Gå til innhold

Hvorfor skal jeg egentlig gidde? Alle kollegaene mine skulker

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det blir jo utrolig dyrt om hver ansatt får 6 dager ekstra ferie i året… Det rareste opplegget jeg har hørt, men tross alt bedre om det er slik du skisserer selv om jeg ikke liker den ordningen heller. Det blir feil å premiere god helse - eller straffe dårlig helse. 

Anonymkode: 6e9f6...1c7

Ja, INGENTING er jo ikke bra nok for «stakkars meg»-gjengen. Her skal alt være ved det gamle, stakkarene må få utnytte sykelønnsordningen så mye de bare gidder, og ingen skal premieres for manglende sykefravær, for da blir det enda mer stakkars på de som har sykefravær.

Anonymkode: 657e2...215

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Høyt arbeidspress og utslitte ansatte har ikke med å ikke trives på arbeidsplassen. 

Ok. Men mistrivsel på jobb er likevel ikke en god grunn til å misbruke sykelønnsordningen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Men mistrivsel på jobb er likevel ikke en god grunn til å misbruke sykelønnsordningen.

Hvem sier at de misbruker ordningen, de blir syke og utslitte som en følge av elendige arbeidsforhold.

Anonymkode: 531bd...eab

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, INGENTING er jo ikke bra nok for «stakkars meg»-gjengen. Her skal alt være ved det gamle, stakkarene må få utnytte sykelønnsordningen så mye de bare gidder, og ingen skal premieres for manglende sykefravær, for da blir det enda mer stakkars på de som har sykefravær.

Hva med de som jobber i helse og barnehage som ikke kan gå halvsyke på jobb, som blir pålagt å holde seg hjemme ekstra ved f.eks omgangssyke? Er de stakkars meg folk som utnytter systemet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det blir jo utrolig dyrt om hver ansatt får 6 dager ekstra ferie i året… Det rareste opplegget jeg har hørt, men tross alt bedre om det er slik du skisserer selv om jeg ikke liker den ordningen heller. Det blir feil å premiere god helse - eller straffe dårlig helse. 

Det var testet ut, hvis du ser svaret til prekæs. Hvis det reduserer sykefravær, det er vel et tiltak å foretrekke fremfor karensdag? Inntil 12 dager egenmelding, IA enda fler, kan fridager eller bonus være et mindre belastende tiltak. Når en blir syk koster det både i tapt arbeid og vikar, vikar fungerer ikke alltid like godt som en fast, naturlig nok. 

Av alle tiltak nevnt i denne tråden, tenker jeg dette er det minst belastende, pluss at det kan innføres med ganske rask virkning. 

Anonymkode: edf8c...f1f

Skrevet

Hvem sier at de misbruker ordningen, de blir syke og utslitte som en følge av elendige arbeidsforhold.

Herregud. Temaet for tråden er misbruk av sykelønnsordningen. Men du mener sikkert at ingen misbruker sykelønnsordningen?

Skrevet

Hva med de som jobber i helse og barnehage som ikke kan gå halvsyke på jobb, som blir pålagt å holde seg hjemme ekstra ved f.eks omgangssyke? Er de stakkars meg folk som utnytter systemet?

Folk med omgangssyke utnytter ikke systemet hvis de holder seg hjemme fra jobb. Ærlig talt.

Ja, hva med dem? Kan de ikke gå på jobb, så kan de ikke gå på jobb. Det vi snakker om her er misbruk av sykelønnsordningen, ikke de som ikke går på jobb fordi de ikke KAN gå på jobb.

Når det er sagt så tror jeg da virkelig ikke at det ikke finnes folk som jobber i barnehage og innen helse som aldri utnytter sykelønnsordningen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Herregud. Temaet for tråden er misbruk av sykelønnsordningen. Men du mener sikkert at ingen misbruker sykelønnsordningen?

Hjelpes, jeg gir opp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingenting er ikke bra nok?

Jeg ser ingen som mener at det er greit å utnytte sykelønnsordningen, men man er uenig hva som kan gjøres for å forhindre det. Å legge sten til byrde for dem med hard fysisk jobb mener JEG er feil vei å gå. 

Mitt forslag er å engasjere arbeidsgivere i enda større grad, trivsel og tilrettelegging på arbeidsplassen er mer effektivt enn ris bak speilet, som for eksempel at man får mindre ferie (!!) hvis man er syk! Det er en utrolig skummel tankegang som har rot i den blå siden av politikken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser ingen som mener at det er greit å utnytte sykelønnsordningen, men man er uenig hva som kan gjøres for å forhindre det. Å legge sten til byrde for dem med hard fysisk jobb mener JEG er feil vei å gå. 

Mitt forslag er å engasjere arbeidsgivere i enda større grad, trivsel og tilrettelegging på arbeidsplassen er mer effektivt enn ris bak speilet, som for eksempel at man får mindre ferie (!!) hvis man er syk! Det er en utrolig skummel tankegang som har rot i den blå siden av politikken. 

Man får ikke mindre ferie hvis man er syk. Men som ei her skriver, så gikk sykefraværet ned når man innførte en ordning der ansatte fikk ekstra fridag ved manglende sykefravær. Vinn-vinn der, altså. Men dem det er så synd på synes selvsagt dette er kjempeurettferdig. 

For øvrig blir man ikke nødvendigvis syk av å ikke trives på jobb. Hvis man mistrives på jobb må man ta ansvar for eget liv, og finne seg en annen jobb. 

Merkelig nok gikk fraværet på videregående skole ned med strengere fraværsregler. Ingen ble smittet av pest og kolera heller av at syke og «syke» elever gikk på skolen, ettersom det totale fraværet gikk ned. Men i arbeidslivet skal plutselig alle bli smittet av farlige sykdommer fordi folk som egentlig ikke er syke går på jobb.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man får ikke mindre ferie hvis man er syk. Men som ei her skriver, så gikk sykefraværet ned når man innførte en ordning der ansatte fikk ekstra fridag ved manglende sykefravær. Vinn-vinn der, altså. Men dem det er så synd på synes selvsagt dette er kjempeurettferdig. 

For øvrig blir man ikke nødvendigvis syk av å ikke trives på jobb. Hvis man mistrives på jobb må man ta ansvar for eget liv, og finne seg en annen jobb. 

Merkelig nok gikk fraværet på videregående skole ned med strengere fraværsregler. Ingen ble smittet av pest og kolera heller av at syke og «syke» elever gikk på skolen, ettersom det totale fraværet gikk ned. Men i arbeidslivet skal plutselig alle bli smittet av farlige sykdommer fordi folk som egentlig ikke er syke går på jobb.

Jeg støtter dette forslaget. Det hadde løst alt på vår ia-bedrift der alle har 24 plukkdager til sykdom i året. Pluss sykt-barn dager. Enkelte er jo mer hjemme enn på jobb. 
HI

Anonymkode: 65ccb...794

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du taper diskusjonen med kommentarer som ‘dem det er så synd på’. Hvem er de? De som ikke er så heldige at de klarer å karre seg på jobb når de er syke, eller dem som legger seg syk for en snufs nese eller litt rusk i halsen?

Det er også ganske utrolig at du enda ikke skjønner at det ikke handler om å ikke trives på jobb, men at man faktisk blir syk av å være på jobb! Det være seg hardt fysisk arbeid eller overbelastning pga for stor arbeidsmengde. Og det er der arbeidsgiver må inn. Det tror jeg er mer effektivt enn noe ris bak speilet. 

Jeg jobber på skole og så hvor feil fraværsreglene rammet. Var man så uheldig å bli syk to dager i halvåret og de traff på dager hvor man hadde totimersfag, så var det nok til å miste karakteren. Derfor karret man seg på skolen selv om man streng tatt ikke hadde noe der å gjøre.  Man kan heller ikke sammenligne umodne ungdommer i alderen 16-19 år med voksne folk som er i jobb. Eller noen kan visst det…

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er ingen som tar noens ferie. Man får bare ikke ekstra ferie. Ingen arbeidsgivere med vettet i behold går inn å overstyrer lovverket når det gjelder antall dager ferie man faktisk har lovfestet krav på

Eksempel fra egen hverdag; Ei kollega og jeg har jobba ræva av oss i år. Virkelig. Fordi vi har hatt ett sinnsykt høyt sykefravær og vi har ikke vikarordninger. Så vi har jobba mye overtid for å få ting til å gå rundt, og fordi vi har stått på har vi fått noen dager avspasering som gode. Det er helt greit. Ingen andre har gjort en dritt, så de fortjener det ikke. God arbeidskraft kan godt belønnes.

Anonymkode: cd30f...d43

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Det er umulig å diskutere, enkelte prater bare om reelle behov, de som alle er enige om. Temaet er dårlige holdninger, stakkarslige folk som skylder på alle andre bare ikke seg selv, og har verdens beste samvittighet når de lar andre betale for egne dårlige handlinger. Det er jo nettopp dårlige holdninger som er den største trusselen for de som virkelig har behov for den hjelpen sykelønnsordningen gir. Å trives handler veldig mye om deg selv, ikke miljøet rundt deg. Arbeidsplasser skal ikke være en kosestue med tekopper til alle, og lang lunsj. Det er gjennom godt utført arbeid du trives, ikke lange lunsjpauser. I dag er lunsjpausene viktigere enn jobben, for enkelte. Selvsagt skal vi ha pauser, og ha det trivelig. De fleste skjønner dette, om de ikke føler seg truffet.

Anonymkode: 3b8bd...d9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er umulig å diskutere, enkelte prater bare om reelle behov, de som alle er enige om. Temaet er dårlige holdninger, stakkarslige folk som skylder på alle andre bare ikke seg selv, og har verdens beste samvittighet når de lar andre betale for egne dårlige handlinger. Det er jo nettopp dårlige holdninger som er den største trusselen for de som virkelig har behov for den hjelpen sykelønnsordningen gir. Å trives handler veldig mye om deg selv, ikke miljøet rundt deg. Arbeidsplasser skal ikke være en kosestue med tekopper til alle, og lang lunsj. Det er gjennom godt utført arbeid du trives, ikke lange lunsjpauser. I dag er lunsjpausene viktigere enn jobben, for enkelte. Selvsagt skal vi ha pauser, og ha det trivelig. De fleste skjønner dette, om de ikke føler seg truffet.

Anonymkode: 3b8bd...d9b

Ingen her har snakket om at det å ikke trives handler om at det ikke er kosestue med tekopper og lang lunsj hvor lunsjen er viktigere enn jobben. Snakk om å fordumme diskusjonen.

Skrevet

Hvis det skal kunne lønne seg å gi hver ansatt opptil seks dager ekstra fri hvert år, må de jo ha en himla masse fravær i utgangspunktet? Jeg sjekket SSB, og egenmeldt fravær er på ca 1% i snitt, det vil si to til tre dager i året. Legemeldt fravær er høyere, men jeg ser ikke helt hvordan en slik ferie-bonusordning skulle kunne påvirke det.

Prøver ikke å kverulere, jeg skjønner bare ikke hvordan dette skal kunne fungere.

Anonymkode: 2cf8b...f4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis det skal kunne lønne seg å gi hver ansatt opptil seks dager ekstra fri hvert år, må de jo ha en himla masse fravær i utgangspunktet? Jeg sjekket SSB, og egenmeldt fravær er på ca 1% i snitt, det vil si to til tre dager i året. Legemeldt fravær er høyere, men jeg ser ikke helt hvordan en slik ferie-bonusordning skulle kunne påvirke det.

Prøver ikke å kverulere, jeg skjønner bare ikke hvordan dette skal kunne fungere.

Anonymkode: 2cf8b...f4c

Tror det kommer litt an på hvor man jobber. Er jeg borte blir det ikke satt inn vikar. Jeg er også fritatt arbeidsgiverperioden som betyr at NAV betaler alt mitt fravær fra første dag. Ergo tjener jo arbeidsgiver penger på at jeg er borte. Så i mitt tilfelle taper de ingenting 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Tror det kommer litt an på hvor man jobber. Er jeg borte blir det ikke satt inn vikar. Jeg er også fritatt arbeidsgiverperioden som betyr at NAV betaler alt mitt fravær fra første dag. Ergo tjener jo arbeidsgiver penger på at jeg er borte. Så i mitt tilfelle taper de ingenting 

De aller fleste arbeidstakere har likevel ikke kompensasjon fra første arbeidsdag. Jobber man i et team og til stadighet savner flere kolleger nesten på daglig basis, øker belastningen veldig mye på de som er på jobb. Det koster å sette inn vikar, det er ikke sikkert de får tak i engang. Å sette inn vikar før arbeidsgiverperioden, dobler lønnskostnaden for arbeidsgiver. Utover det, taper likevel bedriften på fravær. Jobben som skulle blitt gjort, blir stående på vent og det blir forsinkelser uansett. En håndverker som jobber i team kan eksempelvis forsinke hele prosessen hvis vedkommende skulle legge ledninger i en vegg, før snekker skulle lukke veggen. Om nav betaler fra første dag, er det ikke det samme som at arbeidsgiver tjener på det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.9.2025 den 23.38):

Trasig for dem som virkelig er syke, da. Men slike smålige hensyn tar ikke en ekte FrP’er?

Hvordan skal vi få bukt med misbruket da ?   Har du noen gode forslag ?? 

Stemmer forøverig ikke Frp.

Anonymkode: 4031a...5f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mitt forslag er å sette inn støtet hos arbeidsgivere. Arbeidsplasser med et inkluderende og åpent miljø har lavere sykefravær enn motsatt. Folk som trives strekker seg lenger OG slipper lettere unna stress og slitasjeskader.

Anonymkode: b5ab0...ed4

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Mitt forslag er å sette inn støtet hos arbeidsgivere. Arbeidsplasser med et inkluderende og åpent miljø har lavere sykefravær enn motsatt. Folk som trives strekker seg lenger OG slipper lettere unna stress og slitasjeskader.

Folk som trives og strekker seg langt er de som går på en smell tilslutt fordi det finnes så ræva mange ansatte med elendig arbeidsmoral 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ha nok ansatte på jobb.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ja det er veldig norsk å plassere ansvaret alle andre steder enn hos seg selv. «Arbeidsplassen er slem, så da er det greit å late som jeg er syk». Hvis du mistrives på jobb så er det ditt ansvar å bytte jobb. Det er ikke noe frikort for å utnytte velferdsordningene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva legger du egentlig i å sette inn støtet hos arbeidsgiver? For uten konkrete tanker om hva, så er du i grunn på dagens status. Vi har en arbeidsmiljølov, vi har reguleringer og mange arbeidsplasser som i dag konkurrerer om ansatte. Arbeidsmiljø  er allerede fokus hos de fleste, seriøse bedrifter. 

Så hva er å sette inn støtet og hvordan tenker du det skal praktiseres? 

Anonymkode: edf8c...f1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...