Gå til innhold

Dette med bursdager i barneskolen og avstemming av foreldre ang gave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så her har vi avstemming for 

1. barna skal lage kort og ingen gaver

2. barna lager kort og bursdagsbarnets foreldre fikser gave på vegne av barna i klassen 300 kr maks

3. ta med gave hjemmenfra (brukt) diverse ting

4. kjøpe gave maks 50-70kr

jeg føler jeg gikk mot de meste her med å ville velge valg nr 4. vis man tenker på hva barna vil så e jo det gaver! Selvsagt Uansett om de koser seg sammen så er jo gaver en stor greie i bursdager (husker jeg hvertfall) noen folk mener at man ikke finner ting til 50kr lenger men det er jo det? Klistre, tegnebøker, blyanter, dill dall. Noen mener at valg nr 2 er bedre men jeg trodde at noen gjorde det at foreldrene vipsa og så kjøpte man noe gave av de pengene? Ikke at man skulle fikse alt sammen. Men nå vet ikke jeg.  Ingen stemte på nr 1 og 3 da

Anonymkode: 3a5f4...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns at det er direkte slemt å frata småbarn gleden ved å få gaver, og ikke minst læringen det er å både kjøpe og gi en gave (som man kanskje har mest lyst på selv). Jeg vet også at for noen så finnes det ikke "bare 50 kr", men de er faktisk i et så stort mindretall at man ikke kan hensynta dem i en slik situasjon. Da går det heller an å ta opp på foreldremøte at om noen har problemer med å kjøpe gave så er det ingen skam å ta det direkte opp med bursdagsbarnet sine foreldre. Jeg vet at de aller fleste jeg kjenner mer enn gjerne hadde sponset en liten gave til noen som var i den situasjonen. 

Skrevet
MissSaigon skrev (5 minutter siden):

Jeg syns at det er direkte slemt å frata småbarn gleden ved å få gaver, og ikke minst læringen det er å både kjøpe og gi en gave (som man kanskje har mest lyst på selv). Jeg vet også at for noen så finnes det ikke "bare 50 kr", men de er faktisk i et så stort mindretall at man ikke kan hensynta dem i en slik situasjon. Da går det heller an å ta opp på foreldremøte at om noen har problemer med å kjøpe gave så er det ingen skam å ta det direkte opp med bursdagsbarnet sine foreldre. Jeg vet at de aller fleste jeg kjenner mer enn gjerne hadde sponset en liten gave til noen som var i den situasjonen. 

Enig. Vis alle ikke har mulighet til å gi pga økonomi er en ting men meste parten har 20-30 kr, Koster lite med klister og diverse. Barna blir jo utrolig glade for slike små ting. Dette gjøres mer for foreldrenes grunn en hva barna ønsker.  Det koster jo også litt å lage barnebursdag. Så skal jo bursdagsbarnets foreldre til og med kjøpe en gave fra alle andre barna og liksom

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Så her har vi avstemming for 

1. barna skal lage kort og ingen gaver

2. barna lager kort og bursdagsbarnets foreldre fikser gave på vegne av barna i klassen 300 kr maks

3. ta med gave hjemmenfra (brukt) diverse ting

4. kjøpe gave maks 50-70kr

jeg føler jeg gikk mot de meste her med å ville velge valg nr 4. vis man tenker på hva barna vil så e jo det gaver! Selvsagt Uansett om de koser seg sammen så er jo gaver en stor greie i bursdager (husker jeg hvertfall) noen folk mener at man ikke finner ting til 50kr lenger men det er jo det? Klistre, tegnebøker, blyanter, dill dall. Noen mener at valg nr 2 er bedre men jeg trodde at noen gjorde det at foreldrene vipsa og så kjøpte man noe gave av de pengene? Ikke at man skulle fikse alt sammen. Men nå vet ikke jeg.  Ingen stemte på nr 1 og 3 da

Hva slags syke foreldre er det som vil ta fea barn all glede? Klart barna skal gi gaver. 100 kr er grensa her, aldri sagt, men der folk gjør. Dette er ikke noe vi diskuterer på foreldremøter heller, hvorfor skulle vi det? Alle vet hvordan bursdag fungerer. Er så glad jeg ikke har havnet i et miljø hvor all glede hos barn skal kveles av overengasjerte foreldre som er redd alt.

Anonymkode: 3adf9...797

Skrevet

Vi hadde fellesgave som foreldrene fikset. Jeg skjønner jo at det er lettvint for de voksne, og at man slipper masse dilldall, men er 100% enig i at det fratar ungene noe viktig. Min jente kom i tillegg flyttende fra en skole der alle kjøpte gave og syntes fellesgave var kjempeteit. Så snart de ble så store at de hadde litt penger tilgjengelig begynte de å kjøpe gaver selv og ga til de nærmeste venninnene.

Anonymkode: 9e02a...7ee

Skrevet

Vi bestemte i 1.klasse at barna lager et kort hver og foreldre til bursdagsbarnet kjøper en gave til maks 500,-. Det har fungert helt supert, ingen unger har klaget på dette, og hvis man da har dårlig råd så må man ikke kjøpe til 500,-, men kanskje 100,-. Det kan fort bli dyrt for mange år kjøpe 12 gaver til 100,-. 

Anonymkode: b5250...0dd

Skrevet

Her vippser vi 30kr hver, til foreldrene og foreldrene fikser gave. Den får de ikke i selskapet. Fungerer veldig fint og ingen barn etterspør gaver. De som vil lage kort, lager kort. 

Anonymkode: ca760...74d

Skrevet

Er så lei av at alle foreldre skal være enige i alt, og legge føringer på hva som skjer i det private hjem. 

Ikke kjøpe gaver, ikke være ute lenger enn så og så lenge, invitere alle hjem til å leke, ikke servere pizza ved besøk, ikke ha med joghurt i matpakka, ikke spille det spillet, ikke være på sosiale medier. DRIT I Å BESTEM OVER MIN UNGE!

Vi gir gaver, og noe annet har aldri vært ett tema. Ja det er koselig at alle kommer bla bla bla bla, men ungene vil ha gaver. Jeg har opplevd en gang ei som ikke ville komme fordi de ikke hadde råd til gave, da snakket jeg med moren, og bursdagsbarnet. Avtalte at det ikke ble noe "flasketuten peker på" under gaveåpning, og at gaver ble åpnet etter at alle hadde reist. Fiks ferdig, problem løst. 

Anonymkode: 085f9...ab5

Skrevet

Hvirfor kan ikke heller hver og en bestemme selv hva slags bursdag de ønsker for sitt barn.

"Kari inviterer til bursdag, hun ønsker seg kun kort"

"Kom og feire med Ola, han ønsker seg gave til max 100"

"Da er det Måns sin tur. Vil dere være med på felles gave kan du vippse meg 50,- innen torsdag."

Å frata alle barna gleden ved gaver er bare ren egoisme og latskap fra de aktuelle foreldrene. 

Anonymkode: b3e01...71f

Skrevet

Gave fra alle gjestene, selvfølgelig.

Anonymkode: 4f701...37d

Skrevet

Gave fra alle gjestene fungerer sikkert fint der det er snakk om få barn. Derimot blir det fort lite koselig når det skal åpnes 15-20 gaver. I starten er alle gira, men etterhvert går de lei, noen av gjestene går bort og begynner å leke med noe annet, bursdagsbarnet får en leke han eller hun har lyst til å leke med med en gang og ignorerer alle de andre, noen av gavene blir glemt under papirhaugen, bursdagsbarnet får samme gave fra to-tre forskjellige, barna som har gitt de mindre populære gavene blir lei seg og så videre.

Det er sikkert masse læring i dette, men jeg ble ikke skuffet da FAU vedtok å gå inn for fellesgave. Nå lager de kort selv og bruker litt tid på det, det er også hyggelig og mer personlig enn å bare kjøpe et eller annet.

