Anonym bruker Skrevet 17. september #51 Skrevet 17. september Anonym bruker skrev (På 16.9.2025 den 11.40): Hadde det vært sånne regler når jeg gikk på videregående, så hadde jeg aldri kommet meg gjennom. Mistet faren min i 1 klasse etter langvarig sykdom, og hadde mye fravær pga det. I 2 klasse kom hverdagen og tapet med er smell, og jeg hadde mye fravær da og. Livet skjer, og det må det tas høyde for. Anonymkode: 3807c...d5b Jeg gikk ut av videregående midt på 90-tallet, og vi hadde fraværsgrense. Ved 10% fravær i et fag fikk du skriftlig advarsel om at du sto i fare for å ikke få vurdering, ved 15% fravær fikk du ikke vurdering. Det var kun legeerklæring for de med kronisk sykdom og dermed høyt fravær. Ellers gjaldt egenmelding for de over 18. de under 18 måtte få skriftlig tillatelse fra foreldre til å kunne melde fravær selv. Anonymkode: b719b...984
Anonym bruker Skrevet 18. september #52 Skrevet 18. september Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg gikk ut av videregående midt på 90-tallet, og vi hadde fraværsgrense. Ved 10% fravær i et fag fikk du skriftlig advarsel om at du sto i fare for å ikke få vurdering, ved 15% fravær fikk du ikke vurdering. Det var kun legeerklæring for de med kronisk sykdom og dermed høyt fravær. Ellers gjaldt egenmelding for de over 18. de under 18 måtte få skriftlig tillatelse fra foreldre til å kunne melde fravær selv. Anonymkode: b719b...984 Jeg gikk ut av vgs i 96. Sånn var det ikke for oss. Jeg hadde garantert vært en kandidat for stryk pga fravær, men jeg mistet aldri en prøve eller vurdering. Jeg blomstret på universitetet og gikk ut med hovedfag og toppkarakterer. Har nå vært i arbeidslivet i 25 år. Har aldri hatt en sykemelding og er så og si aldri borte fra jobb. Så en trøblete ungdomstid er ikke ensbetydende med at man blir en dårlig ansatt. Det må tilrettelegges for at ungdommene kommer seg ut av pliktløpet og kan finne sin egen vei. Som sagt. Jeg er enig i at det bør være en fraværsgrense, men det må være fleksibilitet og tillit. Det må ikke være vanskeligere enn i arbeidslivet. HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 18. september #53 Skrevet 18. september Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg gikk ut av vgs i 96. Sånn var det ikke for oss. Jeg hadde garantert vært en kandidat for stryk pga fravær, men jeg mistet aldri en prøve eller vurdering. Jeg blomstret på universitetet og gikk ut med hovedfag og toppkarakterer. Har nå vært i arbeidslivet i 25 år. Har aldri hatt en sykemelding og er så og si aldri borte fra jobb. Så en trøblete ungdomstid er ikke ensbetydende med at man blir en dårlig ansatt. Det må tilrettelegges for at ungdommene kommer seg ut av pliktløpet og kan finne sin egen vei. Som sagt. Jeg er enig i at det bør være en fraværsgrense, men det må være fleksibilitet og tillit. Det må ikke være vanskeligere enn i arbeidslivet. HI Anonymkode: 66cef...903 Fkraværdgrensene er jo ikke satt for å være vanskelig. Det er helt nødvendig å ha en grense for at læreren skal ha mulighet til å sette standpunktkarakter, mener du at det skal være fleksibelt i den forstand at det skal være opp til den enkelte lærer å bestemme hva som er tilstrekkelig oppmøte i et fag? Der er ingen plikt å gå på videregående - det er faktisk helt frivillig! Og vil de ikketa del i «pliktløprt» er det fullt mulig å ta fag som privatist, hvor det er null krav til oppmøte i de fleste fag. Anonymkode: b719b...984
Anonym bruker Skrevet 18. september #54 Skrevet 18. september Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Fkraværdgrensene er jo ikke satt for å være vanskelig. Det er helt nødvendig å ha en grense for at læreren skal ha mulighet til å sette standpunktkarakter, mener du at det skal være fleksibelt i den forstand at det skal være opp til den enkelte lærer å bestemme hva som er tilstrekkelig oppmøte i et fag? Der er ingen plikt å gå på videregående - det er faktisk helt frivillig! Og vil de ikketa del i «pliktløprt» er det fullt mulig å ta fag som privatist, hvor det er null krav til oppmøte i de fleste fag. Anonymkode: b719b...984 Jeg er mor til en kronisk syk elev som også har vært kronisk syk hele ungdomsskolen. På 10. trinn hadde hen nesten 40% fravær, alt var på grunn av den kroniske sykdommen. Utenom anfall sto hen på for å ta igjen og sørge for vurderingsgrunnlag. De trenger absolutt ikke 90% oppmøte for å ha vurderingsgrunnlag om eleven gjør det som trengs når det er mulig. Den muligheten er ganske avgjørende for å få flere til å fullføre. Med denne ordningen vil elever med kompetanse stryke fordi det er bestemt at de ikke skal få vise den om fraværet er over 10% Anonymkode: abf3c...7f5
Anonym bruker Skrevet 18. september #55 Skrevet 18. september Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg gikk ut av vgs i 96. Sånn var det ikke for oss. Jeg hadde garantert vært en kandidat for stryk pga fravær, men jeg mistet aldri en prøve eller vurdering. Jeg blomstret på universitetet og gikk ut med hovedfag og toppkarakterer. Har nå vært i arbeidslivet i 25 år. Har aldri hatt en sykemelding og er så og si aldri borte fra jobb. Så en trøblete ungdomstid er ikke ensbetydende med at man blir en dårlig ansatt. Det må tilrettelegges for at ungdommene kommer seg ut av pliktløpet og kan finne sin egen vei. Som sagt. Jeg er enig i at det bør være en fraværsgrense, men det må være fleksibilitet og tillit. Det må ikke være vanskeligere enn i arbeidslivet. HI Anonymkode: 66cef...903 Det er rart om dere ikke hadde det sånn. Jeg gikk ut i 97 og vi hadde det sånn alle tre årene. Anonymkode: 7d164...690
Anonym bruker Skrevet 18. september #56 Skrevet 18. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Fkraværdgrensene er jo ikke satt for å være vanskelig. Det er helt nødvendig å ha en grense for at læreren skal ha mulighet til å sette standpunktkarakter, mener du at det skal være fleksibelt i den forstand at det skal være opp til den enkelte lærer å bestemme hva som er tilstrekkelig oppmøte i et fag? Der er ingen plikt å gå på videregående - det er faktisk helt frivillig! Og vil de ikketa del i «pliktløprt» er det fullt mulig å ta fag som privatist, hvor det er null krav til oppmøte i de fleste fag. Anonymkode: b719b...984 Poenget er at de har justert reglene, og det nye systemet er helt håpløst. Det er valgfritt å gå på videregående. Men jeg tror ikke det oppleves som valgfritt for de fleste ungdommer. For det første fordi de ikke er myndige enda, og det er forventninger hjemmefra om at de skal ta videregående. For det andre er det ikke lett å gå ut i arbeidslivet med kun ungdomsskole. Så jeg mener absolutt at VGS er en del av et pliktløp HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 18. september #57 Skrevet 18. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Fkraværdgrensene er jo ikke satt for å være vanskelig. Det er helt nødvendig å ha en grense for at læreren skal ha mulighet til å sette standpunktkarakter, mener du at det skal være fleksibelt i den forstand at det skal være opp til den enkelte lærer å bestemme hva som er tilstrekkelig oppmøte i et fag? Der er ingen plikt å gå på videregående - det er faktisk helt frivillig! Og vil de ikketa del i «pliktløprt» er det fullt mulig å ta fag som privatist, hvor det er null krav til oppmøte i de fleste fag. Anonymkode: b719b...984 Og… det skal være fleksibelt på den måten at sykdom går utenom 10%. Enten ved at egenmelding tillegges samme verdi som legeerklæring hadde tidligere, eller at de gjeninnfører bruk av legeerklæring ved sykdom ( noe som eter lite hensiktsmessig mht legenes kapasitet.) Og ikke minst. Dersom eleven får en sykdom/skade som gjør at de uansett får behandling og dermed legeerklæring - da må de kunne levere denne og få unntak fra 10%. Samt at ungdom med kroniske lidelser må kunne bruke en legeerklæring og få unntak fra 10% HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 18. september #58 Skrevet 18. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er rart om dere ikke hadde det sånn. Jeg gikk ut i 97 og vi hadde det sånn alle tre årene. Anonymkode: 7d164...690 Kan være at lærer ikke meldte inn da.. vi fikk jo beskjed om at det var en grense, og jeg fikk også en advarsel i et lite fag en gang husker jeg.. men jeg fikk karakter i alt. Jeg hadde veldig mye fravær av mange grunner.. HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 18. september #59 Skrevet 18. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er mor til en kronisk syk elev som også har vært kronisk syk hele ungdomsskolen. På 10. trinn hadde hen nesten 40% fravær, alt var på grunn av den kroniske sykdommen. Utenom anfall sto hen på for å ta igjen og sørge for vurderingsgrunnlag. De trenger absolutt ikke 90% oppmøte for å ha vurderingsgrunnlag om eleven gjør det som trengs når det er mulig. Den muligheten er ganske avgjørende for å få flere til å fullføre. Med denne ordningen vil elever med kompetanse stryke fordi det er bestemt at de ikke skal få vise den om fraværet er over 10% Anonymkode: abf3c...7f5 Nå misforstår du litt tror jeg. For legeattest på kronisk sykdom gjelder i aller høyeste grad på vgs også, og da kab læreren sette karakter selv om fraværet er over 10%. Det kan gis ekstraoppgaver osv for å sørge for karaktergrunnlag. Det er ingen som ønsker å stryke en kronisk syk ungdom. Det vi klager på er at man ikke får dokumentere fravær FØR 10%. Det er så idiotisk at man ikke får levere en sykemelding om man allikevel er i kontakt med helsevesen. Det gjør at kronisk syke bruker opp sine 10% på egenmelding på sin kroniske sykdom, og ikke har noe fravær som kan tas udokumentert etterpå. En kronisk syk ungsom som får omgangssyke i februar må til lege og få det dokumentert, fordi det udokumenterte fraværet ble brukt på begynnelsen av året uten mulighet for å levere legeattest på det. Anonymkode: b40a5...fdc
Anonym bruker Skrevet 19. september #60 Skrevet 19. september Når det gjelder fravær på kjøreskoletimer, så kan en legge opp et forløp tidlig når en vett når på dagen fritimene er( de fleste på 2-3 trinn har fritimer innimellom. Ellers vet alle at det ikke er lett å styre sykdom. Men en trenger ikke være hjemme med en forkjølelse da… vet at flere i arbeidslivet er hjemme bare de kjenner på at de « hangler» litt. Det som gjerne er urettferdig, er at de som har politiske verv og lignende får gyldig fravær( hvertfall fikk)….. Anonymkode: 9537a...8ba
Anonym bruker Skrevet 19. september #61 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (7 timer siden): Og… det skal være fleksibelt på den måten at sykdom går utenom 10%. Enten ved at egenmelding tillegges samme verdi som legeerklæring hadde tidligere, eller at de gjeninnfører bruk av legeerklæring ved sykdom ( noe som eter lite hensiktsmessig mht legenes kapasitet.) Og ikke minst. Dersom eleven får en sykdom/skade som gjør at de uansett får behandling og dermed legeerklæring - da må de kunne levere denne og få unntak fra 10%. Samt at ungdom med kroniske lidelser må kunne bruke en legeerklæring og få unntak fra 10% HI Anonymkode: 66cef...903 Legeerklæring bes kronisk sykdom eller skade gjelder fortsatt. hvordan tenker du egentlig at egenmelding skal tillegges samme verdi som legeerklæring? Alle kan jo si at de er syke…. Egenmelding er det som nå heter udokumentert fravær , altså opp til 10% Nå skal det også sies at oppkjøring ikke teller med i fraværet, på lik linje med de obligatoriske kjøretimene. Før sommeren var oppkjøring faktisk fravær. Anonymkode: b719b...984
Anonym bruker Skrevet 19. september #62 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (7 timer siden): Nå misforstår du litt tror jeg. For legeattest på kronisk sykdom gjelder i aller høyeste grad på vgs også, og da kab læreren sette karakter selv om fraværet er over 10%. Det kan gis ekstraoppgaver osv for å sørge for karaktergrunnlag. Det er ingen som ønsker å stryke en kronisk syk ungdom. Det vi klager på er at man ikke får dokumentere fravær FØR 10%. Det er så idiotisk at man ikke får levere en sykemelding om man allikevel er i kontakt med helsevesen. Det gjør at kronisk syke bruker opp sine 10% på egenmelding på sin kroniske sykdom, og ikke har noe fravær som kan tas udokumentert etterpå. En kronisk syk ungsom som får omgangssyke i februar må til lege og få det dokumentert, fordi det udokumenterte fraværet ble brukt på begynnelsen av året uten mulighet for å levere legeattest på det. Anonymkode: b40a5...fdc Jeg misforstår ikke. Problemet er at kronisk syke også får 10% udokumentert. Jeg vet at erklæring gjelder etter det. Anonymkode: abf3c...7f5
Anonym bruker Skrevet 19. september #63 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Legeerklæring bes kronisk sykdom eller skade gjelder fortsatt. hvordan tenker du egentlig at egenmelding skal tillegges samme verdi som legeerklæring? Alle kan jo si at de er syke…. Egenmelding er det som nå heter udokumentert fravær , altså opp til 10% Nå skal det også sies at oppkjøring ikke teller med i fraværet, på lik linje med de obligatoriske kjøretimene. Før sommeren var oppkjøring faktisk fravær. Anonymkode: b719b...984 Slik jeg har forstått det gjelder ikke legeerklæring ved skade/kronisk sykdom før eleven har passert 10%. Den ligger allerde på skolen, men de bruker den ikke. Når eleven har passert 10% kan den brukes. En elev med skade/kronisk sykdom bruker da opp sine 10% med egenmelding på noe de har legeerklæring på. Fåe de da vanlig sykdom, som influensa eller omgangssyke må de til legen fra første time. Siden den kroniske sykdommen, som skolen har legeerklæring for som de ikke bruker, tar opp alle egenmeldingsdagene er dette en elevgrupper som nå belaster legen mer enn de måtte i fjor. Da fikk de skade/kronisk sykdom på legeerklæringen de allerde hadde. Annen sykdom hadde de litt tid på seg på før de måtte til legen for erklæring. De har de ikke lenger nå slik noen skoler tolker regelverket. Anonymkode: 024c1...a95
Anonym bruker Skrevet 19. september #64 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Legeerklæring bes kronisk sykdom eller skade gjelder fortsatt. hvordan tenker du egentlig at egenmelding skal tillegges samme verdi som legeerklæring? Alle kan jo si at de er syke…. Egenmelding er det som nå heter udokumentert fravær , altså opp til 10% Nå skal det også sies at oppkjøring ikke teller med i fraværet, på lik linje med de obligatoriske kjøretimene. Før sommeren var oppkjøring faktisk fravær. Anonymkode: b719b...984 Om det ikke kan tillegges samme verdi så får de vel gå tilbake til tidligere praksis da. Det har blitt vanskeligere for ungdom nå. De går syke på skolen og smitter hverandre, noe som er helt unødvendig. Det er stang ut for målene om å få flere gjennom videregående skole. Og i følge de som lever med ungdom som har kronisk sykdom så gjelder ikke legeerklæring for kronisk sykdom før de har nådd 10% fravær. HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 19. september #65 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Jeg misforstår ikke. Problemet er at kronisk syke også får 10% udokumentert. Jeg vet at erklæring gjelder etter det. Anonymkode: abf3c...7f5 Ikke helt, for egenmelding regnes som dokumentert fravær det også, men man kan ikke gå over 10% uten legeattest. Alt fravær kommer på vitnemålet, uansett om drt er dokumentert eller ikke. Attesten gjør bare at de ikke går på prosenten. Læreren til datteren min, som går i 1.kl, sa at de har opprop i begynnelsen av hver time. Om en elev ikke er der settes en x i boka, udokumentert fravær. Kommer en mld fra forelder eller barn gjøres x om til D, dokumentert fravær, for egenmelding er levert. Anonymkode: b40a5...fdc
Anonym bruker Skrevet 20. september #66 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (På 16.9.2025 den 13.01): Nå henger ikke jeg helt med, for jeg har akkurat vært på et foreldremøte hvor vi fikk beskjed at fast oppfølging som behandling, blir ikke regnet inn i de 10 %. Min, som har hatt fast oppfølging fikk ingen fravær for de timene til behandling. I tillegg kan skolen gjøre unntak inntil 15%. Så ja, litt kjipt hvis du fylte grensa på omgangssyke, så forsov du deg på den som passerte. Men kanskje du kan levere en ekstra oppgave slik at lærer har grunnlag for vurdering? Har du omgangssyke så får du jo en legeerklæring, så hvorfor skal du da reise med skolen syk? Anonymkode: 12c15...235 Jeg har også vært på foreldremøte og vi fikk beskjed om at alt fravær, om det så er time hos BUP eller sykehus blir ført opp som fravær. Til og med hvis de går til helsesøster på skolen så får de fravær for helsesøster er ikke ansatte på skolen, de er ansatt gjennom kommunen. Helt sykt! Min sønn var syk med omgangssyken, vekke i to dager, selvfølgelig de to dagene de har engelsk og har nå 3.25% fravær i engelsk.. Anonymkode: beafb...4ce
Anonym bruker Skrevet 20. september #67 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg har også vært på foreldremøte og vi fikk beskjed om at alt fravær, om det så er time hos BUP eller sykehus blir ført opp som fravær. Til og med hvis de går til helsesøster på skolen så får de fravær for helsesøster er ikke ansatte på skolen, de er ansatt gjennom kommunen. Helt sykt! Min sønn var syk med omgangssyken, vekke i to dager, selvfølgelig de to dagene de har engelsk og har nå 3.25% fravær i engelsk.. Anonymkode: beafb...4ce Hadde sikkert vært populært om han smittet både lærere og elever med omgangssyken. Det er så utrolig håpløst. Og det med helsesøster er jo absurd. De som kom frem til disse reglene må jo være helt fjernet fra det virkelige liv. HI Anonymkode: 66cef...903
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå