Gå til innhold

Hva skjer med en baby som ikke har fått ligget på magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er helt desperate nå! For det første, varslet helsestasjonen oss at barnet vårt ikke hadde lagt på seg mellom januar og februar. Datteren vår blir  1 år nå i september. Vi har ikke gjort annet enn å gi barnet mat etter slik beskjed. Opptil 18 ganger døgnet har vi forsøkt å gi mat! Helsestasjonen drev hele tiden og sa at barnet må ligge på magen. Barnet har ligget på magen men hun gråter raskt og da tar vi henne opp. Så var vi nylig på kontroll og da pirket de oss på at hun nå snart er 1 år og at hun "bare " åler seg! Hjelp, hva er normalt for 1 åringer? Er det ikke innafor, eller hva?

Anonymkode: 3b277...e6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligg på gulvet sammen med henne, utfordre henne gjennom lek og aktivitet. Å styre med mat 18 ggr i døgnet høres stressende ut både for dere og henne. Ro rundt måltid, minst mulig stimuli, og spis sammen med henne.

Dette høres jo veldig enkelt ut, og jeg skjønner det ikke er det altså. Men det var mine umiddelbare tanker.

Anonymkode: 75017...29f

Skrevet

Du skal egentlig legge baby på magen fra ganske tidlig av, har med å trene muskulaturen og hodet.

At barnet gråter så raskt er jo for at dere tar det opp med en gang det vil….. 

Kryper barnet ditt noe? 
og så ofte mating av barn på 1 år, har jeg ikke hørt før, da er det oftest faste måltid. Trenger barnet å legge på seg, bør en gi mer kaloriholdig mat. Hva spiser barnet? 

Anonymkode: 6f850...098

Skrevet

Det normale er jo at ungene begynner gå når de er rundt året, er barnet så svakt i muskulaturen at det ikke klarer bevege seg?

Ene datteren min gikk ikke før hun var 15 mnd gammel, og da sa de på helsestasjonen at de satte inn fysioterapeut når barna ikke gikk innen 17 mnd alder. Men datteren min var bare litt sen med å slippe seg, hun resiste seg jo etter møblene og gikk med støtte lenge før hun var året.

Du sier barnet ditt bare åler,  hva betyr det? Sitter hun ikke, ruller rundt fra rygg til mage, reiser seg langs møblene osv?

Barnet trenger ikke ligge flatt på gulvet for å bli sterk i nakke og rygg. Hun kan ligge på magen oppå deg når du ligger pp ryggen, ligge på magen over dine lår når du sitter, må mage over en pute så overkroppen kommer litt opp, på magen på stellebordet mens du sitter på huk foran henne og har blikkontakt med henne osv

Når det kommer til mat må hun jo rekke bli sulten før hun blir tilbudt et nytt måltid. La det gå noen timer mellom hver gang dere tilbyr.

Anonymkode: 3749c...137

Skrevet

Har hun ikke lagt på seg siden februar? I såfall tror jeg det må ligge noe medisinsk under, det skyldes helt sikkert ikke at hun ikke ligger nok på magen. Ikke føl på at det er din feil. 

Mitt barn ville heller ikke ligge på magen. Bare gråt og fortvilelse.Hun lærte seg etterhvert å sette seg opp og ble "rumpeaker", men lærte å gå helt normalt etter det. Ideelt sett bør de ligge på magen og lære å krabbe derfra, men det er ikke krise om de ikke gjør det.

Jeg har hørt i ettertid at hod noen barn kan reflux gi ekstra smerter når de ligger på magen. Kan det være tilfelle med barnet ditt?

Anonymkode: 20f1c...885

Skrevet

Med så hyppige matinger, kan det jo tenkes at ungen får vondt i av å ligge på magen. Tenk deg å måtte ligge på magen etter julemiddagen. Det hadde aldri jeg orket.

Ang. å være treg i motorisk utvikling ville ikke jeg tenkt noe på. Det blir ikke satt inn tiltak før ungen er 2 år og ennå ikke går. Mi var 19mnd da hun lærte å gå. Idag er hun 9 år, driver med turn og fotball og en ser ikke på henne at hun var så himla treg med å gå. 

Anonymkode: b0db5...929

Skrevet

Hvorfor gi mat 18 ganger i døgnet? Hun må jo få sjans til å bli sulten, dette er jo nesten å plage barnet. 

Det virker som dere trenger ekstra oppfølging fra helsestasjonen og det må du ringe og spør om i morgen! 

Anonymkode: 9828b...913

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...