Gå til innhold

Jeg er så irritabel hele tiden 😵 på ungene spesielt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er beklagelig å si men jeg småkjefter spesielt på minsten på 10år for hver minste ting. Men nå kan han irritere meg grønn også med å stille 1000 spm på rad etter jobb og le av meg, lager høye lyder og ganske så mye energi. Han vet jeg har mye å tenke på å prøver å distrahere meg da.

Prøver å få alt til å gå rundt i hverdagen med økonomien og mat som må handles inn. Jeg har for øyeblikket ikke bil så jeg må kalkulere veldig og planlegge dagene godt. Jeg jobber 100% jobb men har et studie trekk i mnd som minsker beløpet. Er 34år og vet jeg en dag blir gjeldfri, har kjæreste osv. Det ble slutt med min siste kjæreste for noen mnd siden og står på sted hvil igjen. Hvorfor må jeg vøre så irritert på mine for ingenting? Stakars mine, men de tåler det nok. Mye kjærlighet gir jeg de. Sitter bare igjen med dårlig samvittighet etter at jeg nesten må være litt i fred med tankene mine og det økonomiske presset. 

Jeg fikk for 3 uker siden hormonspiral som muligens er årsaken til mitt lett irriterte humør. 

Håper på forståelse og at kanskje andre kjenner seg biiiittelitt igjen? 😅🤭

Må jo bare nyte øyeblikkene ! Plutselig er de store 

Anonymkode: 6b493...24b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ro ned kjærestestresset og skjerp deg! Du får ingen forståelse herfra, ungene har ingen mulighet til å skjerme seg fra deg. De tåler det nok?? Hvordan hadde du tålt å bli hakket på hver eneste dag?

Anonymkode: e2f60...326

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ro ned kjærestestresset og skjerp deg! Du får ingen forståelse herfra, ungene har ingen mulighet til å skjerme seg fra deg. De tåler det nok?? Hvordan hadde du tålt å bli hakket på hver eneste dag?

De blir ikke hakket på hver dag, har ikke skrevet det. Jeg mener det er hormonspiralen som gjør meg irritabel. Har du ikke barn? Så vet du heller ikke hvordan småbarnslivet er. Det er de man elsker mest det ofte går utover. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De blir ikke hakket på hver dag, har ikke skrevet det. Jeg mener det er hormonspiralen som gjør meg irritabel. Har du ikke barn? Så vet du heller ikke hvordan småbarnslivet er. Det er de man elsker mest det ofte går utover. 

Hvis minstemann er 10 år er småbarnslivet over, da har du store barn. Hvor mange har du?

At hormoner kan kødde med psyken er det ingen tvil om, det tar noen måneder for kroppen å venne seg til de syntetiske hormonene, og noen blir aldri bedre så de bare må slutte med dem. Det må du avgjøre, hvordan de påvirker deg.

Men med så store barn kan du fint stille noen krav, samtidig som de skal bli både sett, hørt og få omsorg. Tanken på kjæreste ville jeg lagt vekk, akkurat nå må du konsentrere deg om barna dine og jobb, det er ikke alltid man har kapasitet til alt man ønsker seg så da må man velge.

Når det kommer til handling, bil osv så anbefaler jeg Oda. Det er ikke noe dyrere enn andre butikker og de leverer varene på døra. Handle for en uke av gangen på nett så slipper du tenke mer på det.

Anonymkode: 5cf05...239

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er de man elsker mest det ofte går utover. 

Det der er en sinnsykt dårlig unnskyldning for å behandle andre mennesker dårlig.

Anonymkode: d2b78...f01

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det der er en sinnsykt dårlig unnskyldning for å behandle andre mennesker dårlig.

Jeg behandler ikke barna mine dårlig. Her overdriver du virkelig noen hakk. Det er helt vanlig å få dårlig samvittighet ovenfor et lite sinneutbrudd på de. Eller er du perfekt kanskje? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg behandler ikke barna mine dårlig. Her overdriver du virkelig noen hakk. Det er helt vanlig å få dårlig samvittighet ovenfor et lite sinneutbrudd på de. Eller er du perfekt kanskje? 

