Gå til innhold

Bv sak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble meldt av sykehuset da jeg hadde en innleggelse. Gutten min er straks 17. Merker at det er ikke en sak som brenner. Saksbehandler har snakt med meg 1 gang på tlf ila to uker og med sønnen min en gang. Venter på info fra skolen hans. Tror dere saken blir henlagt fort?

Anonymkode: 9ce15...240

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om gutten, som har partsrettigheter, ikke ønsker hjelpetiltak og saken ikke er alvorlig blir det nok henlagt etter 3 måneder 

Anonymkode: 14be7...dd6

Skrevet

Kommer jo an på hva bekymringen gikk ut på. Men enig i at det ikke virker som om de syns det er alvorlig. Hjelpetiltak er frivillig.

Anonymkode: 1397f...b84

Skrevet

Hva meldte de deg for?

Anonymkode: 95489...0b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble meldt av sykehuset da jeg hadde en innleggelse. Gutten min er straks 17. Merker at det er ikke en sak som brenner. Saksbehandler har snakt med meg 1 gang på tlf ila to uker og med sønnen min en gang. Venter på info fra skolen hans. Tror dere saken blir henlagt fort?

Anonymkode: 9ce15...240

Hva var årsaken til at de kontaktet bv? Hvis du bor alene med barn, og havner på sykehuset, så tror jeg det er rutine at bv blir kontaktet. Ikke noe alarmerende i det. De vil bare forsikre seg om at barnet er ivaretatt mens omsorgspersonen er på sykehuset.

Anonymkode: d1256...85e

Skrevet

Blir nok henlagt etter 3 mnd med undersøkelse 

Anonymkode: 99a73...5bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis du bor alene med barn, og havner på sykehuset, så tror jeg det er rutine at bv blir kontaktet. Ikke noe alarmerende i det. 

Det er det ikke. Det ville også være ulovlig. 

TS: Det er ingen her som kan svare på om saken vil bli avsluttet uten forslag til tiltak. Det kommer mest av på hva ungdommen selv har sagt, og i noen grad andre opplysninger. Uansett vil du jo bare kunne takke nei til tiltak. Tvangssaker når barnet er 17 forekommer knapt. 

Anonymkode: 2ed09...9ec

Skrevet

Om det er en bekymring for vold skal de egentlig bare avgjøre om saken skal politianmeldes, ellers er det mest å informere om hva slags hjelpetiltak som finnes og spørre tenåringene om det er noe han/hun kunne tenke seg å benytte seg av.

De er pliktet til å snakke med tenåringen alene, deg (og evt far) alene og helst et møte med alle sammen. Så henlegges det om dere ønsker det, eller evt politianmeldes om de mener ungdommen er utsatt for vold.

Anonymkode: 364f2...c57

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

TS: Det er ingen her som kan svare på om saken vil bli avsluttet uten forslag til tiltak. Det kommer mest av på hva ungdommen selv har sagt, og i noen grad andre opplysninger. Uansett vil du jo bare kunne takke nei til tiltak. Tvangssaker når barnet er 17 forekommer knapt. 

Ulovlig å melde bekymring til bv pga litt fravær også. But here we are. Barnet ble mobbet av lærer, men ingen lyttet.  De beskyttet lærer. De ble så hissige at de meldte oss til bv.. bv trodde på oss heldighvis,  henla saken, men da skolen fikk vite at den ble henlagt, sendte de en ny, slang på litt ekstra løgn, så nå måtte bv komme på besøk i 10 min for å se. Ble henlagt selvfølgelig,  men de måtte hjem til oss. Noe som var veldig invaderende. 

Vi fikk forslag til tiltak , men det trengte vi ikke, hadde ikke noe med oss å gjøre. Da ble de sure, men vi har lov til å avslå. 

Anonymkode: a8351...57e

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ulovlig å melde bekymring til bv pga litt fravær også. But here we are.

Anonymkode: a8351...57e

Jada. Uhjemlede meldinger skjer, alt for ofte. Men noen rutine på sykehus generelt å melde om innlagte pasienter er aleneforeldre, er det altså ikke. 

Det som er rutine, er å undersøke om barnet er ivaretatt og følge opp barnet som pårørende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jada. Uhjemlede meldinger skjer, alt for ofte. Men noen rutine på sykehus generelt å melde om innlagte pasienter er aleneforeldre, er det altså ikke. 

Det som er rutine, er å undersøke om barnet er ivaretatt og følge opp barnet som pårørende. 

Dette.

Jeg skulle ha en meniskoperasjon da sønnen var 2,5 år. De visste ikke utfallet av operasjonen før de gikk inn i kneet og kikket, i verste fall hadde jeg 6 uker på krykker foran meg, som alenemor. 

Ingen på sykehuset reagerte eller spurte om barnet mitt, utover om jeg hadde noen som kunne hjelpe meg. Det hadde jeg, så ingen bekymringsmelding. 

Skrevet

Jeg får presisere; dersom du havner på sykehus og ikke har noen til å ivareta barnet ditt, så er rutinen å kontakte bv. Men sykehuset forhører seg jo først, og derfor spør de om man har barn, og om hvordan omsorgssituasjonen er. Ikke sikkert HI er "anmeldt" i den forstand at de mistenker noe galt, utover at hun kanskje er eneste omsorgsperson?

Skrevet

Barnevernet blir varslet når gutten er 17? Høres merkelig ut. Ett år til er de ute av redet og klare seg selv. Mamma flyttet ut da hun var 16. Jeg 18. 

Anonymkode: 4a22c...de3

Skrevet

Jeg får presisere; dersom du havner på sykehus og ikke har noen til å ivareta barnet ditt, så er rutinen å kontakte bv. Men sykehuset forhører seg jo først, og derfor spør de om man har barn, og om hvordan omsorgssituasjonen er. Ikke sikkert HI er "anmeldt" i den forstand at de mistenker noe galt, utover at hun kanskje er eneste omsorgsperson?

Dersom et sykehus har det som rutine for en syttenåring, er det et åpenbart lovbrudd. 

Skrevet

Hvis foreldre havner på psykiatrisk akutt, så blir barnevernet automatisk kontaktet om man har barn under 18 år. 
Dette for å se til om familien trenger hjelpetiltak. Kan være vanskelig for barn med foreldre som er psykisk syke. 

Anonymkode: 5b5b8...e56

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Vi har egne «barn som pårørende»-rutiner når noen blir lagt inn for å kartlegge og forsikre oss om at ikke barn blir feks alene hjemme når omsorgsperson er innlagt. Bv kontaktes ved behov. Ikke nødvendigvis for å melde bekymring men for å kunne bistå. Det er en selvfølge.

Anonymkode: b6f0b...550

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvis foreldre havner på psykiatrisk akutt, så blir barnevernet automatisk kontaktet om man har barn under 18 år. 
Dette for å se til om familien trenger hjelpetiltak. Kan være vanskelig for barn med foreldre som er psykisk syke. 

Det er heller ikke en lovlig praksis. 

Det gjelder samme krav for sykehus som for de fleste andre offentlige instanser (politiet har en annen terskel): Melder skal ha grunn til å tro - det betyr anta med en del større sikkerhet enn "kan være" - at barnet er utsatt for alvorlig omsorgssvikt. Terskelen for alvorlig ligger ved forhold som kvalifiserer til tvangstiltak/omsorgsovertakelse.

Å melde for å "se om noe kan være," er soleklart brudd på taushetsplikten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det gjelder samme krav for sykehus som for de fleste andre offentlige instanser (politiet har en annen terskel): Melder skal ha grunn til å tro - det betyr anta med en del større sikkerhet enn "kan være" - at barnet er utsatt for alvorlig omsorgssvikt. Terskelen for alvorlig ligger ved forhold som kvalifiserer til tvangstiltak/omsorgsovertakelse.

Det er jo ingen som snakker om «å melde». Det handler om å forsikre seg om at barn har tilsyn og omsorg dersom eneste omsorgsperson havner på sykehuset, og at BV kan bidra med dette om nødvendig. Herregud, folk har jo helt noia for barnevernet. Se for deg en alenemamma bli innlagt over lang tid, og ingen har sørga for å sjekke at barnet hun har aleneomsorg for har tilsyn. DET hadde blitt rabalder, det.

