Gå til innhold

Bo i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er kjent i Oslo, hvor ville dere anbefalt en familie med tenåringer å bosette seg? Vi har ingen tilknytning til byen og ingen andre krav enn at det skal være rimelig sentralt. Barna skal begynne på ungdomsskole og vgs til neste år, og vi er klar for noe helt nytt. 

Anonymkode: d92f7...5c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røa, Bogstad, Holmenkollen, Ullernåsen, Lysaker, Bestum og Hoff/Smestad. Her er jeg kjent, og ville nok ikke bodd noen andre steder i Oslo med barn. Bor nå i Holmenkollen. Men sikkert mange fine områder på andre siden av byen også. Norstrandsområdet er fint,  og rett ved fjorden, men Mosseveien ville vært dealbreaker for min del. Ellers er bydel Østensjø kjent for gode skoler, og det ligger også fint til ved Marka.  

Anonymkode: 3324a...c59

Skrevet

Jeg bor i bydel Østensjø på Manglerud og veldig greit her. Ellers så er det fint på Ekeberg, Lambertseter og området rundt. Hvorfor ikke ta dere en tur og se dere rundt. 

Anonymkode: d7ee0...99c

Skrevet

Jeg ville holdt meg langt unna de innvandrertette områdene på Oslo Øst. Er selv oppvokst på Grefsen, og området Grefsen, kjelsås, Tåsen, Maridalen, Sognsvann, Øvre Disen husker jeg som fine områder, med mye småhus bebyggelse og rimelig nært til marka. 20 år siden jeg flyttet, så kan jo ha endret seg selvsagt. Ligger jo egentlig langs samme "breddegrad" som Holmenkollen/Bogstad mv, men lenger øst, og noe rimeligere boligpriser. Har familie i kollen, og der er det dyrt! Fint men dyrt. Får mye av det samme i områdene jeg har nevnt, men ikke fullt så dyrt.

Anonymkode: b8db9...c7e

Skrevet

Ensjø! 

Anonymkode: 4d8a0...341

Skrevet

Oslo er en ganske delt by, og er dere en ressurssterk familie , som ønsker god utdannelse for ungene, og et relativt trygt nærmiljø, så flytter dere så langt vestover i Oslo, som lommeboka tillater.

Samtidig ser vi konturene av den sosialt delte byen. I Grorud, Alna og Søndre Nordstrand er det fortsatt 30 prosent som har grunnskole som høyeste utdanning. På Frogner, Ullern og i Vestre Aker er det litt over 11 prosent.

Oslo er fortsatt en delt by

Skrevet

Grefsen og Kjelsås er fint.

Anonymkode: a6e8c...936

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ensjø! 

Ensjø må da være det styggeste området i hele byen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Oslo er en ganske delt by, og er dere en ressurssterk familie , som ønsker god utdannelse for ungene, og et relativt trygt nærmiljø, så flytter dere så langt vestover i Oslo, som lommeboka tillater.

Samtidig ser vi konturene av den sosialt delte byen. I Grorud, Alna og Søndre Nordstrand er det fortsatt 30 prosent som har grunnskole som høyeste utdanning. På Frogner, Ullern og i Vestre Aker er det litt over 11 prosent.

Oslo er fortsatt en delt by

Byen er absolutt delt, men det er jo ikke slik at man mister verken utdannelse eller ressurser av å bosette seg på østkanten. 

Vi har økonomi til å bosette oss stort sett hvor vi vil, men jeg er like bekymret for gruppepresset om skolevesker til 20’ og hvitt pulver på fest som gjengene og klasseskillet øst i byen. 

Skrevet
35 minutes ago, Anonym bruker said:

Byen er absolutt delt, men det er jo ikke slik at man mister verken utdannelse eller ressurser av å bosette seg på østkanten. 

Vi har økonomi til å bosette oss stort sett hvor vi vil, men jeg er like bekymret for gruppepresset om skolevesker til 20’ og hvitt pulver på fest som gjengene og klasseskillet øst i byen. 

Det er dessverre mye hvitt pulver over hele byen (og landet) uansett hvor man bosetter seg

Anonymkode: e511b...231

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ensjø må da være det styggeste området i hele byen. 

Jeg bor ved Tiedemannsparken. Veldig fint her.

Skrevet

Tonsenhagen, Årvoll, Rødtvet.

Anonymkode: 02121...fcf

Skrevet

Personlig liker jeg best "midt i mellom--områdene. Altså de som verken er semi-ghetto eller blendahvitt og ekstremt pengesterkt.

I det segmentet har man f.eks hele bydel Østensjø, Ekeberg, Disen/Grefsen/Årvoll, Hellerud og deler av Grorud (mot markagrensen, og stedet ikke bydelen).

Dersom dere vil bo mer i byen, kunne jeg godt bodd i hele sentrum med ungdom i den alderen - men hadde unngått Sofienberg og Jordal ungdomsskoler).

Anonymkode: 85832...30c

Skrevet

Oppvokst i Oslosør, flyttet til annen landsdel, men var tilbake noen uker i sommer og leide da en gammel enebolig på Rodeløkka. Fantastisk område!! Rolig og med gangavstand til alt du måtte ønske deg. Hvis jeg noen gang flytter tilbake blir det dit 🤩

Anonymkode: 796dc...085

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...