Gå til innhold

Vikdtekter og overgrep i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal dette være mulig? Hvilke rettsikkerhet har barna? Skal barn være alene med voksne i barnehage, der slike ting kan skje? 
Faen så sint jeg blir. Dette er et skam på yrket mitt og jeg er rasende! 
Øk bemanningen, få nok folk på jobb til å sikre at ingen voksne er alene med barna. 
Nå er det flere ødelagte familier og barn grunnet svak rettsikkerhet for barn. 
Men regjeringen tenker vel at det er ikke så nøye med om noen barn blir voldtatt i barnehagene så lenge resten av ti tusener ikke blir det. Penger spart!   

Anonymkode: 150a9...8ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan skal dette være mulig? Hvilke rettsikkerhet har barna? Skal barn være alene med voksne i barnehage, der slike ting kan skje? 
Faen så sint jeg blir. Dette er et skam på yrket mitt og jeg er rasende! 
Øk bemanningen, få nok folk på jobb til å sikre at ingen voksne er alene med barna. 
Nå er det flere ødelagte familier og barn grunnet svak rettsikkerhet for barn. 
Men regjeringen tenker vel at det er ikke så nøye med om noen barn blir voldtatt i barnehagene så lenge resten av ti tusener ikke blir det. Penger spart!   

Ja, det er nok det regjeringen tenker. Ikke bare bryr de seg ikke, de ØNSKER faktisk at småbarn skal bli voldtatt. 

Eller? Det ER lov å bruke hue. 

Anonymkode: 3ebf2...1cc

Skrevet

Det er ingen tvil om at bemanningen generelt i barnehager er for dårlig, men det må mange ansatte til for at ingen skal være alene med barna i noen som helst sammenhenger. På morgen og ettermiddag så er man jo naturlig færre folk, og man må dele seg for å få gjort det man skal.

Hilsen tidligere barnehageansatt.

Anonymkode: 83afe...b94

Skrevet

Overgrep i barnehagen er grusomt, virkelig helt grusomt.

Men at voksne omsorgspersoner aldri skal være alene med barn er en utopi som er helt ugjennomførbar, da må det jo være like mange voksne som barn i en barnehage og da kan man like gjerne gi foreldrene foreldrepenger så de kan være hjemme med dem til de begynner på skolen.

Anonymkode: 5620e...61f

Skrevet

Enig i at for mye alenearbeid ikke er bra, men man kan ikke ha bemanning som gir rom for å alltid være to når et barn får på do, skifter bleie eller trenger klesskift. Det skjønner du også. 

Men jeg skal innrømme at jeg tenkte alvorlig over dette med én-én bemanning da jeg jobbet som støttepedagog. Jeg var mye helt alene med et barn med Downs syndrom, helt uten språk, både verbalt og non-verbalt. Barnet var 2 år da jeg begynte, men hadde en kognitiv alder på 6-8 mnd. Jeg gjorde ALT, var som en mamma. Vi var alene på turer, i badesituasjoner, egentlig 80% av dagene var vi alene. Barnet hadde helt egne behov og klarte ikke følge vanlig hverdag sammen med de andre. 

Da tenkte jeg over hvor prisgitt barn (spesielt barn med spesielle behov) er de voksne rundt seg og hvor enkelt det ville vært for en ond person i min stilling og utføre stygge ting mot det barnet. Barnet hadde ingen mulighet til å formidle noe sånt til noen. 

Så at det finnes sårbare situasjoner i bhger rundt omkring, det er det ingen tvil om. 

Anonymkode: acbc8...20f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig i at for mye alenearbeid ikke er bra, men man kan ikke ha bemanning som gir rom for å alltid være to når et barn får på do, skifter bleie eller trenger klesskift. Det skjønner du også. 

Men jeg skal innrømme at jeg tenkte alvorlig over dette med én-én bemanning da jeg jobbet som støttepedagog. Jeg var mye helt alene med et barn med Downs syndrom, helt uten språk, både verbalt og non-verbalt. Barnet var 2 år da jeg begynte, men hadde en kognitiv alder på 6-8 mnd. Jeg gjorde ALT, var som en mamma. Vi var alene på turer, i badesituasjoner, egentlig 80% av dagene var vi alene. Barnet hadde helt egne behov og klarte ikke følge vanlig hverdag sammen med de andre. 

Da tenkte jeg over hvor prisgitt barn (spesielt barn med spesielle behov) er de voksne rundt seg og hvor enkelt det ville vært for en ond person i min stilling og utføre stygge ting mot det barnet. Barnet hadde ingen mulighet til å formidle noe sånt til noen. 

Så at det finnes sårbare situasjoner i bhger rundt omkring, det er det ingen tvil om. 

Rettsikkerheten til barnet er lik null, og systemet har tilitt til ansatte. Så finnes det onde ansatte i alle yrker, og da skjer det overgrep. Utvik hemmede er de som opplever mest overgrep og tvang, nettopp som du sier de kan ikke si fra. 
Vi er alltid 2 på jobb hele tiden. På slutten av dagen er vi sammen med andre avd og er alltid 2. aldri alene. (På papiret) men i praksis er vi det ofte. 
Det er slik næringskjeden overlever. 
skadde barn , bup og barnevern har jobb. Overgrep mot barn - politiet har jobb. Foreldre blir sykmeldt - nav har jobb. For mye sikkerhet- færre har jobb. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Rettsikkerheten til barnet er lik null, og systemet har tilitt til ansatte. Så finnes det onde ansatte i alle yrker, og da skjer det overgrep. Utvik hemmede er de som opplever mest overgrep og tvang, nettopp som du sier de kan ikke si fra. 
Vi er alltid 2 på jobb hele tiden. På slutten av dagen er vi sammen med andre avd og er alltid 2. aldri alene. (På papiret) men i praksis er vi det ofte. 
skadde barn , bup og barnevern har jobb. Overgrep mot barn - politiet har jobb. Foreldre blir sykmeldt - nav har jobb. For mye sikkerhet- færre har jobb. 

På hvilken måte mener du barn ikke har rettssikkerhet?

Anonymkode: 59552...7a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tenker du at samfunnet skaper usikkerhet slik at folk har jobb?

Man skal virkelig høre mye!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvordan kommer du frem til at barn har null rettsikkerhet? Deres trygghet er jo nedfelt i lovverket, at det finnes uegnede ansatte får man aldri helt forhindre. På foreldremøter i barnehagen vår er det fokus på hvordan de legger opp det praktiske slik at sjansen for overgrep skal minimeres mest mulig. Ingen får være alene på et rom med døren lukket, for eksempel. Men man er nødt til å stole på de ansatte, ellers kan man ikke ha verken barnehage eller skole. 

Ditt syn på hvordan næringskjeden fungerer har jeg ikke ord til å kommentere, det er jo helt vilt det du skriver! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sorry, men her mistet du all troverdighet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Overgrep i barnehagen er grusomt, virkelig helt grusomt.

Men at voksne omsorgspersoner aldri skal være alene med barn er en utopi som er helt ugjennomførbar, da må det jo være like mange voksne som barn i en barnehage og da kan man like gjerne gi foreldrene foreldrepenger så de kan være hjemme med dem til de begynner på skolen.

Dette. Er jo ikke gjennomførbart med en slik bemanning som det foreslås her. Hvor skal alle de folka tas fra egentlig? Hjemmetjenesten?

Anonymkode: 8f207...aaf

Skrevet

Jeg har flere ganger hatt praksisplass i barnehage å fikk da beskjed om at jeg ikke trengte å levere politiattest ettersom jeg aldri skulle være alene med barna uansett. Men det ble likevel mange ganger til at jeg måtte følge ett barn alene på do eller skifte en bleie alene,pga det ikke var nok ansatte til at det alltid kunne være med en når jeg skulle hjelpe barnet.Syns det er skremmende at de ikke krever politiattest fra ALLE som jobber med barna,uansett om det ikke er hver dag å det kanskje bare er over noen månender. Mye kan skje på disse månedene om en plutselig får inn feil person. 

Anonymkode: c419e...edf

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har flere ganger hatt praksisplass i barnehage å fikk da beskjed om at jeg ikke trengte å levere politiattest ettersom jeg aldri skulle være alene med barna uansett. Men det ble likevel mange ganger til at jeg måtte følge ett barn alene på do eller skifte en bleie alene,pga det ikke var nok ansatte til at det alltid kunne være med en når jeg skulle hjelpe barnet.Syns det er skremmende at de ikke krever politiattest fra ALLE som jobber med barna,uansett om det ikke er hver dag å det kanskje bare er over noen månender. Mye kan skje på disse månedene om en plutselig får inn feil person. 

Anonymkode: c419e...edf

Herregud. Hos oss må alle levere politiattest uansett. Men en politiattest er ingen hvilepute. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Sorry, men her mistet du all troverdighet. 

Haha, troverdighet på hva ? At saken jeg skrev om er oppdiktet eller? Les VG. Hva jeg som jobber i bhg selv mener- hva har det med troverdighet å gjøre? Mine meninger? 

jeg jobber i barnehage, og jeg vet hvor mye ansatte er alene med barn. 
Selv om det er umulig å være to tilstede i alle kriker og kroker. 
Hvor er rettsikkerheten til barn om de blir voldtatt i barnehagen og ikke kan gjøre rede for hva som er skjedd? En barnehage som skal holde barna trygg? 

Skrevet

En politiattest sier bare at man ikke et tatt for noe, farlig å tro at en ren politiattest betyr "uskyldig". 

Når det er sagt, så SKAL alle levere politiattest, til og med praksiselever. De skal også signer taushetsplikten. Gjøres ikke dette, bryter både skole og bhg loven. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Haha, troverdighet på hva ? At saken jeg skrev om er oppdiktet eller? Les VG. Hva jeg som jobber i bhg selv mener- hva har det med troverdighet å gjøre? Mine meninger? 

Hvor er rettsikkerheten til barn om de blir voldtatt i barnehagen og ikke kan gjøre rede for hva som er skjedd? En barnehage som skal holde barna trygg? 

Å påstå at man ikke øker bemanningen og sikkerheten til barna fordi man trenger "skadde barn", så andre har jobb. Det er galskap å tenke sånn, mener jeg. Og når du kan konspirere på den måten, mister du "publikum". Veldig få orker å forholde seg til så sprø folk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å påstå at man ikke øker bemanningen og sikkerheten til barna fordi man trenger "skadde barn", så andre har jobb. Det er galskap å tenke sånn, mener jeg. Og når du kan konspirere på den måten, mister du "publikum". Veldig få orker å forholde seg til så sprø folk.

Hva gjør barnevernet med barn som sliter etter misbruk og overgrep i bhg og skole? De sender barn i fosterhjem og institusjoner og opprettholder arbeidsplasser. Det er avtaler på kryss og tvers og mange tjener store penger. 
Trodde ikke det jeg heller, for hvem kan tro på galskap? Det gir ingen mening. Helt til man opplever - kjenner til selv 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør barnevernet med barn som sliter etter misbruk og overgrep i bhg og skole? De sender barn i fosterhjem og institusjoner og opprettholder arbeidsplasser. Det er avtaler på kryss og tvers og mange tjener store penger. 
Trodde ikke det jeg heller, for hvem kan tro på galskap? Det gir ingen mening. Helt til man opplever - kjenner til selv 

Jøjemeg, du er jo helt på jordet.

Selvfølgelig blir ikke barn som har opplevd overgrep i barnehagen tatt fra foreldrene sine, hvorfor i alle dager skulle det skje?

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

De mangler jo ikke rettssikkerhet selv om overgrep dessverre skjer. Det er ikke lovlig med overgrep mot barn, liksom…

Anonymkode: 59552...7a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du tror ikke at barn blir fjernet fra foreldrenes for å holde fosterfamilier i jobb? Du vet kanskje ikke at det er stor mangel på fosterfamilier i landet, men slik er det altså. 

Om du har mistet omsorgen for barnet ditt kan du trygt gå ut fra at det er svært forståelig for alle rundt dere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Tror du skal prøve å ta V foliehatten… 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...