Anonym bruker Skrevet 15. september #1 Skrevet 15. september Kjenner jeg blir sprø av dette.. 14 år henne, startet i 9 klasse og hormonfull til tusen. Her er det ei som hater skolen sier hun, vil ikke stå opp på morningen og legger seg ikke på kvelden. Ergo lite søvn, værre å få opp og humøret deretter. I dag valgte jeg å ta tlf for jeg er så lei av humøret hennes. Kommer også for sent på skolen da hun bryr seg ikke.. sier hun. Jeg driver å vekker henne så mange ganger i løpet av morningen og hun bare drar seg videre. Nå trenger jeg tips og råd for hun var slik på barneskolen også en periode.. og da måtte jeg fysisk dra henne ut av senga. Hun var super flink i 8 og stod opp og ordnet seg osv men nå.. nå er det på an igjen og jeg som mor er skikkelig fortvilet. Anonymkode: 47847...b27
Anonym bruker Skrevet 15. september #2 Skrevet 15. september Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Kjenner jeg blir sprø av dette.. 14 år henne, startet i 9 klasse og hormonfull til tusen. Her er det ei som hater skolen sier hun, vil ikke stå opp på morningen og legger seg ikke på kvelden. Ergo lite søvn, værre å få opp og humøret deretter. I dag valgte jeg å ta tlf for jeg er så lei av humøret hennes. Kommer også for sent på skolen da hun bryr seg ikke.. sier hun. Jeg driver å vekker henne så mange ganger i løpet av morningen og hun bare drar seg videre. Nå trenger jeg tips og råd for hun var slik på barneskolen også en periode.. og da måtte jeg fysisk dra henne ut av senga. Hun var super flink i 8 og stod opp og ordnet seg osv men nå.. nå er det på an igjen og jeg som mor er skikkelig fortvilet. Anonymkode: 47847...b27 Behold telefonen hennes. Og ta flere goder. Nekt henne alt som er gøy for henne. Nekt henne ukepenger hvis det er noe du bare gir henne uten at hun gjør noe for de. Da lærer hun nok. Stå i det. Anonymkode: 9f862...790
Anonym bruker Skrevet 15. september #3 Skrevet 15. september Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Behold telefonen hennes. Og ta flere goder. Nekt henne alt som er gøy for henne. Nekt henne ukepenger hvis det er noe du bare gir henne uten at hun gjør noe for de. Da lærer hun nok. Stå i det. Anonymkode: 9f862...790 Ja, det der fremmer nok motivasjon for skole!!! Anonymkode: 5e465...038
Anonym bruker Skrevet 16. september #4 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Ja, det der fremmer nok motivasjon for skole!!! Anonymkode: 5e465...038 Det bør det. Anonymkode: 9f862...790
Anonym bruker Skrevet 16. september #5 Skrevet 16. september Du må finne ut hva som ligger bak dette, og vise forståelse for at det er vanskelig å stå opp. Hun har det sikkert ikke bra, og da bør hun bli møtt på det. La henne slippe skolen noen dager, slik at hun kan hente seg inn. Tenk om noen sto og dro og slet i deg når du var trøtt og sliten. Anonymkode: 42352...6c9
Anonym bruker Skrevet 16. september #6 Skrevet 16. september Vil bare si at 9.klasse året kan være et skikkelig dritt år. Har vært igjennom det to ganger. Det er et år der hormoner holder på til de tusen, et år de ikke helt hvor de er, de er midt i mellom nå og det er vanskelig for mange. Mellomste her gikk ned 1 karakter i alle fag i 9.klasse, fordi hun ikke gadd. Jeg ville snakket med henne og spurt hvorfor hun ikke vil osv, prøvd å finne ut hva det kan være, hvis det ikke bare er at man ikke gidder, er fullt mulig det og. Ikke rart det er mye fravær i skolen hvis man skal la ungdommen være hjemme fordi man er trøtt og og sliten som en skriver over her. Jeg hadde gjort som deg, tatt telefonen, det er jo hele livet deres og de har faktisk godt av en pause fra den, tro det eller ei. Lykke til, jeg vet hva du står i. Anonymkode: 71044...647
Anonym bruker Skrevet 16. september #7 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Du må finne ut hva som ligger bak dette, og vise forståelse for at det er vanskelig å stå opp. Hun har det sikkert ikke bra, og da bør hun bli møtt på det. La henne slippe skolen noen dager, slik at hun kan hente seg inn. Tenk om noen sto og dro og slet i deg når du var trøtt og sliten. Anonymkode: 42352...6c9 Tenk om man må stå opp når man er trøtt, liksom? Du tuller! Skal jeg bli hjemme fra jobb fordi jeg er trøtt og må få hente meg inn? Anonymkode: 0ec5a...72d
Anonym bruker Skrevet 16. september #8 Skrevet 16. september Du må kanskje prøve å finne ut om det er noe spesielt som gjør at hun ikke vil på skolen. Men noen regler kan du etablere: Ingen mobil på rommet, ingen mobil etter kl 21. Kl 21 legges alle husets mobiler bort. Så har dere felles leggerutine, og alle går til sengs til kl 22. Uten mobil. Kjøp heller gammeldagse vekkerklokker til dere. Anonymkode: 0ec5a...72d
Anonym bruker Skrevet 16. september #9 Skrevet 16. september Det er skikkelig slitsomt. Vi holdt på slik i noen år, ungdomsskolen er absolutt de tøffeste årene hvis du har noen utfordringer. Jeg har veldig liten tro på straff. Selv om ungdommer er trøtte generelt, kan det ligge noe bak. Finn ut hva det er, for å finne ut det må dere snakke sammen i fredstid. Da mener jeg når dere begge er våkne, opplagt og ikke har tidspress hengende over. I vårt tilfelle var det så mye kaos i klassen, bråk i klasserommet og drama i jentegjengen hvor en person styrte gruppa og ekskluderte alle som ikke var med på den leken. Vi fikk hjelp av Bupa, testene viste IQ over 115 i flere av emnene. Da falt en del brikker på plass. Du kan selv tenke deg å reise på jobb hver dag, føle at det du gjør er helt meningsløst, mens du forholder deg til kollegaer som bare snakker shit om andre? Vi fikk god hjelp av lærer, blant annet når det var mulig fikk vår jobbe med sideprosjekt med et par andre i klassen, hvor de fikk være mer kreative og gå litt dypere i oppgavene. Det ga noe mer motivasjon, da slapp de å sitte i klassen hvor det var mye støy og ting gikk sakte, samtidig følte de på ansvar for å levere noe som var litt mer enn bare minimum. Kan dere sammen utforske litt hva god søvnhygiene er og sammen finne ut hva dere tror kan fungere å teste ut? Ungdom får mye mer eierskap til noe hvis de blir involvert og lyttet til. Så er det lov å si i fra hvis hun tar det utover deg ved å være ufin eller frekk, for det skal du ikke akseptere. Anonymkode: 07a98...dd6
Anonym bruker Skrevet 16. september #10 Skrevet 16. september 9.klasse er det tøffeste året i hele grunnskolen. Det er liksom midt i ungdomsskolen så nyhetens interesse er borte, og det er så lenge til de skal på vgs at de ikke er så opptatt av å få gode karakterer til det enda. Så er det alt som skjer i relasjonene rundt dem, det er ofte omrokkeringer i vennegjengen. Folk endrer seg når de blir eldre og modnes, noen vennskap ryker og andre dannes. Noen blir bråmodne, andre er fremdeles litt barnslige, det er rett og slett mye som skjer i både kropp og sinn. Men, de har forpliktelser, det er forventet at de følger opp skolen osv. Det hender det blir litt overveldende alt sammen. Begynn med å ta kontakt med lærer, det er mye mulig det skjer ting på skolen du ikke vet om, og uansett er det godt for læreren å vite om utfordringene og kan jobbe med trivsel i klasserommet, det sosiale osv der. Så må du sette deg ned med ungdommen, f.eks til helga. En dag hun er uthvilt, har spist, dere ikke er stresset og sure. Så må dere snakke om dette, alt fra søvnhygiene til forventninger, kosthold og vaner. Lage noen kjøreregler og følge dem. En periode kan det godt hende dere må slå av internett kl 21, selv om det kan føles som hele familien straffes for hennes problemer, men av og til må man bare gi litt for å komme i mål. Alle mobiler i bohkylla i stua fra kl 21, vanlige vekkerklokker på rommet. Skal hun være våken må hun lese i en god gammeldags bok. Anonymkode: beca6...ff9
Anonym bruker Skrevet 16. september #11 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (8 timer siden): Kjenner jeg blir sprø av dette.. 14 år henne, startet i 9 klasse og hormonfull til tusen. Her er det ei som hater skolen sier hun, vil ikke stå opp på morningen og legger seg ikke på kvelden. Ergo lite søvn, værre å få opp og humøret deretter. I dag valgte jeg å ta tlf for jeg er så lei av humøret hennes. Kommer også for sent på skolen da hun bryr seg ikke.. sier hun. Jeg driver å vekker henne så mange ganger i løpet av morningen og hun bare drar seg videre. Nå trenger jeg tips og råd for hun var slik på barneskolen også en periode.. og da måtte jeg fysisk dra henne ut av senga. Hun var super flink i 8 og stod opp og ordnet seg osv men nå.. nå er det på an igjen og jeg som mor er skikkelig fortvilet. Anonymkode: 47847...b27 Har du prøvd motsatt? Ikke så mye mas og sur mor, men koselig vekking, motivasjon og oppmuntring i stedet? Feks vekkerklokke på rommet så hun kan være selvstendig, unna senga så hun må opp. Her i huset er hvertfall mas, stress og sur mor oppskrift på motvillig fjortiss. Og hvis du ikke allerede har gjort det, snakk med henne, spør om der er noe som plager henne, hvorfor det er vanskelig å legge seg og stå opp osv. Lytt, vær der. Anonymkode: 5dca9...bff
