Anonym bruker Skrevet 14. september #1 Skrevet 14. september Jeg har endometriose og fikk det påvist gjennom operasjon da jeg var 40 år. Da hadde jeg hatt store blødninger og sterke smerter ved hver mens fra jeg var rundt 14-15 år, men ble bedre under svangerskap og bruk av hormonspiral mellom/etter svangerskap. Jeg ble forøvrig veldig bra etter operasjonen, og fordi de også tok vekk vev i livmoren for å hindre blødninger, har jeg ikke fått nye smerter. Nå har datteren min fått kraftig økte plager gjennom de siste 4-5 syklusene. Ved sist menstruasjon lå hun for eksempel og gråt og vred seg i smerte etter inntak av to sterke (reseptbelagte) smertestillende og hadde to dager med fravær fra skolen. Hun fikk mensen som 11-åring, og er nå 16 år. Etter undersøkelse hos gynekolog, der det ikke var synlig endometriose ved ultralyd (men det var det ikke hos meg heller), og en del gjennomgang av ulike valg og metoder for å hjelpe henne, endte datteren min med å velge hormonspiral. Hun fikk satt den inn for en ukes tid siden, og vi vet at det kan ta et par måneder før den vil virke skikkelig. Det jeg lurer på er om noen andre her selv har, eller har døtre, søstre eller andre unge kvinner dere kjenner godt som har fått hjelp i så ung alder, en erfaring rundt hvordan dette har fungert? Ble det bedre? Eventuelt hvor lenge før det ble verre igjen? Ble PMS-symptomene også litt mer dempet, eller var de like ille som tidligere? Annet? Jeg tar imot all erfaring med takknemlighet. Anonymkode: a59f1...731
Anonym bruker Skrevet 14. september #2 Skrevet 14. september Det er flere i min familie som "sannsynligvis har endometriose", for det er i følge gynekologen vanskelig å sette diagnose uten å gå på innsiden så da får man ikke noe sikker disgnose uten operasjon. Både tantebarnet mitt som er 20 og datteren min på 16 har blitt bedre med hormoner. Det er jo det som er første behandlingsmetode. Tantebarnet mitt blødde veldig kraftig og slet med svimmelhet, besvimelse og smerter, hun ble mye bedre på hormoner. Min datter blør ikke så mye, men ofte, mensen hver andre til tredje uke og mye vondt i magen, sliter også med fordøyelsen noe som var ukjent for meg at kunne påvirkes, men det kan det visst. Hun har også god effekt av hormoner. Anonymkode: e421d...e70
Anonym bruker Skrevet 14. september #3 Skrevet 14. september Min var hos gyn da hun var 16 (er nå 18), og har sannsynligvis endometriose. Ikke påvist pga vanskelig å se uten operasjon. Men veldig sterke smerter; ligger i fosterstilling og kaster opp-kan ikke fungere skikkelig. Løsningen ble p-piller med kun progesteron. Hun har fremdeles smerter og må ta reseptbelagt smertestillende, men klarer nå å fungere normalt under mens. Anonymkode: f3bc9...be5
Anonym bruker Skrevet mandag kl 13:26 #4 Skrevet mandag kl 13:26 Datter på 16 har gått på p-piller siden hun var 12 grunnet mistanke om endometriose. Det har fungert bra, med unntak av gjennombruddsblødning om hun går for mange sykluser kontinuerlig. Hun fikk tilbake kraftige smerter da hun forsøkte å slutte en periode. Man vet jo ikke sikkert at det er endo. Ikke gjort noen gynekologisk undersøkelse, siden det uansett er uvanlig å kunne se noe. Jeg og flere i slekta har det. (Selv hadde jeg også god effekt av p-piller før barn, men opplevde at hormonprevensjon hadde mindre effekt etter første svangerskap. Brukte Zoladex - "kunstig menopause" - en stund før hysterektomi etter siste barn). Anonymkode: 8a001...142
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 07:21 #5 Skrevet tirsdag kl 07:21 Takk for at dere deler erfaringer ❤️ Jeg vet at det ikke er vanlig å kunne se endometriose på ultralyd, men siden jeg har hatt cyster på eggstokkene også, og datteren min i tillegg til smerter ved mensen har vondt (men ikke så ille som under mensen), tenkte både lege og jeg at det var greit å ta en sjekk. Jeg kan for øvrig på det varmeste anbefale å bruke privat gynekolog hvis en har mulighet til å ta seg råd til det. Det var en helt annen verden enn det jeg selv er vant med fra det offentlige. Anonymkode: a59f1...731
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå