Gå til innhold

Hvorfor skal jeg egentlig gidde? Alle kollegaene mine skulker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror mye av sykefraværet er i omsorgsyrker (helse, barnehage osv). Og mye av grunnen til det er at det er kuttet så mye at det er et sinnsykt arbeidspress. Hvis man ansetter flere slik at det blir bedre arbeidsmiljø vil også sykefravær gå ned. Og for å ansette fler må det bli mer attraktive jobber ved å øke lønninger. 

Men unnasluntrerne er det vanskeligere å gjøre noe med. Vet ikke hva som er beste løsning der. Men igjen, hvis folk trives på jobb vil de kanskje ikke snylte? Jeg elsker jobben min og har ikke vært syk en eneste dag i hele arbeidslivet og er nå 55 år. Vet det er litt ekstremt igjen da..

Anonymkode: d4ea1...90d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror mye av sykefraværet er i omsorgsyrker (helse, barnehage osv). Og mye av grunnen til det er at det er kuttet så mye at det er et sinnsykt arbeidspress. Hvis man ansetter flere slik at det blir bedre arbeidsmiljø vil også sykefravær gå ned. Og for å ansette fler må det bli mer attraktive jobber ved å øke lønninger. 

Og det er de som vil bli rammet hardest av karensdager, de som allerede sliter med underbemanning og lav lønn, og ofte har lavere påtvubget terskel for å holde seg hjemme pga smitte som krav fra arbeidsgiver.

Anonymkode: 531bd...eab

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Og det er de som vil bli rammet hardest av karensdager, de som allerede sliter med underbemanning og lav lønn, og ofte har lavere påtvubget terskel for å holde seg hjemme pga smitte som krav fra arbeidsgiver.

Det er så mange som jukser i dag at om mulighetene strammes inn vil 9 av 10 som rammes være juksere. Da tåler vi at 1 av 10 er uheldig og rammes ufortjent. Vi kan ikke unnlate å gjøre det som er riktig av frykt for at noen skal rammes av et eller annet tiltak. Det vil alltid være noen som kommer uheldig ut. De må tilpasse seg, og de må få andre løsninger som gjør at de klarer seg. I dag har vi berøringsangst på absolutt alt, og feige handlingslammede ledere. Det enkleste i verden er å si ja til alt og alle.

Anonymkode: 3b8bd...d9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er så mange som jukser i dag at om mulighetene strammes inn vil 9 av 10 som rammes være juksere. Da tåler vi at 1 av 10 er uheldig og rammes ufortjent. Vi kan ikke unnlate å gjøre det som er riktig av frykt for at noen skal rammes av et eller annet tiltak. Det vil alltid være noen som kommer uheldig ut. De må tilpasse seg, og de må få andre løsninger som gjør at de klarer seg. I dag har vi berøringsangst på absolutt alt, og feige handlingslammede ledere. Det enkleste i verden er å si ja til alt og alle.

Enig, eg skal gladelig tape lønn 1 dag eller 2 i året på at eg er sjuk og første dagen er karensdag. Dette vil eg for å hindre de som utnytter systemet. Mener og at et år sjukemelding før aap er for lenge.

Skrevet
pele skrev (Akkurat nå):

Enig, eg skal gladelig tape lønn 1 dag eller 2 i året på at eg er sjuk og første dagen er karensdag. Dette vil eg for å hindre de som utnytter systemet. Mener og at et år sjukemelding før aap er for lenge.

Hva jobber du med?

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvor har du tallene dine fra? 9 av 10 jukser seg til egenmelding, altså. 

pele skrev (4 minutter siden):

Mener du at ett års sykemelding er for lenge for alle? Kreftsyke og trafikkofre? 

Anonymkode: 6e9f6...1c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva jobber du med?

