Gå til innhold

Hvor lenge lager dere matpakke til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom i diskusjon om å smøre niste til store barn og argumentet til motparten var at om man gjør dette for barna så lærer de seg ikke å ordne seg selv og dermed kommer til å kjøpe seg mat så snart de blir sendt på egenhånd ut i verden.

Jeg har smurt matpakke til de er ferdige med ungdomsskolen, og fasit hos oss er at de da fortsetter med å ta med lunsj hjemmefra til videre utdanning og jobb. De kan jo smøre selv om jeg er forhindret, men rutinen med at jeg lager niste mens de spiser frokost har vært en hyggestund hos oss og noe jeg kommer til å savne når yngstemann er ferdig med grunnskolen om tre år. 

Anonymkode: 15928...add

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smurte ut hele skole løpet på begge. De spiser smurt lunsj etter dette( som de da laget selv)

Anonymkode: 1c02f...3f2

Skrevet

Så lenge de vil ha egentlig.

Da eldste begynte som lærling og dro hjemmefra 6.15 om morgenen begynte han å smøre selv, for da var alternativet at jeg smurte kvelden før. Han foretrakk å ta frosne skiver på morgenen og ta pålegg på, da tinte de til lunsj og holdt pålegget ganske kaldt.

Mine barn er veldig selvstendige og økonomiske i matveien, så at jeg har smurt matpakke for dem har bare vært en hyggelig mamma-gest.

Anonymkode: a8915...dc7

Skrevet

De dagene jeg ikke går tidlig på jobb lager jeg matpakke til 17-åringen mens vi sitter ved frokostbordet. Det synes både jeg og han er koselig. De dagene jeg ikke er hjemme om morgenen lager han matpakke selv. Han har spist det samme på skolen siden han var liten, kun antallet skiver som har økt. 
Alle mine barn er vokst opp på samme måte, og de som har flyttet hjemmefra  lager matpakker som voksne også. 

Anonymkode: e73a8...a2e

Skrevet

Jeg sluttet med å lage da de begynte på barneskolen, altså var de 6 år. Da fikk de akkurat det de ville ha. De smører fortsatt selv og er nå 26, 18 og 16

Anonymkode: 882c2...77e

Skrevet

Eldste ville lage selv fra han var 14, 9. klasse. De to yngste lager jeg til, helt til de vil lage selv. Da sørger jrg for at det blir noe med næring i.

Anonymkode: 7b04f...11e

Skrevet

Så lenge de vil. Jeg synes det er hyggelig.

Skrevet

Så lenge de ønsker det. Han mellomste på 18 har laga selv i mange år, fordi han vil ikke ha det "fancy greiene" jeg lager (som ikke er fancy overhodet), mens jeg har smurt til 20-åringen flytta ut og lager enda til 12åringen

Anonymkode: 65cc4...edb

Skrevet

Smører ikke vi, så tar de ikke med matpakke, og spiser ikke i løpet av dagen. Så vi har smurt ut vgs. 

Anonymkode: 9d6a9...b5f

Skrevet

Jeg smører og lager matpakke til datter selv nå når hun går på VGS, jeg smører til småsøsknene  uansett. 

Anonymkode: a9be4...372

Skrevet

Så lenge de bor hjemme og jeg har tid så smører jeg uansett hvor gamle de er

Anonymkode: 5670e...e2d

Skrevet

Lager fortsatt til begge jentene mine, de er 14 og 16. Klare det fint selv, men vet de setter pris på omsorgen. Begge nå reise tidlig med buss på morgenen da ungmskole og vgs er et godt stykke unna, jeg har kortere vei til jobb og bedre tid. De er flinke til p hjelpe til her hjemme, de jobber hardt på skolen og følger opp treninger, alltid pakket gymlær selv og ryddet inn matboks etc så det å gjøre dette for dem er noe som jeg gjør med glede. Tviler på det gjør dem mindre selvstendig, de kan både vaske klær, vaske bad etc og ordne det meste selv. Men det betyr ikke at vi ikke kan gjøre en travel hverdag litt lettere for dem. 

Anonymkode: e5af7...c6a

Skrevet

Vi har aldri smurt matpakker til ungene. Her fikk de alle måltider i bhg mens de gikk der. Fra første skoledag har de selv smurt matpakke mens vi har sittet sammen ved frokostbordet. Jeg har vært heldig med min jobbsituasjon slik at vi ikke har trengt morgensfo og dermed har hatt god tid til frokost og matpakkelaging.

Anonymkode: de36b...81b

Skrevet

Har lager jeg matpakke så lenge de ønsker. Alternativet er at de ikke smører seg matpakke og går sulten hele dagen. 

Anonymkode: 6c59a...c61

Skrevet

Jeg smører til 17-åringen, mens 13-åringen har smurt selv i mange år.

Anonymkode: b8490...349

Skrevet

Vi har aldri laget matpakke til barna våre. I barnehagen fikk de mat. Da de begynte på skolen begynte de å smøre selv ved frokostbordet. 

Men vi har dekket bord, kuttet opp litt frukt og grønt, hatt yoghurt, bær, nøtter, brød og pålegg på frokostbordet, slik at det er lett for dem (og oss voksne) å lage en matpakke med innhold man liker. 

Nå har vi barn på ungdomsskolen, vgs og universitet, og bare to som fortsatt bor hjemme. Vi drar hjemmefra på så ulike tidspunkt at vi ikke har felles frokost på hverdager lengre. Men ungdommene, både de på hybel og de som bor hjemme, setter fortsatt sammen varierte og sunne matpakker selv, og handler aldri lunsj i kantine eller på butikken, så jeg tenker vi har klart å hjelpe dem å etablere gode vaner. 

Med det sagt, det finnes ingen fasit her. Alle får gjøre det de opplever at fungerer best i sin egen familie. 

Anonymkode: 11ec3...500

Skrevet

Så lenge de vil, sluttet naturlig hos de 2 elste på slutten av barneskolen, minste smøres det fortsatt til, går i 9.

Dette mye for at de får med seg mat og litt lettere på et trangt kjøkken…

Men de forstår godt at en bør smøre mat til både skole og jobb og ser at skal de kjøpe seg noe selv, er det dyrt

Anonymkode: 0fe7d...94e

Skrevet

Smører fremdeles til lærlingen min, og kommer nok til å gjøre det så lenge de bor hjemme. Gjør meg ingenting og barna setter pris på det og spiser mer da.

Anonymkode: 4d8ad...efe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...