne måten... å avslutte livene til friske ufødte guttebabyer.

Alle disse lukkede Facebook gruppene som det pekes til i dokumentaren viser at omfanget er stort.

Synd for guttene som ikke får leve allikevel, men bra at kvinnen får bestemme over egen kropp. 

Feministisk korrekt, men mangel på grunnleggende respekt for menneskeliv?

Feministisk korrekt? Jeg, som er feminist syns også abort er et vanskelig tema. Hvor går grensen? Jeg tenker den bør være før reell levedyktighet. Jeg tenker at kvinner må bestemme over sine egne kropper og liv. Når vi har satt grensen, som jeg mener burde være en faglig vurdering, så skal ikke grunnlaget for en kvinnes valg være avgjørende.

Det betyr jo ikke at jeg er upåvirket av en slik historie. Jeg tenker jo egentlig også at en person som aborterer et friskt guttefoster før uke 18 for å få en jente mangler noe vesentlig som en trenger for å være en god forelder. 

Anonymkode: d577f...a43

Skrevet

Jeg er 100 % for selvbestemt abort og at det kun er kvinnens valg. Men jeg er mot at grensen ble flyttet til uke 18. 

Jeg har selv mistet i både uke 12 og 16 og forskjellen på fosteret var markant. I uke 16 var det tydelig et bittelite menneske som kom, og jeg vil tro at det kan bli svært traumatiserende å føde (for det er en fødsel når man er kommet så langt) når man vet at man har valgt at dette fosteret ikke skal fortsette å utvikles kun basert på at det var feil kjønn. 

Anonymkode: 7e258...368

Skrevet

Jeg er også 100% for selvbestemt abort - men var imot at grensen ble flyttet fra uke 12 til 18. Det er en stor forskjell på fosteret på de ukene. Det var snakk om at grensen skulle utvides noe, men nå er det nesten halvveis i svangerskapet. Og slike dilemmaer som at man aborterer basert på kjønn dukker opp. 

Som "alle" andre har jeg fått opp en del reels av Charlie Kirk nå etter hans død. Og ja - han sier og mener mye jeg er langt fra enig i. Han har flere diskusjoner vedr abort - og en del argumenter synes jeg faktisk er innafor. I noen stater kan man ta abort helt frem til fosteret er levedyktig (uke 23-24) - noe som jeg er enig at er helt feil. Om en unge blir født i uke 24 og noen dreper det er det drap - mens samtidig kan man lovlig abortere det... Satt på spissen!!. Det er 5 uker lenger en uke 18 - som ja er mye for ett foster. Men, om en gravid kvinne i uke 18 er f.eks i en ulykke og kommer til sykehuset vil alle krefter settes inn for å redde fosteret. Jeg forstår at noen leger/sykepleiere synes det er vanskelig og hjelpe kvinner med å frivillig avslutte ett svangerskap i uke 18. Det er jo en liten baby nå med "hele" kroppen ferdig utviklet. 

Jeg tror at ved å flytte grensen slik, blir det enda mer at folk er FOR eller I MOT abort. 

Anonymkode: 53476...774

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er også 100% for selvbestemt abort - men var imot at grensen ble flyttet fra uke 12 til 18. Det er en stor forskjell på fosteret på de ukene. Det var snakk om at grensen skulle utvides noe, men nå er det nesten halvveis i svangerskapet. Og slike dilemmaer som at man aborterer basert på kjønn dukker opp. 

Som "alle" andre har jeg fått opp en del reels av Charlie Kirk nå etter hans død. Og ja - han sier og mener mye jeg er langt fra enig i. Han har flere diskusjoner vedr abort - og en del argumenter synes jeg faktisk er innafor. I noen stater kan man ta abort helt frem til fosteret er levedyktig (uke 23-24) - noe som jeg er enig at er helt feil. Om en unge blir født i uke 24 og noen dreper det er det drap - mens samtidig kan man lovlig abortere det... Satt på spissen!!. Det er 5 uker lenger en uke 18 - som ja er mye for ett foster. Men, om en gravid kvinne i uke 18 er f.eks i en ulykke og kommer til sykehuset vil alle krefter settes inn for å redde fosteret. Jeg forstår at noen leger/sykepleiere synes det er vanskelig og hjelpe kvinner med å frivillig avslutte ett svangerskap i uke 18. Det er jo en liten baby nå med "hele" kroppen ferdig utviklet. 

Jeg tror at ved å flytte grensen slik, blir det enda mer at folk er FOR eller I MOT abort. 

Anonymkode: 53476...774

Den var 12 uker av en grunn ja. Det var for at abortloven skulle være "hellig", slik at den ikke ble rørt av de som ville utvide den eller de som ville innskrenke den. Nå er den blitt så ekstrem at det er ikke lenger umulig for de som vil innskrenke den å gjøre nettopp det, innskrenke den. Fordi det nå er mulig for dem å vinne frem med argumenter som gir dem støtte. Grunnen til at loven ble utvidet var at "kvinner føler skam over å søke en nemnd om abort så sent i svangerskapet". Er den følelsen verdt å risikere å få fjernet retten til selvbestemt abort? For det er det som settes på spill her. Problemet er at venstresiden er så blendet av sin moralske overlegenhet at de ser ikke at de skyter seg selv i foten, at de ødelegger i stedet for å hjelpe. Nå er loven ikke lenger "hellig". Nå er den truet, selv om det ikke er synlig riktig ennå. Den skulle aldri vært rørt.

Anonymkode: 863f9...978

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Dette skjønner jeg ikke helt. Man får jo tabletter som skal stoppe hjertet til fosteret før abort igangsettes... Jeg trodde virkelig ikke at man ble tvunget til å føde et levende foster.

Jeg måtte ta senabort pga skader uforenelig med liv, og da tok jeg to piller dagen før aborten ble igangsatt. Jordmor ville absolutt at jeg skulle se fosteret, men det nektet jeg heldigvis for. Hva godt skulle det gjøre, jeg var i utgangspunktet knust over å miste babyen min. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Dette skjønner jeg ikke helt. Man får jo tabletter som skal stoppe hjertet til fosteret før abort igangsettes... Jeg trodde virkelig ikke at man ble tvunget til å føde et levende foster.

Jeg måtte ta senabort pga skader uforenelig med liv, og da tok jeg to piller dagen før aborten ble igangsatt. Jordmor ville absolutt at jeg skulle se fosteret, men det nektet jeg heldigvis for. Hva godt skulle det gjøre, jeg var i utgangspunktet knust over å miste babyen min. 

Det er en artikkel fra 2012. Det har skjedd mye siden det. 

Anonymkode: 51eb2...301

Skrevet

Hvor stor "trend" er dette egentlig? Har ikke sett dokumentaren, men vil tro at det er forsvinnende få som velger bort gutter, på grunn av "feminisme" ? 

Det høres bare merkelig ut. 

Anonymkode: 993e7...a1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det er en artikkel fra 2012. Det har skjedd mye siden det. 

Anonymkode: 51eb2...301

Herlighet! Hvem lenker til slikt da, tåpelige mennesker (ikke du, altså, jeg blir bare så irritert. Også på meg selv om ikke sjekket det ordentlig)

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor stor "trend" er dette egentlig? Har ikke sett dokumentaren, men vil tro at det er forsvinnende få som velger bort gutter, på grunn av "feminisme" ? 

Det høres bare merkelig ut. 

Anonymkode: 993e7...a1c

Det er klart at de er få. De kunne nok også sjekke det før den nye loven kom. Det var svært få, om noen, som fikk avslag på senabort selv om det måtte opp i nemda først. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...