Psykiatri, bolig, medleverturnus.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.9.2025 den 22.28):

Samtlige bruker opp sykt-barn dager og ringer inn syke for ingenting. To snufs i nesa, borte resten av uka. De gjør minimalt av innsats, men når det er snakk om overtidsvakter, er de raskt på pletten. Jeg ringes aldri for jeg har jo flest timer på jobb likevel. Ledere vet om juksingen, men sier de ikke kan betvile når folk ringer seg syke. 
Jeg er så lei. Jeg gir snart opp.
Måtte bare lufte litt. 

Anonymkode: 65ccb...794

Bare vær glad du har arbeidsmoral og er på jobb. Sykefravær er hver enkelt sitt problem, men kaos hvis leder ikke får inn vikarer

Anonymkode: 98d83...cd3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mener du at ett års sykemelding er for lenge for alle? Kreftsyke og trafikkofre? 

Ikkje for alle, mener at det må vurderes etter alvorlighetsgrad.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

1 år er ikke lenge. Når folk går på en smell kan det ta lang tid. En venninne møtte veggen. Var borte i nesten et halvt år. Så døde broren brått, så falt hun og måtte operere beinet. Opptrening. Da går året fort. 

Skrevet
pele skrev (Akkurat nå):

Behovsprøvd? Umulig. Da ingen plager kan måles opp med hverandre 

Skrevet
pele skrev (Akkurat nå):

Og hvem skal vurdere dette? Når lege mener at man er for syk til å jobbe skal noen andre avgjøre at en ikke er syk nok til sykepenger. Dere FrP’ere er jo så opptatt av å få ned byråkratiet (til tross for at det økte kraftig med dere i regjering), så hvem skal bruke arbeidsdagene sine på å vurdere dette? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Behovsprøvd? Umulig. Da ingen plager kan måles opp med hverandre 

Ok , da har du svaret👏

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Og hvem skal vurdere dette? Når lege mener at man er for syk til å jobbe skal noen andre avgjøre at en ikke er syk nok til sykepenger. Dere FrP’ere er jo så opptatt av å få ned byråkratiet (til tross for at det økte kraftig med dere i regjering), så hvem skal bruke arbeidsdagene sine på å vurdere dette? 

Eg tenker at legen må bestemme dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men unnasluntrerne er det vanskeligere å gjøre noe med. Vet ikke hva som er beste løsning der. Men igjen, hvis folk trives på jobb vil de kanskje ikke snylte? Jeg elsker jobben min og har ikke vært syk en eneste dag i hele arbeidslivet og er nå 55 år. Vet det er litt ekstremt igjen da..

Å ikke trives på jobb er da ingen unnskyldning for å snylte. Hvis du mistrives på jobb så må du finne deg en annen jobb.

Anonymkode: 657e2...215

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Å ikke trives på jobb er da ingen unnskyldning for å snylte. Hvis du mistrives på jobb så må du finne deg en annen jobb.

Anonymkode: 657e2...215

Høyt arbeidspress og utslitte ansatte har ikke med å ikke trives på arbeidsplassen. 

Skrevet

Jeg syns faktisk Hi er er inne på et viktig tema. I dag er det langt større fokus på å legge til rette og tilpasse for de som ikke møter på jobb, enn de som faktisk møter. Tenker det beste arbeidsgivere kan gjøre, er å satse på dem som møter opp, gi de gulrøtter. Så nylig en bedrift som ga en fridag pr 2 måneder uten fravær. Og faktisk. Sykefravær gikk ned.  Syke fikk selvsagt betalt etter gjeldende regelverk, men den som møtte, fikk ekstra feriedager. Karensdager på korttidsfravær, mener jeg faktisk kan være en grei ting, selv om jeg er rød på bunn. Jeg mener. I teorien kan en ansatt i en IA bedrift, ta 1 egenmelding 24 ganger i året. Så kan man legge til fravær for syke barn. Det er faktisk så mye at den ansatte burde fulgt opp nært av en behandlende lege.

Skrevet
prekæs skrev (1 time siden):

Jeg syns faktisk Hi er er inne på et viktig tema. I dag er det langt større fokus på å legge til rette og tilpasse for de som ikke møter på jobb, enn de som faktisk møter. Tenker det beste arbeidsgivere kan gjøre, er å satse på dem som møter opp, gi de gulrøtter. Så nylig en bedrift som ga en fridag pr 2 måneder uten fravær. Og faktisk. Sykefravær gikk ned.  Syke fikk selvsagt betalt etter gjeldende regelverk, men den som møtte, fikk ekstra feriedager. Karensdager på korttidsfravær, mener jeg faktisk kan være en grei ting, selv om jeg er rød på bunn. Jeg mener. I teorien kan en ansatt i en IA bedrift, ta 1 egenmelding 24 ganger i året. Så kan man legge til fravær for syke barn. Det er faktisk så mye at den ansatte burde fulgt opp nært av en behandlende lege.

Det blir å legge ansvaret helt feil. Å være den ansatte som snyter sine kollegaer for en feriedag er kjipt og man risikerer en ganske uggen stemning på jobb. Spesielt om det er den samme ansatte som ‘ødelegger’ flere ganger. God helse er ikke noe man kan bestemme seg for å ha, og noen er bare oftere syk enn andre. 

Om en ansatt gjentagende bruker maks egenmeldingsdager og sykt barn er det noe arbeidsgiver må ta opp med vedkommende. 

Jeg er heldigvis ikke mye syk selv, men jobber på en stor arbeidplass hvor det jobber alt fra renholdere i deltidsstilling til folk med doktorgrad. En renholder i 60 % stilling vil merke én dag trekk på lønnen ganske mye bedre enn hun med millionlønn.

Det holder ikke å si at man er sosialist når holdningene viser det stikk motsatte. 

Skrevet
prekæs skrev (1 time siden):

Igjen så er det straff av de med de tyngste og mest underbemannede yrkene som er løsningen.

Skrevet
prekæs skrev (2 timer siden):

Det er et tiltak jeg kan like. Gulrot foran pisk der det er mulig. 

Anonymkode: edf8c...f1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er et tiltak jeg kan like. Gulrot foran pisk der det er mulig. 

Jepp. Og igjen er det de lavtlønte med fysisk krevende jobb som får svi. I ekte blåblå ånd. 

Arbeidsgiver bør kunne jobbe for bedre arbeidsmiljø uten å sette de ansatte opp mot hverandre på denne måten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jepp. Og igjen er det de lavtlønte med fysisk krevende jobb som får svi. I ekte blåblå ånd. 

Arbeidsgiver bør kunne jobbe for bedre arbeidsmiljø uten å sette de ansatte opp mot hverandre på denne måten. 

Hva mener du med at de får svi? At kollegaen får en «bonus» for lavt fravær svir da ikke for noen andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener du med at de får svi? At kollegaen får en «bonus» for lavt fravær svir da ikke for noen andre. 

Hva når man er den som ødelegger scoren på 2 mnd og vet at andre går glipp av fri fordi man er syk? Klarer du virkelig ikke å tenke deg til dette selv??

Når det premieres for null fravær, gjelder det også sykefravær pga barn? Det er nok kult for trebarnsfaren som står i barnehageoppstarten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hva når man er den som ødelegger scoren på 2 mnd og vet at andre går glipp av fri fordi man er syk? Klarer du virkelig ikke å tenke deg til dette selv??

Når det premieres for null fravær, gjelder det også sykefravær pga barn? Det er nok kult for trebarnsfaren som står i barnehageoppstarten. 

Jeg tror hun mente at dette var personlig gullrot. De som ikke har vært syk,  får en ekstra dag. De som har vært syk får det ikke. 

Anonymkode: fb245...4ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tror hun mente at dette var personlig gullrot. De som ikke har vært syk,  får en ekstra dag. De som har vært syk får det ikke. 

Anonymkode: fb245...4ec

Det blir jo utrolig dyrt om hver ansatt får 6 dager ekstra ferie i året… Det rareste opplegget jeg har hørt, men tross alt bedre om det er slik du skisserer selv om jeg ikke liker den ordningen heller. Det blir feil å premiere god helse - eller straffe dårlig helse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...