Skrevet

Oi! Glad det ikke er slik her. Jeg er vel den med dårligst råd, men jeg er for nr. 4. Husker min mor hadde 6 barn! Bare pappa som jobba. Men bursdagersgaver til en 50 lapp, det prioriterte hun. 

Barna liker å skirve kort, og synes det er stas med gave. La de få lov til det. Og de som ikke har råd... Det går an å lage ting. Det er vi som foreldre som må lære barna våre at det er greit med forskjeller. Noen har bedre råd enn andre. Hva så. Det må vi bare tåle. 

Anonymkode: cabc1...cd0

Skrevet
Spurvugla skrev (1 time siden):

Gave fra alle gjestene fungerer sikkert fint der det er snakk om få barn. Derimot blir det fort lite koselig når det skal åpnes 15-20 gaver. I starten er alle gira, men etterhvert går de lei, noen av gjestene går bort og begynner å leke med noe annet, bursdagsbarnet får en leke han eller hun har lyst til å leke med med en gang og ignorerer alle de andre, noen av gavene blir glemt under papirhaugen, bursdagsbarnet får samme gave fra to-tre forskjellige, barna som har gitt de mindre populære gavene blir lei seg og så videre.

Det er sikkert masse læring i dette, men jeg ble ikke skuffet da FAU vedtok å gå inn for fellesgave. Nå lager de kort selv og bruker litt tid på det, det er også hyggelig og mer personlig enn å bare kjøpe et eller annet.

Man kan både lage kort OG kjenne på gleden ved å plukke ut og overlevere en gave. Om det blir for mye styr å åpne i selve selskapet så kan bursdagsbarnet kose seg med det når festen er over. 

Man må slutte å tilrettelegge i hue og rævva, bursdagsfeiring har alltid innebåret gave. Noen tradisjoner bør man holde på. Ellers så kan man be gjestene ta med egen mat også, for det kan være noen som ikke liker, som syns det blir stress, som heller vil sitte med XX enn yy osv. 

Anonymkode: f81f5...33f

Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt noen sinne. Bursdager er private, hvem og hvordan og i hvilke former er privat, og ikke noe tilfeldige andre foreldre har noe som helst med.

Skrevet

Etter at jeg fikk vite fra rektor at på skolen vår er det flere barn som ikke går i bursdag fordi foreldrene ikke har råd til den femtilappen i gave, så er jeg 100% for klassegave. Da kan de som kan (og det er jo de fleste) vippse, og ingen ser hvem som ikke har vippset. 

Tenk så kjipt å være den som ikke kan være med i bursdagen som alle i klassen snakker om! 

Dessuten kan man kjøpe en ordentlig ting fra klassen istedenfor det "Kina-rasket" som ofte hoper seg opp etter en barnebursdag, og som går i stykker bare du ser på det. 

Skrevet

For et jævla styr mange foreldre driver med. Jeg skjønner ikke hvordan tidligere generasjoner overlevde gaver og pakkeåpninger når man ser hvordan noen foreldre nå skal detaljstyre det meste, til og med hva andre foreldre skal gjøre. Å ikke ha gaver og ikke åpne gaver er jo bare tullete.

Anonymkode: 13a82...fcf

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

For et jævla styr mange foreldre driver med. Jeg skjønner ikke hvordan tidligere generasjoner overlevde gaver og pakkeåpninger når man ser hvordan noen foreldre nå skal detaljstyre det meste, til og med hva andre foreldre skal gjøre. Å ikke ha gaver og ikke åpne gaver er jo bare tullete.

Anonymkode: 13a82...fcf

Såå enig.. synes det er helt på jordet at andre foreldre tar seg rette til å bestemme over hvordan andre foreldre skal feire SITT eget barns bursdag som de bruker EGNE penger på.. ikke materialistisk her men, synes det er litt bullshit at foreldre skal bruke masse penger på bursdag kaker, gave fra klassen og mat og sikkert inkludert godtepose til andres barn uten at bursdagsbarnet får en liten gave engang.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...