Anonym bruker Skrevet 15. september #1 Skrevet 15. september Ideer til hva som kan mealpreppes og ha i slike poser i fryseren? Har endelig fått plass til større flyser, så har plass til mer enn bare 2 pk kjøttdeig og noen kyllingfileer! 🤩 Anonymkode: 06601...c5a
Himmel og hav Skrevet 15. september #2 Skrevet 15. september Tenker du på ferdig mat som bare skal tines/varmes eller mat som du kan dumpe rett fra posen og tilberede?
Anonym bruker Skrevet 15. september #3 Skrevet 15. september Nå på høsten kan du lage store gryter med supper, lapskaus, gryteretter o.l. og putte i fryseren i passe porsjoner. Jeg lager også store porsjoner med kjøttsaus som jeg bruker til spaggetti, lasagne o.l. En bolognese altså. Kjøttkaker og karbonader lager jeg også minst dobbel porsjon av når jeg lager det, en middag i dag og en i fryseren til senere. Vårruller er også veldig greit å ha i fryseren. Anonymkode: fa979...a84
Anonym bruker Skrevet 15. september #4 Skrevet 15. september supper kjøttkaker, kjøttboller og karbonader fylte horn middagspai Jeg steker kjøttdeig enten alene eller sammen med grønnsaker og fyrser, veldig enkelt å ha potetmos eller pasta til. Jeg er ikke så glad i de ferdig fryste grønnsaksposene i butikken, så jeg fryser ned mye grønnsaker selv som : - strimlet hodekål - revet gulrot - stekt løk - purreringer - blomkålris - brokkoliris - små squashterninger - paprikastrimler - strimlet gulrot Noen ganger fyller jeg glidelåsposer med diverse grønnsaker som jeg vet brukes sammen, og noen ganger fryser jeg det hver for seg. Anonymkode: 1c1b4...ef1
amandine Skrevet 15. september #5 Skrevet 15. september Jeg har kjøpt sånne isbitformer som er skikkelig store, da kan du fryse ned store terninger med feks suppe og ta opp passelig til tining. Jeg har også ustekte men hevet og trillet ut kanelsnurrer i fryseren, de tiner og hever ferdig på benken og stekes når de er tint. Jeg har poser med tomatsaus og poser med eplemos til havregrøt/kjøleskapsgrøt, og så har jeg kjøpt sånne aluminiumsformer ( små engangs brødformer omtrent, jeg bruker dem flere ganger) og laget klar porsjoner med lasagne og gryteretter.
Anonym bruker Skrevet 15. september #6 Skrevet 15. september Hjemmelaget (nesten)ferdig-pizza: Pizzabunn ferdig kjevlet ut og halvstekt. Pizzasaus flatt i en plastpose eller en lav, men litt bred boks (for å tine forteste mulig). Revet ost etter hvor mye man ønsker, pakket flatt i en pose / boks og ev noe kjøtt etc om man ønsker det. Fordel med flatpakking er at det tiner mye fortere. Tar man ingrediensene ut dagen før, spiller det jo ingen rolle, for da tiner det uansett. Det går selvfølgelig også an å lage pizzaen ferdig også, halvsteke, kjøle ned og fryse. Anonymkode: 4683b...264
prekæs Skrevet 15. september #7 Skrevet 15. september Koker store mengder tomater (med løk, hvitløk, gulrot og urter) til tomatsaus/base. Den bruker jeg til alt fra pizza, lasagne, tomatsuppe og alt ellers som skal ha tomatsaus. Fryser ned ca en halv liter i hver pose. Kjøper godt modne tomater i "innvandrerbutikker", evnt bruker egenproduserte. Akkurat nå har jeg ca 3 kg fryste, hele tomater, jeg ikke har klart å spise underveis. Koker saus på dem når det passer (koker uten å flå, så bruker jeg stavmikser for å jevne) Baker div brød og fryser i passe porsjoner Lager ofte for mye mat helt bevisst og fryser ned det jeg kan. Så deilig med ferdig middag på travle dager. Fryser bær, så koker jeg syltetøy når jeg får ånden over meg. Kjøper gjerne i datodisk. Pakker om i passe porsjoner. Dyre biffer er best rett før de går ut på dato, så ikke noe problem. Fryser nesten alt og som regel går det bra. Så tømmer vi når frysa blir for full. De ukene vi tømmer frysa, er da vi sparer mest. Det sørger også for god rullering. Så handler vi den opp igjen
Anonym bruker Skrevet 15. september #8 Skrevet 15. september amandine skrev (1 time siden): Jeg har også ustekte men hevet og trillet ut kanelsnurrer i fryseren, de tiner og hever ferdig på benken og stekes når de er tint. Er det en spesiell oppskrift, eller kan man gjøre det med alle typer? Anonymkode: 1c1b4...ef1
Anonym bruker Skrevet 15. september #9 Skrevet 15. september Fårikål, pasta med saus og kjøttkaker lager jeg alltid dobbelt av og fryser bort. Anonymkode: c028d...ff9
Anonym bruker Skrevet 15. september #10 Skrevet 15. september "Mealpreppes". Bevares, alt skal ha et engelsk ord, helst blanding med et norsk et. Dette var nytt for meg, og nok et ord jeg aldri kommer til å bruke... Anonymkode: b1aee...68b
Anonym bruker Skrevet 15. september #11 Skrevet 15. september Anonym bruker skrev (10 minutter siden): "Mealpreppes". Bevares, alt skal ha et engelsk ord, helst blanding med et norsk et. Dette var nytt for meg, og nok et ord jeg aldri kommer til å bruke... Anonymkode: b1aee...68b Da er du jo i helt feil tråd. Anonymkode: 1c1b4...ef1
amandine Skrevet 16. september #12 Skrevet 16. september (endret) Anonym bruker skrev (9 timer siden): Er det en spesiell oppskrift, eller kan man gjøre det med alle typer? Anonymkode: 1c1b4...ef1 Det kan du gjøre med alle, tenker jeg? Jeg lager deigen, hever og triller ut og så fryser jeg dem på brett. Når de er frosne tar jeg dem over i pose. Så tar jeg dem ut når jeg vil ha dem, setter dem på stekeplate og lar dem tine og heve litt før jeg steker dem. Jeg fikk inspirasjon fra en jeg følger på insta, Cecilia Tolone. Endret 16. september av amandine
sug lut Skrevet 16. september #13 Skrevet 16. september Lage mat og fryse bort trenger ikke hete noe teit engelsk, altså. Ellers er store hauger med pastasaus greit, så man har en stund.
Anonym bruker Skrevet 16. september #14 Skrevet 16. september Tusen takk for tips alle! Nå har jeg en liste og et utgangspunkt å gå etter! 🩷 Jeg skal også fra nå av kalle det måltidsforberedelse! Ev. måltidførebuing🤷♀️ Anonymkode: 06601...c5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå