Gå til innhold

Å gå til avisen for å klage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tannlege er for dyrt og det burde absolutt komme under samme vilkår som annen helsehjelp, men dette ble litt dumt, synes jeg.

https://www.aftenposten.no/norge/i/gwonXq/maa-ta-opp-forbrukslaan-for-aa-betale-datterens-8-tannregulering

De må neppe betale hele summen på en gang. Jeg har fire barn som har hatt/har tannregulering og da betaler vi en litt stor sum (2-3000) ved oppstart og så er det 800-1000 kr pr kontroll/behandling. Yngste som er i gang nå har fått stipulert ca 40 000,- over to år. Absolutt mye penger, men da er faktisk over 70 % dekket gjennom refusjonsordningen. Har man fire barn må man beregne uforutsette utgifter, rett og slett. 

Anonymkode: 1838a...385

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva handler artikkelen om?

Anonymkode: 58788...4c4

Skrevet

Jeg er litt delt her. Tannregulering er kjempedyrt. Vi betalte langt mer enn det der. Og vi visste det ville komme så vi sparte penger hver mnd i lang tid. Men det er også et landskap der du er prisgitt tannlegen. Det er ingen mulighet for å sjekke om prisen er normal og behandlingen innafor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Charlotte Nilsen Amundsen og mannen hennes fra Sortland har fire barn. De oppdaget tidlig at datteren Sofie hadde problemer med tannstillingen, og da hun var åtte år fikk de beskjed om at hun trenger tannregulering. Behandlingen vil koste 35.000 kroner, noe familien ikke har råd til i budsjettet. Foreldrene, som jobber henholdsvis i barnehage og som rørlegger, bestemte seg først for å utsette behandlingen for å spare, men det har vært vanskelig. Nå vurderer de å ta opp forbrukslån og har også startet en Spleis for å dekke kostnadene. I tillegg kan det hende at Sofies storesøster også trenger regulering i løpet av noen år.

Anonymkode: 387a1...b82

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Beklager, jeg fikk ikke med meg at det var bak betalingsmur. Jeg ser at en annen har tatt på seg å forklare saken, takk til deg :)

hi

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (11 minutter siden):

Jeg er litt delt her. Tannregulering er kjempedyrt. Vi betalte langt mer enn det der. Og vi visste det ville komme så vi sparte penger hver mnd i lang tid. Men det er også et landskap der du er prisgitt tannlegen. Det er ingen mulighet for å sjekke om prisen er normal og behandlingen innafor. 

Det er som sagt i hi, altfor dyrt å gå til tannlege, men jeg føler at denne saken ble vinklet litt feil. Og man har jo mulighet til å innhente priser og stipulert behandlingsomfang hos flere aktører før man velger, om man orker å ta på seg den jobben.

hi

Skrevet

Hvis man velger å få fire barn så bør man virkelig håndtere en utgift på 35 000 kroner. Noe annet er totalt uansvarlig.

Anonymkode: 61517...d36

Skrevet

Spleis for å dekke regulering til ungen man har valgt å få er bare latterlig! Vi har tre barn hvorav to har hatt regulering og det var langt fra billig men vi visste tidlig at det kom til å komme og det var betalt over hele året de gikk i behandling - ikke på en gang. De er to voksne i full jobb så dette bør de greie. 

Anonymkode: 2a306...393

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Charlotte Nilsen Amundsen og mannen hennes fra Sortland har fire barn. De oppdaget tidlig at datteren Sofie hadde problemer med tannstillingen, og da hun var åtte år fikk de beskjed om at hun trenger tannregulering. Behandlingen vil koste 35.000 kroner, noe familien ikke har råd til i budsjettet. Foreldrene, som jobber henholdsvis i barnehage og som rørlegger, bestemte seg først for å utsette behandlingen for å spare, men det har vært vanskelig. Nå vurderer de å ta opp forbrukslån og har også startet en Spleis for å dekke kostnadene. I tillegg kan det hende at Sofies storesøster også trenger regulering i løpet av noen år.

Anonymkode: 387a1...b82

Takk

Skrevet

Hvis de visste fra ett års alder at hun hadde problemer med tannstillingen, så burde de jo begynt å spare da.

Skrevet

Å gå offentlig ut og vise hele verden hvor uansvarlig man er, er jo rimelig spesielt. Men det booster jo sikkert Spleisen litt da.