Anonymkode: 0b6dc...203

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du vet ikke hva du snakker om, eller så misforstår du (med vilje). Det er ikke det å melde bekymring det dreier seg om, men at sykehuset kontakter bv ved behov slik at man er siktet at det er omsorg rundt et barn i en krisesituasjon! Alle burde være takknemlig for at noen ser til at barn som pårørende er ivaretatt når det stormer i livet. Det er ikke fordi forelderen er en dårlig forelder, nødvendigvis, men fordi forelderen er eller kan være forhindret fra å være tilstede for en periode. Man vil selvfølgelig først se om man kan få samtykke fra forelderen, men kan man ikke det så er man like fullt forpliktet til å gjøre noe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du vet ikke hva du snakker om, eller så misforstår du (med vilje). Det er ikke det å melde bekymring det dreier seg om, men at sykehuset kontakter bv ved behov slik at man er siktet at det er omsorg rundt et barn i en krisesituasjon! 

Jeg jobber med dette. 

Dersom sykehuset kontaktet barneverntjenesten om et identifiservart barn, er det å melde bekymring.

Dét har et sykehus lov til enten ved samtykke fra foreldrene eller når lovkravet jeg forklarte lenger oppe er oppfylt.

Det finnes ingen juridisk mellomting her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ingen som snakker om «å melde». Det handler om å forsikre seg om at barn har tilsyn og omsorg dersom eneste omsorgsperson havner på sykehuset, og at BV kan bidra med dette om nødvendig. Herregud, folk har jo helt noia for barnevernet. Se for deg en alenemamma bli innlagt over lang tid, og ingen har sørga for å sjekke at barnet hun har aleneomsorg for har tilsyn. DET hadde blitt rabalder, det.

Anonymkode: 0b6dc...203

Det er ingenting i det jeg har sagt som står i motstrid med sykehusets plikt til å ivareta barn som pårørende. Den omfatter også å undersøke at barnet er ivaretatt. 

Men de kan ikke lovlig melde til barnevernet bare fordi de ikke vet hvor et barn er. De må snakke med foresatte, og om det ikke er mulig må de selv eller med bistand fra politiet undersøke om barnet er ivaretatt. Med mindre det er grunn til å tro at barnet ikke er ivaretatt. "Kan være" holder som sagt ikke. 

(Nå er antagelig dette en fullstendig digresjon og bekymringsmeldingen i TS' tilfelle begrunnet i årsaken til innleggelse mer enn selve innleggelsen i seg selv).

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingenting i det jeg har sagt som står i motstrid med sykehusets plikt til å ivareta barn som pårørende. Den omfatter også å undersøke at barnet er ivaretatt. 

Men de kan ikke lovlig melde til barnevernet bare fordi de ikke vet hvor et barn er. De må snakke med foresatte, og om det ikke er mulig må de selv eller med bistand fra politiet undersøke om barnet er ivaretatt. Med mindre det er grunn til å tro at barnet ikke er ivaretatt. "Kan være" holder som sagt ikke. 

(Nå er antagelig dette en fullstendig digresjon og bekymringsmeldingen i TS' tilfelle begrunnet i årsaken til innleggelse mer enn selve innleggelsen i seg selv).

Nei, vi har vel ikke fått noen oppdatering fra HI hva dette grunnet i, men litt snålt er det jo uansett med en som straks er voksen(myndig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Kommer en mor inn på akutt psykiatrisk grunnet selvmordsforsøk er det legitimt å melde Bv for å ivareta barna. Sjekke hvordan de har det. Å vokse opp med psykisk syke foreldre gir grunn til å tro at det kan være en svært belastende situasjon for barna, frykt for foreldrene og vurdering av omsorgsevne. 
Blir man lagt inn for brudd i ankelen er det en helt annen sak. 
Kjenner ei som ble lagt inn nå grunnet selvmordsforsøk, der ble barn 17 år hentet og bor nå hos familie. Bvt hentet han. Mor er ikke i stand til å ta seg av barna, og barna trenger beskyttelse og omsorg. 

Skrevet

Hvis barnevernet mener at noe er bekymringsverdig med deres hverdag så kan det jo svare seg å heller gå i dialog med dem enn å bare tenke på når saken kan bli henlagt. Kanskje det kan være godt for familien deres å få noen utenforstående til å se på dynamikken og komme med tips og råd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...