Gå til innhold

Ny fraværsgrense - et gull-eksempel på byråkrater som skal skrive regler for praksis

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det var fraværsgrense på 90- tallet også, så det er ikke noe nytt. Da var den riktignok på 15%, men den var helt uten unntak. Nå er det, sånn jeg har forstått det, noen få unntak bl.a med kjøretimer. Sykemelding var kun et alternativ ved langvarig sykdom. For kun et par dager fikk man ikke sykemelding, det var de 15% til. Selvfølgelig var det mange som skulket og spekulerte i 15% , men hvis de da ble syke måtte de kunne uansett for å få karakterer. 

Anonymkode: 7d164...690

Det er ikke det at det er en fraværsgrense som er problemet, men hvordan den er utformet. Sikkert en god hensikt på papiret men den får negative konsekvenser i praksis. Dette prøvde jo elevorganisasjonene å peke på i forkant, men det nåde vel ikke frem til dem som satt med skrivemaskinen

HI

Anonymkode: 66cef...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nå henger ikke jeg helt med, for jeg har akkurat vært på et foreldremøte hvor vi fikk beskjed at fast oppfølging som behandling, blir ikke regnet inn i de 10 %. Min, som har hatt fast oppfølging fikk ingen fravær for de timene til behandling.   

I tillegg kan skolen gjøre unntak inntil 15%. Så ja, litt kjipt hvis du fylte grensa på omgangssyke, så forsov du deg på den som passerte. Men kanskje du kan levere en ekstra oppgave slik at lærer har grunnlag for vurdering? Har du omgangssyke så får du jo en legeerklæring, så hvorfor skal du da reise med skolen syk? 

Anonymkode: 12c15...235

Det er ikke det datteren min har fått beskjed om. Og det er heller ikke slik det fungerer hvis man ser til noen av eksemplene fra denne tråden Kanskje regelverket er vanskelig å forstå for skolene også da, sånn at det blir ytterligere kompliserende og ulik praksis. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nå henger ikke jeg helt med, for jeg har akkurat vært på et foreldremøte hvor vi fikk beskjed at fast oppfølging som behandling, blir ikke regnet inn i de 10 %. Min, som har hatt fast oppfølging fikk ingen fravær for de timene til behandling.   

I tillegg kan skolen gjøre unntak inntil 15%. Så ja, litt kjipt hvis du fylte grensa på omgangssyke, så forsov du deg på den som passerte. Men kanskje du kan levere en ekstra oppgave slik at lærer har grunnlag for vurdering? Har du omgangssyke så får du jo en legeerklæring, så hvorfor skal du da reise med skolen syk? 

Foreløpig ser det ut som de overser den faste legeerklæringen og fører egenerklæring i stedet, men jeg skal få fulgt det opp. Om den ikke teller med før vi har nådd 10% så vil jo tiltaket virke motsatt for oss. Da vil vi måtte belaste helsevesenet mer for erklæring enn vi ellers måtte om vi kunne bruke erklæringen vi allerede har fra starten. Da vil dokumentert behandling fylle opp de 10% og så må vi til legen for andre ting i stedet for. Mens andre elever har 10% til sykdom i løpet av skoleåret, vil jo ikke min ha dette om det må brukes til allerede dokumentert behandling. Det burde vært slik du sier at fast behandling/faste tilfeller som berøres av legeerklæringen holdes utenfor. Da hadde vi hatt 10% på andre ting som influensa, omgangssyke etc. 

Anonymkode: 024c1...a95

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hadde det vært sånn hadde det ikke vært noe problem, da kunne de 10% blitt brukt til omgangssyke, influensa og kjøretimer.

Det at det ikke er sånn er det både elever, lærere og foreldre reagerer på.

Min datter har et medfødt handikap så det blir noe fravær for oppfølging på sykehus, hos fysioterapeut osv, men de vil ikke ha noen dokumentasjon før 10% er passert. Så hun har i praksis ingen sykedager på egenmelding.

Hun får katakter selv om fraværet skulle bli over 10% i noen småfag da, hun har jo legeattest på både handikap og legebesøk.

Anonymkode: b40a5...fdc

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det var fraværsgrense på 90- tallet også, så det er ikke noe nytt. Da var den riktignok på 15%, men den var helt uten unntak. Nå er det, sånn jeg har forstått det, noen få unntak bl.a med kjøretimer. Sykemelding var kun et alternativ ved langvarig sykdom. For kun et par dager fikk man ikke sykemelding, det var de 15% til. Selvfølgelig var det mange som skulket og spekulerte i 15% , men hvis de da ble syke måtte de kunne uansett for å få karakterer. 

Anonymkode: 7d164...690

Jeg hadde enormt med fravær på 90-tallet og fikk 2 i nesten alle fag. Årsaken var at vi hadde rett på karakter med mindre lærerne husker å sjekke fråværsprosenten og sende varsel. Der gjorde de ikke.

Nå har jeg en ungdom med kronisk sykdom som vil komme over 10% i alle fag. Sykdommen har stressutløste anfall, så paradoksalt nok kan presset fraværsgrensen utgjør gjøre hen sykere. Det er utrolig leit at ikke kornisk sykdom gir fratrekk før 10%, det hadde vært så enkelt for dem å fikse.

Anonymkode: abf3c...7f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde enormt med fravær på 90-tallet og fikk 2 i nesten alle fag. Årsaken var at vi hadde rett på karakter med mindre lærerne husker å sjekke fråværsprosenten og sende varsel. Der gjorde de ikke.

Nå har jeg en ungdom med kronisk sykdom som vil komme over 10% i alle fag. Sykdommen har stressutløste anfall, så paradoksalt nok kan presset fraværsgrensen utgjør gjøre hen sykere. Det er utrolig leit at ikke kornisk sykdom gir fratrekk før 10%, det hadde vært så enkelt for dem å fikse.

Anonymkode: abf3c...7f5

Jeg skjønner det heller ikke, en kronisk diagnose satt av en lege burde jo være mer enn bra nok dokumentasjon.

Anonymkode: 3807c...d5b

Skrevet

De nye reglene er håpløse. Vanskelige for lærerne å føre, urettferdige for elevene. Enig med hi her udir har gjort elendig arbeid. Rundskrivet er så vagt at fylkene måtte møtes for å finne ut hvordan reglene skulle tolkes. 

Skrevet

Det kan godt være de nye reglene er dårlige, men en fraværsgrense må man ha. Lærerne kan ikke sette karakter på elever de knapt har sett, og de går jo på skolen for å få undervisning. Er noen for syke til å få med seg store deler av undervisningen, er det vel bedre at de tar året om igjen enn at de dyttes igjennom uten å ha lært noe?

Og hvorfor skal kjøretimene trumfe skoletimene? Fordi man betaler for dem? Ellers kunne man jo skippe 10 - 15 % av dem også (om man forsov sec eller noe) uten at det gjorde noe.

Anonymkode: 54149...a6d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det kan godt være de nye reglene er dårlige, men en fraværsgrense må man ha. Lærerne kan ikke sette karakter på elever de knapt har sett, og de går jo på skolen for å få undervisning. Er noen for syke til å få med seg store deler av undervisningen, er det vel bedre at de tar året om igjen enn at de dyttes igjennom uten å ha lært noe?

Og hvorfor skal kjøretimene trumfe skoletimene? Fordi man betaler for dem? Ellers kunne man jo skippe 10 - 15 % av dem også (om man forsov sec eller noe) uten at det gjorde noe.

Fordi de 50% som går yrkesfag trenger førerkort. Og det er bare de obligatoriske delene man må ta på dagtid som kan dokumenteres. Ikke alt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er ingen protest mot fraværsgrense fra meg.

Men det må være hensiktsmessig og innovere stemmeløse med praksis. De som jobbe frem regler og retningslinjer er ofte for fjernt plassert fra praksis. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingen protest mot fraværsgrense fra meg.

Men det må være hensiktsmessig og innovere stemmeløse med praksis. De som jobbe frem regler og retningslinjer er ofte for fjernt plassert fra praksis. 

HI

Mye autocorrect i dag 🙄

I overenstemmelse med praksisfeltet - ikke innovere stemmeløse 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke alle som går studiespes altså, og skal du bli rørlegger, elektriker, tømrer, lastebilsjåfør, bussjåfør, annleggsarbeider osv osv så må du faktisk ha førerkort....

Skrevet

Enig i at fraværsgrenser trengs. Det er en stygg økning i fraværet over hele landet. Oslo er verst  med et snitt på 10% blant alle elever. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er ikke alle som går studiespes altså, og skal du bli rørlegger, elektriker, tømrer, lastebilsjåfør, bussjåfør, annleggsarbeider osv osv så må du faktisk ha førerkort....

Men det de skal lære i skoletimene har de ikke bruk for, altså?

Skrevet

Vet man hvor mye 10% egentlig er? Har man ett fag som man har kun en dag i uken så ryker 10% regelen hvis man er borte 4 slike økter. Siste økten fredag, en dag syk, en dag kjøretime og en tannlegetime… Da bør man ikke ta tidlig fri en fredag senere for å kunne reise hjem eller bort… 

Fag man har enkelttimer eller kun en dag i uken så ryker 10% regelen straks man passerer 3 økter. Elevene har bare 38 uker i året…

10% regelen snakker ikke om 10% av totalt 190 dager. Den sier 10% av hvert fag. Jeg hadde skjønt det snakkes om MYE hvis regelen hadde sagt at bikker du 19 dager så er ikke det karaktergrunnlaget… Men, slik er det altså ikke…

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men det de skal lære i skoletimene har de ikke bruk for, altså?

Er det noen som har sagt det?

Selvfølgelig tar man så mange kjøretimer man kan utenom skoletid, men kjøreskolelærerne har også unger som skal hentes i barnehagen så det er langt mellom kveldstimene så noen timer må man ta i skoletiden.

Har man da vært syk på høsten, f.eks vært lagt inn på sykehuset med lungebetennelse eller noe sånt og ikke fått lov å levere dokumentasjon på det, får man ikke tatt førerkortet fordi det ikke er godkjent fravær. Glattkjøring, langkjøring og oppkjøring er dokumentert fravær da.

Skrevet

Som arbeidsgiver ser jeg et økende problem med at nyutdannede forventer veldig stor grad av tilrettelegging. De skal heve 100% lønn, men har mange argumenter for hvorfor de ikke kan yte 100%. I dette bildet tenker jeg det er fornuftig at man strammer inn på hva som er akseptabelt fravær. For lærerne skal det jo også være et vurderingsgrunnlag å sette karakterer på. Skoleverket krever mye dokumentasjon og forutsigbarhet i hva som er vurderingskriterier, og da må nesten alle veies på samme vekt. Alle foreldre synes å tenke at akkurat deres barn trenger særbehandling. Jeg er glad jeg ikke er lærer! 

Det er mulig de nye fraværsreglene ikke er helt gode, men det var ikke de gamle heller. At fastleger skal bruke sin kapasitet på å snakke med syke ungdommer og deretter skrive legeerklæring, binder opp kapasitet som burde vært brukt på viktigere ting. 

Skrevet
Iiiiik skrev (6 timer siden):

Som arbeidsgiver ser jeg et økende problem med at nyutdannede forventer veldig stor grad av tilrettelegging. De skal heve 100% lønn, men har mange argumenter for hvorfor de ikke kan yte 100%. I dette bildet tenker jeg det er fornuftig at man strammer inn på hva som er akseptabelt fravær. For lærerne skal det jo også være et vurderingsgrunnlag å sette karakterer på. Skoleverket krever mye dokumentasjon og forutsigbarhet i hva som er vurderingskriterier, og da må nesten alle veies på samme vekt. Alle foreldre synes å tenke at akkurat deres barn trenger særbehandling. Jeg er glad jeg ikke er lærer! 

Det er mulig de nye fraværsreglene ikke er helt gode, men det var ikke de gamle heller. At fastleger skal bruke sin kapasitet på å snakke med syke ungdommer og deretter skrive legeerklæring, binder opp kapasitet som burde vært brukt på viktigere ting. 

Egenmelding er fint det.

Men de bør ha samme effekt som legeerklæring har hatt - at de gir unntak fra 10% regelen. Det må være et begrenset antall egenmeldinger som i arbeidslivet, og ved unaturlig mye sykdomsfravær bør det være krav om legeerklæring. Det vil både gjøre at ungdom som røter litt lett på det tenker seg om, og at de får hjelp om de faktisk har en tilstand som fører til mye sykdom 

Det gir ikke mening at det skal være strengere på skolen enn i arbeidslivet. I dag går elever syke på skolen, som fører til at flere blir syke og går på skolen med sykdom i sin tur. Det er ikke hensiktsmessig for noen. 

HI

Skrevet
T&T skrev (9 timer siden):

Vet man hvor mye 10% egentlig er? Har man ett fag som man har kun en dag i uken så ryker 10% regelen hvis man er borte 4 slike økter. Siste økten fredag, en dag syk, en dag kjøretime og en tannlegetime… Da bør man ikke ta tidlig fri en fredag senere for å kunne reise hjem eller bort… 

Fag man har enkelttimer eller kun en dag i uken så ryker 10% regelen straks man passerer 3 økter. Elevene har bare 38 uker i året…

10% regelen snakker ikke om 10% av totalt 190 dager. Den sier 10% av hvert fag. Jeg hadde skjønt det snakkes om MYE hvis regelen hadde sagt at bikker du 19 dager så er ikke det karaktergrunnlaget… Men, slik er det altså ikke…

Selvfølgelig går man ikke fra skolen tidlig en fredag for å kunne reise bort, ærlig talt. Tannlegetimer kan man i stor grad bytte til et tidspunkt som passer bedre, kjøretimer må også tilpasses skolens timeplan. Jeg vet ikke hvordan det er ellers i landet, men på min sønns videregående skole har de dager de begynner sent, og dager de slutter tidlig. De er ikke på skolen fra 08 til 16 hver dag liksom. Tannlegetimer og kjøretimer legges selvsagt til tidspunkt der de ikke har skole.

Anonymkode: 438ec...f9e

Skrevet
Iiiiik skrev (7 timer siden):

Og det har jeg all mulig respekt for, jeg er nemlig arbeidsgiver selv 

Det jeg reagerer på er at skolen har strengere regler enn arbeidslivet.

At det ikke er mulig å levere en sykemelding før alle egenmeldingene er brukt opp henger ikke på greip. Det er virkelig ikke sånn i arbeidslivet.

Blir jeg lagt inn på sykehuset eller brekker et ben leverer jeg sykemelding uavhengig av hvor mange egenmeldinger jeg har brukt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig går man ikke fra skolen tidlig en fredag for å kunne reise bort, ærlig talt. Tannlegetimer kan man i stor grad bytte til et tidspunkt som passer bedre, kjøretimer må også tilpasses skolens timeplan. Jeg vet ikke hvordan det er ellers i landet, men på min sønns videregående skole har de dager de begynner sent, og dager de slutter tidlig. De er ikke på skolen fra 08 til 16 hver dag liksom. Tannlegetimer og kjøretimer legges selvsagt til tidspunkt der de ikke har skole.

Anonymkode: 438ec...f9e

Ungdom med programfag har tilnærmet slike lange dager. Bor man slik til at det er litt avstander er det ikke alltid mulig å få tannlegetimer og legetimer utenom skoletiden. Kjøretimer kan være mulig å få på ettermiddag med booking lang tid i forveien. Men enig med deg i at man ikke drar fra skolen tidlig en fredag for en helgetur. I slike tilfeller venter man til skolen er ferdig, uansett om man er på på 10% eller under (med mindre man skal reise for begravelse, bryllup eller tilsvarende og må reise tidligere for å rekke frem, men da søker man om permisjon)

Skrevet

T&T skrev (10 timer siden):

På noen skole har de blokkdager. Da jobber de dedikert med et fag en hel dag. Er man syk en dag de har blokkdag i et fag som egentlig har få timer så er man forbi allerede ved første dag. 

Skrevet

Det som er tragisk er at vi har en kunnskapsminister som har gjort russefeiring, fraværsgrense og mobil som de store kjepphestene, i stedet for å ta tak i viktige ting i norsk skole!

Hva med elever fra andre land som blir puttet i norske klasserom før de kan tilstrekkelig norsk? Nedleggelse av spesialskoler, slik at alt og alle skal presses inn i normalklasser? Elever sitter og er redde for enkeltelever som får ture frem og spre frykt.

Hvorfor tar hun ikke tak? Er det fordi det koster penger å gjøre noe ordentlig for skolen vår?

Anonymkode: 475a3...3fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det som er tragisk er at vi har en kunnskapsminister som har gjort russefeiring, fraværsgrense og mobil som de store kjepphestene, i stedet for å ta tak i viktige ting i norsk skole!

Hva med elever fra andre land som blir puttet i norske klasserom før de kan tilstrekkelig norsk? Nedleggelse av spesialskoler, slik at alt og alle skal presses inn i normalklasser? Elever sitter og er redde for enkeltelever som får ture frem og spre frykt.

Hvorfor tar hun ikke tak? Er det fordi det koster penger å gjøre noe ordentlig for skolen vår?

Den norske enhetsskolen har lenge hatt bred politisk oppslutning. Nedlegging av spesialskoler kan ikke legges på den sittende utdanningsministeren, ei heller retningslinjer for språkopplæring. 

Skrevet
Iiiiik skrev (5 timer siden):

Den norske enhetsskolen har lenge hatt bred politisk oppslutning. Nedlegging av spesialskoler kan ikke legges på den sittende utdanningsministeren, ei heller retningslinjer for språkopplæring. 

Nei, det er ikke hennes skyld. Men jeg mener at det bl.a. er dette hun burde hatt fokus på. I stedet har hun fokus på helt andre ting, som mobilfri skole (som skolene i hennes egen hjemby allerede praktiserte) og å fjerne russetiden (som går ut over antall uker med læring elevene på vgs får).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...