Skrevet

Jeg er også litt delt her. Det er mange utgifter som følger barn, og man må være forberedt på. Man må heller ikke betale tannlegeregning i ett jafs, så det er ikke 35.000 på en gang.

På den andre siden burde tannhelse vært dekket av det offentlige, på lik linje med annen helse. Vi har to barn som har regulering, i begge tilfellene har vi fått beskjed om at det er nødvendig for å unngå skader og plager senere. For den eldste fikk vi oppgitt at egenandelen kom til å være rundt 30.000. Nå 3 år senere er reguleringen av, vi har betalt over 50.000 og h*n går fremdeles til etterkontroll.

Om ikke det er mulig å få dette inn under helse, så burde det vært bedre regulert, man er helt prisgitt hva tannlegen velger å ta betalt. For oss som bor i utkantstrøk er det heller ikke flere tannleger å velge mellom, vi har kun ett valg.

Anonymkode: 9f654...bb6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis man velger å få fire barn så bør man virkelig håndtere en utgift på 35 000 kroner. Noe annet er totalt uansvarlig.

Så stusselig du er. Hadde artikkelen handlet om Frongnee foreldre som har 4 barn med tannregulering som betaler 35.000x 4 på ei lønning og mener andre foreldre sutrer over hvor dyrt tannlege er, og at foreldre rundt om er uansvarlige som ikke har penger på bok når de må ut med x antall tusen i regulering osv. hadde pipa di fått en annen lyd. Du er den klassiske forum brukeren som er ensom og har det vondt. Den som alltid må knuse en hi 

Anonymkode: 5b767...1cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Så stusselig du er. Hadde artikkelen handlet om Frongnee foreldre som har 4 barn med tannregulering som betaler 35.000x 4 på ei lønning og mener andre foreldre sutrer over hvor dyrt tannlege er, og at foreldre rundt om er uansvarlige som ikke har penger på bok når de må ut med x antall tusen i regulering osv. hadde pipa di fått en annen lyd. Du er den klassiske forum brukeren som er ensom og har det vondt. Den som alltid må knuse en hi 

Hva i alle dager er det du rører med? Selvsagt er det uansvarlig å ikke kunne håndtere en utgift på 35 000 når man velger å få barn. Fire til og med. Men du er vel en av disse som trykker ut unge etter unge og forventer at «fellesskapet» skal betale for deg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Knuse en hi? Hi er da klinkende klar i at hun også syns det er tåpelig å klage i avisen over at barn koster penger. 

Anonymkode: 7b67f...ea0

Skrevet

Det er mye som er dyrt med barn, regulering er en av de tingene.

Men du kan virkelig ikke få fire barn om du ikke har råd til å følge opp slike ting. 

Om det er briller, regulering, konfirmasjon eller vinterklær, du må faktisk ha råd til det når du setter så mange barn til verden.

Anonymkode: 1d785...295

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er som sagt i hi, altfor dyrt å gå til tannlege, men jeg føler at denne saken ble vinklet litt feil. Og man har jo mulighet til å innhente priser og stipulert behandlingsomfang hos flere aktører før man velger, om man orker å ta på seg den jobben.

hi

Mange plasser kan man ikke velge. Det er 1 kjeveortoped og that’s it

Anonymkode: d6a4f...c7f

Skrevet

Leste artikkelen og tenkte det samme, veldig spesielt og gå ut sånn og opprette en Spleis. Er man 2 foreldre i full jobb, burde dette være håndterbart. 

Jeg har selv 2 barn med regulering, og er alene om det. Det er 2000,- ekstra hver måned som jeg må ut med, og som selvfølglig er vanskelig. Men - sånn er det. 

MEN - synes jo selvfølgelig at det er latterlig at tannbehandling for barn og ungdom er "gratis" nå det så absolutt ikke er det!! Selvsagt skulle tannhelse vært dekket på samme måte som astma, benbrudd o.l. Og ikke bare for barn og unge - men for alle alltid. Helt greit med egenandel for voksne, og til å med en relativt høy en. Men, med frikort når man kommer over en viss sum. 

Anonymkode: 93fba...bb0

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Hæ? HI er ikke personen i artikkelen. Anbefaler deg å lese HI engang til

Anonymkode: e5b1b...02f

Skrevet

Hva i alle dager er det du rører med? Selvsagt er det uansvarlig å ikke kunne håndtere en utgift på 35 000 når man velger å få barn. Fire til og med. Men du er vel en av disse som trykker ut unge etter unge og forventer at «fellesskapet» skal betale for deg?

Haha, jeg har to voksne barn som er ferdig utdannet og er i fulle jobber. Har selv også full jobb - samme med mannen min som jobber fullt.  Vi har romslig økonomi. Men jeg klarer også å se at ikke alle med 4 barn har økonomi til så store innhugg. Livet skjer, og mange foreldre har lav inntekt, kanskje lekkasje i huset eller andre store ting på toppen. Men da får barnevernet hente disse barna og ta over hvis foreldrene er så dårlige foreldre som dere sier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Haha, jeg har to voksne barn som er ferdig utdannet og er i fulle jobber. Har selv også full jobb - samme med mannen min som jobber fullt.  Vi har romslig økonomi. Men jeg klarer også å se at ikke alle med 4 barn har økonomi til så store innhugg. Livet skjer, og mange foreldre har lav inntekt, kanskje lekkasje i huset eller andre store ting på toppen. Men da får barnevernet hente disse barna og ta over hvis foreldrene er så dårlige foreldre som dere sier. 

Når voksne folk er så passiv aggressive som du er her, så blir jeg helt varm på dine vegne. Argumenterer du slik i den virkelige verden også? ‘Men da får barnevernet komme da, buhu, noen var ikke enig med meg’. 

Anonymkode: 7b67f...ea0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er du sikker på at du er voksen? Du er jo like følelsesstyrt og dramatisk som en 12-åring.

Poenget er at om man har så dårlig økonomi at en uforutsett utgift på 35 000 kroner velter lasset, da har man ikke råd til fire barn. Hvem tenker du skal betale 35 000 kroner til en forelder som ikke har råd til tannregulering til barnet sitt? Har de ikke pengene, så har de ikke råd, åpenbart. 

Det er bare du som jabber i vei om barnevernet. 

Skrevet

Er du sikker på at du er voksen? Du er jo like følelsesstyrt og dramatisk som en 12-åring.

Poenget er at om man har så dårlig økonomi at en uforutsett utgift på 35 000 kroner velter lasset, da har man ikke råd til fire barn. Hvem tenker du skal betale 35 000 kroner til en forelder som ikke har råd til tannregulering til barnet sitt? Har de ikke pengene, så har de ikke råd, åpenbart. 

Det er bare du som jabber i vei om barnevernet. 

Kom med forslag da hva de skal gjøre? Du har ikke annet å si enn å shame andre foreldre på nett. Burde aldri fått barn når de 12 år etter siste barnet finner ut at de får en stor regning. Dette burde de tenkt på før. Noe så dømmende. Tenk om du selv ble alenemor, mistet jobben, ble syk og gikk ned i lønn etc. hvis du ikke forstår at 35.000 er mye penger for en familie med 4 barn så vet ikke jeg. Empati har du lite av. Siden du mener folk ikke burde fått barn fordi de sliter med noe så får Bv hente barna da.. er vel omsorgssvikt å ikke gi barna helsehjelp? 

Skrevet

Tenner er dyrt og mener vel at regulering til barn burde vært dekket av det offentlige. Samtidig mener jeg at voksne foreldre skal skåne sine barn mot å bli eksponert i media på den måten det blir oppfattet her. Det kan oppfattes som de oppdras inn i en offerrolle, de som barn muligens ikke skjønner konsekvensen av. For unger har foreldrene alltid rett og tar riktige valg, selv om de i mange tilfeller ikke har det i det hele tatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kom med forslag da hva de skal gjøre? Du har ikke annet å si enn å shame andre foreldre på nett. Burde aldri fått barn når de 12 år etter siste barnet finner ut at de får en stor regning. Dette burde de tenkt på før. Noe så dømmende. Tenk om du selv ble alenemor, mistet jobben, ble syk og gikk ned i lønn etc. hvis du ikke forstår at 35.000 er mye penger for en familie med 4 barn så vet ikke jeg. Empati har du lite av. Siden du mener folk ikke burde fått barn fordi de sliter med noe så får Bv hente barna da.. er vel omsorgssvikt å ikke gi barna helsehjelp? 

Hva de skal gjøre? Det er jo veldig enkelt. For det første: ikke få flere barn enn de har råd til. Og når de først får flere barn de har råd til, så må de sørge for å sette av penger så de har til uforutsette utgifter. Det burde da være åpenbart?

Å påpeke realiteter er ikke å «shame» (bruker folk under 18 det uttrykket…?) noen, altså. Det får da være måte på hvor for et sart lite snøfnugg man skal være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...