Du beskriver noe annet i hovedinnlegget ditt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har barn, jo. Fire stk, faktisk. Og jeg kan bli sint og jeg kan bli irritert, men jeg hakker ikke på dem og jeg er ikke irritabel uten grunn. Når yngste din er 10 år så er du vel over småbarnslivet, altså. 

Du skriver at det ble slutt med din siste kjæreste, hvor mange kjærester har du hatt etter at barna dine ble født?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er beklagelig å si men jeg småkjefter spesielt på minsten på 10år for hver minste ting. Men nå kan han irritere meg grønn også med å stille 1000 spm på rad etter jobb og le av meg, lager høye lyder og ganske så mye energi. Han vet jeg har mye å tenke på å prøver å distrahere meg da.

Prøver å få alt til å gå rundt i hverdagen med økonomien og mat som må handles inn. Jeg har for øyeblikket ikke bil så jeg må kalkulere veldig og planlegge dagene godt. Jeg jobber 100% jobb men har et studie trekk i mnd som minsker beløpet. Er 34år og vet jeg en dag blir gjeldfri, har kjæreste osv. Det ble slutt med min siste kjæreste for noen mnd siden og står på sted hvil igjen. Hvorfor må jeg vøre så irritert på mine for ingenting? Stakars mine, men de tåler det nok. Mye kjærlighet gir jeg de. Sitter bare igjen med dårlig samvittighet etter at jeg nesten må være litt i fred med tankene mine og det økonomiske presset. 

Jeg fikk for 3 uker siden hormonspiral som muligens er årsaken til mitt lett irriterte humør. 

Håper på forståelse og at kanskje andre kjenner seg biiiittelitt igjen? 😅🤭

Må jo bare nyte øyeblikkene ! Plutselig er de store 

Cry me a river🙄 Du har tydeligvis glemt å oppdra barnet. Kanskje du er mer interessert i å skaffe deg type og knulle hele tiden som en drittunge på 19 år. Skjerp deg!! 

Anonymkode: 0b003...6ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Cry me a river🙄 Du har tydeligvis glemt å oppdra barnet. Kanskje du er mer interessert i å skaffe deg type og knulle hele tiden som en drittunge på 19 år. Skjerp deg!! 

Anonymkode: 0b003...6ef

Omg, tror du trenger å få deg noe selv så hissig som du er🤦‍♀️

Skrevet

Hormoner kan tukle med mye, det samme en stram økonomi. Det å forstå hvor dette kommer fra kan hjelpe litt. 

Jeg har slitt en del med PMS, heldigvis lærer en kroppen å kjenne og vet at akkurat nå så venter du med den diskusjonen til etter du har fått perioden. Du må ha noen strategier. Det er lov å si at nå har jeg en dårlig dag, nå trenger jeg ro. Det kan vi ta en annen dag. Skill mellom dagens problem og morgendagens, ta de store tingene tidlig på dagen. Ungene dine er så store nå at du kan sette de grensene. Så regner jeg med at siden din yngste er 10 år så er det noen hormoner der også i anmarsj 😅  

Oda, som noen nevnte, er en god løsning. 

Anonymkode: 4c691...f3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Omg, tror du trenger å få deg noe selv så hissig som du er🤦‍♀️

Jammen fremstår du moden og reflektert🤭

Skrevet

Det er hormonspiralen! Hvis du holder ut en stund til vil det stabilisere seg. 
Og ungene har ikke ondt av at du er irritabel en periode. Livet skjer! 
De som med hånda på hjertet her inne kan si at de er perfekte foreldre, de er ikke her. For de eksisterer ikke, enkelt og greit. 

Anonymkode: daa4c...d2b

Skrevet

Gud hjelpe meg for noen kommentarer. Mange bitre dømmende kjerringer her inne. Livet skjer og det er i perioder tøffere  når man har mye å tenke på. At 10 åringen stiller 1000 spm 😅 nyt det. Det gjorde mine barn også, og jeg var jo dødssliten av det i perioder. Du blir mer sliten av å småkjefte og hakke. Det sliter deg ut og han blir verre. Det er lov å ta seg en egenmelding eller bare nedprioritere andre ting når du føler deg som et vepsebol. Å skape god harmoni med barna er den beste investering du kan gjøre 

Anonymkode: 466db...506

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Han vet jeg har mye å tenke på å prøver å distrahere meg da

Her synes jeg du har en urealistisk forestilling om hva en tiåring er kapabel til, og at du ilegger han motiver som han trolig ikke har.

Tiåringer flest går ikke rundt og tenker på foreldrenes behov. De er spontane og de fleste fortsatt ganske egosentriske. Det er selvsagt slitsomt for deg at han er masete, men han er et barn som søker oppmerksomhet fra moren sin. Det er veldig usannsynlig at han med vilje prøver å distrahere deg. Det høres ut som du gir han en del negativ oppmerksomhet i form av kjeft, noe som da forsterker den oppførselen du ikke liker. Da vil du få mer mas og lyder. Dette kan bli ganske ille til slutt, så det kan være lurt å prøve å bryte sirkelen. Se for deg puberteten hans i dette mønsteret her. 

Anonymkode: fdacb...762

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Gud hjelpe meg for noen kommentarer. Mange bitre dømmende kjerringer her inne. Livet skjer og det er i perioder tøffere  når man har mye å tenke på. At 10 åringen stiller 1000 spm 😅 nyt det. Det gjorde mine barn også, og jeg var jo dødssliten av det i perioder. Du blir mer sliten av å småkjefte og hakke. Det sliter deg ut og han blir verre. Det er lov å ta seg en egenmelding eller bare nedprioritere andre ting når du føler deg som et vepsebol. Å skape god harmoni med barna er den beste investering du kan gjøre 

Tusen takk for denne😂 jeg skjønte jeg var litt pemenstruell igår, fikk "uka" idag. Så var nok det som gjorde den korte lunta. Ja han stiller 1000'spm og han VET jeg hater det, ref til du over her som kommenterer så veldig alvorlig at en 10åring ikke klarer å finne punktet der han kan irritere mor, jo det kan de! Iallefall han. 

Jeg er heller ikke sur hele tiden. Slapp av 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Tusen takk for denne😂 jeg skjønte jeg var litt pemenstruell igår, fikk "uka" idag. Så var nok det som gjorde den korte lunta. Ja han stiller 1000'spm og han VET jeg hater det, ref til du over her som kommenterer så veldig alvorlig at en 10åring ikke klarer å finne punktet der han kan irritere mor, jo det kan de! Iallefall han. 

Jeg er heller ikke sur hele tiden. Slapp av 

Du vet at det er tiåringens måte å søke oppmerksomhet fra mamma på? Han gjør det ikke for å plage deg. 

Skrevet

Slutt med kjefting. Du sier han irriterer deg grønn... Han speiler deg. 

Du er voksen. Du må ha tålmodighet.  Kjefting er mer skadelig enn du tror. Ikke bagatelliser det. 

Du hater at han spør deg mange spørsmål, og det har du sagt til han? 🙈 uff. 

Anonymkode: 72cb2...1f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.9.2025 den 17.30):

Ikke barna nei. Mannen eller kjæresten det går utover, ikke barna. Ta ut den hormonspiralen da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.9.2025 den 23.14):

Det er hormonspiralen! Hvis du holder ut en stund til vil det stabilisere seg. 
Og ungene har ikke ondt av at du er irritabel en periode. Livet skjer! 
De som med hånda på hjertet her inne kan si at de er perfekte foreldre, de er ikke her. For de eksisterer ikke, enkelt og greit. 

Anonymkode: daa4c...d2b

Tsk. Jeg kan bli irritabel rett før mens. Da forklarer jeg det til barna med engang jeg merker det. At det er på gang, og da blir jeg litt dum. De går ikke på eggeskall,  men jeg sier unnskyld hvis jeg høres irritert ut. 

Jeg mener det fins endel nesten perfekte foreldre. Men når jeg leser det HI skriver... 

Skrevet

De aller fleste mødre og fedre vet hva som er pedagogisk riktig i hver og en situasjon. Men så er det slik at vi er mennesker. Vi er mødre, søstre, tante, datter, kone, venninne og arbeidstaker. Vi har mange roller å fylle, og vi trenger både søvn og mat. Klesvask og planlegging av ukas kabal. Vi opplever sorg, brutte relasjoner og v i har bekymringer. Vi er ikke superhelter hele tiden, og det er ingen mødre som er perfekte. Jeg jobber med barn og jobber såpass tett på ppt og forskning at dette vet jeg. Gjør man 30% riktig er det innenfor at barn ikke tar skade av det. Våre forfedre satt ikke på gulvet å lekte med barna og validerte hver en følelse. Barna vokste opp og ble robuste voksne. I dag lider foreldre av dårlig samvittighet fordi en står i spagat og ikke strekker til. Barna trenger omsorg, få dekket sine behov, trygghet, kjærlighet, grenser og rammer. Men de trenger ikke å få svar på sine 1000 spm om dagen hver dag. Noen ganger der det lov å si at nå er mamma / pappa sliten og trenger å hvile litt. Nå kan du leke eller se på barne tv. Mødre må også ta vare på seg selv for å ta vare på barnet sitt. 
For noen vil det å shame andre mødre og leke mamma politi gi de følelsen av å være bedre og være supermamma. Men så finnes det ikke perfekte foreldre. Ikke en gang barnepsykologer er perfekte foreldre. Selv om noen liker å tro det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du vet at det er tiåringens måte å søke oppmerksomhet fra mamma på? Han gjør det ikke for å plage deg. 

Trenger du å legge på? Jeg skrev irritere. Jeg og min datter irriterer hverandre også, det er ikke noe galt i det. Ja, vi er forbilder for barna våre, men vi har lov å være oss selv også. Vi gråter vi også, men det gjør jeg ikke foran barna. Enkelte sider viser vi, vi er oss selv og nettopp det gjør familien vår mer knyttet. Skal vi bare vise fasade foran barna våre mener du? Ikke rart mange må holde på følelsene sine. Det er synd du oppfatter ting feil, som å tro at han plager meg. 

Det er lov å vise VÅRE kjæreste barn at ikke alt er perfekt hele tiden. At også humøret vårt kan være ulik. Vi lever da vel ikke i en så firkantet verden vel? 

Ts

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Tsk. Jeg kan bli irritabel rett før mens. Da forklarer jeg det til barna med engang jeg merker det. At det er på gang, og da blir jeg litt dum. De går ikke på eggeskall,  men jeg sier unnskyld hvis jeg høres irritert ut. 

Jeg mener det fins endel nesten perfekte foreldre. Men når jeg leser det HI skriver... 

Oi, du høres nesten perfekt ut du. 

Du sier du forklarer barna hver gang du er irritabel. Ja da er du nesten like perfekt som meg. Djises . Ts

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Trenger du å legge på? Jeg skrev irritere. Jeg og min datter irriterer hverandre også, det er ikke noe galt i det. Ja, vi er forbilder for barna våre, men vi har lov å være oss selv også. Vi gråter vi også, men det gjør jeg ikke foran barna. Enkelte sider viser vi, vi er oss selv og nettopp det gjør familien vår mer knyttet. Skal vi bare vise fasade foran barna våre mener du? Ikke rart mange må holde på følelsene sine. Det er synd du oppfatter ting feil, som å tro at han plager meg. 

Det er lov å vise VÅRE kjæreste barn at ikke alt er perfekt hele tiden. At også humøret vårt kan være ulik. Vi lever da vel ikke i en så firkantet verden vel? 

Ts

Det er du som sier at du småkjeftet på minsten for hver minste ting. Det er du som sier stakkars barna dine og at du får dårlig samvittighet for å være så irritabel.
Hvorfor biter du da hodet av folk som gir deg tilbakemelding? 

Når du kjefter på han uten å gi mer forklaring så vil han bare streve enda mer med å få din oppmerksomhet. Det er helt lov å si at nå trenger du fred og at han ikke kan spør om noe på en liten stund, men kanskje dere kan lese en bok, bygge lego eller se en film litt senere? For eksempel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...