Anonym bruker Skrevet 16. september #12 Skrevet 16. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tenk om man må stå opp når man er trøtt, liksom? Du tuller! Skal jeg bli hjemme fra jobb fordi jeg er trøtt og må få hente meg inn? Anonymkode: 0ec5a...72d Skole og jobb kan ikke helt sammenlignes Anonymkode: 268f2...f09
Anonym bruker Skrevet 16. september #13 Skrevet 16. september Tusen takk for mange gode ord, råd og forståelse. Ja det ligger nok mer i det enn bare ei sur tenåring. Hun har slitt med skole i alle år da hun sliter med de fleste fag. Hun trenger lengre tid for å forstå og lære det, men de raser fort igjennom for å rekke pensumet. Dette er noe jeg har snakket med lærerne i alle år, vært på bup også på barneskolen. Der viste det at hun har forståelse og konsentrasjon problemer. Lærer har lovet at hun skal bli promotert i hver time, være den som får først hjelp og forstår oppgaven. Men det er ikke alle som gjør dette. Og da blir jenta vår tiltaksløs og gir mer f@@@ for hun får ikke hjelpen allikevel. De vennene hun har er også veldig ulike henne. Hun elsker å være ute og finne på ting, sminke og idrett. Mens vennene sitter bare inne og vil ikke noen ting. Så hun føler seg litt alene. De hun er med ute er 2 år yngre enn henne, men jeg tenker at det er bedre å ha noen å være med enn ingen. Anonymkode: 47847...b27
Anonym bruker Skrevet 17. september #14 Skrevet 17. september Anonym bruker skrev (På 16.9.2025 den 0.25): Kjenner jeg blir sprø av dette.. 14 år henne, startet i 9 klasse og hormonfull til tusen. Her er det ei som hater skolen sier hun, vil ikke stå opp på morningen og legger seg ikke på kvelden. Ergo lite søvn, værre å få opp og humøret deretter. I dag valgte jeg å ta tlf for jeg er så lei av humøret hennes. Kommer også for sent på skolen da hun bryr seg ikke.. sier hun. Jeg driver å vekker henne så mange ganger i løpet av morningen og hun bare drar seg videre. Nå trenger jeg tips og råd for hun var slik på barneskolen også en periode.. og da måtte jeg fysisk dra henne ut av senga. Hun var super flink i 8 og stod opp og ordnet seg osv men nå.. nå er det på an igjen og jeg som mor er skikkelig fortvilet. Anonymkode: 47847...b27 Har hun det bra på skolen? Anonymkode: 41391...cad
Anonym bruker Skrevet 17. september #15 Skrevet 17. september Jeg snakket med mannen min om dette senest i går. Foreldrene mine tok fra meg tlf i en periode fordi jeg ikke hørte på dem. De ville ikke at jeg skulle ha kontakt med en gutt. De kjefta og smalt. Den perioden der, nei- jeg kommer aldri til å takke dem, det var det de sa. At når jeg blir voksen kommer jeg til å forstå dem ,og takke dem for valgene deres. Nei. Det skadet forholdet vårt enormt. Hjalp absolutt ingenting. Jeg syns de håndterte situasjonen dårlig. Forholdet til han gutten dalte uansett. Men sitter igjen med at foreldrene mine ikke var rolige og trygge, men ble kverulerende, høyrøsta ungdommer selv. Og ta vekk goder er et dårlig desperat forsøk. Bare det at du kaller det trass viser meg at du ikke forstår ungdommen. Har du lest deg opp om hvordan tenåringer har det? Hva som skjer med hjernen? Hva som er bak oppførselen? Ikke bare barebå være ungdom. Tar ungdommen vitaminer ? Gruer seg til skolen? Virker som det er her skoen trykker. Har hun venner? Angst? Er skolen etbalright sted? Hun sier jo nei. Snakket med lærer? Noen tilpasninger man kan gjøre? Gjør dere noe hyggelig sammen? Får hun mye ros og klemmer? Anonymkode: 20fa3...01c
Anonym bruker Skrevet 17. september #16 Skrevet 17. september Anonym bruker skrev (På 16.9.2025 den 1.43): Ja, det der fremmer nok motivasjon for skole!!! Anonymkode: 5e465...038 Sønnen min var heller ikke nøye på å komme presis på skolen,å kom flere dager for sent. Å jeg begynte mye tidligere enn han så fikk ikke sørget for at han kom presis. Men så fort jeg sa at hvis han kommer for sent på skolen så tar jeg vekk pc og mobil i to dager,så kom han alltid presis etter det. Det er viktig at det får konsekvenser å komme for sent på skolen,ellers så er de ikke intressert i å bedre seg. Anonymkode: 9cda2...16b
Anonym bruker Skrevet 17. september #17 Skrevet 17. september Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Sønnen min var heller ikke nøye på å komme presis på skolen,å kom flere dager for sent. Å jeg begynte mye tidligere enn han så fikk ikke sørget for at han kom presis. Men så fort jeg sa at hvis han kommer for sent på skolen så tar jeg vekk pc og mobil i to dager,så kom han alltid presis etter det. Det er viktig at det får konsekvenser å komme for sent på skolen,ellers så er de ikke intressert i å bedre seg. Anonymkode: 9cda2...16b Selvsagt. De lærer raskt da. Anonymkode: 9f862...790
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå