Anonym bruker Skrevet 16. september #1 Skrevet 16. september Sykdom og skulking likestilles nå. Elevene kan ikke få unntak fra 10% ved sykdom. De får nå tellende fravær på alt, og først når de når 10% kan de få legeerklæring. Men da er det ikke mange glippene som skal til, en forsoning eller to, før de stryker. Resultatet? De går syke på skolen og smitter hverandre. Feber, omgangssyke… Dette er så tullete at jeg ikke har ord til overs Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 16. september #2 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sykdom og skulking likestilles nå. Elevene kan ikke få unntak fra 10% ved sykdom. De får nå tellende fravær på alt, og først når de når 10% kan de få legeerklæring. Men da er det ikke mange glippene som skal til, en forsoning eller to, før de stryker. Resultatet? De går syke på skolen og smitter hverandre. Feber, omgangssyke… Dette er så tullete at jeg ikke har ord til overs Anonymkode: 66cef...903 En FORSOVING eller to. HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 16. september #3 Skrevet 16. september Jeg er litt enig, i det at fravær dokumentert av lege er helt håpløst bruk av legeressurser. At man får fravær av en forsovning eller to må være greit! Man får lære seg konsekvensene av egne handlinger. Ingen arbeidsgivere vil ha ansatte som forsover seg. Anonymkode: af05a...d93
Anonym bruker Skrevet 16. september #4 Skrevet 16. september Fraværsgrense må det være i videregående skole, det tror jeg de fleste er enige om. Årets oppdaterte regelverk er derimot fullstendig håpløst, og mer eller mindre umulig å forholde seg til. Byråkratene i Udir har ikke levert det de har fått bestilling på. Anonymkode: 15f8d...f16
Anonym bruker Skrevet 16. september #5 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg er litt enig, i det at fravær dokumentert av lege er helt håpløst bruk av legeressurser. At man får fravær av en forsovning eller to må være greit! Man får lære seg konsekvensene av egne handlinger. Ingen arbeidsgivere vil ha ansatte som forsover seg. Anonymkode: af05a...d93 Da burde egenmelding gjelde da.. hvis det var legeressurser som var problemet.. Jeg regner med du er i en jobb hvor du ikke har en 10 prosentsgrense. Sannsynligvis har du 10-12 egenmeldinger og legeerklæring/sykemelding utover det. Dette med at ungdommer bare må lære seg å ikke forsove seg er nettopp den holdningen som ligger bak grensa. Det er ingen argumentasjon. Jeg snakker om at det kan være uhell som skjer gjennom et skoleår. Som vil kunne føre til at de ikke får karakter. Derfor går de syke på skolen, smitter hverandre også har du det gående Dette virker i alle fall imot målsettingen om at flere skal komme seg gjennom skolen HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 16. september #6 Skrevet 16. september Er den noe dårligere enn den som var? For da ringte man jo ned fastlegen, mens nå holder det å gi en egenmelding. Skolene kan gjøre unntak inntil 15 % og fast fravær som behandling kan de legge inn slik at det ikke spiser av de 10 %. Jeg synes den virker bedre og mer tilpasset vanlig liv nå enn før. Anonymkode: 12c15...235
Anonym bruker Skrevet 16. september #7 Skrevet 16. september En fraværsgrense på 10% er helt ok, det er MYE fravær. At egenmeldinger er innført er også fint, det har vi i arbeidslivet også. Men, at skolen ikke har lov til å ta imot legeattest før 10% er høl i hodet. Sånn er det virkelig ikke i arbeidslivet altså. Er ungdommen syk på en måte hvor lege uansett må kontaktes burde legeattest virkelig vært lov. La oss si barnet ditt i høst blir lagt inn på sykehuset i to uker pga sykdom, det er helt utelukket og levere legeattest på det, det blir egenmelding. Greit, men når våren kommer blir kanskje poden 18 år og vil ta førerkort.... Det er bare noen obligatoriske ting som er gyldig fravær, så da kan ikke ungdommen ta kjøretimer før ferien fordi det med det kommer over 10% og læreren får ikke sette karakter. Det er virkelig helt idiotisk at åpenbare ting ikke kan dokumenteres før man har nådd 10%, som tannlegebesøk, oppfølging hos spesialist på sykehuset, sykdom som må følges opp av lege osv. For da kommer man kanskje over 10% i høst, og våren må være null-fravær, en forsoving, en kjøretime e.l. vil gjøre at man går over grensen og ikke kan dokumentere det. En del av de nye reglene er at det ikke nulles ut til jul, fraværet gjelder hele skoleåret så fravær i høst plusses på fravær til våren. Jeg skjønner at 10% er mye, ingen arbeidsgivere vil ha ansatte med så høyt fravær, det er fader meg nesten 3 uker med fravær fra vgs. Men, i og med at hvert fag teller for seg, kan det bli så galt. Min datter var på sykehuset en fredag for et par uker siden, oppfølging av et lite handikap hun har. Den dagen har de gym, som de har bare to timer i uka. Så da fikk vi varsel om at hun hadde 5% fravær og om hun var borte en fredag til vil hun komme opp i 10% og miste karaktergrunnlaget. Så hun kan ikke være borte en fredag til udokumentert, men vi fikk ikke vise dokumentasjon på at hun var på sykehuset, det vil de ikke se engang før hun er over 10%. Anonymkode: b40a5...fdc
Anonym bruker Skrevet 16. september #8 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Er den noe dårligere enn den som var? For da ringte man jo ned fastlegen, mens nå holder det å gi en egenmelding. Skolene kan gjøre unntak inntil 15 % og fast fravær som behandling kan de legge inn slik at det ikke spiser av de 10 %. Jeg synes den virker bedre og mer tilpasset vanlig liv nå enn før. Anonymkode: 12c15...235 Før talte ikke dokumentert fravær på 10%. Nå teller sykdom med egenmelding. Så muligheten til å være syk uten at det går på fraværsgrensa har falt bort. Nå teller det like mye som om du skulker. Når du når 10% må all sykdom dokumenteres med legeerklæring. Men da har du ingenting å gå på, særlig utfordrende er det i småfagene. Så elevene tør ikke være hjemme ved sykdom. Og de smitter hverandre i en evig runddans Well done.. HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 16. september #9 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (3 minutter siden): En fraværsgrense på 10% er helt ok, det er MYE fravær. At egenmeldinger er innført er også fint, det har vi i arbeidslivet også. Men, at skolen ikke har lov til å ta imot legeattest før 10% er høl i hodet. Sånn er det virkelig ikke i arbeidslivet altså. Er ungdommen syk på en måte hvor lege uansett må kontaktes burde legeattest virkelig vært lov. La oss si barnet ditt i høst blir lagt inn på sykehuset i to uker pga sykdom, det er helt utelukket og levere legeattest på det, det blir egenmelding. Greit, men når våren kommer blir kanskje poden 18 år og vil ta førerkort.... Det er bare noen obligatoriske ting som er gyldig fravær, så da kan ikke ungdommen ta kjøretimer før ferien fordi det med det kommer over 10% og læreren får ikke sette karakter. Det er virkelig helt idiotisk at åpenbare ting ikke kan dokumenteres før man har nådd 10%, som tannlegebesøk, oppfølging hos spesialist på sykehuset, sykdom som må følges opp av lege osv. For da kommer man kanskje over 10% i høst, og våren må være null-fravær, en forsoving, en kjøretime e.l. vil gjøre at man går over grensen og ikke kan dokumentere det. En del av de nye reglene er at det ikke nulles ut til jul, fraværet gjelder hele skoleåret så fravær i høst plusses på fravær til våren. Jeg skjønner at 10% er mye, ingen arbeidsgivere vil ha ansatte med så høyt fravær, det er fader meg nesten 3 uker med fravær fra vgs. Men, i og med at hvert fag teller for seg, kan det bli så galt. Min datter var på sykehuset en fredag for et par uker siden, oppfølging av et lite handikap hun har. Den dagen har de gym, som de har bare to timer i uka. Så da fikk vi varsel om at hun hadde 5% fravær og om hun var borte en fredag til vil hun komme opp i 10% og miste karaktergrunnlaget. Så hun kan ikke være borte en fredag til udokumentert, men vi fikk ikke vise dokumentasjon på at hun var på sykehuset, det vil de ikke se engang før hun er over 10%. Anonymkode: b40a5...fdc 10% generelt er mye fravær, men som du sier lenger nede. Treffer man litt feil på dagene så skal det jo ingenting til å være over 10% i småfagene. Jeg har et barn som har en kronisk skade som gir litt ekstra fravær i oppfølging fra sykehus og også ved at ungdommen må være hjemme fra skolen. Vi har en løpende legeerklæring slik at vi skal slippe å måtte få legeerklæring hver gang ungdommen må være hjemme fra skolen. Denne har lagt på skolen siden ungdommen begynte her. Tidligere har vi henvist til denne og så har det blitt dokumentert fravær. Det blir jo litt sært om de ignorerer legeerklæringen de allerede har frem til eleven har passert 10%. Om det er arbeidslivet de legger seg etter i regler, har man der mulighet til å benytte sykemelding selv om man ikke har brukt opp egenmeldingsdager. Man gjør typisk dette om det er langvarig eller man allerede er i kontakt med helsevesenet. Slik burde det jo også vært for skolene. Om de ikke ser på, og bruker, allerede innsendt legeerklæring vil de legge sten til byrden og gjøre det en del vanskeligere for elever som allerede har litt ekstra ved skade eller kronisk sykdom. Anonymkode: 024c1...a95
Anonym bruker Skrevet 16. september #10 Skrevet 16. september Selv lærerne på vgs synes dette er idiotisk, og regner med at det vil bli endringer på dette etterhvert, men enn så lenge må vi forholde oss til de reglene som er. At sykehusinnleggelser, tannlegetimer o.l. ikke kan dokumenteres før 10% er nådd sier de er helt idiotisk. Alle skjønner at presset på fastlegene må ned, så at man kan bruke egenmelding ved omgangssyke er fint, men noen ganger må lege på banen uansett, og at man da ikke kan få en sykemelding/legeattest er bare teit. Anonymkode: b40a5...fdc
sug lut Skrevet 16. september #11 Skrevet 16. september Forsove seg gjør man selvsagt ikke. Og det er ingen grunn til at unge friske mennesker skal ha sykdomsdager for alt mulig. Det meste ordner seg med to paracet og arbeidsmoral.
Anonym bruker Skrevet 16. september #12 Skrevet 16. september Har en ungdom i hus som har gått på idretts linje på VGS. Ungdommen fikk en alvorlig skade og kunne ikke delta i idrestfagene pga skaden. Mye tid borte til fysio og lege. Endte opp med å få beskjed at siden det ble godt over 20 % fravør i idretsfagene og i flere av småfagene så kom skolen ikke til å kunne gi karakter. Så ble valget heller å slutte og jobbe resten av året. Skolen kunne sikkert vært flinkere til å tilby tilrettelagt undervisning. Men, når skaden er slik at man ikke skal verken stå eller gå, eller være i noe fysisk bevegelse i flere uker så er det ikke lett det forstår jeg. Men - da burde det man har vist frem til skaden og hvordan man tar opptreningen, sammen med det man leverer skriftlig være nok til å gi karakter uansett oppmøte. Anonymkode: b6c40...86d
Anonym bruker Skrevet 16. september #13 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Selv lærerne på vgs synes dette er idiotisk, og regner med at det vil bli endringer på dette etterhvert, men enn så lenge må vi forholde oss til de reglene som er. At sykehusinnleggelser, tannlegetimer o.l. ikke kan dokumenteres før 10% er nådd sier de er helt idiotisk. Alle skjønner at presset på fastlegene må ned, så at man kan bruke egenmelding ved omgangssyke er fint, men noen ganger må lege på banen uansett, og at man da ikke kan få en sykemelding/legeattest er bare teit. Anonymkode: b40a5...fdc Enig med deg. Men jeg mener også at egenmelding ved omgangssyke burde være godt nok til unntak fra 10% slik legeerklæring gjorde før. Rekk opp hånda de som ønsker at elever skal komme med omgangssyke på skolen 🤮🤮🤮 HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 16. september #14 Skrevet 16. september sug lut skrev (44 minutter siden): Forsove seg gjør man selvsagt ikke. Og det er ingen grunn til at unge friske mennesker skal ha sykdomsdager for alt mulig. Det meste ordner seg med to paracet og arbeidsmoral. Hvis dette er alvorlig så er du den verste kollegaen. Det elevene ikke kan er å ha hjemmekontor ved sykdom. Det kan langveis arbeidslivet. Stable seg opp med puter og hangle seg gjennom. Verste sort er kollegaer som kommer med feber, rennende nese og hoste fra helvete på jobb og tror de skal hylles for god arbeidsmoral. HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 16. september #15 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis dette er alvorlig så er du den verste kollegaen. Det elevene ikke kan er å ha hjemmekontor ved sykdom. Det kan langveis arbeidslivet. Stable seg opp med puter og hangle seg gjennom. Verste sort er kollegaer som kommer med feber, rennende nese og hoste fra helvete på jobb og tror de skal hylles for god arbeidsmoral. HI Anonymkode: 66cef...903 * det kan mange i arbeidslivet* skulle det stå HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 16. september #16 Skrevet 16. september sug lut skrev (52 minutter siden): Forsove seg gjør man selvsagt ikke. Og det er ingen grunn til at unge friske mennesker skal ha sykdomsdager for alt mulig. Det meste ordner seg med to paracet og arbeidsmoral. Hvor går grensen for frisk, da? Litt av problemet er jo ikke at reglene er et problem for friske ungdommer, men de som er syke eller har andre utfordringer som gir mer fravær enn normalt. Jeg har en datter med tre ulike nevrologiske utviklingsforstyrrelser, hun er altså ikke syk. Derimot gjør tilstandene hennes gjøre at hun ikke klarer å gå på skolen hver dag. En paracet eller god arbeidsmoral hjelper for eksempel lite hvis hun har hatt en kveld og natt med kraftige tics-anfall og er så utslitt at hun knapt klarer å gå skikkelig dagen etter. I tillegg har jeg en sønn med cøliaki. Det er rett nok en sykdom, men så lenge han spiser glutenfri mat er han like frisk som andre. Problemet oppstår hvis det inntreffer uhell. Det er utrolig lite som skal til, selv om han er ekstremt forsiktig. Ett lite melkorn på avveier, og han får kraftige magekramper og kaster opp i timesvis. Sett fra et lærerperspektiv, så setter jeg heller ikke pris på at elever som har omgangssyke og spydd hele kvelden i forveien kommer på skolen. Det er smittsomt! For ikke å snakke om det vanvittige i regelverket om at det er veldig vanskelig å sette rett dagsfravær for en elev som i fem av dagens syv timer ikke er over 10 % fravær og skal ha ikke-godkjent der, mens de er over 10 % fravær og har legeerklæring i to av dagens syv timer. Det finnes faktisk ikke en kode for å føre slikt fravær. Anonymkode: e938f...fce
Anonym bruker Skrevet 16. september #17 Skrevet 16. september Det som er synd er at vi kan ikke stole på folk lenger. Det er jo der problemet ligger. Da jeg var liten var fravær aldri noe viktig tema. Noen hadde gode grunner, de andre var på skolen. Var du hjemme så hadde du en god grunn. Alle stolte på det, fordi det var som oftest riktig. I dag har tillit blitt erstattet med regler og konsekvenser. Årsaken er at det er blitt nødvendig. Vi er et speilbilde av våre lite tillitvekkende ledere, og det samfunnet de har skapt. Våre politiske ledere går foran med sine personlige egenskaper, og vi følger etter. Vi må ha regler i dag, fordi vi er ikke til å stole på rett og slett. I dag handler det alt for mye om å vite hvordan vi skal slippe unna med mest mulig. Mindre om samvittighet og hva som er riktig for oss. Anonymkode: 486de...880
Anonym bruker Skrevet 16. september #18 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor går grensen for frisk, da? Litt av problemet er jo ikke at reglene er et problem for friske ungdommer, men de som er syke eller har andre utfordringer som gir mer fravær enn normalt. Jeg har en datter med tre ulike nevrologiske utviklingsforstyrrelser, hun er altså ikke syk. Derimot gjør tilstandene hennes gjøre at hun ikke klarer å gå på skolen hver dag. En paracet eller god arbeidsmoral hjelper for eksempel lite hvis hun har hatt en kveld og natt med kraftige tics-anfall og er så utslitt at hun knapt klarer å gå skikkelig dagen etter. I tillegg har jeg en sønn med cøliaki. Det er rett nok en sykdom, men så lenge han spiser glutenfri mat er han like frisk som andre. Problemet oppstår hvis det inntreffer uhell. Det er utrolig lite som skal til, selv om han er ekstremt forsiktig. Ett lite melkorn på avveier, og han får kraftige magekramper og kaster opp i timesvis. Sett fra et lærerperspektiv, så setter jeg heller ikke pris på at elever som har omgangssyke og spydd hele kvelden i forveien kommer på skolen. Det er smittsomt! For ikke å snakke om det vanvittige i regelverket om at det er veldig vanskelig å sette rett dagsfravær for en elev som i fem av dagens syv timer ikke er over 10 % fravær og skal ha ikke-godkjent der, mens de er over 10 % fravær og har legeerklæring i to av dagens syv timer. Det finnes faktisk ikke en kode for å føre slikt fravær. Anonymkode: e938f...fce Det er jo helt utrolig at det ikke er unntak for elever som har særlige helseutfordringer… her er det noen som har skrevet regelverk fra hjemmekontoret 🙄 HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 16. september #19 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det som er synd er at vi kan ikke stole på folk lenger. Det er jo der problemet ligger. Da jeg var liten var fravær aldri noe viktig tema. Noen hadde gode grunner, de andre var på skolen. Var du hjemme så hadde du en god grunn. Alle stolte på det, fordi det var som oftest riktig. I dag har tillit blitt erstattet med regler og konsekvenser. Årsaken er at det er blitt nødvendig. Vi er et speilbilde av våre lite tillitvekkende ledere, og det samfunnet de har skapt. Våre politiske ledere går foran med sine personlige egenskaper, og vi følger etter. Vi må ha regler i dag, fordi vi er ikke til å stole på rett og slett. I dag handler det alt for mye om å vite hvordan vi skal slippe unna med mest mulig. Mindre om samvittighet og hva som er riktig for oss. Anonymkode: 486de...880 To the point! Egentlig kan jeg ikke begripe at det er så stort behov for å ha en fraværsgrense. Hva med et personlige ansvaret for eget liv? Hvor ble det av det? Slik reglene er i dag, så går det utover de som har reell grunn til å ha fravær. Og de lider fordi regelverket er laget med tanke på å få et lite mindretall med slabbedasker på skolen. Er du så mye borte at det ikke er grunnlag for å sette karakter, ja ser er det bare slik da. At andre, og mer pliktoppfyllende elever kan risikere å ikke få bestått pga et sykehusopphold, gir ikke mening. Anonymkode: b7c5d...330
Anonym bruker Skrevet 16. september #20 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det som er synd er at vi kan ikke stole på folk lenger. Det er jo der problemet ligger. Da jeg var liten var fravær aldri noe viktig tema. Noen hadde gode grunner, de andre var på skolen. Var du hjemme så hadde du en god grunn. Alle stolte på det, fordi det var som oftest riktig. I dag har tillit blitt erstattet med regler og konsekvenser. Årsaken er at det er blitt nødvendig. Vi er et speilbilde av våre lite tillitvekkende ledere, og det samfunnet de har skapt. Våre politiske ledere går foran med sine personlige egenskaper, og vi følger etter. Vi må ha regler i dag, fordi vi er ikke til å stole på rett og slett. I dag handler det alt for mye om å vite hvordan vi skal slippe unna med mest mulig. Mindre om samvittighet og hva som er riktig for oss. Anonymkode: 486de...880 Jeg vil heller si at problemet er at folk ikke stoler på noen lenger. Det er klart at det må settes i gang tiltak dersom man ser at fraværet blir veldig stort. Da må man innføre krav om å oppsøke lege etter x antall egenmeldinger, også kan legen avgjøre hva som må gjøres. Dersom det er kronisk sykdom må man få hjelp, er det god gammaldags skulk så må legen nekte erklæring. Uansett hvordan dette løses så har de nå valgt en ordning som er helt ute å kjøre.. det syns jeg det er flere eksempler på her i denne tråden. HI Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 16. september #21 Skrevet 16. september Hadde det vært sånne regler når jeg gikk på videregående, så hadde jeg aldri kommet meg gjennom. Mistet faren min i 1 klasse etter langvarig sykdom, og hadde mye fravær pga det. I 2 klasse kom hverdagen og tapet med er smell, og jeg hadde mye fravær da og. Livet skjer, og det må det tas høyde for. Anonymkode: 3807c...d5b
Anonym bruker Skrevet 16. september #22 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hadde det vært sånne regler når jeg gikk på videregående, så hadde jeg aldri kommet meg gjennom. Mistet faren min i 1 klasse etter langvarig sykdom, og hadde mye fravær pga det. I 2 klasse kom hverdagen og tapet med er smell, og jeg hadde mye fravær da og. Livet skjer, og det må det tas høyde for. Anonymkode: 3807c...d5b Ja, det er vel her elevorganisasjonene mener det bommes De er ikke voksne, de er barn. De er ikke i arbeidslivet, de går på skolen. Så noen tilpasninger og runde kanter for å få alle gjennom er helt greit. Får ungdommene så dårlig arbeidsmoral at de ikke klarer beholde en jobb som voksne så er det deres voksne problem. Men så lenge de er barn på skole må vi kunne tilpasse skolehverdagen noe for dem. Anonymkode: b40a5...fdc
Anonym bruker Skrevet 16. september #23 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Ja, det er vel her elevorganisasjonene mener det bommes De er ikke voksne, de er barn. De er ikke i arbeidslivet, de går på skolen. Så noen tilpasninger og runde kanter for å få alle gjennom er helt greit. Får ungdommene så dårlig arbeidsmoral at de ikke klarer beholde en jobb som voksne så er det deres voksne problem. Men så lenge de er barn på skole må vi kunne tilpasse skolehverdagen noe for dem. Anonymkode: b40a5...fdc Og med tanke på at det er langt mer fleksibelt for voksne i arbeidslivet så er det i alle fall helt feilslått.. Anonymkode: 66cef...903
Anonym bruker Skrevet 16. september #24 Skrevet 16. september Det var fraværsgrense på 90- tallet også, så det er ikke noe nytt. Da var den riktignok på 15%, men den var helt uten unntak. Nå er det, sånn jeg har forstått det, noen få unntak bl.a med kjøretimer. Sykemelding var kun et alternativ ved langvarig sykdom. For kun et par dager fikk man ikke sykemelding, det var de 15% til. Selvfølgelig var det mange som skulket og spekulerte i 15% , men hvis de da ble syke måtte de kunne uansett for å få karakterer. Anonymkode: 7d164...690
Anonym bruker Skrevet 16. september #25 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (4 timer siden): 10% generelt er mye fravær, men som du sier lenger nede. Treffer man litt feil på dagene så skal det jo ingenting til å være over 10% i småfagene. Jeg har et barn som har en kronisk skade som gir litt ekstra fravær i oppfølging fra sykehus og også ved at ungdommen må være hjemme fra skolen. Vi har en løpende legeerklæring slik at vi skal slippe å måtte få legeerklæring hver gang ungdommen må være hjemme fra skolen. Denne har lagt på skolen siden ungdommen begynte her. Tidligere har vi henvist til denne og så har det blitt dokumentert fravær. Det blir jo litt sært om de ignorerer legeerklæringen de allerede har frem til eleven har passert 10%. Om det er arbeidslivet de legger seg etter i regler, har man der mulighet til å benytte sykemelding selv om man ikke har brukt opp egenmeldingsdager. Man gjør typisk dette om det er langvarig eller man allerede er i kontakt med helsevesenet. Slik burde det jo også vært for skolene. Om de ikke ser på, og bruker, allerede innsendt legeerklæring vil de legge sten til byrden og gjøre det en del vanskeligere for elever som allerede har litt ekstra ved skade eller kronisk sykdom. Anonymkode: 024c1...a95 Nå henger ikke jeg helt med, for jeg har akkurat vært på et foreldremøte hvor vi fikk beskjed at fast oppfølging som behandling, blir ikke regnet inn i de 10 %. Min, som har hatt fast oppfølging fikk ingen fravær for de timene til behandling. I tillegg kan skolen gjøre unntak inntil 15%. Så ja, litt kjipt hvis du fylte grensa på omgangssyke, så forsov du deg på den som passerte. Men kanskje du kan levere en ekstra oppgave slik at lærer har grunnlag for vurdering? Har du omgangssyke så får du jo en legeerklæring, så hvorfor skal du da reise med skolen syk? Anonymkode: 12c15...235
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå