Anonym bruker Skrevet 10. september #1 Skrevet 10. september Mine første tanker går til hun i klassetrinnet under meg, jeg husker ordene de kalte henne, hvordan hun fikk gjennomgå. Hvordan jeg ikke turte å forsvare henne siden jeg selv hadde blitt mobbet tidligere. Jeg husker de få venne hun hadde siden de også var mine. Dette var på ungdomsskolen. Mine andre tanker går til han jeg lekte med når jeg var liten. De flyttet i begynnelsen av barneskolen. Vet ikke hva som skjedde med han, men en dag klatret han opp på stillaset på en bygning og hoppet. Mine tredje tanker går til han jeg møtte i 20 årene. Venn av noen venner av meg. For sine venner var han verdens mest stødige klippe. Den personen som alltid var der for alle andre, den personen som aldri sa nei til å hjelpe. Ingen viste hvordan han slet inni seg før han ikke var der mer. I fjor mistet 737 personer livet i selvmord her i landet, i trafikken omkom 87 personer. I et av verdens beste land å bo i dør nesten 8,5 ganger så mange av selvmord enn i trafikken, men dem snakkes det ikke noe om. Selvmord er tabu. Kjenner du noen som kanskje sliter, ring, snakk med personen, be med ut på en kaffe. Spør hvordan personen egentlig har det. Tør å ta den vanskelige samtalen. Bryt tabuet, det kan redde liv. Og sliter du selv, ikke bagatelliser det, ikke være redd for å oppsøke hjelp, det er mange flere enn du aner som er glad i deg, som vil stille opp. Og trenger du hjelp kan du også ta kontakt med følgende: Nødnummer: 113 Mental Helse Hjelpetelefonen: 116 123. Gratis og døgnåpen telefontjeneste der du kan snakke med en ansatt eller medmenneske om alt mulig, også om du ikke trenger å være i en akutt krise, sidetmedord.no er deres chat-tjeneste. Kirkens SOS: 22 40 00 40. Er en døgnåpen krisetjeneste for telefon, melding og chat. Alarmtelefonen for barn og unge: 116 111. Døgnåpen telefon der fagfolk gir hjelp for barn og unge, og voksne kan også ringe hvis de er bekymret. Telefon for incest- og seksuelt misbrukte: 800 57 000. Døgnåpen og gratis landsdekkende telefon for dem som er rammet og deres pårørende. Redd Barna - Kors på halsen: 800 333 21. Gratis og anonym telefontjeneste, chat og mail for barn og unge opp til 18 år, åpner 14.00–22.00. Frelsesarmeens telefontjeneste: 408 00 591. Et landsdekkende tilbud for alle over 60 år som ønsker en samtalepartner. Anonymkode: 4e95e...275
Anonym bruker Skrevet 10. september #2 Skrevet 10. september 🩷 Det er helt forferdig hvordan livet kan ende slikt! Om du kjenner noen som du mistenker har slike vonde tanker, vil jeg anbefale å spør de direkte. For mange med slike tanker vil ikke være til bry, og da er det ikke lett å ta steget med å åpne seg. Og ikke bare spør de; «har du tanker om selvmord?», for selvmordstanker starter gjerne i det små, med ønsker om å knekke foten for å få «ferie» fra livet. Det beste forebyggende tiltaket som er der ute, er åpenhet rundt de vonde tankene. Slutt å gå rundt grøten, vær heller åpen. Få bort tabuet som samfunnet har gitt det. Det er også vanskelig for mange å få hjelp, da de ikke er syke nok. De blir sendt hjem, og utvikler mer alvorlige tanker og det ender fort i tragedie. Det er også vanskelig å få hjelp flere plasser, som André Ulveseter oppdaget da han satt hjemme alene i sorg og omgitt av vonde tanker. Han oppsøkte hjelp fra kommunen, men kunne ikke be om hjelp, da de bare hadde inntak av nye henvendelser annenhver uke. Og han var desverre «lei seg» i feil uke. Det gikk bra med han, men for andre går det ikke så bra. Vær en god støttespiller og ta steget med å være åpen for de vonde tankene. Kanskje blir du avvist, men du har vist at du er der og du er åpen! Det hjelper så enormt mye å bare vite at noen der ute ønsker å lytte til de vonde tankene. Noe av det verste en kan si til noen som sliter, er; «bare gi beskjed om jeg skal gjøre noe for deg». Da er det bedre å ikke tilby noenting. Anonymkode: acd60...dce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå